سلامت نوزاد

وای فای چه ضرری برای نوزادان دارد؟ (روش کاهش تاثیر آن)

bestkid b

پروفسور تام باتلر (Tom Butler) از کالج دانشگاهی کورک (University College Cork)، مقاله بسیار آموزنده ای تحت عنوان “شواهدی واضح از خطرات تلفن های هوشمند دارای تشعشعات وای فای برای کودکان” منتشر کرده که در آن درباره خطراتی که فناوری های دیجیتالی برای کودکان ایجاد می کند توضیح داده است. ما در این مطلب، به طور خلاصه توصیه های پروفسور باتلر را به منظور کاهش مضرات وای فای برای نوزادان و کودکان با شما در میان می گذاریم.

توصیه هایی برای پدر و مادرها

والدین و سرپرستان کودکان باید در انجام وظایف و مسئولیت هایی که در قبال بچه ها دارند جدی باشند و توصیه های زیر را به کار بگیرند:

  • به کودکان و نوجوانان در مورد خطرات سلامتی تمام دستگاه های هوشمند آموزش بدهید.
  • نه تنها زمان استفاده از کامپیوتر بلکه زمان کار با هر دستگاهی که از فناوری وای فای استفاده می کند را برای بچه ها به 30 دقیقه محدود کنید.
  • تمام دستگاهها و وسایلی که دارای صفحه نمایش ال ای دی (LED) هستند باید فیلتر نور آبی داشته باشند. نرم افزارهایی مثل F-Lux به شما کمک می کنند تا به صورت خودکار نور صفحه نمایش دستگاهتان را تنظیم کنید. کاهش میزان نور صفحه مانع از کاهش ملاتونین در مغز می شود و جلوی بی خواب شدن شما یا کودکتان را می گیرد.
  • قابلیت وای فای، 2/3/4G و یا بلوتوث گوشی نباید همیشه روشن باشند. این موارد فقط در صورت لزوم باید استفاده بشوند. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به سلامت و ایمنی که معمولا همراه با گوشی ها عرضه می شوند نشان می دهند که تلفن همراه را نباید در فاصله کمتر از 2.5 سانتی‌ متری از بدن نگه داشت یا با آن کار کرد.
  • یادتان باشد که استاندارد ایمنی وای فای برای همه دستگاهها این است که باید آنها را در فاصله 20 سانتی متری از بدن نگه داشت و حداکثر 30 دقیقه با آنها کار کرد.
  • با توجه به خطری که دستگاه های دارای وای فای مثل تلفن های هوشمند یا آی پد برای کودکان خردسال ایجاد می کنند، همیشه این را در نظر داشته باشید که وقتی چنین وسایلی را به کودکتان می دهید تا در صندلی عقب خودرو با آن مشغول شود درست مثل این است که به فرزندتان سیگار می دهید تا بکشد.
  • اگر کودکان یا نوجوانان به تلفن همراه یا وسایل دارای وای فای دسترسی دارند، نباید از این دستگاهها بدون نظارت و به تنهایی استفاده کنند.
  • برای همه تماس های تلفنی باید از هدفون استفاده شود.
  • اگر کودک شما از گوشی تان برای بازی کردن استفاده می کند، حتما باید آن را روی حالت هواپیما قرار بدهید و بعد در اختیار او بگذارید.
  • هیچ وقت مودم و روتر وای فای را در اتاق یا نزدیک محل خواب کودکان قرار ندهید. مودم وای فای شبها باید خاموش شود. هرگز دستگاههای دارای فناوری وای فای از جمله مانیتور اتاق کودک را در اتاق خواب او قرار ندهید.
  • استفاده از تمام دستگاه هایی که قابلیت اینترنت اشیا (IoT) دارند مثل وسایل اندازه گیری هوشمند (Smart Meters)، دستیارهای مجازی، هایو (Hive)، کروم کست (Chromecast)، دانگل وای فای (WiFi dongles) و غیره را به حداقل برسانید.

منبع

خطر امواج وای فای برای جنین

مقاله ای که در سال 2011 تحت عنوان “Risk of Radiation Exposure to Children and Their Mothers” در ScienceDirect منتشر شد نشان داد که امواج برای نوزادان بسیار خطرناک است. در حقیقت نتایج این مقاله نشان داد که جنین های در حال رشد، نسبت به تشعشعات بسیار حساس هستند و در برابر خطرات آن آسیب پذیر می باشند. از این رو جنین با قرار گرفتن در معرض تابش میدان های الکترومغناطیسی، آسیب پذیری بسیار زیادی دارد.

مقاله ی دیگری که در سال 2012 بر روی نوزادان متولد نشده انجام شد نشان داد نوزادانی که در رحم مادران خود به میزان بالایی با امواج الکترومغناطیس مواجه هستند، 69 درصد بیشتر از نوزادان دیگر (که به میزان کمی در معرض امواج قرار دارند)، در معرض ابتلا به مشکلات مربوط به اضافه وزن و چاقی خواهند بود. همچنین مشاهده شد که هر چه میزان قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی بیشتر باشد، این خطر به همان اندازه افزایش پیدا می کند.

حتما بخوانید:  آشنایی با ۱۰ راه صحیح آموزش نحوه استفاده کودکان از اینترنت

نتایج مطالعه دیگری که در سال 2013 با عنوان ” Lifestyle Risk Factors Associated with Threatened Miscarriage: A Case-Control Study” منتشر شد نشان داد که خطر سقط جنین بدلیل استفاده از تلفن های همراه و رایانه، افزایش پیدا می کند.

چگونه می توان خطرات امواج وای فای برای نوزادان و کودکان را کاهش داد؟

یافته های مطالعاتی که در هشت سال گذشته در سراسر جهان انجام شده است، نشان می دهد که امواج میدان های الکترومغناطیسی برای کودکان بسیار پرخطر هستند اما با وجود این هشدارها همچنان اکثر نوزادانی که متولد می شوند، از دوران جنینی در معرض تابش میدان های الکترومغناطیسی قرار دارند.

اگرچه همه ی این نوزادان علائم و مشکلات ناشی از تابش میدان های الکترومغناطیسی را نشان نمی دهند اما در مورد صدمات نهفته ی آنها نیز هیچ تضمینی وجود ندارد.

بنابراین لازم است والدینی که به زودی صاحب فرزند می شوند و یا کودکان کوچک و نوپایی دارند، برای جلوگیری از خطرات امواج در دراز مدت، اقدامات احتیاطی مختلفی را انجام دهند.

آنچه درباره نوزادان و اولین بچه باید بدانیم (۲۰ نکته)

به خانم های باردار توصیه می شود که از زمان تشخیص بارداری، در مورد این موضوع با شوهر یا شریک زندگی خود صحبت کنند و تلاش کنند که میزان استفاده از تلفن های همراه و وای فای را به حداقل برسانند. دیگر اقدامات احتیاطی که می توان در این زمینه انجام داد عبارتنداز:

1- فاصله ی روتر یا مودم را از خود افزایش دهید

روتر باید در دوران بارداری تا جایی که ممکن است از شما دور باشد.

مطالعات نشان داده است که افزایش فاصله حتی به میزان 30 سانتیمتر از منبع تابش میدان های الکترومغناطیسی، می تواند میزان قرار گرفتن در معرض امواج را به میزان زیادی کاهش دهد. بنابراین روتر را در اتاق یا محلی قرار دهید که معمولا وارد آن نمی شوید.

2- زمان استفاده از روتر را تنظیم کنید

ما عادت کرده ایم که روتر را در طول روز، بصورت 24 ساعته و 7 روز هفته روشن نگه داریم. به گونه ای که هر زمان که اراده کنیم بتوانیم از وای فای استفاده نماییم.

اما اکنون وقت آن است که بیدار شوید و تغییری در عادات خود ایجاد کنید. استفاده از تلفن همراه و وسایل وای فای، کل خانواده و به ویژه کودکان را در معرض خطر قرار می دهد. ما باید زمان روشن بودن روترها را به حداقل برسانیم.

استفاده کودکان از موبایل خوب است یا بد؟ تاثیر امواج آن؟

روشن بودن روتر یا مودم را به ساعات خاصی از روز محدود کنید. همچنین اگر تعداد دستگاه های متصل به شبکه Wi-Fi را کاهش دهید، میزان تابش میدان های الکترومغناطیسی که به بدن می رسد نیز کاهش می یابد.

3- به تلفن های همراه نه بگویید

در طول 9 ماه بارداری، با تلفن های همراه به عنوان بزرگترین دشمن خود رفتار کنید. حتی تلفن های بی سیم نیز از خود امواج الکترومغناطیسی ساطع می کنند. بنابراین بهترین راه ارتباطی شما با نزدیکانتان تا زمان تولد نوزاد، تلفن ثابت خواهد بود.

ممکن است کنار گذاشتن تلفن همراه، عدم دسترسی به دنیای مجازی یا نگاه نکردن فیلم های یوتیوب در ابتدا بسیار دشوار به نظر برسد. اما روزگارهای قدیم را به یاد بیاورید که هیچ یک از اینها وجود نداشت و با این حال ما نیازی به آنها احساس نمی کردیم.

بنابراین برای سالم نگه داشتن فرزندتان، دوباره به روزهای گذشته برگردید.

استفاده از وای فای پس از تولد نوزاد

در چند ماه اول پس از تولد نوزاد هم باید محدودیت هایی که در بالا ذکر شد را رعایت کنید.

چند ماه اول زندگی نوزاد بسیار مهم است زیرا کودک شما در این مرحله از نظر فیزیکی ضعیف است. بعد از حدود شش ماه یا بیشتر، می توانید به تدریج به زندگی گذشته ی خود بازگردید اما همچنان باید مراقب باشید.

چگونگی صحبت با نوزاد (22 ترفند عالی)

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا