نکات سلامتی مادران

۶ میوه بسیار مفید که بعد از زایمان برای سلامتتان باید مصرف کنید!

بارداری با تغییرات جسمی و روانی زیادی همراه است و همه ی اعضای بدن را دستخوش تغییرات زیادی می کند بعد از اتمام عمل زایمان مدتی طول می کشد که بدن به حالت عادی خود برگردد و مادر باید در این زمان از خوردن بعضی از مواد غذایی اجتناب کند و بعضی دیگر را حتما مصرف کند. تغذیه ی الان مادر بر تغذیه ی کودک او اثر دارد.

کودک در شش ماهه ی اول زندگی خود تمام غذای مصرفی خود را از شیر مادر دریافت می کند ویتامین ها و مواد غذایی مصرف شده توسط مادر بر سیستم ایمنی کودک و هم چنین بر سلامت کودک اثر مستقیم دارد پس تغذیه در این دوران از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه داشت.


۱- مقدمه

زنان دوست دارند که بعد از  عمل زایمان سریع به وزن قبل از بارداری برسند اما تا ۶ هفته بعد از عمل زایمان نباید دست به رژیم گرفتن بزنند چون در زمان زایمان و تولد نوزاد بدن انرژی زیادی از دست داده است و دوباره باید این انرژی برگردد شیر دادن به نوزاد سبب کاهش وزن نمی شود ولی به کاهش وزن کمک می کند.

چون مادر در این دوران از همه نوع مواد غذایی استفاده می کند در واقع بر مزه ی شیر هم اثر میگذارد و در واقع نوزاد با انواع مزه ها در حال آشنا شدن است تا زمانی که بزرگ تر شد راحت تر بتواند مواد غذایی رابپذیرد.

۲- پرهیز های غذایی در دوران شیر دهی

چون که خوردن غذاها بر شیر مادر تاثیر دارد و شیر به نوازاد داده  می شود پس باید دقت کرد که پس از خوردن چه مواد غذایی کودک رفلکس نشان می دهد به عنوان مثال با خوردن شیر گاو توسط مادر ممکن است که کودک علایم زیر را از خود نشان دهد به عنوان مثال نفخ کند و یا اینکه احساس کسالت کند چون پروتئین های موجود در شیر گاو برای نوزادان متناسب نیست.مادر ها باید توجه کنند که استفاده از موارد زیر هم برایشان مضر می باشد.

  • از کافئین زیاد استفاده نکنید:چون باعث تحریک پذیری و بی خوابی در خودتان و نوزاد می شودو شما را متلاطم می کند.
  • ماهی های پر جیوه استفاده نکنید:از خوردن ماهی های با جیوه بالا شامل کوسه، ماهی تیلف و ماهی خال مخالی خودداری کنید.
  • لبنیات و گوشت با چربی های بالا استفاده نکنید: مواد شیمیایی که استفاده می شود به میزان کم در چربی های حیوانی ذخیره می شود، بنابراین بهتر است که از انواع کم چربی استفاده کنید.
  • غذاهای فرآوری شده استفاده نکنید: چون که دارای مواد افزودنی زیادی هستند.
  • پروتئین روزانه شما باید ۷۱ گرم بیشتر از نرمال باشد: محققان دانشگاه اوهایو دریافته اند که مادران بعد از زایمان به پروتئین بیشتری از حد معمول نیاز دارند و توصیه می کنند که تا می توانید لبنیات کم چرب استفاده کنید.
  • مصرف کربوهیدرات ها رابیشتر کنید: کربوهیدرات ها بیشتر در بلغور، جو دوسر و جو معمولی به وفور یافت می شوند. این سه مورد علاوه بر فراهم کردن انرژی کافی، هیچ قند اضافی به بدن شما تحمیل نمی کنند و به راحتی می توانید انرژی خود را تامین کنید.

این مطلب شاید برای شما مفید باشد :بهترین پرستار کودک کیست؟ (تعریف ، وظایف)

۳-  ۶ میوه ی بسیار مفید که برای سلامتتان بعد از زایمان مفید است :

چون دو سه روز بعد از زایمان نمی شود که از میوه ها به صورت خام استفاده کرد پس بهتر است به صورت آب گرفته یا کمپوت استفاده شود.

  • کمپوت گلابی

بعد از سزارین کمپوت گلابی بخورید. وجود عنصر بور در گلابی باعث بالا رفتن جذب کلسیم و در نتیجه موجب جلوگیری از پوکی استخوان می شود.از آنجایی که این میوه دارای فیبر و آب بالایی است، بنابراین برای رفع یبوست بعد از زایمان، مفید است. با خوردن ۱ تا ۲ عدد گلابی در روز و نوشیدن یک لیوان آب ولرم، خاصیت ملین آن قوی‌تر می شود.

  • آناناس

آناناس حاوی آنزیم شگفت‌انگیزی به نام بروملین است که اثرات حیرت‌انگیزی در حفظ سلامت بدن ایجاد می‌کند. این آنزیم به گونه‌ای ناباورانه اقدام به سرعت بخشیدن به بهبودی و بازسازی سلول‌های صدمه دیده‌ی بدن کرده و زخم‌ها و جراحات وارده به بافت‌های بدن را ترمیم می‌کند. محققان بر این باورند از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بروملین، افزایش جریان خون در قسمت آسیب‌دیده است که نقش بسزایی در سرعت بهبود منطقه‌ی صدمه دیده ایفا خواهد کرد. همچنین این آنزیم از جمع شدن خون در بخش‌هایی از بدن که دچار سیاهی و کبودی شده‌ است، ممانعت می‌کند. در زنان که عمل زایمان را انجام داده اند برای آنکه زخم ها سریع تر بهبود پیدا کنند استفاده از آناناس مفید است .

  • آب پرتقال

تقویت عملکرد مغز، درمان جراحت‌ها و بهبودی پس از بیماری‌ها را تائید می‌کنند. ویتامین Cیک آنتی‌اکسیدان نیرومند برای خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد است که کمبود آن در رژیم غذایی ممکن است به مرور زمان موجب بروز مشکلات در سلامت انسان شود. آب پرتقال تازه قطعا گزینه‌ای ایده‌آل است، ولی اگر یکی از دل‌مشغولی‌های بزرگ‌تان تامین ویتامین D مورد نیاز روزانه‌ی بدن‌ و حفظ جوانی، قدرت، و سلامتی‌تان باشد، باید به سراغ آب پرتقال‌های بسته‌بندی موجود در فروشگاه‌ها بروید. بسیاری از آب پرتقال‌های بسته‌بندی با ویتامین D غنی می‌شوند، زیرا این ویتامین به صورت طبیعی در سبزیجات و میوه‌هایی نظیر پرتقال وجود ندارد.ویتامین D یکی از ویتامین‌هایی است که کمبود آن شایع می‌باشد.چون در عمل زایمان خون زیادی از زنان هدر می رود می تواند در درمان کم خونی موثر باشد.

  • توت فرنگی

چون در عمل زایمان همراه با خون آهن و مواد دیگری در بدن ازبین می رود پس بهتر است از توت فرنگی استفاده شود .توت فرنگی حاوی فولیک اسید، الاجیک اسید، ویتامین ب۵ و ویتامین ب۶ است که نمی گذارند موها نازک شوند و بریزند. به علاوه مواد معدنی مانند منیزیم و مس به جلوگیری از رشد قارچ و شوره سر کمک می کنند.

  • توت سیاه

به دلیل رنگ بنفش بسیار تیره‌ی آن به راحتی می‌توان تصور کرد که این میوه باید سرشار از ویتامین C باشد. هر بشقاب توت سیاه در کنار میزان بالایی از پتاسیم، آهن، ویتامین B5 و مواد شیمیایی گیاهی، حدود ۱۸۰ میلی‌گرم ویتامین C دارد. ویتامین C در بهبودی زخم بسیار مؤثر است و پروتئین به بدن شما کمک می‌‌کند تا خودش را ترمیم کند.

  • انجیر

انجیر منبع غنی فیبر غذایی می باشد. لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد چون در زمان بارداری احتمال نفخ و یبوست وجود دارد پس بهتر است از انجیر استفاده شود.

مطلب مهم :همه چیز در مورد خواب نوزاد سالم و معمولی


۴- زنان بعد از زایمان میوه ها را چگونه استفاده کنند (ویدئو)

در زمان بارداری و زایمان از آب زیاد استفاده کنید این نکته را هم بدانید که مصرف زیاد آب در تولید شیر تاثیری ندارد چون که بدن حالت خود تنظیمی دارد و می تواند همه مواد درون بدن را تنظیم کند. اگر سوالی در  رابطه با این موضوع دارید در بخش نظرات مطرح کنید.

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن