نکات سلامتی مادران

جنبه های مهم مثبت و منفی سزارین که حتما باید بدانید

bestkid b

برای همه زنان و مادران، مهم است بدانند که تحت چه شرایطی ممکن است تحت سزارین قرار بگیرند. این که آیا امن ترین گزینه برای آن هاست یا صرفا یک اقدام لازم برای اطمینان از سلامت مادر و نوزاد است. به عنوان والدین نگران، باید از مزایا و معایب روش زایمان سزارین و روند بعد از جراحی که با آن همراه است آگاهی داشته باشید.

زایمان به روش سزارین چیست؟

زایمان سزارین یک عمل جراحی است که توسط متخصصین زنان و جراحان برای به دنیا آوردن کودکان انجام می شود. در این روش یک برش عمودی یا افقی روی لایه های شکم ایجاد می شود تا با موفقیت به دیواره های رحم برسند و کودک را با انجام یک برش دیگر خارج کنند. بند ناف جدا شده و جفت برداشته می شود. هنگامی که کودک از رحم خارج و از بند ناف جدا شد، لایه های شکمی با بخیه بسته می شوند. این روش زایمان به طور ایده آل بیش از یک ساعت طول نمی کشد. اگر با سزارین و نحوه انجام آن آشنا نیستید این ویدیوی کوتاه را ببینید (به وی پی ان نیاز دارید)

دلایل انجام زایمان به روش سزارین (۳۲ درصد زایمان ها در ایالات متحده به صورت سزارین انجام می گیرند)

سزارین تحت شرایط زیر انجام می شود:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۱- هنگامی که درد زایمان برای مادر غیرقابل تحمل است.

۲- وقتی روش سزارین توسط مادر انتخاب شود.

۳- وقتی نوزاد بزرگ باشد.

۴- هنگامی که مادر مبتلا به STD است که ممکن است در طول زایمان طبیعی کودک را تحت تاثیر قرار دهد یا به آن مبتلا شود.

۵- وقتی مادر دو قلو یا سه قلو باردار است.

۶- وقتی عارضه ای در جفت وجود دارد.

۷- هنگامی که عارضه بند ناف وجود دارد.

۸- هنگامی که زمان تصمیم گیری برای روش صحیح جراحی وجود ندارد.

اگر با زایمان طبیعی آشنایی ندارید: آنچه درباره زایمان طبیعی باید بدانیم (۲۰ نکته مهم)

حقایق کوتاه درباره تولد در ایالات متحده آمریکا (تا ۲۰۱۷)

  • تعداد زایمان های واژینال: ۲۶۲۱۰۱۰
  • تعداد زایمان های سزارین: ۱۲۳۲۳۳۹
  • درصد کلیه زایمان های سزارین: ۳۲ درصد
  • متوسط ​​هزینه تولد واژینال بدون عارضه (۲۰۱۳): ۳۲۰۹۳ USD
  • متوسط ​​هزینه تولد سزارین استاندارد (۲۰۱۳): ۵۱۱۲۵ USD

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تعداد زایمان ها به روش سزارین از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به طرز نگران کننده ای افزایش یافته است.

مزایا و مضرات سزارین چیست؟

مانند ترن هوایی، سزارین جوانب مثبت و منفی دارد که باید در نظر داشته باشید. این جوانب چه هستند؟ شما می توانید آن ها را در این جا ببینید و تصمیم بگیرید که آیا سزارین برای شما سود بیش تری دارد یا خیر؟ برای اطلاع بیش تر در مورد مزایا و خطرات مرتبط با سزارین می توانید با پزشک، ماما، افراد خانواده یا دوستان خود صحبت کنید.

مزایای سزارین

۱- سزارین برای زایمان زودرس بهتر است

وقتی آگاهی در مورد زمان تولد نوزاد ندارید، چنین شرایط بی سابقه ای ممکن است منجر به عوارض بعدی هم برای مادر و هم برای کودک شود. سزارین شیوه ای مناسب در این شرایط معین است. هنگامی که راهی برای تصمیم گیری وجود ندارد، متخصص زنان و زایمان باید با روش سزارین کودک را از خطرات غیر منتظره زایمان زودرس نجات دهد. خطرات ناشی از تولد زودرس شامل مشکلات تهدید کننده زندگی است که عمدتا شامل بیماری های مزمن مربوط به قلب، ریه ها، کلیه ها، مغز و حتی مشکلات جسمی است. زایمان زودرس قبل از هفته ۳۷ بارداری اتفاق می افتد.

۲- سزارین باعث محافظت نوزاد در برابر عفونت ها می شود

اگر نوزاد با روش سزارین متولد شود، میزان به ارث بردن هرگونه عفونت از مادر کم تر است. در صورتی که مادر مبتلا به بیماری های مزمن (بیماری های مقاربتی) باشد که ممکن است تهدیدی برای نوزاد باشند، قبل از ارتباط نوزاد با این بیماری، زایمان با خیال راحت به روش سزارین انجام می گیرد. سزارین همیشه نسبت به زایمان واژینال ایمن تر است.

حتما بخوانید: ۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری که حتما باید بدانید

۳- سزارین به موقع انجام می شود

زندگی والدینی که چشم به راه نوزاد هستند پر از بی قراری و انتظار است. مراقبت های بعد از زایمان نیز حدود ۴ تا ۶ هفته به طول می انجامد. این دوره زمانی است که شما تغییر وضعیت داده و سلامتی شما دوباره به حالت عادی بر می گردد. سزارین حدود ۱ ساعت طول می کشد و نوزاد در تمام مراحل ایمن است. از طرف دیگر اگر شما برای یک زایمان طبیعی برنامه ریزی کرده اید، تولد نوزاد به این امر بستگی دارد که تا چه حد می توانید دردهای زایمان را تحمل کنید تا اجازه دهید نوزاد به طور طبیعی از طریق کانال تولد به دنیا بیاید. بدون شک، این یک روند طولانی است.

۴-سزارین از آسیب دیدگی واژن و خونریزی بیش از حد جلوگیری می کند

با عمل جراحی سزارین احتمال آسیب دیدگی دیواره های واژن و بافت هایی که ممکن است با زایمان واژینال به دلیل فشار و انقباض کانال تولد، ناحیه لگن و رحم دچار پارگی شود، کاهش می یابد. درصورتی که مادر در معرض خونریزی بیش از حد باشد، سزارین مفید است. زخم درست بعد از خارج شدن نوزاد از رحم با بخیه و لایه محافظ گازی بخیه زده می شود.

مضرات سزارین

سزارین ممکن است خطرات زایمان را کاهش دهد منتها این روش کاملا هم ایمن نیست. در این جا عوارض زیادی برای سزارین بیان شده است که نیاز است همه با آن ها آشنا شوند.

۱- عفونت بعد از عمل جراحی

برخلاف زایمان واژینال، سزارین روشی است که در صورت عدم مراقبت صحیح ممکن است طاقت فرسا و سخت شود. خط بخیه ممکن است باعث ایجاد عفونت در اطراف رحم شود. حتی ممکن است باعث ایجاد آبسه و تورم چرکی در مقدار نامشخص شود. ابتدا لازم است که زخم شما توسط متخصص زنان معاینه شود و از روش های درمانی برای جلوگیری از آلودگی واژن به این عفونت ها استفاده شود. برای جلوگیری از شیوع عفونت ممکن است لازم باشد چندین بار به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

۲- زمان ریکاوری و بهبودی بعد از عمل بیش تر است

بدیهی است که بریدگی پوست در مدت طولانی تری نسبت به زایمان طبیعی بهبود می یابد. با زایمان طبیعی، واژن سریع تر دیواره های خود را جمع می کند، و به عنوان یک مادر می توانید انتظار داشته باشید که خیلی زودتر از بیمارستان ترخیص شوید. در حالی که در مورد سزارین این گونه نیست، ممکن است مجبور شوید چند روز دیگر پس از زایمان برای پیگیری زخم و مشکلات تحرک خود در بیمارستان بستری شوید.

حتما بخوانید: فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی (و غذاهای نامناسب)

۳- سزارین می تواند دردناک باشد

این تجربه برای همه زنانی که سزارین کرده اند، رایج است. درد می تواند در هر زمان و در محل بخیه ها ایجاد شود. این درد می تواند بیش تر در ناحیه شکم گسترش یابد و باعث ناراحتی شما شود. معمولا این درد ممکن است حدود یک ماه یا بیش تر طول بکشد. اگر درد وسیع و طولانی است، با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید یا برای احتیاط با ماما تماس بگیرید.

۴- بعد از سزارین باید داروهای بیش تری مصرف کنید

اگر قصد دارید نوزادتان را به روش سزارین به دنیا بیاورید، یادآوری می شود که باید بیش تر به مسکن ها، آنتی بیوتیک ها و پمادهای موضعی روی بیاورید تا اجازه ندهید محل زخم روی سلامتی شما تاثیر بگذارد. در این مرحله، برای عوارض جانبی داروها روی سلامتی نوزاد هنگام شیر دادن، باید با پزشک متخصص اطفال نیز مشورت کنید. برخی از داروها ممکن است در زمانی که مادر شیرده است با تاثیر روی شیر او به طور مستقیم بر سلامت کودک تاثیر بگذارند.

۵- دردهای معمول روزانه

بدون تردید برای مادر بسیار استرس زا است که از خواب بیدار شود و به صورت روزانه هنگام نشستن و کار کردن احساس درد و ناراحتی داشته باشد. حتی ادرار کردن در بعضی مواقع به دلیل وجود زخم در رحم مشکل می شود. برای اطمینان از این که مجاری ادراری خود را از هرگونه عفونت دور نگه داشته اید، باید تمام اقدامات بهداشتی را رعایت کنید. اگر مجاری ادراری برخی از علائم عفونت (درد در قسمت تحتانی شکم یا کشاله ران، درجه حرارت بالا، لرز و گیجی یا سوزش) را نشان می دهند، باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید.

حتما بخوانید: ۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

سوالات متداول

  • مزایای سزارین چیست؟ زایمان برنامه ریزی شده به روش سزارین، خطر صدمات هنگام تولد از قبیل آسفیکسی یا اختناق (محرومیت از اکسیژن)، دیستوشی شانه و شکستگی های نوزاد را کاهش می دهد. در حالی که این روش با جراحی انجام می شود، احتمال خونریزی به حداقل می رسد.
  • آیا سزارین بهتر از زایمان طبیعی است؟ سزارین شامل ایجاد برش در دیواره شکم مادر و رحم است. این کار به سرعت انجام می شود تا از بروز هرگونه خونریزی بیش از حد جلوگیری شود. با این حال، دوره بهبودی برای مادران بسیار طولانی تر از تولد واژینال است.
  • آیا بعد از سزارین، بارداری سخت تر است؟ طبق تحقیقات انجام شده، باردار شدن ظرف شش ماه پس از سزارین می تواند عوارضی مانند پارگی رحم یا تولد نوزاد با وزن کم را افزایش دهد. هم چنین ممکن است به دلیل ایمنی کم تر منجر به ناباروری شود.
  • مضرات و عوارض سزارین چیست؟ سزارین ریسک شکایت مادران برای مشکلات جسمی پس از زایمان را افزایش می دهد. ناراحتی های معمول شامل درد یا عفونت در محل جراحت، درد در ناحیه تحتانی شکم یا احتمال عفونت است.

منبع

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا