نکات سلامتی مادران

مصرف شیر در بارداری: کم چرب یا پرچرب؟ چه مقدار؟

مصرف پروتئین در دوران بارداری ضروری است و بدون دریافت مقدار کافی آن، کودک شما به طور طبیعی رشد نخواهد کرد. با این حال مصرف مرتب و بیش از حد پروتئین هم می تواند مانع از رشد جنین بشود. یادگیری این مساله که مقدار کافی و مورد نیاز پروتئین در بارداری چقدر است و از کجا باید آن را تامین کرد به شما کمک می کند تا به مشکل برخورد نکنید.

حتما بخوانید: ورزش مناسب بانوان باردار: فواید و روش انجام به تفکیک هر ۳ ماه

پروتئین و بارداری

طبق گفته انجمن بارداری آمریکا، خانم ها در دوران بارداری شان به مقدار زیادی پروتئین نیاز دارند چون این ماده باعث رشد بافت جنین و از جمله رشد مناسب مغز او می شود. علاوه بر این دریافت پروتئین کافی به بدن کمک می کند تا خون اضافی مورد نیاز در دوران بارداری را تولید کند. به گزارش انجمن بارداری آمریکا، نقش پروتئین به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری بسیار مهم است.

چقدر پروتئین کافیست؟

بدن خانم های باردار نسبت به سایر خانم ها به پروتئین بیشتری نیاز دارد. سایت BabyCenter به خانم های باردار توصیه می کند که هر روز ۷۰ گرم پروتئین مصرف کنند. انجمن بارداری آمریکا هم یادآور می شود که مصرف پروتئین بین ۷۵ تا ۱۰۰ گرم در روز کاملا مناسب است. لازم نیست هر روز این مقدار پروتئین را در رژیم غذایی تان بگنجانید؛ در عوض به شما پیشنهاد می کنیم در طول هفته به میزان متناسبی پروتئین دریافت کنید.

حتما بخوانید: فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی (و غذاهای نامناسب)

خطرات مصرف پروتئین بیش از حد در دوران بارداری

غذاهای پروتئینی مثل گوشت کالری زیادی دارند. در طول بارداری شما باید ۳۰۰ کالری بیشتر از همیشه دریافت کنید. دریافت کالری بیش از حد مورد نیاز باعث افزایش وزن ناسالمتان در این دوران می شود. براساس مقاله ای که در سال ۲۰۰۳ در “پایگاه داده بررسی های سیستمیک کوکران”منتشر شده، دریافت پروتئین بیشتر از مقدار مورد نیاز برای خانم های باردار مفید نیست و می تواند رشد طبیعی جنین را مختل کند.

علاوه بر این در سال ۲۰۱۲ مقاله ای در مجله انگلیسی تغذیه منتشر شد که نشان می دهد رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم جلوی رشد جنین را می گیرد. دلیل این امر تا حدودی به این مساله برمیگردد که این رژیم غذایی باعث کمبود سایر مواد غذایی مورد نیاز برای خانم های باردار می شود.

دریافت مقدار مناسب پروتئین

برای آگاهی از مقدار مناسب پروتئین با پزشکتان صحبت کنید؛ ولی به طور کلی مقدار مناسب پروتئین برای یک خانم باردار شامل دو تا سه وعده گوشت بدون چربی و دو تا سه وعده غذاهای پروتئینی گیاهی مانند موارد زیر می شود:

  • لوبیا
  • عدس
  • آجیل

این مقدار پروتئین می تواند همه نیازهای شما به پروتئین را تامین کند.

در ادامه بخوانید: ۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری که حتما باید بدانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا