نکات سلامتی مادران

آیا فیبروم باعث نازایی می شود؟ (تحقیقات جدید)

bestkid b

طبق گزارش انجمن آمریکایی پزشکی باروری (ASRM)، 20٪ از زنانی که در سن باروری هستند، به فیبروم مبتلا هستند. اما سوال اینجاست که آیا فیبروم بر قدرت باروری تأثیر می گذارد؟ در این مطلب به این سوال پاسخ داده شده است. اما قبل از آن بهتر است ابتدا با فیبروم و علائم آن آشنا شوید.

فیبروم چیست؟

فیبروم رحم تومورهای خوش خیم (غیر سرطانی) هستند که در رحم یا روی آن رشد می کنند. فیبروم به عنوان میوم هم شناخته می شود. اکثر زنانی که به فیبروم مبتلا هستند، در یک زمان بیش از یک فیبروم دارند. سه نوع اصلی فیبروم وجود دارد که به ترتیب از معمولترین به نادرترین عبارتنداز:

  • فیبروم هایی که در بیرون رحم بوده و از طریق یک پایه به رحم اتصال پیدا می کنند.
  • فیبروم هایی که در لابه لای عضلات رحم قرار دارند.
  • فیبروم هایی که در داخل حفره ی رحم یا آندومتر قرار دارند.

علائم فیبروم

فیبروم یک مشکل شایع در خانم ها است و علائم قابل توجهی ندارد. با این حال برخی از زنان مبتلا به فیبروم ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • داشتن دوره های قاعدگی دردناک
  • خونریزی شدید در زمان قاعدگی
  • خونریزی بین پریودها
  • کم خونی
  • درد پایین کمر
  • تکرر ادرار
  • درد هنگام مقاربت
  • ناباروری یا سقط های مکرر

آیا فیبروم رحم موجب ناباروری می شود؟

اول از همه باید بدانید که ابتلا به فیبروم، به معنای ناباروری نیست. طبق گزارش انجمن آمریکایی پزشکی باروری، فقط حدود 5٪ تا 10٪ از زنان مبتلا به ناباروری، فیبروم دارند و بیشتر زنان مبتلا به فیبروم، نابارور نیستند. با این حال در برخی موارد، فیبروم ها بسته به اندازه و محل قرار گیری، می توانند در کاهش قدرت باروری نقش داشته باشند.

در برخی موارد فیبروم از طرق زیر، باروری زنان را تحت تاثیر قرار می دهد:

  • فیبروم ها می توانند لوله های فالوپ را مسدود کنند.
  • فیبروم ها می توانند شکل سرویکس را تغییر دهند. این امر می تواند تعداد اسپرم هایی را که به رحم می رسند، کاهش دهد.
  • اندازه یا ضخامت پوشش رحم، ممکن است تحت تأثیر فیبروم قرار بگیرد.
  • اگر فیبروم ها شکل رحم را تغییر دهند می توانند در حرکت اسپرم یا جنین اختلال ایجاد کنند.

۱۰ تاثیر خوردن موز در دوران بارداری بر جنین

درمان فیبروم برای باروری

اگر فیبروم در قدرت باروری شما اختلال ایجاد کرده است، می توانید از گزینه های درمانی مختلفی استفاده کنید. با این حال زنانی که فیبروم دارند، قبل از درمان آن باید توسط متخصص باروری ارزیابی شوند. آزمایشات مربوطه باید روی شریک زندگی هم انجام شود تا از عدم ابتلا به ناباروری در زن و مرد اطمینان حاصل شود.

گزینه های درمانی فیبروم عبارتنداز:

دارودرمانی

در برخی موارد، علائم ناشی از فیبروم رحم را می توان با دارو درمانی هورمونی کنترل کرد. این داروهای هورمونی، برای جلوگیری از تخمک گذاری و قاعدگی (به منظور کاهش علائم) در نظر گرفته شده اند. بنابراین این داروها برای کسانی که برای باردار شدن تلاش می کنند، گزینه ی مناسبی نیستند. آمپول های هورمونی به منظور کوچک تر شدن اندازه فیبروم می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر این، آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) برای کاهش خونریزی تجویز می شود.

درمان فیبروم با جراحی

عمل جراحی رحم زمانی توصیه می شود که فیبروم بسیار بزرگ باشد یا علائم شدیدی ایجاد کند. با این حال، برای زنانی که قصد بارداری دارند، روش های دیگری نیز وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • میومکتومی: منظور از میومکتومی، برداشتن فیبروم رحم از طریق جراحی بدون برداشتن رحم است. این جراحی می تواند به روش لاپاراتومی (جراحی باز) و لاپاراسکوپی (جراحی بسته یا لیزری) انجام گیرد. در این روش میوم از بافت رحم جدا می شود و رحم ترمیم می گردد. در صورت بازگشت فیبروم ممکن است به چندین عمل جراحی دیگر نیاز باشد.
  • برداشتن میوم زیر مخاطی: میوم زیر مخاطی، میومی است که در زیر لایه مخاطی رحم قرار دارد و به آن ساب موکوزا گفته می شود. میومکتومی با هیستروسکوپی، بهترین روش برای برداشتن این فیبروم ها محسوب می شود. دراین روش جراحی، هیستروسکوپ از طریق واژن وارد فضای رحم شده و با رزکتوسکوپ، فیبروم خارج می شود. هیستروسکوپ وسیله ای نازک و طولانی مانند تلسکوپ است که از طریق واژن وارد رحم می شود. این روش نسبت به روش های جراحی باز، کمتر تهاجمی است.

دیگر روش های درمانی

اگر درمان دارویی یا جراحی برای بیماری مناسب نباشد، از یک روش کم تهاجمی دیگر استفاده می شود:

  • آمبولیزاسیون شریان رحمی: آمبولیزاسیون شریان رحمی یک روش کم تهاجمی برای درمان فیبروم می باشد که با ایجاد لخته در عروق رحم، خونرسانی به فیبروم را کاهش می دهد و باعث کوچک شدن آن می گردد. این روش برای افرادی که در آینده قصد بارداری ندارند، گزینه مناسبی است.

توجه داشته باشید که بهترین روش درمان فیبروم برای تمام افراد جراحی نیست. پزشک با توجه به سن، وضعیت باروری، سایز و موقعیت میوم، بهترین روش درمان فیبروم را انتخاب می کند.

۱۰ تا از نکات مهم برای بارداری سریع (و مطمئن)

نتیجه گیری

فیبروم ها توده های خوش خیم و عضلانی هستند که می توانند در مناطق مختلفی از رحم رشد کنند. اگر به فیبروم مبتلا هستید و نگران باروری خود می باشید، باید بدانید که فیبروم به تنهایی نمی تواند عامل نازایی باشد اما در برخی مواقع می تواند بر قدرت باروری زن تاثیر بگذارد. اثرات فیبروم بر قدرت باروری، به اندازه و محل رشد آن بستگی دارد. در این موارد، بهترین راه مراجعه به یک پزشک متخصص است تا با در نظر گرفتن همه ی جوانب، بهترین روش درمان را برای شما در نظر بگیرد.

منبع1 منبع2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا