نکات سلامتی مادران

خوردن کنجد در 3 ماه اول بارداری (معایب و مزایا)

bestkid b

اگر باردار هستید،‌ احتمالاً باید در این دوران بیشتر از خودتان مراقبت کنید و حواس تان به غذایی که می‌ خورید، باشد. هر برنامه ریزی که برای مواد غذایی دارید، روی سلامت کودک اثرگذار است؛ بنابراین بسیار مهم است که به دنبال غذا های سالم باشید. شما می توانید با توجه به انتخاب هایی که در دوران بارداری دارید، وضعیت خود را بهبود ببخشید.

مهم تر از همه این که باید اطلاعات خود را در این باره افزایش دهید. شاید خیلی در مورد استفاده از دانه های گیاهی مثل کنجد در دوران بارداری اطلاعات نداشته باشید که در این قسمت توضیحاتی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

آیا مصرف کنجد در دوران بارداری ایمن و بدونِ خطر است؟

بعضی از افراد بر این عقیده هستند که در دوران بارداری نباید کنجد مصرف کرد. در کشور هند بسیاری از افراد بر این باور می باشند که مصرف دانه کنجد به خاطر اینکه مقدار زیادی گرما تولید می کند، باعث افزایش حرارت بدن شده و تعادل طبیعی دمای بدن را دچار مشکل می‌ کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اگر در 3 ماهه اول هستید حتما بخوانید: در سه ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخوریم؟

در واقع آن ها بر این عقیده هستند که خوردن غذا های خیلی گرم مانند دانه کنجد در دوران بارداری باعث سقط جنین نیز می شود. اگر چه در هیچ منبع علمی این موضوع به اثبات نرسیده است و از طرفی می‌ بینیم که کنجد سرشار از مواد مغذی مانند آهن، پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است و برای مادر و بچه فواید زیادی دارد اما بسیاری از پزشکان پیشنهاد می کنند که خانم های باردار تا جایی که می‌ توانند در سه ماه اول بارداری از کنجد استفاده نکنند، زیرا باعث حالت تهوع هم می شود.

ارزش غذایی دانه کنجد

دانه کنجد سرشار از مواد مغذی ضروری است و مصرف آن در دوران بارداری بعد از سه ماه اول، فواید زیادی برای مادر و بچه دارد، زیرا منبع غنی از آهن، کلسیم و فیبر است. البته برای این که مواد مغذی آن به شما برسد، باید مراقب باشید که مقدار متعادلی از آن را استفاده کنید. هر ده گرم دانه کنجد؛ تقریباً این مقدار مواد مغذی را در خودش دارد:

  • دو گرم پروتئین
  • یک گرم فیبر
  • دو گرم کربوهیدرات
  • ۴ گرم چربی
  • ۸۹ میلی گرم کلسیم
  • ۱.۳ میلی گرم آهن
  • ۵۱ کالری

دیگر مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و ویتامین های ب هم در این کنجد؛ به مقدار متفاوت وجود دارد.

علائم جنین پسر در سه تا پنج ماهگی (طبق تحقیقات جدید)

فواید خوردن دانه کنجد

دانه کنجد یک ماده غذایی اعجاب انگیز است و مواد مغذی بسیار زیادی را برای مادر باردار و فرزندش دارد که در این قسمت فوایدِ مصرف آن را در دوران بارداری به شما توضیح می دهیم که البته باید حتما بعد از ۳ ماهگی مصرف شود.

  • از آن جایی که دانه کنجد سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامین ها می باشد، در نتیجه برای رشد جنین ضروری است و مهم تر از همه این که حاوی ویتامین‌ هایی مانند ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین و پیریدوکسین است که همه این ها باعث رشد جنین می شوند.
  • دانه کنجد منبع خوبی از پروتئین و آمینو اسید های مورد نیاز برای رشد جنین نیز است.
  • دانه کنجد همچنین سرشار از فیبر است که به بهبود گوارش در دوران بارداری می‌ پردازد. یبوست یک مشکل رایج در دوران بارداری است و اگر مشکلات گوارشی دارید، می توانید از دانه کنجد استفاده کنید تا از این اتفاق جلوگیری شود.
  • دانه کنجد سرشار از فولیک اسید می باشد که سطح کلسترول بد را پایین می‌ آورد و باعث افزایش کلسترول خوب خواهد شد.
  • دانه کنجد همچنین سرشار از ویتامین c است و سیستم ایمنی را قدرت می‌ بخشد، بیماری ها را هم دور نگه می دارد. قدرت سیستم ایمنی در دوران بارداری کمی افت می‌ کند و مادر بیشتر در معرض بیماری و عفونت قرار می گیرد که با مصرف دانه کنجد می توان از بروز مشکلاتی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کرد.
  • کلسیم یک ماده غذایی مهم برای سلامت دندان و دهان در دوران بارداری است. دانه کنجد هم منبع عالی از کلسیم می باشد و از سلامت دندان های شما مراقبت می کند. مصرف آن نیز باعث سلامت دندان و استخوان مادرِ باردار می شود و رشد بچه را نیز بهبود می‌ بخشد.
  • کنجد سرشار از فولیک اسید است که مصرف آن در دوران بارداری؛ از ایجاد نقص بارداری جلوگیری می کند.
  • مصرف کنجد باعث افزایش انرژی و کاهش استرس و فشار ذهنی و ضعف خواهد شد.
  • کنجد سرشار از آهن می باشد که می تواند مواد غذایی کاملی را به جنین برساند و اکسیژن رسانی را هم به خوبی انجام دهد.

درد کمر اوایل بارداری (ماه اول تا سوم)+ درمان های موثر

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا