نکات سلامتی مادران

در سه ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخوریم؟

در طول سه ماهه اول بارداری بدن شما بیشتر کار می کند تا بتواند محیط مناسب برای جنین در حال رشد را فراهم کند. این زمان بسیار مهم است زیرا زمانی ست که سیستم ها و اندام های کودک شکل می گیرند. تغییرات جسمی در شما ممکن است حتی قبل از اینکه بدانید باردار هستید، رخ دهد. رژیم غذایی مادر در ماه اول بارداری بر سلامتی جنین در حال رشد تأثیر می گذارد.

هنگامی که باردار هستید، هر چیزی که شما می خورید به جنین درحال رشد می رسد. حتی ممکن است برخی از انواع مواد غذایی و حتی برخی از انواع مسمومیت های غذایی به شما آسیب نرسانند، اما به جنین شما آسیب وارد کند.

حتما بخوانید: بهترین زمان خوردن کندر در دوران بارداری و روش مصرف آن

غذاهایی وجود دارد که در بارداری برای شما مفید و برخی دیگر مضر هستند. در این مقاله غذاهایی که نباید در سه ماهه اول بارداری خورده شود، آورده شده است.

سه ماهه اول بارداری

اکثر مادران، سه ماه اول بارداری را با بیماری صبحگاهی (تهوع صبح)، خستگی، درد پستان و بطور کلی یکی از سخت ترین دوران بارداری می شناسند. قبل از اینکه حتی آزمایش مثبت بارداری را ببینید، بدن شما در حال تغییر است. این یک زمان هیجان انگیز برای بیشتر مادران است که علایم جسمی و فیزیکی مشخصی دارد.

به محض این که متوجه شدید باردار هستید باید غذای سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید و بطور کلی با غذاهای فرآوری شده، قندی و آماده خداحافظی کنید. رژیم غذایی شما نه تنها باید پرانرژی و تأمین کننده مواد مغذی باشد بلکه باید سالم و بهداشتی هم باشد. غذاهای مختلفی وجود دارد که بعضی از آنها بسیار سالم هستند اما باید از آنها دوری کنید زیرا ممکن است حاوی باکتری، انگل یا سمومی باشند که می توانند به جنین شما آسیب برساند.

ماه های اول بارداری بسیار مهم هستند زیرا در این مرحله اندام های مهمی مانند قلب، دستگاه گوارش و لوله های عصبی کودک شروع به رشد می کنند. همچنین بارداری سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند این بدان معناست که در مقابل میکروب هایی که باعث مسمومیت غذایی می شوند، آسیب پذیر تر می شوید.

حتما بخوانید: ۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

لیست مواد غذایی که باید در طی سه ماهه اول بارداری از آنها اجتناب کنید

خوردن برخی غذاها و نوشیدنی ها در دوران بارداری ممکن است خطر آسیب به شما و یا کودک تان را افزایش دهد. پس در این زمان مراقب تغذیه ی خود باشید. غذاهایی که نباید در ۳ ماه اول بارداری خورده شوند عبارتنداز:

۱-گوشت های خام

خانمهای بارداری که گوشت و تخم مرغ خام یا پخته نشده می خورند، در معرض خطر ابتلا به لیستریوز و توکسوپلاسموز (از بیماری های مشترک انسان و حیوان) هستند. این عفونت ها می توانند منجر به بیماریهای جدی و تهدیدکننده زندگی شوند و علایمی مشابه با علایم آنفولانزا دارند. این بیماری ها می توانند باعث نقایص شدید هنگام تولد و سقط جنین شود. قبل از مصرف گوشت و تخم مرغ، آنها را کاملاً بپزید.

۲- غذاهای تند و چرب

غذاهای آماده اغلب غذاهای تند و چربی هستند. فست فودها ازجمله غذاهای آماده هستند. مواردی مانند همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و ناگت مرغ از این قبیل هستند. درعوض بجای آنها از غذاهای سالم و سبک مانند انواع سالاد، مرغ کبابی یا ماهی های حاوی جیوه کم استفاده کنید.

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

۳- کافئین

عدم مصرف کافئین در سه ماهه اول بارداری بسیار مشکل است زیرا در این دوران بسیار خسته هستید. اما کافئین می تواند از جفت عبور کند و بر ضربان قلب جنین در حال رشد شما تأثیر بگذارد.

اگر عادت به خوردن قهوه دارید سعی کنید در دوران بارداری مقدار آن را کم کنید. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مقداری کافئین در سه ماهه اول (تا حدود ۲۰۰ میلی گرم در روز یا حدود دو فنجان قهوه) خوب است، اما برخی دیگر از مطالعات نشان می دهند که نوشیدن کافئین زیاد در دوران بارداری ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهند. پس بهتر است در سمت امن بمانید و از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید.

۴- پنیر نرم

پنیر نرم یا پنیر خامه ای از شیر غیر تصفیه شده تهیه شده است و حاوی باکتری هایی است که می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. از این رو بهتر است مصرف پنیر نرم در اوایل بارداری خودداری کنید.

۵- الکل

به خانمهای باردار توصیه می شود که در سه ماه اول بارداری از نوشیدن الکل خودداری کنند زیرا ممکن است خطر سقط جنین افزایش یابد. خانمهایی که قصد بارداری دارند نیز باید نوشیدن را بطور کامل متوقف کنند.

حتما بخوانید: چگونه بچه چشم رنگی داشته باشیم؟ (نتایج جدیدترین تحقیقات)

۶- اگر سیگار می کشید، زمان ترک آن است

سیگار کشیدن در دوران بارداری، فرد را در معرض خطر بالای سقط جنین، حاملگی خارج رحمی و زایمان زودرس قرار می دهد. دودی که استنشاق می کنید (دود دست دوم) هم می تواند بر رشد کودک متولد نشده شما تأثیر بگذارد و منجر به وزن کم هنگام تولد شود.

۷- غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده

غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده مانند آب میوه های صنعتی، غذاهای آماده ی منجمد، کیک، بیسکویت، شیر تغلیظ شده و غیره حاوی مواد نگهدارنده و مضر هستند. برخی از غذاهای بسته بندی شده همچنین ممکن است حاوی باکتری هایی باشند که می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. به جای آن، وعده های غذایی خانگی تهیه شده با محصولات طبیعی یا ارگانیک بخورید.

بنابراین برای داشتن یک کودک سالم، سعی کنید در دوران بارداری بخصوص در ۳ ماه اول، مصرف غذاهای آماده را کنار بگذارید و از خوردن غذاهای خانگی سالم لذت ببرید.

۸- غذاهای دریایی

غذاهای دریایی حاوی میزان زیادی جیوه است که می تواند منجر به آسیب مغزی جنین و تأخیر در نقاط عطف رشد شود. از خوردن شمشیر ماهی و صدف خام خودداری کنید و مصرف ماهی تن، ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین، ​​قزل آلا و شاه ماهی را محدود کنید. اگر تمایل به مصرف این غذاها دارید، بهتر است ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

۹- پاپایا

پاپایاهای رسیده و نیمه رسیده حاوی لاتکس هستند که باعث انقباضات رحمی می شود و خطر زایمان زودرس یا حتی سقط جنین را افزایش می دهند. در دوران بارداری از مصرف این موارد خودداری کنید. با این حال پاپایاهای رسیده حاوی چندین ماده مغذی هستند و در صورتی که پزشک به شما اجازه بدهد می توانید در حد اعتدال مصرف کنید.

۱۰- آناناس

آناناس حاوی بروملین است، که می تواند دهانه رحم را نرم کند و منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود. بنابراین بهتر است در اوایل بارداری از خوردن آناناس خودداری کنید.

حتما بخوانید: چکار کنیم فرزندمان پسر شود؟ (طبق جدیدترین تحقیقات پزشکی)

۱۱- غذاهای قندی

یک زن باردار برای حمایت از رشد کودک به ۳۰۰ کالری اضافی در روز نیاز دارد. با این حال مصرف شیرینی زیاد باعث افزایش وزن و دیابت حاملگی می شود. تا جاییکه می توانید مصرف مواد قندی و شیرینی جات را کاهش دهید.

۱۲- داروها

برخی از داروها و مکمل های طبیعی می توانند در رشد جنین اختلال ایجاد کنند، به اندام های کودک آسیب وارد کنند، باعث سقط جنین شوند یا زایمان زودرس ایجاد کنند. همیشه هنگام مراجعه به پزشک، او را از بارداری خود مطلع کنید. مصرف برخی از داروها در دوران بارداری توصیه نمی شود.

۱۳- به اندازه ی یک نفر غذا بخورید نه دو نفر!

هنگامی که مردم می گویند یک زن باردار باید “برای دو نفر غذا بخورد”، به این معنی نیست که او باید غذای مصرفی خود را دو برابر کند یا کالری دریافتی خود را دو برابر افزایش دهد.

یک زن در سه ماهه اول بارداری نباید برای دو نفر غذا بخورد. در طی سه ماه اول، کالری مورد نیاز به اندازه ی قبل از بارداری خواهد بود و به افزایش مصرف کالری توصیه نمی شود. در طول سه ماهه اول، افزایش وزن توصیه شده بین ۵/۰ تا ۲ کیلوگرم در مدت سه ماه است.

حتما بخوانید: کمبود ویتامین d در بارداری: عوارض بر کودک و روش درمان

نکات مربوط به رژیم غذایی در ۳ ماه اول بارداری

بحرانی ترین زمان برای انجام اقدامات احتیاطی در دوران بارداری در سه ماهه اول است. با این وجود، شما هنوز هم باید در طول مدت بارداری خود محتاط باشید. از ریسک های غیر ضروری اجتناب کنید، مراقب خود باشید و از داشتن استراحت و تغذیه کافی اطمینان حاصل کنید.

در اینجا برخی نکات مربوط به رژیم غذایی که باید طی ۳ ماه اول بارداری دنبال کنید آمده است:

  • مایعات زیادی بنوشید و به بدن خود آبرسانی کنید.
  • حتما ویتامین های مورد نیاز بدنتان را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید.
  • وعده های غذایی کمتری را در فواصل منظم بخورید.
  • مصرف غذاهای آشغال و بی ارزش را کم کنید.
  • از خوردن غذاهای روغنی و تند که باعث تشدید سوزش سردل می شود، خودداری کنید.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم باعث می شود کودک شما از مواد مغذی اساسی برای رشد سالم برخوردار شود. تغذیه ی صحیحی داشته باشید و از غذاهای سالم و تازه خانگی بهره مند شوید. انواع دستور العمل های سالم را امتحان کنید و بدون هیچ گونه خطری از این دوران لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا