نکات سلامتی مادران

علت افسردگی بعد از زایمان (10 درمان و همه نکات کاربردی)

bestkid b

در دوران بارداری احتمالاً رویاهای زیادی در مورد به دنیا آمدن فرزندتان در سر دارید. گاهی ممکن است احساس شادی، غرور و امید کنید و به فرزندی که در شکم تان است، عشق و علاقه ی زیادی داشته باشید.

اما واقعیت همیشه آنطور نیست که انتظارش را دارید. در عوض ممکن است بعد از زایمان احساس غم، نا امیدی یا افسردگی کنید و از داشتن چنین احساساتی ناراحت و سردرگم باشید و حتی احساس گناه کنید. اگر شما هم با چنین احساساتی مواجه هستید، باید بدانید که تنها نیستید و حتما باید به دنبال روشی جهت درمان آن باشید.

اکثریت زنان چند روز پس از زایمان به گرفتگی خلق پس از زایمان (Baby Blues) مبتلا می شوند. Baby Blues تنها چند روز تا یک یا دو هفته پس از زایمان باقی می ماند و با افسردگی پس از زایمان متفاوت است. اگرچه این وضعیت نیز ممکن است باعث تغییر خلق و خو، گریه، اضطراب و مشکل در خواب شود اما معمولاً در طی دو هفته از بین می رود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۵ حقیقت شگفت انگیز (اما واقعی) در مورد مادر بودن

درمان افسردگی پس از زایمان در مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند ممکن است دشوار باشد چون بسیاری از آنها به اشتباه تصور می کنند که علائم افسردگی طبیعی ست و بخشی از دوران پس از زایمان محسوب می شود و به دلیل اینکه نمی توانند بر احساسات خود غلبه کنند، احساس شرمندگی می کنند. اما حقیقت این است که افسردگی پس از زایمان هم باید مانند سایر انواع افسردگی درمان شود. علاوه بر این درمان زودهنگام این وضعیت، هم برای مادر و هم برای نوزاد مفید است.

افسردگی پس از زایمان (PPD) دقیقاً چیست؟

“Postpartum” به دوره بعد از زایمان اشاره دارد. افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی شدید و طولانی مدت است که به این زمان مربوط می شود. افسردگی بعد از زایمان حدود 4 هفته پس از زایمان آغاز می شود و علائم آن می تواند حتی قبل از زایمان نیز دیده شود. این وضعیت بدون درمان و به خودی خود از بین نمی رود و می تواند برای مادر و نوزاد، عواقب جدی بهمراه داشته باشد.

افسردگی بعد از زایمان چه تفاوتی با گرفتگی خلق پس از زایمان (Baby Blues) دارد؟

بدن زن بعد از زایمان دچار تغییرات هورمونی بسیار زیادی می شود. استروژن و پروژسترون هورمون های زنانه ای هستند که در سه ماهه آخر بارداری به اوج خود می رسند و پس از زایمان، به سطح طبیعی قبل از بارداری برمی گردند. تولد نوزاد، تغییرات زیادی در سبک زندگی مادران جدید ایجاد می کند (از شیردهی گرفته تا بیخوابی ها و مشکلات پس از زایمان) و تصور می شود که مشکلات ناشی از این تغییرات و تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن، نقش مهمی در ایجاد Baby Blues و افسردگی پس از زایمان داشته باشد.

گرفتگی خلق پس از زایمان یک اثر کوتاه مدت از نوسانات هورمونی است که در روزهای پس از زایمان بلافاصله شروع می شود. حدود 50 تا 75 درصد از مادران جدید این مشکل را تجربه می کنند. این وضعیت می تواند باعث تغییرات خلقی، احساس غم و اضطراب، افسردگی، گریه، از دست دادن اشتها و مشکل در خواب شود اما این احساسات معمولاً در عرض 3 تا 5 روز شروع به فروکش شدن می کنند و در طول دو هفته از بین می روند.

اما افسردگی پس از زایمان یک وضعیت شدید و مداوم است که نیاز به درمان دارد. تخمین زده می شود که حدود 15 تا 20 درصد از مادران جدید، به این وضعیت مبتلا می شوند.علل افسردگی پس از زایمان، فراتر از تغییرات هورمونی و تغییر در سبک زندگی است و در ادامه ی مطلب به آنها اشاره شده است.

علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان چیست؟

علائم افسردگی پس از زایمان (PPD) ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد و می تواند از خفیف و متوسط ​​تا شدید متغیر باشد.

بسیاری از علائم شایع افسردگی پس از زایمان مشابه دیگر انواع افسردگی است و عبارتنداز:

  • احساس افسردگی یا ناراحتی در بیشتر روز و بمدت چند هفته یا بیشتر
  • احساس فاصله گیری و گوشه گیری از خانواده و دوستان
  • بی علاقگی به فعالیت های مختلف (از جمله رابطه جنسی)
  • تغییر در عادات غذایی و خوابیدن
  • احساس خستگی در بیشتر اوقات روز
  • احساس عصبانیت یا تحریک پذیری
  • داشتن احساس اضطراب، نگرانی، حملات هراس و افکار منفی

افسردگی پس از زایمان می تواند باعث موارد زیر هم شود:

  • گریه کردن بیشتر از حد معمول
  • احساس خشم
  • بی توجهی به نوزاد
  • احساس بی حسی یا قطع ارتباط عاطفی با نوزاد
  • احساس نگرانی از صدمه زدن به نوزاد
  • احساس گناه از اینکه مادر خوبی نیستید یا شک داشتن در توانایی های خود برای مراقبت از نوزاد

میزان ابتلا به افسردگی پس از زایمان چقدر است؟

اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که حدود 20 درصد از مادران جدید یک یا چند علائم افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند اما این تعداد ممکن است بر اساس محل زندگی، سن، عوامل خطر، نژاد و قومیت متفاوت باشد.

در برخی مناطق، از هر پنج زن یک نفر PPD را تجربه می کند درحالیکه این میزان می تواند در مناطق دیگر متفاوت باشد.

بر اساس مطالعات انجام شده در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، افسردگی پس از زایمان ممکن است در 4 گروه زیر رایج تر باشد:

  • زنان سیاه پوست
  • زنان بومی آمریکا
  • زنان آسیایی
  • زنان زیر 19 سال

جالب است بدانید که مردان هم می توانند دچار افسردگی پس از زایمان شوند (هرچند علل آن هورمونی نیست). بر اساس مطالعه ای که روی چند هزار نفر در انگلستان انجام شد، تخمین زده می شود که 4 درصد از پدران در اولین سال پس از تولد فرزند خود دچار افسردگی می شوند. پدرانی که جوان هستند یا سابقه افسردگی دارند ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند. هم مردان و هم زنان برای کاهش افسردگی پس از زایمان به درمان نیاز دارند و درمان های موجود برای هر دو جنس مشابه است.

علت افسردگی پس از زایمان چیست؟

افسردگی پس از زایمان نیز مانند سایر انواع افسردگی یک اختلال پیچیده است که احتمالاً توسط عوامل متعددی ایجاد می شود. اما دو عامل وجود دارد که افسردگی پس از زایمان را از انواع دیگر افسردگی متمایز می کند:

  • تغییرات هورمونی که در سه ماهه سوم بارداری به اوج خود می رسند و سپس به طور چشمگیری کاهش می یابند.
  • تغییر شیوه زندگی که بدلیل تولد نوزاد اتفاق می افتد و می تواند از لحاظ روحی و جسمی به مادر فشار زیادی وارد کند. بیخوابی های مکرر، مسئولیت های جدید، استرس و اضطراب همگی می توانند به بروز افسردگی پس از زایمان کمک کنند.

با این وجود برخی عوامل ژنتیکی و محیطی نیز وجود دارند که ممکن است احتمال ابتلا به این افسردگی را افزایش دهند. برخی از آنها عبارتند از:

  • سابقه افسردگی یا افسردگی پس از زایمان در گذشته
  • سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی یا افسردگی پس از زایمان
  • افسردگی در دوران بارداری
  • مشکل در باردار شدن
  • چند قلوزایی (دو قلویی یا سه قلویی)
  • مادر شدن در نوجوانی و سنین کم
  • زایمان زودرس (قبل از 37 هفته)
  • عوارض بارداری و زایمان
  • بستری شدن نوزاد در بیمارستان پس از تولد

محققان معتقدند که داشتن سابقه ی افسردگی پس از زایمان و تجربه افسردگی در دوران بارداری، نقش مهمی در ابتلای مادران به افسردگی پس از زایمان دارد. طبق گفته انجمن روانشناسی آمریکا، حدود نیمی از زنانی که به افسردگی پس از زایمان مبتلا می شوند، به افسردگی دوران بارداری مبتلا بوده اند.

البته داشتن عوامل خطر به معنای ابتلای قطعی به افسردگی پس از زایمان نیست. این بیماری می تواند صرف نظر از سابقه و شرایط روانی، هر زنی را مبتلا کند. به همین دلیل طبق دستورالعمل های کنونی، تمام مادران باردار و مادرانی که به تازگی فارغ شده اند، باید به طور منظم از نظر علائم افسردگی غربالگری شوند.

واقعیت این است که علیرغم شیوع افسردگی پس از زایمان، بسیاری از زنان هیچگاه در دوران بارداری یا بعد از آن از نظر افسردگی غربال نمی شوند. درحقیقت از هر هشت نفر، یک نفر می گوید که پزشک هرگز در مورد سلامت روانی آنها چیزی نپرسیده است. اگر پزشک شما هم در این مورد از شما سوالی نمی کند، بهتر است خودتان با او صحبت کنید.

همچنین اگر در گذشته تجربه افسردگی یا افسردگی پس از زایمان داشته اید، احتمال عود مجدد این بیماری وجود دارد. در این زمان باید اقدامات پیشگیرانه ای را برای کاهش خطر ابتلا به PPD انجام دهید. به همین دلیل مهم است که حتی قبل از مشاهده علائم مربوطه، با پزشک تان در مورد سابقه سلامت روان خود صحبت کنید.

همچنین مهم است که به افسردگی پس از زایمان بعنوان یک لگه ی ننگ نگاه نکنیم. تصوری که دیگران از شاد بودن مادران جدید دارند، واقع بینانه نیست و می تواند موجب ایجاد احساس گناه و نفرت از خود در آنها شود. مادر شدن حتی در بهترین روزهای زندگی، کاری چالش برانگیز است و سازگاری های بزرگی مطلبد.

افسردگی پس از زایمان چقدر طول می کشد و عدم درمان آن چه خطراتی بهمراه دارد؟

بطور قطع نمی توان گفت که افسردگی پس از زایمان درمان نشده، چقدر طول خواهد کشید. این وضعیت ممکن است ماه ها یا بیشتر ادامه داشته باشد و می تواند به یک اختلال افسردگی مزمن تبدیل شود. افسردگی پس از زایمان چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و مادران جدید هرگز نباید احساس کنند که افسردگی آنها فقط بخشی از فرایند مادر شدن است. گاهی اوقات افکار خودکشی و قتل می تواند در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان ایجاد شود. در صورت لزوم از اورژانس کمک بگیرید.

اگر افسردگی پس از زایمان درمان نشود، می تواند اثرات طولانی مدتی بر نوزاد و همچنین مادر داشته باشد. این وضعیت می تواند پیوند بین مادر و کودک را تضعیف کند و به طور بالقوه مانع رشد سالم کودک شود. همچنین می تواند خطر بروز مشکلات روانی و رفتاری را در آینده ی نوزاد افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که فرزندان مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان درمان نشده، بیشتر گریه می کنند، با تاخیر در رشد و زبان مواجه می شوند و در خوابیدن و غذا خوردن مشکل دارند.

چه زمانی باید از متخصصان کمک بخواهم و با چه کسانی صحبت کنم؟

بهترین کار برای خودمراقبتی هوشمندانه این است که احساسات خود را در این مرحله جدید از زندگی به دقت کنترل کنید و پزشک را در جریان تغییرات احساسی تان قرار دهید. اگر در دو هفته اول پس از زایمان هستید، پزشک ممکن است منتظر بماند تا ببیند علائم شما برطرف می شود یا خیر زیرا عوامل کوتاه مدت به احتمال زیاد مربوط به گرفتگی خلق پس از زایمان (Baby Blues) است.

مهم است بدانید که اگرچه علائم گرفتگی خلق پس از زایمان موقتی است اما هنوز هم می توانند ناراحت کننده باشند و توانایی شما در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده را کاهش دهد. اگرچه ممکن است پزشک به شما توصیه کند که دو هفته پس از زایمان برای ارزیابی این وضعیت منتظر بمانید اما این بدان معنا نیست که نباید از حمایت خانواده و دوستان تان دوری کنید. در عوض باید از آنها بخواهید که در مواقع لزوم به شما کمک کنند.

کمک گرفتن از یک درمانگر خوب هم می تواند به شما در غلبه بر افسردگی پس از زایمان کمک کند. توجه داشته باشید که کمک گرفتن به این معنی نیست که شما باید دارو مصرف کنید. گاهی اوقات بدون مصرف داروهای متعدد نیز می توان بر این وضعیت غلبه کرد.

در موارد زیر توصیه می شود که در اسرع وقت به پزشک یا متخصص مراجعه نمایید:

  • احساس ناامیدی یا غم شدیدی دارید.
  • علائم افسردگی شما تشدید می شود.
  • نمی توانید از خود یا نوزادتان مراقبت کنید.
  • افکار صدمه زدن به خود یا نوزاد دارید.

تشخیص افسردگی پس از زایمان در اسرع وقت باعث می شود که پروسه ی درمان را سریعا آغاز کنید. اگر قبلاً سابقه ی ابتلا به افسردگی یا افسردگی پس از زایمان داشته اید، این امر بسیار مهم است. پزشک می تواند بهترین روش درمانی را با توجه به شدت و زمان بروز علائم، برای شما در نظر بگیرد.

افسردگی پس از زایمان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک برای تشخیص افسردگی پس از زایمان به احتمال زیاد از شما سوالاتی در مورد احساسات و افکارتان می پرسد. در این زمان تمایز بین استرس های ناشی از بچه دار شدن و افسردگی پس از زایمان بسیار دشوار است و به تشخیص دقیقی نیاز دارد. برای تشخیص این دو وضعیت باید سوالات دقیقی از مادر پرسیده شود. برای مثال از آنجاییکه مادران جدید فرصت کمی برای استراحت و خوابیدن دارند، به جای این که پزشک بپرسد “آیا خوب می خوابید؟” بهتر است بپرسد “آیا می توانید وقتی نوزاد خواب است بخوابید؟”

کمبود اشتها هم می تواند نشانه افسردگی باشد. بسیاری از مادران شیرده، صرف نظر از گرسنه بودن یا نبودن باید به طور منظم غذا بخورند. پزشک شما به جای این که بپرسد “اشتهای غذا خوردن دارید؟” باید بپرسد “آیا غذا می خورید اما از طعم غذا لذت نمی برید؟”

رژیم غذایی دوران شیردهی (۷ ماده ضروری و بهترین و بدترین ها)

پرسیدن جزئیات مختلف در مورد فراوانی و ماهیت علائم، مشکلات مربوط به سلامت روانی و جسمی و اطلاعاتی در مورد اینکه چه چیزی به بهبود افسردگی شما کمک می کند و چه چیزی آن را بدتر می کند، می تواند برای پزشک مفید باشد.

شما می توانید برای اطلاع بهتر از وضعیت خود، سوالات زیر را از پزشک بپرسید:

  • آیا علائم من می تواند علت دیگری بجز افسردگی پس از زایمان داشته باشد؟
  • چه درمان هایی برای بیماران قبلی شما مفید بوده است؟
  • آیا مشورت با متخصصان سلامت روان را توصیه می کنید؟
  • آیا تغییرات رفتاری می تواند به بهبود خلق و خوی من کمکی کند؟
  • آیا منابع مکتوبی وجود دارد که به بهبود وضعیت من کمک کند؟

افسردگی پس از زایمان چگونه درمان می شود؟

برخی از گزینه های درمانی افسردگی پس از زایمان مشابه درمان های دیگر انواع افسردگی است. بهترین روش درمانی برای شما به علائم، شدت و ترجیحات شخصی خودتان بستگی دارد. روش درمانی که برای یک فرد جواب می دهد ممکن است برای شخص دیگر موثر نباشد و برخی از درمان ها به صبر بیشتری نیاز دارند.

بطور کلی درمان های اصلی افسردگی پس از زایمان عبارتند از:

  • مشاوره پزشکی. صحبت با روانپزشک، روانشناس یا متخصص بهداشت روان می تواند به شما کمک کند تا با احساسات خود کنار بیایید. انواع خاصی از درمان مانند رفتار درمانی شناختی (CBT) می تواند به شما آموزش دهد که افکار و الگوهای منفی که در افسردگی شما نقش دارند را شناسایی کنید و افکار و رفتار مثبت را جایگزین آن نمایید.
  • داروهای ضد افسردگی. این دسته از داروهای تجویزی برای متعادل کردن برخی از مواد شیمیایی موجود در مغز به نام انتقال دهنده های عصبی عمل می کند. به عنوان مثال یک نوع رایج داروهای ضد افسردگی به نام مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) به مغز شما کمک می کند تا سطح کافی سروتونین را حفظ کند. این انتقال دهنده عصبی خلق و خو را تنظیم می کند و می تواند در درمان افسردگی موثر باشد. تاثیر داروهای ضد افسردگی در از بین بردن علائم، ممکن است چند هفته طول بکشد.
  • زولرسو (برکسانولون). سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این دارو را به طور خاص برای درمان افسردگی پس از زایمان تأیید کرد. برکسانولون بصورت تزریق مداوم داخل وریدی در مدت 60 ساعت (2 روز و نیم) تحت نظارت پزشک تجویز می شود. (نوزاد می تواند همراه مادر باشد اما به یک همراه بزرگسال هم نیاز است زیرا خواب آلودگی از عوارض جانبی این دارو است). اگرچه ممکن است این روش درمانی غیر معمول به نظر برسد اما با بازیابی سطح هورمون هایی که پس از بارداری تغییر کرده است، برای تسکین افسردگی بسیار موثر است. علاوه بر این اکثر زنان در کارآزمایی بالینی آنقدر برای درمان ناامید بودند که چالش های مربوط به تجویز دارو را به عنوان یک ناراحتی جزئی توصیف کردند.
  • تشنج درمانی الکتریکی (الکترو شوک درمانی)، در موارد جدی افسردگی پس از زایمان مورد استفاده قرار می گیرد.

این رویکردها ممکن است بسته به توصیه پزشک و ترجیح شخصی شما به تنهایی یا بصورت ترکیبی استفاده شوند. قبل از تصمیم گیری در مورد شروع یک دوره درمانی، عوامل زیادی از جمله شدت علائم و میزان اختلال آنها در زندگی باید مورد بررسی قرار بگیرند. به عنوان مثال افسردگی پس از زایمان خفیف را می توان از طریق مشاوره ی پزشکی درمان نمود در حالی که در موارد متوسط ​​تا شدید این بیماری ممکن است به مصرف دارو نیاز باشد.

علایم افسردگی شدید در زنان و روشهای درمان طبیعی

داروهای ضد افسردگی مانند مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، اغلب اولین خط درمان موارد متوسط ​​تا شدید افسردگی پس از زایمان هستند. اما از آنجا که تاثیر بیشتر داروهای ضد افسردگی هفته ها طول می کشد، پزشک ممکن است برکسانولون را در موارد شدیدتر توصیه کند چون با استفاده از این روش، علائم بیماری بلافاصله پس از آغاز دوره درمان بهتر می شود.

استفاده از برخی راهکارهای ساده و تغییر در سبک زندگی هم می تواند به بهبود علائم افسردگی پس از زایمان کمک کند و برخی علائم آن را به طور بالقوه کاهش دهد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • وقتی می توانید بخوابید
  • زمانی برای ورزش کردن پیدا کنید
  • از خانواده و دوستان تان درخواست کمک کنید
  • برای خودتان وقت بگذارید و کارهای شخصی تان را انجام دهید
  • وعده های غذایی منظم و سالم بخورید
  • به پزشک مراجعه کنید یا از مشاوره استفاده نمایید

اگرچه تمام استراتژی های فوق در حفظ سلامتی جسم و روان در دوران پس از زایمان نقش دارند، اما وقت گذاشتن برای انجام اینکارها پس از تولد نوزاد می تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که از یک متخصص کمک بگیرید تا روش های درمانی و تغییرات مناسب سبک زندگی را به شما پیشنهاد دهد. همچنین از دوستان و نزدیکانی که می توانند در انجام کارهای شخصی به یاری شما بشتابند، کمک بگیرید.

آیا افسردگی ارثی است و اگر درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

آیا داروهای تجویز شده برای درمان افسردگی پس از زایمان، بر شیر مادر تأثیر می گذارد؟

مصرف بیشتر داروهای ضد افسردگی در دوران شیردهی بی خطر تلقی می شود و عوارض جانبی کمی برای نوزاد دارد. پزشک شما می تواند تشخیص دهد که کدام داروها در دوران شیردهی بی خطر هستند و کدام داروها مضر می باشند.

فراموش نکنید که افسردگی پس از زایمان درمان نشده می تواند به طور بالقوه کودک را در معرض تاخیرهای رفتاری و رشدی قرار دهد. شیردهی نباید مانعی برای درمان افسردگی پس از زایمان باشد و شروع پروسه ی درمان هم نباید شما را از شیردهی باز دارد.

سایکوز یا روان پریشی پس از زایمان چیست؟

روان پریشی بعد از زایمان یک بیماری بسیار نادر و شدیدتر از افسردگی پس از زایمان است که ممکن است باعث توهم و عدم درک صحیح از اتفاقات پیرامون شود. تخمین زده می شود که از هر 1000 مادر جدید، 4 نفر به این وضعیت مبتلا می شوند و علائم آن معمولاً در دو هفته اول پس از زایمان شروع می شود.

علائم سایکوز پس از زایمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارند (توهم)
  • احساس گیجی
  • نوسانات سریع خلقی
  • تلاش برای آسیب رساندن به خود یا نوزاد یا داشتن وسواس فکری در مورد انجام این کار
  • پارانویا
  • بیقراری یا تحریک پذیری
  • رفتارهای غیر عادی و اظهارات غیرمنطقی

روان پریشی پس از زایمان یک اورژانس پزشکی است که نیاز به درمان فوری معمولاً در بیمارستان دارد. درمان ممکن است شامل داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی یا تثبیت کننده خلق باشد. الکترو شوک درمانی (ECT) هم ممکن است برای تسکین علائم روان پریشی شدید و افسردگی توصیه شود. در این روش با عبور جریان ضعیف برق از مغز، تشنج های ضعیفی در مغز ایجاد می شود و به درمان بیماری های روانی کمک می نماید.

نقش مردان در کاهش افسردگی پس از زایمان همسرانشان چیست؟

اگر شما همسر زنی هستید که از افسردگی پس از زایمان رنج می برد، می توانید او را تشویق کنید تا به یک متخصص یا پزشک مراجعه نماید. هدف شما باید این باشد که استرس و اضطراب او را به هر نحوی که می توانید کاهش دهید و در عین حال به سلامت روانی خود نیز توجه داشته باشید. شما می توانید برخی از مسئولیت های همسرتان را تقبل کنید و در انجام کارها به او کمک کنید تا زمان بیشتری برای استراحت و خواب داشته باشد.

اگرچه مراقبت از نوزاد تازه متولد شده کار دشواری است اما شما می توانید با سبک کردن وظایف و فشارهای همسرتان، به خواب بهتر او در طول شب کمک کنید و از اختلالات و نوسانات خلقی جلوگیری نمایید.

افسردگی قبل از زایمان، علائم و بهترین درمان های ایمن

پاسخ به سوالات متداول

افسردگی پس از زایمان چقدر طول می کشد؟

بطور قطع نمی توان گرفت که افسردگی بعد از زایمان درمان نشده چقدر طول خواهد کشید. این وضعیت ممکن است ماه ها یا بیشتر ادامه داشته باشد و یا حتی به یک اختلال افسردگی مزمن تبدیل شود. هیچ تضمینی وجود ندارد که افسردگی پس از زایمان حتی با درمان هم به طور کامل برطرف شود و همیشه خطر عود وجود دارد. تاثیر برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی ممکن است چند هفته طول بکشد اما این داروها می توانند به تسکین علائم کمک کنند.

علت افسردگی پس از زایمان چیست؟

افسردگی پس از زایمان به دلایل مختلفی ایجاد می شود. کاهش شدید هورمون های زنانه پس از زایمان و استرس های مراقبت از نوزاد تازه متولد شده و همچنین سابقه افسردگی یا افسردگی قبل از زایمان در گذشته از علل اصلی ابتلا به این وضعیت است. انگ اجتماعی از عواملی ست که موجب پنهان کردن علائم توسط مادر و تشدید آنها می گردد.

افسردگی پس از زایمان از چه زمانی شروع می شود؟

افسردگی پس از زایمان می تواند طی چند روز پس از زایمان یا هر زمان در اولین سال پس از زایمان شروع شود. بسیاری از زنان در دو هفته اول پس از زایمان وضعیت خفیف تری به نام گرفتگی خلق پس از زایمان را تجربه می کنند که معمولاً خود به خود برطرف می شود. زنانی که علائم افسردگی را بیش از دو هفته پس از زایمان تجربه می کنند، باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند.

آیا می توان از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرد؟

از آنجا که افسردگی در دوران بارداری یا سابقه ی ابتلا به افسردگی پس از زایمان در گذشته دو عامل اصلی خطر ابتلا به PPD هستند، پزشک ممکن است توصیه کند که در صورت داشتن سابقه هر یک از این بیماری ها، درمان افسردگی در طول بارداری ادامه یابد تا خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان کاهش پیدا کند.

منبع1 منبع2 منبع3

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا