ریپورتاژ آگهی

مضرترین غذاها برای معده و گوارش چیست؟

bestkid b

سیستم گوارشی انسان بسیار حساس است و با توجه به‌ مواد خوراکی ناسالمی که هر روزه در جهان در حال توسعه هستند، باید بیشتر مراقب این سیستم ارزشمند در بدن باشیم. بیماری‌های گوارشی از آزاردهنده‌ترین بیماری‌ها هستند که روند بهبود بسیار طولانی‌ای داشته و زندگی افراد را تحت تاثیرات شدیدی قرار می‌دهند و یکی از مهم‌ترین عوامل مشکلات و بیماری‌های سیستم گوارش، استفاده از غذای ناسالم است.

از همین رو باید در رژیم غذایی خود تجدید نظری داشته باشیم، اگر می‌خواهیم عمری طولانی داشته و در سلامت زندگی کنیم. به‌همین واسطه، در ادامه این نوشته از درمانکده قصد داریم به‌بررسی این بپردازیم که مضر‌ترین غذا برای معده و گوارش چیست؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

نکات مهم درباره تغذیه انسان

پیش از بررسی مضر‌ترین غذا‌ها برای معده و گوارش، بهتر است برخی باورهای غلط درباره فرایند گوارش غذا و نکات مهمی در این باره را تشریح کنیم. در بررسی‌های تئوری، معده انسان قادر به‌هضم هر نوع غذایی است اما در واقعیت چیز دیگری را می‌بینیم. شکم‌های جلو آمده، نفس‌هایی که به‌سختی از سینه بیرون می‌آیند و مشکلاتی نظیر قند و فشار خون، نشانگر عدم رعایت رژیم غذایی است و جالب است بدانید که مصرف غذای سالم بسیار کم هزینه‌تر از غذاهای مضر و فرآوری شده خواهد بود! البته در این بین برخی مواد غذایی سالم نیز وجود دارند که برای برخی از افراد غیر قابل مصرف هستند و این موارد خاص در صورت وجود بیماری یا مشکلات ژنتیکی و غیره، باید توسط فوق تخصص گوارش و متخصص تغذیه بررسی شود و ما مبنای این نوشته را بر عدم محدودیت افراد در استفاده از مواد غذایی می‌گذاریم.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تقریبا همه ما غذاهای ناسالم را می‌شناسیم و از مضرات آنها با خبریم؛ اما وسوسه‌های این غذاهای لذیذ دست از سر ما برنمی دارد. خوب در این صورت می‌توان به‌جای قطع کامل مصرف برخی مواد غذایی، مصرف آنها را کنترل کرد و از مصرف هر روزه به‌هفته‌ای یک‌بار یا فاصله‌ای دور‌تر انداخت. مواد غذایی مضر بسیار هستند و در ادامه تنها مضرترین‌ها بررسی خواهند شد.

فست فودها

فست فود‌ها بلای جان انسان‌ها هستند، بدون شک! این مواد غذایی وسوسه‌برانگیز (چه به‌فرم کبابی چه به‌فرم سرخ کردنی)، مضرات بسیاری را برای سیستم گوارشی به‌دنبال دارند و در مقابل می‌توان گفت که به‌جز پر کردن شکم، مزیت دیگری ندارند!

شاید باور نکنید اما مصرف بیش از حد فست فود می‌تواند تقریبا تمامی بافت‌های بدن انسان را تخریب کند اما مضرات خیلی شدید و برجسته فست فود به‌شرح زیر هستند:

  • افزایش قند خون
  • اختلال در سیستم گوارش
  • اختلال در سیستم قلب و عروق
  • تخریب استخوان، پوست، ناخن و …
  • اختلال در سیستم تنفسی و تنگی نفس
  • بروز اختلالات هورمونی و اختلالات جنسی
  • افزایش فشار خون به‌واسطه مقدار زیاد سدیم
  • اختلال در شبکه عصبی بدن و ایجاد مشکلات فکری

البته این مزایا تنها شامل کسانی می‌شود که به‌صورت مرتب و بیش از اندازه از فست فود‌ها استفاده می‌کنند و مصرف اصطلاحا هوسی فست فود‌ها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند؛ هر چند بهتر است به‌صورت کامل فست فود را از زندگی خود دور بیاندازید.

غذاهای فرآوری شده

در مقام دوم مضر‌ترین غذاهای جهان می‌توان غذاهای فرآوری شده شامل کنسرو‌ها، تنقلاتی نظیر چیپس و پفک، سوداها و سایر موارد مربوطه را در نظر گرفت. این غذاها در سیستم گوارشی به‌سرعت حرکت می‌کنند و این موضوع می‌تواند منجر به‌بروز عوارضی به‌شرح زیر شود:

  • نفخ
  • سیری کاذب
  • افزایش فشار خون
  • مشکلات تنفسی

غذاهای شور

چیپس و پفک، انواع سس، ماهی‌های نمک‌سود و به‌صورت کلی، غذاهایی که دارای میزان غیر استانداردی نمک باشند عوارض جبران ناپذیری را در ابتدا برای معده و گوارش و در قدم بعدی برای سلامتی دارند. برخلاف تصورات‌تان، مصرف غذاهای شور می‌تواند منجر به‌کم شدن تمایل به‌نوشیدن آب شود و همین موضوع می‌تواند فرایند هضم غذا را تند‌تر کرده و باعث شود تا فشار بیشتری به‌سیستم گوارشی برای هضم غذا وارد شود.

ذرت

گرچه که ذرت فواید زیادی برای بدن دارد، اما محتویات سلولزی آن می‌توانند سیستم گوارشی را به‌درد سر بیندازند. سلولز در فرایند هضم شکسته نمی‌شود و به‌همین واسطه، بخشی از ذرت به‌صورت هضم نشده در سیستم گوارشی حرکت می‌کند که این مشکل در کوتاه مدت نفخ و گرفتگی عضلات شکم را به‌همراه داشته و در بلند مدت می‌تواند منجر به‌تخریب بافت قسمت‌های مختلف سیستم گوارش بشود.

غذاهای چرب

غذاهای چرب تنها فست فود‌ها را شامل نمی‌شوند؛ بلکه حتی مواد غذایی سالم نیز در صورتی‌که بسیار چرب باشند می‌توانند منجر به‌ایجاد عوارض مختلفی برای سیستم گوارش و سلامت کلی انسان شوند. غذاهای سرخ شده مانند انواع سوخاری، برنج با آب رو روغن زیاد و غذاهایی با میزان چربی بالا مانند فسنجان، سیستم گوارش را به‌چالش می‌کشند چرا که هضم آنها سخت است و توصیه می‌شود تا این غذاها کمتر مصرف شوند.

کافئین

کافئین در چای سیاه، چای سبز، قهوه و برخی مواد غذایی دیگر وجود دارد و باعث آسیب به‌مخاط معده می‌شود. به‌همین واسطه باید مصرف آنها را کنترل کرد و توصیه می‌شود که از قهوه ابدا در وعده صبحانه استفاده نکنید و در صورتی‌که زخم معده دارید، مصرف مواد کافئین‌دار را تا حد امکان کاهش داده و ترجیحا قطع کنید.

کربوهیدرات تصفیه شده

آرد سفید فرآوری شده، برنج و قند سفید از بدترین مواد غذایی هستند که می‌توانید در اختیار بدن خود قرار دهید. این مواد غذایی به‌سرعت هضم می‌شوند و همین موضوع میزان انسولین خون را بالا می‌برد و باعث انباشت بافت چربی در بدن خواهد شد.

شیرین کننده‌های مصنوعی

مواردی همچون آدامس‌های بدون قند و بستنی‌های بدون قند برای سیستم گوارش و سلامتی مضر هستند چرا که سیستم گوارش انسان، آنزیم لازم برای هضم این مواد غذایی را نداشته و همین موضوع در مدت زمان طولانی باعث فرسودگی سیستم گوارشی خواهد شد.

چگونه سیستم گوارش خود را سالم نگه داریم؟

تا به‌اینجا در باره مواد غذایی مضر برای سیستم گوارش صحبت شد، اما اکنون شاید بپرسید که چگونه باید سیستم گوارش خود و در نتیجه بدن خود را سالم‌تر نگه داریم؟ خب از نظر تغذیه، این موضوع سه قدم طلایی دارد که به‌شرح زیر هستند:

1- مواد غذایی سالم مصرف کنید

2- غذاهای ناسالم را از رژیم غذایی خود خط زده یا محدود کنید

3- وعده‌های غذایی کوچک‌تر را به‌جای پرخوری و سیری کامل انتخاب کنید.

البته این موارد به‌تنهایی کافی نیستند و باید از مکمل‌هایی همچون دوری از دخانیات، ورزش و سایر موارد نیز بهره‌مند باشید.

جمع‌بندی

سیستم گوارش انسان، سیستمی بسیار قدرتمند است اما در صورتی‌که مراقبش نباشید، به‌مرور ضعیف شده و خود شما را به‌زحمت خواهد انداخت. همان‌گونه که در ابتدا گفته شد، امروزه انواع مختلفی از مواد غذایی بسیار مضر برای سلامت و سیستم گوارشی در جهان رواج پیدا کرده و به‌نحوی نمی‌توان از این غذا‌ها استفاده نکرد اما بهتر است تا حد امکان برای مصرف مواد غذایی مضر محدودیت ایجاد کنید تا سیستم گوارشی‌تان در سلامت باقی بماند. ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا مضرترین مواد غذایی برای سیستم گوارش را برایتان تشریح کنیم؛ حال این انتخاب شما است که رژیم غذایی سالم را انتخاب کرده و یا از غذاهای ناسالم استفاده کنید.

در صورتی‌که برای پیگیری بیشتر این مشکل یا هر مشکل دیگری قصد مراجعه به‌مطب پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت پزشکان متخصص، مختلف از متخصص گوارش گرفته تا بهترین دکتر ارتوپد تهران و هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا