ریپورتاژ آگهی

روشهای درمان اوتیسم چیست؟

bestkid b

چندین رویکرد درمانی می تواند به بهبود عملکرد اجتماعی، یادگیری و کیفیت زندگی برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم کمک کند. به یاد داشته باشید که اوتیسم یک وضعیت مبتنی بر طیف است. برخی از افراد ممکن است نیاز به حمایت کمی داشته باشند در حالی که برخی دیگر ممکن است به درمان فشرده نیاز داشته باشند. شما می توانید از خدمات بهترین مرکز توانبخشی تهران با جدیدترین روش های درمانی اوتیسم و دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد جهت درمان کودکان اوتیسم بهره مند شوید. برای آشنایی بیشتر با روش های مختلف درمان اوتیسم و تاثیر هر کدام بر اوتیسم، ادامه مطلب را بخوانید.

اوتیسم چیست؟

اختلال طیف اوتیسم وضعیتی است که بر گفتار و تعامل فرد با دیگران تأثیر می گذارد. قبلاً به اختلالات مختلفی مانند سندروم آسپرگر و رت تقسیم می شد. اکنون به عنوان یک بیماری با طیف گسترده ای از علائم و شدت گفته می شود. در حالی که اکنون به آن اختلال طیف اوتیسم می گویند ولی بسیاری از مردم هنوز از اصطلاح “اوتیسم” استفاده می کنند.

درمان های موثر در اوتیسم

مهم است که به خاطر داشته باشید که بسیاری از تحقیقات مربوط به حمایت از اوتیسم بر روی کودکان متمرکز است. این عمدتاً به این دلیل است که منبع مورد اعتماد موجود تحقیقات نشان می‌دهد که پشتیبانی زمانی مؤثرتر است که قبل از ۳ سالگی شروع شود. شروع زودهنگام مداخلات باعث می شود که رفتارهای کودک به افراد عادی نزدیکتر شده و بهبودی بیشتری حاصل شود. در زیر برخی از روشهای درمانی در اوتیسم ذکر شده است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

درمان یکپارچگی حسی

افراد مبتلا به اوتیسم گاهی اوقات به طور غیرعادی تحت تأثیر ورودی های حسی مانند بینایی، صدا یا بویایی قرار می گیرند. درمان یکپارچگی حسی مبتنی بر این نظریه است که تقویت برخی از حواس شما، یادگیری و بروز رفتارهای مثبت را تسهیل می کند. درمان یکپارچگی حسی سعی می کند پاسخ فرد به تحریک حسی را یکنواخت کند. معمولاً توسط یک کاردرمانگر انجام می‌شود و به بازی تکیه می‌کند، مانند کشیدن روی شن یا طناب زدن. شما در مراکز ما می توانید از یک رژیم حسی مناسب برای فرزند اوتیسم خود بهره مند شوید.

کار درمانی در اوتیسم

کاردرمانی (OT) حوزه ای از مراقبت های بهداشتی است که بر آموزش مهارت های اساسی به کودکان و بزرگسالان در زندگی روزمره تمرکز دارد. برای کودکان اغلب شامل آموزش مهارت های حرکتی ظریف، مهارت های دست خط و مهارت های مراقبت از خود می شود. البته کاردرمانی بخش های گسترده ای تقسیم می شود مانند حسی، ذهنی، درکی-حرکتی، جسمی و دست ورزی. برای بزرگسالان، کاردرمانی بر توسعه مهارت های زندگی مانند مراقبت از خود، پخت و پز، تمیز کردن و مدیریت پول تمرکز می کند.

گفتار درمانی در اوتیسم

گفتار درمانی مهارت های کلامی را آموزش می دهد که می تواند به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند تا بهتر ارتباط برقرار کنند. که توسط آسیب شناس گفتار و زبان انجام می شود. گفتاردرمانی می تواند به کودکان کمک کند تا علاوه بر استفاده صحیح از کلمات، سرعت و ریتم گفتار خود را بهبود بخشند. همچنین می تواند به بزرگسالان کمک کند تا نحوه برقراری ارتباط در مورد افکار و احساسات خود را بهبود بخشند.

تحلیل رفتار کاربردی

تحلیل رفتار کاربردی (روش ای بی ای در درمان اوتیسم) یکی از پرکاربردترین گزینه ها برای بزرگسالان و کودکان است. به مجموعه ای از تکنیک های طراحی شده برای تشویق رفتارهای مثبت با استفاده از سیستم پاداش اشاره دارد.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی گفتگو درمانی است که می تواند در کمک به کودکان و بزرگسالان موثر باشد. در طول جلسات CBT، افراد در مورد ارتباط بین احساسات، افکار و رفتارها یاد می گیرند. این تکنیک به شناسایی افکار و احساساتی که باعث رفتارهای منفی می شوند، کمک می کند.

آموزش مهارت های اجتماعی

آموزش مهارت های اجتماعی (SST) راهی برای افراد به ویژه کودکان برای توسعه مهارت های اجتماعی است. برای برخی از افراد مبتلا به اوتیسم، تعامل با دیگران بسیار دشوار است. این تکنیک می تواند در طول زمان به چالش های زیادی منجر شود. فردی که تحت SST قرار می گیرد، مهارت های اجتماعی اولیه از جمله نحوه ادامه مکالمه، درک شوخی و خواندن نشانه های احساسی را می آموزد. در حالی که SST معمولاً در کودکان استفاده می شود، ممکن است برای نوجوانان و بزرگسالان جوان در اوایل دهه 20 زندگی نیز مؤثر باشد.

دارو درمانی برای اوتیسم

هیچ دارویی برای درمان اوتیسم طراحی نشده است. با این حال داروهای متعددی که برای سایر شرایطی که ممکن است در اوتیسم رخ دهد استفاده می‌شوند، ممکن است به علائم خاصی کمک کنند. با این حال اوتیسم یک بیماری گسترده است که باعث علائم مختلفی می شود. در نظر داشته باشید که اگر دارویی برای یک نفر موثر نباشد به این معنی نیست که به دیگری با تشخیص اوتیسم کمک نمی کند. هنگام بررسی گزینه های جایگزین با پزشک همکاری کنید. یک دکتر اوتیسم خوب می‌تواند به شما کمک کند تا از روش‌های بالقوه خطرناکی که توسط علم پشتیبانی نمی‌شوند اجتناب کنید. برخی از داروهای ضد روان پریشی جدیدتر ممکن است به پرخاشگری، آسیب رساندن به خود و مشکلات رفتاری در کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم کمک کنند. FDA اخیراً استفاده از ریسپریدون (ریسپردال) و آپریپیپرازول (Abilify) را برای درمان علائم اوتیسم تأیید کرده است.

در مورد داروهای جایگزین چطور؟

گزینه‌های جایگزین بی‌شماری وجود دارد که افراد آن‌ها را امتحان می‌کنند. با این حال تحقیقات قطعی زیادی برای حمایت از این روش‌ها وجود ندارد و مشخص نیست که آیا آنها مؤثر هستند یا خیر. برخی از آن‌ها ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر هستند. گزینه های جایگزین بالقوه ای که به تحقیقات قطعی بیشتری نیاز دارند عبارتند از:

-رژیم غذایی بدون گلوتن، بدون کازئین

-پتوهای وزن دار

-ملاتونین

-ویتامین C

-اسیدهای چرب امگا 3

-دی متیل گلیسین

-ترکیب ویتامین B-6 و منیزیم

-اکسی توسین

-روغن CBD

صحبت پایانی

اوتیسم یک بیماری پیچیده است. با این حال انواع رویکردهای درمانی و داروهایی وجود دارد که می تواند به مدیریت علائم آن کمک کند. شما می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی درمان اوتیسم موثرترین برنامه حمایتی را برای خود یا فرزندتان بیابید. شما می توانید از طریق شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با ما تماس حاصل فرمایید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا