آموزش کودکان

پاسخ به سوالات کودکان در مورد خدا، دین و اعتقادات

bestkid b
کودکان از سن ۳ سالگی بعد با سوالات زیادی در ذهن خودشان مواجه میشوند که پاسخ به بعضی از آنها با توجه به سن فرزند و شرایط فرهنگی نیازمند مهارت لازم است. در اینجا، نحوه ارائه جواب های ساده به سوالات پیچیده ی کودکان زیر ۶ سال، توسط روح الله سلیمانی ” مشاور موفقیت کودکان” بیان شده است.

8 نکته که موقع پاسخ به سوالات اینچنینی باید بلد باشید!

پاسخ به سوالات کودکان در مورد خدا، دین، و اعتقادات یک وظیفه حساس و مهم است و نباید از جواب دادن به سوالات کودکان طفره رفت و باید با خونسردی و در کمال آرامش به سوالات کودکان جواب داد  در اینجا چند نکته برای کمک به شما در این زمینه آورده شده است:

    1. سادگی و مواجهه با سوالات: سعی کنید به زبانی ساده و قابل فهم برای کودکان پاسخ دهید+ از کلمات و اصطلاحات پیچیده پرهیز کنید و به جای آنها از واژگانی استفاده کنید که کودکان می‌توانند درک کنند.
    2. احترام به تفاوت‌ها: اگر سوالات کودک در مورد دینی خاصی می‌آید که شما به طرفدار آن نیستید، برخی از اصول احترام به تفاوت‌ها و تسامح را به کودک آموزش دهید.
    3. استفاده از داستان‌ها: از داستان‌ها و مثال‌ها برای توضیح مفاهیم دینی استفاده کنید. داستان‌ها برای کودکان یک وسیله فوق‌العاده برای درک مفاهیم مختلف هستند.
    4. پذیرش عدم اطمینان: اگر به سوالی پاسخ نمی‌دانید، بگویید که شما نیز همیشه به همه چیز پاسخ ندارید و به همین دلیل خیلی خوب است که سوالات بپرسند.
    5. تشویق به پرسش: تشویق کنید که سوالات بپرسند و احترام به فضای اطمینان‌بخش برای بیان نظرات و سوالاتشان را ایجاد کنید.
    6. پذیرش تفاوت نظر: توضیح دهید که ممکن است افراد مختلف نظرات مختلفی داشته باشند و این امر طبیعی است.
    7. برگزاری مکالمات باز: از کودکان بپرسید که آنها چه فهمی از موضوع دارند و سپس مکالمه را بر اساس دانش و درکشان سازماندهی کنید.
    8. احترام به احساسات: اگر کودک نگران یا مضطرب به نظر می‌رسد، به احساساتشان احترام بگذارید و توجه به این نکته داشته باشید که احتمالاً ممکن است این مسائل برایشان مهم باشد.

با این رویکردها، می‌توانید به کودکان کمک کنید تا درک بهتری از دین و اعتقادات پیدا کنند و همچنین مهارت‌های فکری و انتقادی‌تری پیدا کنند.

ویدیوی آموزش نحوه پاسخ دادن به این سوالات

 

توضیحات نوشتاری:

 

پاسخ کودکان درباره خداوند و اعتقادات و دین باید به چه صورت باشد؟

این پاسخ به ارزش های خانوادگی مرتبط است. حتی اگر والدین در اعتقادات خود دچار تزلزل و تردید باشند و میخواهند این را به فرزند خود تلقین کنند. باید به کودک یک کلیتی بگویند و به کودک اجازه دهند به آن متصل باشند حتی اگر خود والدین دچار شک و تردید باشند و فرزندان باید به جای امنی متصل باشند.

برای کودک چهار سال بهتر است بگوییم خداوند محبت است، عشق است خداوند محبتی است که باعث میشود به همدیگر محبت کنیم، به طبیعیت و …

برای کودکان چهار تا شیش سال بهتر است بجای اینکه بگوییم خداوند در آسمان است، بگوییم خداوند در جایی بالا تر از آسمان است و تصویری از کهکشان را به او نشان دهیم و به او بگوییم  خداوند تنها خدای ما نیست و خدای همه طبیعیت از درخت و گل و حیوانات است و همه افریده خداوند است.

حتما بخوانید: روش درست پاسخ به سوالات کودکان در مورد نحوه به دنیا اومدن بچه

سوالات دینی

اما اگر سوالات درباره دین بود و با توجه به اینکه ما در عصر اطلاعات هستیم، این کودکان متوجه تغییر در دین و تنوع پرستش افراد میشوند و  سوال درباره تفاوت در پرستش خداوند برای کودک پیش می آید.

برای کودکان زیر سه سال پاسخ باید این باشد که باتوجه به جمعیت زیاد دنیا در هر محلی با توجه به میزان اعتقاد، نوع پرستش فرق دارد و فرقی ندارد و همه به خدا وصل میشوند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا