آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

چاقی دوران کودکی: علت، تصورات غلط و بهترین روشهای درمان

bestkid b

آیا فرزند شما مشکل اضافه وزن دارد؟ با استفاده از نکات بیان شده در این مطلب می توانید به کودکتان کمک کنید تا به وزن سالم برسد.

اهمیت چاقی دوران کودکی

بسیاری از والدین دوست دارند کودکان تپل داشته باشند. بچه های چاق تر معمولا بامزه تر هستند اما اگر این چاقی ادامه پیدا کند ممکن است در بزرگسالی به یک مشکل بزرگ برای سلامتی تبدیل شود.

امروزه در کشورهای توسعه یافته از هر ۴ کودک و نوجوان،۱ نفر دارای اضافه وزن یا چاقی است. این وزن اضافی، بچه ها را در معرض مشکلات جدی سلامتی از جمله دیابت، بیماری های قلبی و آسم قرار می دهد. چاقی کودک ممکن است با مشکلات عاطفی نیز همراه شود. کودکان دارای اضافه وزن اغلب کمتر به همراه بچه های دیگر بازی می کنند و برای شرکت در فعالیت ها و ورزش های جمعی مشکل دارند. بچه های دیگر ممکن است آنها را اذیت کنند و این منجر به عزت نفس پایین، تصویر منفی از بدن خود و حتی افسردگی می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: انواع غذای سالم کودک کدامند؟ (غذاهای اصلی و میان وعده)

اگر فرزند شما مشکل اضافه وزن دارد، ممکن است احساس تنهایی یا درماندگی کنید. اما واقعیت این است که شما تنها نیستید و کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به بچه های خود انجام دهید. تشخیص مشکل اضافه وزن و چاقی در اوایل کودکی می تواند خطر ابتلا به بیماری های جدی را در بزرگسالی کاهش دهد.

همچنین با همکاری تمام اعضای خانواده می توانید چرخه مشکلات مربوط به اضافه وزن و چاقی را بشکنید، سلامت جسمی و روحی فرزندان خود را تقویت کنید و به آنها کمک کنید تا با رژیم غذایی سالم، رابطه ی خوبی برقرار کنند. وزن فرزند شما هرچقدر هم باشد، به او بگویید که دوستش دارید و تنها کاری که می خواهید انجام دهید این است که او را سالم و خوشحال نگه دارید.

آیا کودک شما اضافه وزن دارد؟

کودکان در زمان های مختلف با سرعت های متفاوتی رشد می کنند، بنابراین دقیقا نمی توان گفت یک کودک دچار اضافه وزن است یا نه. شاخص توده بدنی (BMI) با اندازه گیری قد و وزن برای تخمین میزان چربی بدن کودک استفاده می شود. با این حال، اگرچه BMI معمولاً شاخص مناسبی است اما اندازه گیری کاملی از چربی بدن ارایه نمی دهد و در مواقعی که کودکان دوره های رشد سریعی را تجربه می کنند، گمراه کننده است.

اگر فرزند شما BMI بالایی نسبت به سن خود داشته باشد(BMI را می توانید از اینجا محاسبه کنید)، ممکن است برای تعیین مشکل چربی اضافی نیاز به انجام ارزیابی های بیشتر و غربالگری داشته باشد.

حتما بخوانید: قد و وزن کودکان زیر ۴ سال به تفکیک سن و جنس چقدر باید باشد؟

علل مشکلات وزن و چاقی در کودکان

درک علت اضافه وزن کودکان در وهله اول گام مهمی در جهت شکست چاقی است. خوردن زیاد و تحرک کم، مهمترین علت چاقی در کودکان است. کودکان برای حمایت از رشد و پیشرفت سالم به مواد غذایی کافی نیاز دارند. اما وقتی کالری بیشتری نسبت به آنچه در طول روز می سوزانند مصرف می کنند، نتیجه اش افزایش وزن خواهد بود.

دلایل اصلی اضافه وزن در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مصرف زیاد غذاهای آماده و نخوردن غذاهای خانگی (بخصوص در خانواده های پرمشغله)
  • دسترسی آسان به فست فودهای پر کالری با ارزش غذایی کم
  • پرخوری چه در رستوران و چه در خانه
  • مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین حاوی قند زیاد بهمراه غذا
  • بی تحرکی و عدم شرکت در فعالیت های خارج از خانه، همچنین صرف وقت زیاد در تماشای تلوزیون، بازی های ویدیویی و استفاده از تبلت یا کامپیوتر
  • حذف یا کاهش برنامه های تربیت بدنی در بسیاری از مدارس

تصورات غلط و حقایق در مورد اضافه وزن و چاقی دوران کودکی

تصور غلط ۱: چاقی دوران کودکی ژنتیکی است، بنابراین راه حلی برای آن وجود ندارد.

واقعیت: درست است که ژنتیک بر وزن افراد تأثیر می گذارد، اما سهم کمی در مورد چاقی کودکان دارد. برخی از کودکان نسبت به بقیه بیشتر مستعد افزایش وزن هستند اما این بدان معنی نیست که آنها بیشتر از دیگران چاق می شوند. بیشتر بچه ها در صورت داشتن تغذیه ی صحیح و ورزش می توانند وزن سالم خود را حفظ کنند.

تصور غلط ۲: کودکانی که اضافه وزن دارند باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند.

واقعیت: رژیم غذایی فقط زمانی برای کودکان استفاده می شود که توسط پزشک توصیه شده باشد. بطور کلی درمان چاقی کودکان، کاهش وزن نیست. هدف باید کند یا متوقف کردن افزایش وزن باشد تا کودک بتواند با وزن ایده آل خود رشد کند.

تصور غلط ۳: این فقط چاقی کودکی است و به مرور زمان برطرف می شود

واقعیت: چاقی دوران کودکی همیشه منجر به چاقی بزرگسالی نمی شود، اما این خطر را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. اکثر کودکانی که در دوره مهدکودک یا دبستان دچار اضافه وزن می شوند، با ورود به نوجوانی هنوز اضافه وزن دارند. بنابراین چاقی دوران کودکی را نباید بی اهمیت تلقی کرد.

۱-برای مبارزه با چاقی، همکاری همه ی اعضای خانواده لازم است

سبک زندگی سالم از خانه شروع می شود. بهترین راه برای مبارزه و یا جلوگیری از مشکلات چاقی و اضافه وزن در کودکان، این است که خانواده را در یک مسیر سالم تر قرار دهید. انتخاب بهتر مواد غذایی، داشتن رژیم غذایی سالم و تحرک بدنی زیاد به نفع کل خانواده خواهد بود.

شما همچنین می توانید با درگیر شدن در جزئیات زندگی، روی سلامت فرزندانتان تأثیر بسزایی بگذارید. گذراندن وقت با فرزندانتان (صحبت کردن در مورد مدرسه و روزی که داشتند، بازی کردن، کتاب خواندن، آشپزی و…) باعث افزایش عزت نفس آنها می شود که ممکن است نیاز به ایجاد تغییرات مثبت داشته باشد.

حتما بخوانید: درمان چاقی و لاغری در کودکان با توجه به طبع گرم و سرد

۲-برای داشتن سبک زندگی سالم، الگوی فرزند خود باشید

اگر فرزندانتان می بینند که شما میوه و سبزیجات می خورید، فعال هستید و زمان تماشای تلویزیون را محدود می کنید، این احتمال وجود دارد که آنها نیز همین کار را انجام دهند. در زیر نمونه هایی برای تشویق کودک به داشتن سبک زندگی سالم آورده شده است:

  • هنگام خوردن غذا: در زمان خوردن غذا، به کودک درباره غذای سالمی که می خورید توضیح دهید. می توانید بگویید، “من کلم بروکلی و سالاد می خورم، تو هم میخواهی امتحان کنی؟”
  • هنگام پخت و پز: جلوی فرزند خود غذا را به طور سالم طبخ کنید. همچنین بهتر است که در آشپزخانه به او یک وظیفه ی مناسب محول کنید. به کودک بگویید که چه کاری انجام می دهید و این غذا چرا برای بدن شما مفید است.
  • ورزش و تحرک: هر روز به نوعی ورزش کنید. مصمم باشید و کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید. به بچه های خود بگویید که چه کاری انجام می دهید و از آنها دعوت کنید تا به شما بپیوندند.
  • اوقات فراغت و وقت آزاد: از تماشای تلویزیون یا کامپیوتر بیش از حد خودداری کنید. اگر کودکان وقت کمتری برای تبلت یا تلوزیون اختصاص دهند، زمان بیشتری خواهند داشت و می توانند در فعایت های دیگر درگیر شوند.

۳-استراتژی هایی برای داشتن یک زندگی سالم

  • سعی کنید از هر فرصتی برای داشتن تحرک بدنی استفاده کنید. می توانید تلویزیون، رایانه یا بازی ویدیویی را خاموش کنید و برای قدن زدن بیرون بروید. همچنین زودتر از مقصد خود از اتوبوس یا مترو پیاده شوید و بقیه راه را پیاده روی کنید، به خصوص وقتی با بچه های خود هستید. می توانید برای شام بیشتر از سبزیجات استفاده کنید.
  • به زمان حال هم فکر کنید. اگر تلاش برای کاهش وزن جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آینده انتزاعی به نظر می رسد، بر روی اتفاقات خوبی که اکنون می تواند رخ دهد، تمرکز کنید. پیاده روی با فرزند نوجوانتان ممکن است به گفتگوی شگفت انگیزی منجر شود که هیچ یک از شما پیش بینی نکرده اید. رقصیدن یا بازی کردن با بچه ها بسیار سرگرم کننده است و می تواند فرصت خوبی را برای همه رقم بزند.
  • با گذشت زمان تغییرات کوچک و آسانی ایجاد کنید. سعی کنید که همه ی اعضای خانواده برای داشتن رژیم غذایی سالم در کنار هم و با هم غذا بخورند. انجام برخی از رویکردهای جدید در مورد تغذیه و فعالیت های بدنی که برای کل خانواده جذاب و لذت بخش است واقعاً ارزش امتحان کردن دارد. به عنوان مثال، چند شب در هفته به جای روشن کردن تلویزیون، پیاده روی کنید.

۴-انتخاب های غذایی سالم تری داشته باشید

تغییر کامل همه چیز برای ایجاد تغییرات اساسی در عادتهای غذایی خانواده، منجر به عقب نشینی یا تسلیم شدن می شود. در عوض، با انجام تغییرات کوچک و تدریجی (مانند اضافه کردن سالاد به شام ​​هر شب یا جایگزینی سیب زمینی بخارپز یا آبپز با سیب زمینی سرخ شده) می توانید به هدف خود برسید. هرچه تغییرات کوچک زندگی به عادت تبدیل می شوند، می توانید به انتخاب های سالم تری دست پیدا کنید.

  • میوه و سبزیجات رنگارنگ بخورید. مصرف طیف وسیعی از میوه و سبزیجات را در رژیم روزمره خود بگنجانید. میوه و سبزیجات رنگارنگ را انتخاب کنید. مثلا قرمز (چغندر، گوجه فرنگی)، نارنجی (هویج، کدو تنبل)، زرد (سیب زمینی، موز)، سبز (کاهو، کلم بروکلی) و غیره. این درست مثل خوردن رنگین کمان است!
  • صبحانه را در اولویت قرار دهید. کودکانی که صبحانه می خورند نسبت به افرادی که از اولین وعده غذایی روز صرف نظر می کنند، چاق تر می شوند. توجه به انتخاب های غذایی سالم بسیار مهم است. مثلا مصرف جو دوسر، میوه تازه، غلات سبوس دار حاوی فیبر و قند کم و شیر کم چربی به جای غلات حاوی شکر، دونات، شکلات صبحانه و… توصیه می شود.
  • به قندهای پنهان در مواد غذایی توجه داشته باشید. کاهش مقدار شیرینی و دسرهایی که شما و فرزندتان می خورید تنها بخشی از نبرد با چاقی است. باید بدانید که قند در غذاهای متنوع مانند نان، سوپ کنسرو شده، سس ماکارونی، سیب زمینی پوره فوری، غذاهای منجمد، وعده های غذایی کم چربی، فست فودها و کچاپ مخفی است.
  • زمان غذا را به طور منظم برنامه ریزی کنید. اکثر بچه ها دوست دارند از یک روال معمول روزانه پیروی کنند. اگر بچه های شما بدانند که فقط در زمان های مشخصی غذا سرو می شود، احتمالاً برای غذا خوردن با شما همکاری خواهند کرد.
  • مصرف غذاهای آماده را محدود کنید. اگر مجبورید بیرون غذا بخورید، سعی کنید از خوردن فست فود خودداری کنید.

۵-بجای حذف چربی از رژیم غذایی، روی مصرف چربی های سالم تمرکز کنید

  • همه چربی ها در افزایش وزن نقش ندارند. بنابراین به جای تلاش برای از بین بردن چربی از رژیم غذایی کودک، روی جایگزینی چربی های ناسالم با چربی های سالم تمرکز کنید.
  • از چربی های ترانس دوری کنید. این چربی ها برای سلامتی کودک شما خطرناک است. سعی کنید از غذاهای آماده ی بسته بندی شده و منجمد، غذاهای سرخ شده و هر چیز دیگری که در ترکیبات آن روغن “هیدروژنه” وجود دارد، استفاده نکنید حتی اگر ادعا می شود بدون چربی است.
  • از چربی های سالم استفاده کنید. این چربی ها می توانند به کودک در کنترل قند خون و جلوگیری از دیابت کمک کنند. چربی های اشباع نشده یا “خوب” شامل آووکادو، روغن زیتون، چربی موجود در آجیل ها، ماهی چرب، سویا، توفو، تخم کتان، جوانه بروکسل، کلم و اسفناج هستند.
  • مصرف چربی های اشباع را به حداقل برسانید. وزارت کشاورزی ایالت متحده (USDA) توصیه می کند که میزان مصرف چربی اشباع را به ۱۰ درصد کالری روزانه کودک محدود کنید. سعی کنید به نوع چربی مصرفی توجه کنید: به عنوان مثال، یک لیوان شیر کامل یا پنیر طبیعی به جای یک هات داگ، مرغ یا ماهی کبابی به جای مرغ یا ماهی سرخ شده، محدود کردن مصرف دونات و شیرینی و…

حتما بخوانید: ۱۰ نکته بسیار مهم در ارتباط با تغذیه کودکان ۲ تا ۶ ساله

۶-در مورد انتخاب میان وعده ها و غذاهای شیرین باهوش باشید

خانه شما جایی است که فرزند تان به احتمال زیاد بیشتر وعده های غذایی و میان وعده ها را در آنجا می خورد، بنابراین بسیار مهم است که آشپزخانه شما حاوی مواد غذایی سالم باشد.

  • مصرف شیرینی ها را به طور کامل ممنوع نکنید. از آنجاییکه بسیاری از بچه ها قند زیادی مصرف می کنند، ممنوعیت کامل مصرف شیرینی جات موجب هوس و پرخوری بیشتر می شود و ممکن است اوضاع را بدتر کند. در عوض باید مقدار شیرینی، کوکی، آبنبات و شکلاتی که کودک می خورد را محدود کنید و به جای آن، میان وعده ها و دسرهای میوه ای را مصرف کنید.
  • مصرف آب میوه، نوشابه و نوشیدنی های حاوی قهوه را محدود کنید. نوشیدنی های بدون الکل حاوی مقادیر بسیار زیاد قند هستند. نوشیدنی های حاوی قهوه نیز به همان اندازه بد می باشند. بسیاری از آبمیوه ها مواد مغذی مفیدی ندارند پس بهتر است مصرف همه ی آنها محدود شود و بجای آن بهتر است از شربت آبلیموی تازه، نعنای تازه و یا مقداری آبمیوه ی طبیعی استفاده کرد.
  • میان وعده ها را در حد اعتدال مصرف کنید. میان وعده ها را بعنوان وعده غذایی اصلی مصرف نکنید. میزان آن را به ۱۰۰ تا ۱۵۰ کالری محدود کنید.
  • به سراغ گزینه های کم قند بروید. هنگام خرید مواد غذایی مانند شربت، ژله و سس، محصولاتی که برچسب “بدون قند اضافی” هستند را انتخاب کنید. این برای پیشگیری از چاقی دوران کودکی مهم است.
  • روی میوه تمرکز کنید. از انواع میوه ها بعنوان میان وعده ی فرزند خود استفاده کنید بچه ها عاشق نارنگی و پرتقال هستند. میوه را به صورت میوه های منجمد، اسموتی میوه، توت فرنگی و زرد الو، آبمیوه ی تازه ی اضافه شده به ماست یا سیب های خرد شده و کره بادام زمینی استفاده کنید.
  • برای طعم دادن به غذا از گیاهان معطر و ادویه ها استفاده کنید. از گیاهان و ادویه جات خوشمزه مانند نعنا، دارچین، ادویه یا جوز هندی برای افزودن شیرینی و طعم خوب به مواد غذایی استفاده کنید.
  • میزان قند موجود در غلات کودک خود را بررسی کنید. تفاوت زیادی در مقدار قند اضافه شده بین مارک های مختلف غلات وجود دارد. برخی از غلات نسبت به وزن شان دارای بیش از ۵۰٪ قند هستند. سعی کنید غلات با قند کم و غنی از فیبر را با غلات شیرین شده مورد علاقه کودک خود مخلوط کنید، یا یک میوه تازه یا خشک طبیعی را برای دادن طعم شیرین به جو دوسر اضافه کنید.

میان وعده های مناسب برای کنترل وزن:

میان وعده هایی که باید متوقف شوند میان وعده هایی که باید مصرف شوند
نوشابه، لیموناد شیرین و آب میوه با شکر اضافه شده. میوه و سبزیجات تازه ای که می توانید در هنگام ناهار یا بعد از آن میل کنید
هات داگ، گوشتهای چرب، کالباس، ناگت مرغ شیر و فراورده های لبنی از جمله پنیر و کشک
نان سفید، غلات شیرین صبحانه، چیپس نان و غلات سبوس دار، پرتقال، آجیل، زیتون
کوکی ها، کیک ها، آب نبات ها، بستنی ها، دونات ماست یونانی، انجیر، خرما و میوه های خشک شده

۷-به میزان مصرف غذا در هر وعده توجه کنید

راهکارهایی وجود دارد که می توانید برای کنترل اشتهای خود و خانواده و جلوگیری از پرخوری استفاده کنید:

  • یاد بگیرید که میزان غذای مورد نیاز شما و خانواده تان چقدر است. برای طبخ غذا در خانه یا بیرون، به میزان مواد غذایی مورد نیاز خود و خانواده توجه کنید و از آن مقدار فراتر نروید. برای نظارت بر میزان مصرف کالری، هر روز مقدار غذای مشخصی بخورید.
  • برچسب های مواد غذایی را بخوانید. اطلاعات مربوط به اندازه و کالری مصرفی را می توان در پشت بسته بندی مواد غذایی مشاهده کرد. ممکن است متعجب شوید که غذاهایی که می خورید چقدر کالری زیادی دارند یا مقدار توصیه شده ی آنها چقدر کمتر از حد معمول است.
  • از ظروف کوچکتر استفاده کنید. هنگام استفاده از کاسه یا بشقاب کوچک، غذاها بیشتر به نظر می رسند و کمتر غذا می خورید.
  • ظرف غذا را بلافاصله پس از اتمام بشویید. برای به حداقل رساندن مصرف سری دوم و سوم غذاها، به جای قرار دادن ظروف سرو روی میز، آنها را بشویید و کنار بگذارید.
  • مواد غذایی را از بسته های بزرگ به ظروف کوچکتر انتقال دهید. هرچه این بسته غذا بزرگتر باشد، افراد بدون درک میزان مصرف غذا، در خوردن آن زیاده روی می کنند.
  • مصرف غذاهای پرکالری را محدود کنید. از غذاهای پرکالری مانند پنیر، پیتزا، شکلات و همبرگر به مقدار بسیار کم استفاده کنید.
  • سفارشات غذا را در رستوران محدود کنید. هنگامی که بیرون غذا می خورید، از قبل به فرزندتان توضیح دهید که فقط یک انتخاب دارد. بجای انتخاب چند نوع غذا، از یک نوع غذا با اندازه ی کمتر استفاده کنید.

حتما بخوانید: چگونه با بچه ها بازی کنیم؟ آموزش ۸ تا از بهترین بازهای سرگرم کننده

۸-بچه های خود را به حرکت وادارید…

کودکانی که خیلی زیاد می نشینند و خیلی کم تحرک هستند بیشتر در معرض خطر اضافه وزن قرار دارند. بچه ها برای داشتن سلامتی بهینه روزانه به یک ساعت ورزش نیاز دارند. این ممکن است خیلی به نظر برسد، اما لازم نیست که ورزش در یک سالن ورزشی یا یکباره اتفاق بیفتد. درعوض، سعی کنید تحرک را در روال معمول خانواده خود بگنجانید.

ایده های ورزشی برای بچه ها:

  • از بازی های فعال داخل خانه استفاده کنید. در صورت امکان می توانید از میز پینگ پونگ داخل خانه استفاده کنید و فرزندتان را به فعالیت وادارید. همچنین توپ بازی یا لی لی نیز گزینه های خوبی برای فعالیت در حیاط خانه هستند.
  • بازی های ویدئویی پرفعالیت، مانند برنامه های Wii و Kinect را که به صورت ایستاده و در حال حرکت هستند استفاده کنید. این برنامه ها شبیه سازی رقص، اسکیت، فوتبال، بولینگ یا تنیس می باشند. هنگامی که کودک شما اعتماد به نفس و تسلط کافی پیدا می کند، از صفحه دور شوید و اجازه دهید به تنهایی ادامه دهد.
  • با کودک خود در خارج از خانه فعالیت کنید. با هم پیاده روی کنید، در اطراف محله دوچرخه بزنید، در یک پارک محلی را گشت بزنید و از یک زمین بازی یا یک حیاط بازی کنید. اگر برنامه زمانی شما اجازه می دهد، پیاده به خانه یا مدرسه بروید.
  • کارهای مشترکی انجام دهید. شاید این اولین انتخاب فرزند شما نباشد، اما انجام کارهای منزل راهی بسیار مؤثر برای ورزش کردن است. جمع و جور کردن وسایل، جارو کردن، بیرون آوردن سطل زباله، گرد و غبار گیری یا جارو زدن، به میزان زیادی کالری می سوزاند.
  • کودکان را در ورزش بعد از مدرسه یا فعالیتهای دیگر ثبت نام کنید. اگر بودجه شما اجازه می دهد، فرزندان خود را در باشگاه یا سالن ثبت نام کنید تا ورزش کنند یا اجازه دهید در مکانی که فعالیت جسمی دارند بازی کنند.
  • هر روز به میزان ۵ تا ۱۰ کیلومتر با فرزند خود پیاده روی کنید. بعضی اوقات داشتن یک هدف در ذهن می تواند باعث تمرین زیاد شود. فرزند را تشویق کنید تا با شما به محل مورد نظر پیاده بیاید. پی از پایان کار به او پاداش و انگیزه دهید.

۹-زمان استفاده از گوشی و تبلت را محدود کنید

هرچه فرزندان شما بیشتر از تماشای تلویزیون، بازی کردن بازی های ویدئویی یا استفاده از رایانه یا دستگاه های تلفن استفاده کنند، وقت کمتری برای فعالیت خواهند داشت. به یاد داشته باشید که بودن الگوی مثبت برای فرزندتان بسیار مهم است بنابراین ممکن است مجبور شوید عادتهای خود را نیز تغییر دهید.

  • زمان استفاده از وسایل الکترونیکی را محدود کنید. مطالعات نشان می دهد بین زمان صفحه نمایش و چاقی ارتباط وجود دارد، بنابراین تماشای تلویزیون، بازی و گشت و گذار در وب را محدود کنید. متخصصان استفاده از وسایل الکترونیکی را بیش از دو ساعت در روز توصیه نمی کنند.
  • از غذا خوردن جلوی تلویزیون خودداری کنید. با محدود کردن مدت زمان صرف غذا در مقابل تلویزیون، کالری دریافتی فرزندتان را محدود کنید. به فرزند خود بگویید که از همین حالا، کل خانواده تمام غذاهای خود را سر میز می خورد.
  • پاداش یا مجازات دیگری را انتخاب کنید. به جای اینکه به فرزندتان با اضافه کردن زمان استفاده از تلویزیون یا کامپیوتر پاداش دهید، قول متفاوت دیگری مانند سفر یا فعالیت مورد دلخواه او را بدهید.

۱۰-کودک خود را تشویق کنید تا سرگرمی های جدیدی امتحان کند

ایجاد تغییرات اساسی در شیوه زندگی می تواند استرس بیشتری به زندگی کودک وارد کند. گاهی اوقات، کودک دارای اضافه وزن یا چاق ممکن است احساس تنهایی، ناراحتی، عصبانیت، خجالت زدگی یا دلسردی کند. در گذشته، این کودکان با غذا خوردن در مقابل تلویزیون با استرس خود مقابله می کردند اما اگر تصمیم به کنترل وزن دارید، دیگر این امکان وجود ندارد.

به دلیل محدود شدن این گزینه ها، سعی کنید به فرزندتان کمک کنید تا یک گزینه سالم دیگر پیدا کند. از فرزند خود بپرسید که دوست دارد از چه سرگرمی دیگری استفاده کند. سرگرمی ها می توانند به بچه ها در تقویت عزت نفس، از بین بردن استرس و فراهم کردن موقعیت مثبت کمک کنند.

حتما بخوانید: بهترین ورزشها برای سلامت و کاهش وزن کودکان

توضیحات دکتر کلاهدوزان

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا