آموزش نقاشی به کودکان

آموزش نقاشی خلاق برای کودکان با 5 موضوع و 20 ویدیو

bestkid b

به جرات میتوان گفت بهترین مهارت برای سرگرمی وآموزش برای دلبندانتان نقاشی است، و قسمت هیجان انگیز ماجرا وقتی است که دست شما وکودکتان رابرای خلاقیت و ایده پردازی باز گذاشته است، از فرا گرفتن آموزش های خلاق گونه نقاشی برای کودکانتان غافل نشوید و از تاثیرات شگفت انگیز آن بر پرورش هوش وخلاقیت کودکان شگفت زده شوید، در این بخش چند تا آموزش خلاق برای کودکان فراهم کردیم با ما همراه باشید.

1-نقاشی جادویی

همه بچه‌ها عاشق یک کمی جادو و کارهای عجیب هستند. در نقاشی جادویی امروز با یک ترکیب شیمی قصد داریم یک نقاشی بکشیم که تنها با رنگ آمیزی آبرنگ قابل دیدن هست. یک نقاشی هنری و علمی خلاقانه‌ای هست که ذهن کودک‌تان را درگیر می‌کند. از این روش نقاشی برای آموزش مفاهیم درسی مثل آموزش حروف الفبا و یا آموزش شمارش اعداد استفاده کنید. یک حرفی از حروف الفبا را با ترکیب جادویی که درست می‌کنیم، بنویسید و با رنگ آمیزی آنرا نمایان کنید. و با صدای بلند حرف الفبا را تکرار کنید تا در ذهن کودک بماند. برای بچه‌های بزرگتر به شکل بازی هیجان انگیزی تبدیل کنید. مثل نوشتن یک کلمه رمز برای همدیگر باشد.

برای نقاشی جادویی چه نیاز هست:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • جوش شیرین
  • آب
  • کاسه
  • توپ پنبه‌ای
  • کاغذ سفید
  • جعبه آبرنگ
  • قلمو
  • قاشق اندازه گیری

روش کشیدن نقاشی جادویی :

  • از کودک‌تان بخواهید ابتدا 4 قاشق جوش شیرین و 4 قاشق آب را با هم در کاسه‌ای ترکیب کند.( فرصتی هست تا با شمارش و اندازه گیری کودک‌تان را آشنا کنید).
  • یک برگه کاغذ سفید برداشته و بخواهید کودک گوله پنبه را در ترکیب جادویی که درست کردید، بزند و بر روی کاغذ با پنبه نقاشی دلخواهش را بکشد. صبر کنید تا نقاشی خشک شود.
  • با آبرنگ کل سطح نقاشی را رنگ آمیزی کنید تا نقاشی جادویی نمایان شود.

این روش نقاشی یک ایده‌ای برای هدیه کودکتان به دوستانش هست. یک جمله دوست داشتنی یا متنی روی کاغذ برای دوستش با ترکیب جادویی بنویسد و یک راهنما هم همراهش برای او بگذارد که چطور پیام را بخواند. هدیه پر از رمز و راز و هیجان… درسته؟!

خیلی جالب: ۱۰ تا از بهترین اپلیکیشن های بازی برای کودکان

2-نقاشی زمستان کودکانه با تکنیک نقاشی با مداد شمعی

نقاشی زمستان با تکنیک مداد شمعی و آبرنگ برای کسانیکه دنبال کار هنری ساده برای هر گروه سنی هستید،  مناسب هست. در این روش کودک شما با یک تکنیک خلاقانه هنری برای کشیدن نقاشی آشنا می‌شود. از طرفی استفاده از مداد شمعی بخاطر اینکه راحت در دست فرار می‌گیرد، یک فعالیت برای دست ورزی و تقویت مهارت حرکتی ظریف برای کودکان کوچک هست.

چه نیاز هست :

  • کاغذ
  • مداد شمعی
  • آبرنگ
  • قلمو

برای کشیدن نقاشی زمستان کودکانه شما نیاز به کاغذ، مداد شمعی و آبرنگ یا رنگ اکرولیک دارید. بهتر هست از کاغذ خشن مخصوص آبرنگ استفاده کنید. اگر هم بجای آبرنگ از رنگ اکرولیک استفاده می‌کنید، رنگ را حسابی با آب مخلوط کنید تا رقیق شود.

روش کشیدن نقاشی زمستان کودکانه :

  • ابتدا از کودک بخواهید با مداد شمعی سفید یک طرح زمستانی نقاشی کند. این طرح می‌تواند منظره درخت زمستانی، خرس قطبی، دانه‌های بلوری برف… باشد.
  • حالا با آبرنگ کل صفحه را رنگ آمیزی کنید. از رنگ‌های شفاف بهتر هست استفاده کنید. ترکیب آبی و سفید زیبا هست.

نکته: از مقدار آب زیاد در رنگ آمیزی صفحه استفاده کنید. چونکه ترکیب رنگها بهتر خودش را نشان بدهد و همینطور مداد شمعی سفید مقاوت بهتری دارد.

تکنیک نقاشی با مداد شمعی و آبرنگ یک فعالیت هنری و علمی هست. روغن و آب در ترکیب با هم مقاوم هستند و روغن موجود در مداد شمعی مانع جذب رنگ رقیق می‌شود. برای کودک شما جالب هست که وقتی قلمو بر روی طرح می‌کشد نقاشی مداد شمعی محو نمی‌شود و خودش را نشان می دهد. شبیه شعبده بازی می‌ماند.

در کنار این مطلب دانلود کنید: دانلود رایگان ۱۲ فیلم آموزش نقاشی های جالب و ساده

3-کاغذ ابر و باد

اگر می‌خواهید این آزمایش علمی را انجام دهید و در ادامه از تکنیک استفاده از شیر رنگی برای درست کردن کاغذ ابر و باد استفاده کنید ولی احساس راحتی در استفاده از شیر خوراکی ندارید و فکر می‌کنید اصراف است، ما پیشنهاد می‌کنیم از این تکنیک هنری ساخت کاغذ ابر و باد برای مقدار زیاد استفاده نکنید و همینطور انجام این پروژه هنری و آزمایش علمی را به زمانیکه شیر تاریخ گذشته داشتید موکول کنید.البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که استفاده از مواد خوراکی بعنوان وسایل مورد نیاز در فعالیت‌های دستی کلی کمک به خلاقیت و تقویت تفکر خلاق در کودکان می‌کند.

چه نیاز دارید:

  • شیر
  • کاغذ مخصوص آبرنگ
  • مایع ظرفشویی
  • گوش پاکن
  • رنگ خوراکی یا آبرنگ مایع
  • قطره چکان
  • کاسه یا ظرف گود

روش ساخت کاغذ ابر و باد :

لطفا قبل از شروع کار آزمایش پخش کردن رنگ‌ها در شیر را انجام دهید.به شما پیشنهاد می‌کنیم این آزمایش را اجازه بدهید کوک‌تان برای چندین بار تکرار کند، زیرا کلی از انجام آن و مشاهده تاثیر رنگ‌ها در شیر جادویی لذت می‌برد.

بعد از انجام آزمایش رنگ آمیزی شیر وقتی آماده بودید می‌توانید ساخت کاغذ ابر و باد را شروع کنید:

کاغذها را به اندازه‌ای که در داخل ظرف گود شما غوطه ور شود، برش بزنید.همه کاغذهای آماده را کنار دستتان بر روی هم بچینید زیرا به محض اینکه رنگها شروع به حرکت در محلول شیر کردند برای اینکه نتیجه بهتری بدست آید باید سریع کار را ادامه دهید.

3، 4 قاشق غذاخوری از شیر را ته ظرف گود بریزید.یک لایه نازک از شیر باید کل ته سطح ظرف را بپوشاند.

با کمک قطره چکان رنگ خوراکی را به شیر اضافه کنید.

2 قطره از مایع ظرف شویی را به ظرف اضافه کنید.حالا فعل و انفعالاتی بین مایع ظرفشویی و رنگ صورت می‌گیرد.(مایع ظرفشویی پیوند بین مولکول‌های شیر را شکسته و شما شاهد ترکیب رنگ‌ها با مایع ظرفشویی هستید).

با کمک گوش پاکن رنگ‌ها را با حرکت چرخشی پخش کنید.

در کنار این مطلب دانلود کنید: ۲۰ نمونه نقاشی کودکانه فانتزی بسیار جذاب

قبل از اینکه رنگ‌ها شروع به ترکیب با یکدیگر کنند یک ورقه کاغذ را برداشته و در سطح روی شیر قرار دهید.به پایین فشارش دهید و سپس به آرامی آنرا برداشته و گوشه‌ای بذارید تا خشک شود.همین مراحل را با بقیه کاغذها ادامه دهید. صبر کنید تا همه کاغذها خشک شوند.

نکته:

کاغذ مخصوص آبرنگ برای ایده ساخت کاغذ ابر و باد با ترکیب رنگ‌ها در شیر مناسب‌تر است زیرا رنگ را بهتر جذب می‌کند.اگر کاغذ مخصوص آبرنگ در دسترس نداشتید، کاغذ مقوایی هم می‌توانید استفاده کنید.ولی کاغذهای استاندارد پرینتر رنگ را به خوبی جذب نمی‌کند و برای این منظور مناسب نیستند.

تا قبل از اینکه محلول رنگی تیره شود حدود 3 یا 4 ورق کاغذ می‌توانید چاپ ابر و باد درست کنید.سپس محلول را دور ریخته و دوباره امتحان کنید.

برای تنوع در طرح‌ها می‌توانید گاهی ترکیب رنگ و مایع ظرفشویی را هم نزنید و بعد از اضافه کردن مایع ظرف شویی کاغذ را سریع در ترکیب غوطه ور کنید.قرار دادن کاغذ بر روی رنگها باعث ترکیب آنها و ایجاد طرح‌های زیبایی می‌شود.

اگر کاغذ شما بعد از خشک شدن کمی چروک بود می‌توانید آنرا بین دو ورق کاغذ گذاشته و اتو کنید تا صاف شود.

در این تکنیک بعد از چند روز که کاغذ خشک شد، شما دیگر هیچ بویی هم ندارید.

مطمئن باشید شما و کودک تان از این چاپ‌ها خوشتان آمده و می‌توانید کارت پستال‌های زیبایی را با این تکنیک هنری داشته باشید.بچه‌ها عاشق پروژه‌های هنری هستند که نتایج زیبا و دل انگیزی با حداقل تلاش دارد.

4-ساختن پروانه رنگارنگ با دستمال کاغذی و رنگ

ساخت پروانه با دستمال کاغذی یکی از تکنیک های نقاشی کودکان است که مهارت‌های زیادی به کودک می‌آموزد. هم مهارت‌های حرکتی را در او تقویت می‌کند، هم از جنبه خلاقیت هنری یک تمرین خوب برای بچه‌ها است.

چه نیاز دارید:

  • آب
  • آبرنگ یا رنگ غذا
  • دستمال کاغذی
  • کاسه یا جای یخی
  • قلم‌مو یا قطره‌چکان
  • نی
  • چشم

رنگ غذا را با آب ترکیب کنید یا از آبرنگ استفاده کنید. رنگ‌ها را داخل جای یخ‌ها در سینی یخ بریزید. تا هم رنگ‌ها به‌آسانی در دسترس باشند و هم تنوع در انتخاب رنگ وجود داشته باشد. سپس، چند برگ دستمال کاغذی به کودک تحویل دهید تا با قلم‌مو یا قطره چکان هر برگ را نقاشی کند.

اگر از رنگ غذا استفاده می‌کنید، یک پارچه یا حوله روی میز کار پهن کنید تا میز کثیف نشود. هنگامی که نقاشی روی دستمال کاغذی تمام شد، دستمال‌ها را با سشوار یا روی بخاری یا آفتاب خشک کنید.

آموزش نقاشی کودکان از صفر تا صد (15 درس رایگان)

دستمال‌های رنگی را از وسط کمی تا کنید تا بال‌های پروانه را تشکیل دهند. با چسب نواری یا چسب مایع دو عدد نی را به وسط دستمال به‌عنوان شاخک‌های پروانه بچسبانید. چشم‌ها را هم روی نی‌ها بچسبانید تا پروانه رنگی آماده شود.

5-نقاشی با نخ

یک کار هنری خلاقانه بدون هیچ ریخت و پاشی بسیار آسان که در انتها هیپنوتیزم کننده هست. چطور میشه بدون هیچ رنگی نقاشی کرد؟ اگر این سوال را از کودک‌تان بپرسید کمی نگاهتان می‌کنه و می‌پرسه، مگه می‌شود؟ لبخند بزنید و جواب بدهید: بله میشه!

چه نیاز دارید:

    • کاغذ پشت چسب دار
    • نوار چسب
    • نخ‌های کاموای رنگی

روش نقاشی با نخ :

ابتدا کاغذ چسب دار را با نوار چسب بر روی یک کاغذ معمولی بچسبانید سمت چسب دار آن رو به بالا باشد.اینطوری راحت می‌توانید کاغذ را جابه‌جا بدهید.(مستقیم بر روی میز هم می‌توانید، بچسبانید).

نخ‌ های کاموا در رنگهای مختلف را جمع کنید و آنها را در اندازه‌های مختلف قیچی کنید. همه چیز آماده هست.حالا تنها کاری که باید انجام شود، چیدن نخ‌ها بر روی کاغذ چسب دار هست.

  • نخ‌ ها به راحتی بر روی کاغذ چسبیده و به هیچ چسبی نیاز نیست.کلی کارهای زیبا با چسباندن دنیایی از رنگهای نخی می‌توانید انجام دهید.قسمت جالب این هست که اگر نظرتان هم عوض شود به راحتی نخ را بکنید و دوباره بچسبانید.
  • از کودک‌تان بخواهید یک طرح مشخصی را پیاده کند یا بصورت خلاقانه نخ‌ها را تصادفی کنار هم بچسباند.

یکی از آسانترین کارهای هنری که می‌توانید با کودک‌تان انجام دهید نقاشی با نخ هست یک اثر هنری که هر چند بار هم که تکرار کنید باز جالب هست و تکراری نمی‌شود.

تربیت کودک مودب و حرف گوش کن با ۱۲ روش علمی موثر

دروس آموزش ویدیویی نقاشی خلاق

 

 

 

 

حتما بخوانید: تفسیر نقاشی کودک از دید روانشناسی

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا