سلامت کودکان

مضرات موبایل برای چشم کودکان + ۱۰ روش حل مشکل

به نظر می رسد بچه ها به سمت تلفن های هوشمند گرایش زیادی دارند. اکثر کودکان بخوبی کار کردن با موبایل را می دانند و در عرض چند ثانیه بازی ها و انیمیشن های مورد علاقه ی خود را پیدا می کنند. طبق گزارش انجمن اپتومتری آمریکا، ۴۱ درصد والدین می گویند بچه های آنها حداقل سه ساعت در روز را صرف کار با تلفن همراه می کنند. علاوه بر این تقریبا ۶۶ درصد از کودکان، تبلت یا تلفن هوشمند مختص خود را دارند.

همانطور که بارها و بارها شنیده اید، افزایش استفاده از تلفن های هوشمند خطرات جدی برای سلامتی همه ما دارد اما این برای کودکان که بدن آنها هنوز در حال رشد و توسعه است اهمیت بیشتری نیز دارد. تلفن های هوشمند می توانند از سر تا پای کودک شما را تحت تأثیر قرار دهند، اما قسمتی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، چشم آنهاست.

حتما بخوانید: از چه سنی برای کودکان موبایل بخریم؟ (و چه نوع گوشی ای؟)

دانشمندان به والدین در مورد خطرات ناشی از استفاده بیش از حد از تلفن همراه هشدار می دهند. کودکانی که تلفنهایشان را خیلی نزدیک به چشم خود نگه می دارند و آنهایی که ۴ تا ۸ ساعت در روز را به کار کردن با این دستگاهها اختصاص می دهند، بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات چشمی از جمله چپ چشمی قرار دارند.

آیا استفاده از تلفن همراه می تواند باعث مشکلات چشمی شود؟

بینایی کودکان به دلیل خیره شدن مداوم و طولانی به صفحه های موبایل و کامپیوتر می تواند رو به زوال قرار گیرد.

بنابراین کار کردن طولانی و مداوم کودکان با این دستگاهها، می تواند موجب بروز مشکلات چشمی در آنها شود. ازجمله آسیب های موبایل و تبلت برای کودکان عبارتنداز:

۱-نور آبی

از آنجا که نور آبی طول موج کوتاهی دارد، از انرژی بیشتری برخوردار است. علاوه بر این ابعاد این طول موج با پرتوهای UV قابل مقایسه است. دانشمندان معتقدند که این افزایش انرژی توانایی نور آبی را در آسیب به شبکیه ی چشم افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد سلول های شبکیه بسیار حساس هستند و بیشتر در معرض آسیب ناشی از نور آبی هستند. کارشناسان در حال انجام مطالعه برروی تاثیر نور آبی بر پیشرفت بیماری ماکولا هستند. ماکولا یا تباهی لکه ی زرد، یک اختلال بینایی است که به طور معمول در افراد بالای ۶۰ سال رخ می دهد.

در حال حاضر اطلاعاتی کمی در مورد خطرات بالقوه ی نور آبی بر شبکیه ی چشم وجود دارد اما اثرات اثبات شده ی آن نیز موجود است. به عنوان مثال ما می دانیم که قرار گرفتن در معرض نور آبی قبل از خواب می تواند بر کیفیت خواب اثر بگذارد.

حتما بخوانید: تاثیرات منفی استفاده از موبایل، تبلت و لپتاب در کودکان (ویدیوی ۱ دقیقه ای)

این می تواند به برنامه خواب کودکانی که قبل از خواب بازی می کنند و یا برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنند، آسیب زیادی برساند. برای داشتن خواب باکیفیت، توصیه می شود والدین به بچه ها کمک کنند تا چند ساعت قبل از زمان خواب، وسایل خود را خاموش کنند.

۲-خستگی چشم

قرار گرفتن طولانی مدت چشم در معرض صفحه نمایش، می تواند باعث “خستگی چشم” شود. چشم ها از تمرکز روی چیزهای کوچک و نزدیک خسته می شوند. علائم خستگی چشم شامل سوزش، خستگی یا خارش چشم و همچنین سردرد، دو بینی یا تاری دید می باشد. اگر فرزند شما هنگام کار با موبایل یا حتی مطالعه و انجام تکالیف درسی دچار سردرد، تاری دید و دو بینی می شود، حتما زمان کار با موبایل و ابزارآلات هوشمند را کاهش دهید.

۳-خشکی چشم

قرار گرفتن مکرر در معرض صفحه نمایش های دیجیتال می تواند چشم کودکان را خشک کند. تلفن های هوشمند با کاهش دفعات چشمک زدن، موجب خشکی و کاهش رطوبت چشم می شوند.

حتما بخوانید: چطور اثرات منفی استفاده از موبایل و تبلت برای کودکان را به مثبت تبدیل کنیم؟

۴-اختلالات بینایی

بسیاری از کودکانی که وقت زیادی را صرف بازی با تلفن های هوشمند می کنند، عینکی می شوند. یک گزارش در سال ۲۰۱۹ نشان داد که در هفت سال گذشته، تعداد بچه های ۱۳ تا ۱۶ ساله ی عینکی در آمریکا تقریباً دو برابر شده است. علت اصلی بروز این مشکل افزایش زمان استفاده از تلفن های هوشمند است.

۵-تاری دید

استفاده ی طولانی مدت از تلفن های همراه، موجب تاری دید می شود. اگرچه هنوز اثبات نشده است اما برخی از مطالعات نشان می دهد که استفاده از رایانه و سایر فعالیتهای داخلی ممکن است باعث افزایش نزدیک بینی چشم در کودکان شود. بازی بیشتر در خارج از خانه ممکن است منجر به رشد سالم تر بینایی در کودکان شود.

از این رو والدین باید علائم و رفتارهایی مانند موارد زیر را مد نظر داشته باشند:

  • مالش مکرر چشم
  • چشمک زدن بیش از حد
  • آبریزش چشم
  • نزدیک آوردن صورت و چشم ها هنگام خواندن یا تماشای تلویزیون
  • سردردهای ناشی از فشار چشم
  • شکایت از خستگی چشم یا دو بینی

توصیه می شود اگر کودکی هرکدام از این علائم یا شکایات را نشان داد، بینایی او را بررسی کرده و غربالگری چشم را انجام دهید. اینکار می تواند توسط چشم پزشک انجام شود.

حتما بخوانید: اعتیاد به اینترنت و موبایل: عوارض و روشهای ساده درمان (کودکان و نوجوانان)

آیا بین زمان استفاده از تلفن همراه و نزدیک بینی ارتباط وجود دارد؟

نزدیک بینی در سراسر جهان رو به افزایش است. سابقه خانوادگی، پیشینه قومی، محیط زندگی (زندگی در داخل خانه و در شهرها) و انجام کارهای نزدیک مانند استفاده از صفحه نمایش، همگی با افزایش نزدیک بینی چشم مرتبط هستند.

با این حال، هیچ شواهد روشنی وجود ندارد که نشان دهد زمان صفحه نمایش به تنهایی عامل نزدیک بینی است. اما مدارک خوبی وجود دارد که نشان می دهد کودکانی که وقت بیشتری را در خارج از خانه می گذرانند، کمتر در معرض خطر نزدیک بینی هستند.

سالم نگه داشتن چشم کودکان

ممکن است ​​ممنوع کردن کامل استفاده از دستگاه های تلفن همراه، بهترین یا عملی ترین روش موجود نباشد. از این گذشته، کودک شما دیر یا زود به این دستگاه ها دسترسی پیدا خواهد کرد.

قبل از تصمیم گیری در مورد چشم های فرزندتان با پزشک خانواده صحبت کنید و توصیه های پزشکی را در نظر بگیرید.

حتما بخوانید:  آشنایی با ۱۰ راه صحیح آموزش نحوه استفاده کودکان از اینترنت

ساده ترین راه حل، محدود کردن زمان استفاده از موبایل و تبلت است. کارشناسان استفاده ی بیش از ۲۰ دقیقه صحبت کردن با تلفن همراه، بیش از ۳۰ دقیقه استفاده از رایانه لوحی و بیش از ۶۰ دقیقه زمان کل استفاده از دستگاههای دیجیتال را توصیه نمی کنند.

تماشای فیلم مانعی ندارد اما این کار باید از روی یک صفحه بزرگ تلوزیون و از راه دور انجام شود نه از یک صفحه کوچک که ممکن است به چشم آسیب بزند. البته برخی از بچه ها به این امر واکنش منفی نشان می دهند، در این مواقع لازم است در مقابل خواسته های فرزندتان کوتاه نیایید.

۱-مناطق موبایل ممنوع تعیین کنید: در برخی زمانها و مکان ها، مثلا سر میز غذا یا در رستوران و… استفاده از تلفن ها را ممنوع کنید.

علاوه بر آن باید استفاده از وسایل الکترونیکی را در اتاق خواب بطور کلی غدقن کنید. به فرزندتان توضیح دهید که در مورد این قانون هیچ استثنایی وجود ندارد.

۲-برای فرزندتان یک الگو باشید. بهترین الگوی فرزند شما خودتان هستید! پس بهتر است خود نیز از قوانین پیروی کنید و از تلفن همراه جز در موارد ضروری استفاده ننمایید.

۳-به فرزندتان یادآوری کنید که هنگام کار با موبایل یا تبلت چشمک بزند. این از خشکی و خستگی زیاد چشم جلوگیری می کند.

۴-یک برنامه و یک محدودیت زمانی برای فرزندان مقرر کنید. ایجاد یک برنامه ی زمانی به کودکان اجازه می دهد تا در عین محافظت از چشم ها، از لحظاتشان نیز لذت ببرند. در تنظیم برنامه برای تعطیلات، روزهای بارانی و شرایط دیگر که ممکن است اوقات فراغت بیشتری ایجاد کند، کمی منعطف تر باشید.

۵-نور صفحه نمایش را کمتر کنید. نور بسیار قوی موجب آسیب بیشتر چشم می شود. بنابراین سعی کنید روشنایی و کنتراست صفحه نمایش را در حالت نرمال قرار دهید.

۶-فرزندتان را به انجام فعالیت های دیگر تشویق کنید. کاردستی، وقت گذراندن با بچه های دیگر و حتی کتاب خواندن و ورزش می تواند به بچه ها کمک کند تا از صفحه نمایش دور بمانند و کارهای مختلفی را انجام دهند.

۷-چشم ها را استراحت دهید. به فرزندتان یاد دهید در زمان استفاده از تلفن همراه و تبلت، حتما چشم ها را برای لحظاتی استراحت دهد.

۸-فاصله را رعایت کنید. اطمینان حاصل کنید که چشم های کودک حداقل ۳۰ سانتی متر از صفحه نمایش فاصله دارند.

۹-ورزش کنید. خاموش کردن دستگاه یا دور شدن از رایانه یا تلویزیون می تواند به جلوگیری از مشکلات چشم و بهبود بینایی کمک کند. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند کودکان ۶ ساله و بزرگتر، روزانه ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند. بازی فعال، بهترین ورزش برای کودکان خردسال است.

۱۰-استراحت های مکرر را انجام دهید. کودکان غالباً در کارهایی که انجام می دهند چنان جذب می شوند که متوجه علائم فشار چشم نمی شوند. به آنها یادآوری کنید تا استراحت کنند. کاشناسان توصیه می کنند، هر ۲۰ دقیقه ای که به صفحه نمایش نگاه می کنید، حداقل ۲۰ ثانیه روی یک شیء دورتر تمرکز کنید. علاوه بر این، کودکان باید پس از ۱ ساعت کار با موبایل، حداقل ۱۰ دقیقه راه بروند.

یک تایمر ساده می تواند به فرزند شما در یادآوری کمک کند و حتی برنامه های نرم افزاری و اپلیکیشن هایی وجود دارند که می توانند با خاموش کردن صفحه در فواصل منظم، به شما کمک کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن