سلامت کودکان

علت دل پیچه در کودکان و جدیدترین روش درمان سریع آن چیست؟

bestkid b

عوامل زیادی در دلپیچه مؤثرند مانند عفونت‌های باکتریایی و ویروسی، آلرژی غذایی و برخی داروها . هنگامی که به هر دلیلی اسید معده به مری بازگردد دلپیچه ایجاد می شود. در این مطلب قصد داریم علت دل پیچه در کودکان و جدیدترین روش درمان سریع آن را به شما والدین گرامی آموزش دهیم.

مقدمه:

بهانه گیری های بیمورد کودکان گاهی اوقات ممکن است ناشی از دل درد و دل پیچه آنها باشد. دل درد در کودکان ممکن است به طور ناگهانی یا به صورت تدریجی ایجاد شود. شایع ترین علامت دل پیچه کودکان این است که بعد از خوردن غذا. ممکن است او علایم دیگری نظیر تب، استفراغ و اسهال هم داشته باشد. درصورت لزوم با پزشک او تماس بگیرید و از این اطلاعات برای فهم مشکل بچه استفاده کنید.

فیلم آموزش راههای درمان دل درد کودکان شیرخوار:

 

مطلب کاربردی : نتایج جدیدترین تحقیقات دنیا درباره اسهال کودکان و درمان خانگی آن (قطعی)

علتهای مختلف دل پیچه در کودکان:

۱- آپاندیسیت یا انسداد روده

التهاب و ورم آپاندیس یک ز دلایل شایع ایجادکننده دل درد در کودکان است. در بررسی دردهای شکمی باید مواظب باشیم تا دردهایی که نیاز به جراحی دارند را مشخص کنیم زیرا برخی دردها ناشی از آپاندیسیت یا انسداد روده است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲- عفونت های ویروسی

عفونت های ویروسی و باکتریایی دلیل بسیاری از دلپیچه های کودکان هستند. عفونت های ویروسی معمولا سریعا بهبود می یابند در حالیکه باکتریایی ها معمولا به آنتی بیوتیک نیاز دارند.

۳- دردهای ناشی از گوش درد یا سنگ‌های کلیه

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علت دردهای شکمی می‌تواند خارج از دستگاه گوارش باشد مانند گوش درد، سردردهای مننژیتی، سکته‌های سطح تحتانی قلب که به عروق شکم منتشر می‌شود و سنگهای کلیه و مجاری ادراری.

۴- خوردن زیاد غذا یا مسمومیت های غذایی

پرخوری در غذای شب یا مصرف نوشابه و حتی مسمومیت های غذایی و یا مصرف بیش از حد داروهای آهن می تواند دلیل برخی از دل پیچه ها باشد.

۵- حساسیت به ماشین

بسیاری از کودکان نوپا در هنگامی که در اتومبیل در حال حرکت هستند دچار ماشین‌گرفتگی می‌شوند. معمولاً در مسافرت‌های طولانی این کودکان دچار حالت تهوع، دل درد و استفراغ می‌شوند.

۶- اسهال

معمولا یک ویروس عامل ایجاد اسهال است و اسهال عامل عمده دل پیچه در کودکان می باشد. ممکن است این نوع از دل پیچه تا ۳ روز ادامه پیدا کند و در این شرایط بهتر است او را نزد پزشک ببرید.

۷- آنفولانزای شکم

اگر کودک شما استفراغ می‌کند و از اسهال و شکم درد رنج می‌برد ممکن است دچار گاستروآنتریت که به آن آنفولانزای شکم هم گفته می‌شود مبتلا شده باشد. اگر ابتلا به گاستروآنتریت باعث استفراغ یا اسهال، تب و بی‌اشتهایی در کودک شود منجر به کم‌آبی بدن وی می‌گردد، بنابراین باید کودک در هنگام بیماری مقادیر زیادی مایعات بنوشد.

دلپیچه-کودکان

۸- آلرژی به شیر یا عدم‌تحمل لاکتوز

اگر کودک شما به شیر آلرژی داردسیستم ایمنی بدن او به پروتئین‌های موجود در شیر واکنش نشان می‌دهد. آلرژی به شیر مرتباً در نوزادان و کودکان رخ می‌دهد. علایم این بیماری استفراغ- اسهال- شکم‌درد و جوش است. در برخی موارد زمانی که کودک نوپای شما به شدت نسبت به شیر آلرژی نشان می‌دهد ممکن است واکنش‌های خطرناکی که به آن آنافیلاکسی گفته می‌شود نشان دهد.
عدم تحمل لاکتوز زمانی رخ می‌دهد که بدن آنزیم لازم برای تجزیه و هضم لاکتوز قند اصلی موجود در شیر را تولید نکند. علایم این بیماری- اسهال- حالت تهوع- درد شکمی- نفخ و گاز معده است. عدم تحمل لاکتوز در نوزادان رایج نیست و معمولاً در اواخر نوزادی یا در ده سال نخست زندگی ظهور می‌کند.

۹- ابتلا به عفونت‌های دیگر

یک سرماخوردگی عادی و آنفولانزا می‌تواند باعث دل درد کودک شود.

دل پیچه کودکان

۱۰- برخی دیگر از دلایل ابتلا به دل درد عبارتند از

  • مسمومیت غذایی، آلرژی نسبت به غذا و پرخوری می‌توانند از دلایل دل درد در کودکان باشند.
  • میگرن شکمی: این بیماری غالباً در کودکانی که به سر دردهای میگرنی مبتلا هستند اتفاق می‌افتد.
  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • اضطراب یا افسردگی
  • رفلاکس کودکان
  • بیماری التهاب روده (بیماری کرون یا زخم کولیت)
  • روتاویروس
  • بیماری کم‌خونی داسی شکل

همچنین بخوانید : بهترین و جدیدترین روش درمان سرماخوردگی کودکان چیست؟ (قطعی و سریع)

درمان دل پیچه در کودکان:

دقت کنید که بیش از ۱۵ دلیل برای دلپیچه کودکان وجود دارد و تا زمانی که دلیل دل پیچه کودک خود را نفهمید نباید نسبت به درمان خودسرانه اقدام کنید. پس نمی توان یک یا چند روش برای درمان دلپیچه پیشنهاد کرد. اما بطور کلی در این مواقع راهکارهای خانگی زیر عالی هستند:

۱- استراحت کردن: بهترین راه برای هر نوع دلپیچه ای استراحت کردن است تا به روند بهبودی کمک کند. اینکه کودک در چه حالتی و به چه سمتی از بدن بخوابد فقط به این بستگی دارد که خود او چطور راحت تر است.

۲-ماست: با اضافه کردن ماست به برنامه غذایی کودک می توان دل پیچه آنها را تا حد زیادی درمان کرد. ماست یک خنثی کننده خوب برای گرفتگی های معده و اسهال است. اگر درد معده کودک شما با اسهال همراه است، باکتری های خوبی که باعث می شود میزان مصرف مواد مغذی در معده متعادل شود با دفع روده ای از دست می روند. این ماده در درمان دل پیچه و اسهال در کودکان موثر است. ماست شامل باکتری های مفید و سالمی است که می تواند جایگزین باکتری های از دست رفته شود. این باکتری ها به بدن کمک می کند تا به جای از دست دادن مواد مغذی، آن ها را استفاده نماید.

۳- از دادن برخی مایعات به کودک خودداری کنید: مایعات بیش از حد توان کودک به او ندهید. ضمن اینکه مصرف موادی مثل چای و شیر و آب میوه بیش از حد برای کودک خوب نیست. ضمنا به نوزادان در این مواقع به هیچ وجه شیر و یا آب ندهید چون تعادل نمک در بدن آنها بهم می ریزد و حالشان بدتر می شود.

۴-عسل: همانطور که می دانید عسل برای برطرف کردن تمام ناراحتی ها و بیماری ها مفید است. عسل یک ترکیب ملایم از آنتی اکسیدان ها، قندها و کربوهیدرات ها است. با این حال برای کودکان زیر ۱ سال به دلیل خطر بوتولیسم توصیه نمی شود. می توانید عسل را به همراه کمی چای و یا آب گرم به کودک خود دهید و یا این که یک قاشق از عسلی که در دمای اتاق قرار دارد به او بدهید، این ترکیب ملایم می تواند در درمان دل پیچه موثر واقع شود.

۵- بعد از مشاهده بهبودی: معمولا در هنگام دلپیچه کودک نمی تواند غذاهایی بجز سوپ بخورد. اما بلافاصله بعد از مشاهده روند بهبودی به او موز، سیب و برنج کاملا پخته و نرم بدهید.

دل پیچه کودکان 1

 توصیه هایی کلی برای رفع دلپیچه:

  1. کودک را بخوابانید تا استراحت کند. بهتر است روی پهلوی چپ بخوابد.
  2. اگر فکر می کنید کودک می تواند یبوست داشته باشد، او را در توالت قرار دهید. دفع مدفوع ممکن است درد را کاهش دهد. همچنین نشاندن کودک در وان آب گرم هم می تواند به دفع او کمک کند.
  3. از دادن ایبوپروفن، داروهای درد یا ملین ها به او اجتناب کنید.

دلپیچه ممکن است اسهال و استفراغ را بدنبال داشته باشد که بدن کودک در این مواقع ضعیف و ناتوان می شود و استراحت می تواند به برگشت سریعتر سلامت بدن کمک کند. اگر کودک شما دلپیچه دارد، موضوع را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص سریع و تجویز آنتی‌بیوتیک اختصاصی، روند درمان تسریع شود. چنانچه سؤالی در زمینه این مطلب دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا