سلامت کودکان

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان: ۱۲ روش موثر طبق تحقیقات جدید

سیستم ایمنی همان چیزی است که بدن از آن به عنوان مکانیسم دفاعی خود در برابر ارگانیسم های عفونی و سایر مهاجمین خارجی استفاده می کند. بیشتر اوقات سیستم ایمنی بدن برای حفظ سلامت شما عملکرد بسیار خوبی دارد. با این وجود، ممکن است بعضی اوقات دچار مشکل شود که منجر به عفونت و بیماری خواهد شد.

به نظر می رسد وقتی سیستم ایمنی کودک هرگونه اشکال و ضعفی از خود نشان می دهد، علایمی مانند آبریزش های مکرر بینی، سرماخوردگی و عفونت های مکرر دستگاه گوارش دیده می شود. در این زمان، وقت آن است که به سیستم ایمنی بدن او نگاهی دقیق بیندازید.

حتما بخوانید: مکمل ویتامین d3 برای کودکان: روش مصرف، فواید و همه نکات مهم

لازم است برای درمان عفونتهای مداوم فرزندتان، اقداماتی انجام دهید. برای توانمندسازی بدن جهت تقویت سیستم ایمنی کودک، روش های بسیاری وجود دارد. این اقدامات در واقع می توانند باعث افزایش دفاع و همچنین سرعت بخشیدن به روند بهبودی شوند. در این مطلب با ماه همراه باشید تا راههای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک را یاد بگیرید.

علایمی که نشان دهنده ی ضعیف بودن سیستم ایمنی کودک است

اگر به نظر می رسد که فرزندتان همیشه سرما میخورد وحشت نکنید. سیستم ایمنی کودک هنوز در حال پیشرفت است و به همین دلیل مستعد ابتلا به سرماخوردگی و عفونت ها می باشد. عوامل زیادی وجود دارد که بر سرعت رشد سیستم ایمنی کودک تأثیر می گذارد. نشانه های ضعیف بودن سیستم ایمنی کودک عبارتنداز:

  • کودک اغلب مریض است
  • برای مدت طولانی بیمار است یا به نظر می رسد بهبود سرماخوردگی او، بیشتر از سایرین طول می کشد
  • وزن گیری کمی دارد یا کم وزن است

تقویت سیستم ایمنی کودک

اقدامات عملی و مفید بسیاری وجود دارد که می توانید برای کمک به پیشرفت سیستم ایمنی کودک خود از آنها استفاده کنید:

۱- از مصرف آنتی بیوتیک خودداری کنید مگر اینکه واقعا لازم باشد

هدف آنتی بیوتیک ها از بین بردن باکتری هایی است که باعث ایجاد عفونت می شوند، بنابراین در موارد عفونت می توانند نجات بخش زندگی ما باشند. اما CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) تخمین می زند که حداقل ۳۰ درصد از نسخه های آنتی بیوتیک غیر ضروری هستند.

این مشکل ساز است زیرا آنتی بیوتیک ها نه تنها باکتری های بیماری زا را از بین می برند بلکه باکتری های مفید موجود در میکروبیوم روده را نیز تخلیه می کنند. این باکتری ها برای سلامت و سیستم ایمنی بدن مفید هستند.

۲- برای تقویت سیستم ایمنی بدن آغوز بخورید

کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، به دلیل بهره مندی از آنتی بادی های محافظت کننده و تقویت کننده سیستم ایمنی که در آغوز یا “اولین شیر” تولید شده مادران وجود دارد، اغلب به میزان کمتری به آلرژی و حساسیت مبتلا می شوند. اما بچه های بزرگتر (و بزرگسالان) می توانند آغوز را از گاوها و بزهای تغذیه شده با چمن طبیعی، مصرف کنند.

حتما بخوانید: انواع غذای سالم کودک کدامند؟ (غذاهای اصلی و میان وعده)

۳- یک رژیم غذایی سالم و عالی داشته باشید

در صورت عدم مصرف غذاهای سالم و مقوی، سیستم ایمنی می تواند مورد تأثیر قرار گیرد و بعبارت دیگر ضعیف شود. برای سالم نگه داشتن بچه ها، تا جاییکه ممکن است مصرف افزودنی ها و شکر را محدود کنید و سعی کنید مواد غذایی حساسیت زا را بشناسید. بطور کلی کودکانی که حساسیت غذایی دارند، در هضم مواد غذایی با مشکل مواجه می شوند، التهاب را تجربه می کنند و این موجب سختتر شدن مقابله بدن با ویروس ها و باکتری ها می شود.

در حقیقت قند اضافی ممکن است باعث التهاب شود. بجای مصرف غذاهای فرآوری شده و آماده، بر حفظ یک رژیم سالم و متعادل تمرکز کنید. فردی که از کودکی رژیم غذایی سالم داشته باشد، احتمالا در بزرگسالی نیز عادات غذایی سالم خواهد داشت.

۴- غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی را در رژیم غذایی کودکتان بگنجانید

  • سیر: یکی از بهترین راه های تقویت و بهبود سیستم ایمنی کودک، دادن سیر به او است. این ماده غذایی شگفت انگیز حاوی خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی است.
  • انواع توت ها: انواع توت ها یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند. آنها همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین A و همچنین ویتامین C هستند که هر دو سیستم ایمنی کودک را تقویت می کنند.
  • سبزیجات سبز: سبزیجات دارای برگ سبز به طور خاص غنی از مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. یکی از این موارد آهن است که برای تولید گلبولهای سفید و آنتی بادی ها بسیار مهم است.
  • بادام: بادام سرشار از ویتامین E و منگنز است. این دو ترکیب تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند و هر دو باعث تقویت فعالیت سلولهای محافظ بدن می شوند.
  • ماست: پروبیوتیک های موجود در ماست سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند. فقط مطمئن باشید که از ماست بدون قند یا افزودنی استفاده می کنید، زیرا قند تأثیر متضادی در سیستم ایمنی بدن ما دارد!
  • ماهی سالمون: ماهی سالمون سرشار از چربی های امگا ۳ است. این چربی ها نه تنها برای رشد مغز ضروری هستند بلکه باعث کاهش التهاب هم می شوند. این باعث افزایش جریان هوا و محافظت از ریه ها در برابر سرماخوردگی و عفونت های تنفسی می گردد. آخرین تحقیقات همچنین نشان می دهد که این اسیدهای چرب ممکن است سیستم ایمنی بدن را با افزایش عملکرد سلول های ایمنی تقویت کنند.
  • تخم مرغ: تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D، فرد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها قرار می دهد. تخم مرغ یکی از تنها غذاهایی است که به طور طبیعی ویتامین D دارد. علاوه بر این حاوی تعدادی از مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی مانند ویتامین های گروه B و سلنیوم است.
  • دانه ها: انواع دانه ها مانند کدو تنبل، آفتابگردان و تخم کتان را برای تقویت سیستم ایمنی بدن به فرزندتان بدهید. با خوردن طیف گسترده ای از دانه ها، ویتامین E، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ دریافت خواهید کرد که همگی به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند.
  • جو: جو حاوی بتا گلوکان است. این ترکیب یک جزء فیبر است که سلول های محافظ سیستم ایمنی را فعال می کند. سلول های محافظ سلولهایی هستند که با باکتریها، ویروسها و سایر مهاجمان بدن مبارزه می کند.

۵- نوشیدن آب زیاد

آبرسانی به بدن برای همه افراد بسیار مهم است و برای کودکانی که در حال رشد هستند نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا تمام سلولهای بدن برای سالم ماندن به آب نیاز دارند.

به همین دلیل، کودکان به طور معمول با نوشیدن آبمیوه، شیر یا نوشیدنی دیگر بزرگ نمی شوند اما در عوض آب برای سلامتی و رشد آنها بسیار مفید است.

حتما بخوانید: عوامل استرس زا در دانش آموزان و چند راهکار ساده درمان

البته خوردن شیر یا آبمیوه طبیعی برای کودکان مفید است اما محدود کردن نوشابه و آبمیوه های صنعتی در رژیم غذایی کودکان، نه تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن آنها کمک می کند بلکه باعث بهبود سلامت کلی بدن نیز می شود.

۶- به تسکین استرس و اضطراب کمک کنید

در دنیای پر سرعت امروز که والدین تحت فشار و استرس قرار می گیرند و کودکان نیز برنامه های زیادی در طول روز دارند، ممکن است سیستم ایمنی بدن تضعیف شود.

پاسخ بدن کودکان در برابر استرس، مشابه با بدن بزرگسالان است. استرس باعث افزایش سطح کورتیزول و آدرنالین بدن می شود. وقتی این افزایش هورمونهای استرس دایمی و مکرر باشد، عملکرد سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد. در حقیقت یک بررسی تحقیقاتی که به طور خاص عوامل استرس زا را در اوایل زندگی مورد بررسی قرار داده است ارزیابی کرده است که “افرادی که در معرض عوامل استرس زا مزمن هستند ممکن است در تنظیم سیستم ایمنی اختلال داشته باشند.”

برای کودکان مهم است که وقت کافی برای انجام بازی های خلاقانه و صرفاً اوقات استراحت داشته باشند. افراد پرمشغله، برای پیشرفت سیستم ایمنی بدن باید هر از چندگاهی استراحت کنند.

حتما بخوانید: علائم کمبود آهن در کودکان ۳ تا ۷ ساله و نکات مهم

۷- به طور مرتب ورزش کنید

همه ی ما می دانیم که ورزش به دلایل بسیار زیادی مفید است، اما آیا می دانید این یکی از بهترین تقویت کننده های سیستم ایمنی طبیعی کودکان است؟ ورزش می تواند احتمال ابتلا به سرماخوردگی را تا ۶۷ درصد کاهش دهد!

در یک تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۰۸، محققان خاطرنشان کردند که افرادی که ورزش می کنند احتمال کمتری برای ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را دارند و حتی اگر سرما بخورند هم علایم بیماری خفیف تر و مدت زمان آن کوتاه تر خواهد بود.

۸- از داشتن خواب کافی اطمینان حاصل کنید

بیشتر کودکان به میزان کافی نمی خوابند. خواب مورد نیاز افراد بسته به سن متفاوت است بطوری که کودکان به میزان ۱۰ تا ۱۴ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. خواب به دلایل زیادی مهم است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن کاملاً ضروری است. یک بررسی تحقیقاتی نشان داد که خواب و ایمنی بدن با هم مرتبط هستند و هرکدام به طور مستقیم بر دیگری تأثیر می گذارند.

همچنین کیفیت خواب واقعاً مهم است. برای ترشح مناسب ملاتونین (هورمون خواب)، کودکان نیاز به خوابیدن در تاریکی، بدون نور لامپ یا صفحه نمایش (تبلت و تلوزیون و…) دارند. از آنجا که ممکن است زمان استفاده از وسایل الکترونیکی روی کیفیت خواب تأثیر بگذارد، توصیه می شود چندین ساعت قبل از خواب استفاده از آنها را محدود کنید.

۹- در معرض هوای تازه و آزاد قرار بگیرید

طبیعت بهترین درمان برای انسانها است. علاوه بر این هزینه ای ندارد و برای تحریک سیستم ایمنی بدن بسیار عالی است. کودکان را وارد فضای بزرگ بیرون از منزل کنید و اجازه دهید بدوند، از کوه بالا بروند و در محیط اطراف خود بگردند. طبیعتی که هوای تازه و آزاد را در اختیار کودکان قرار می دهد، می تواند بسیار موثر باشد.

۱۰- از وقت خود لذت ببرید

اگر زندگی شما پر از استرس و نگرانی باشد، فرزندتان هم ممکن است دچار استرس شود. به او بیاموزید که چگونه استراحت کند و به یاد داشته باشید که زمانیکه برای کودک خود می گذارید بسیار مهم است.

۱۱- یک خانواده ی منسجم و شاد داشته باشید

کودکان برای رشد سالم به یک محیط پایدار نیاز دارند و ایجاد یک روال خوب خانوادگی به امنیت عاطفی آنها کمک می کند. داشتن وعده های غذایی سالم، حمام، داستان و تفریح خانوادگی در موعد مقرر می تواند بسیار مفید باشد. کودکان طلاق و آنهایی که در معرض مشاجرات خانوادگی هستند معمولا استرس زیادی تجربه می کنند. این استرس می تواند سیستم ایمنی بدن کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

حتما بخوانید: علائم استرس در کودکان و ۵ ترفند ساده برای درمان آن

۱۲- مکمل ها و گیاهان دارویی می توانند مفید باشند

بهترین مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی کودک، روی و ویتامین D است. مهم است که توجه داشته باشید که کودک شما می تواند ویتامین D را از آفتاب بدست درآورد اما اکثر ما در جاهایی زندگی می کنیم که قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید امکان پذیر نیست. به همین دلیل استفاده از مکمل ها گاهی اوقات مورد نیاز است. سعی کنید در طول سال به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار گیرید یا از غذاهای سرشار از ویتامین D (مانند ماهی و قارچ) استفاده کنید.

توجه داشته باشید که قبل از دادن هر گونه مکمل یا داروی گیاهی به کودک، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا