روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

با کودکانی که از آرایشگاه میترسند چه باید کرد؟

bestkid b

در مطلب بهترین آموزشگاه آرایشگری زنانه در تهران هم گفته شد که هر کودکی زمانی که برای بار اول به آرایشگاه میرود و خود را روی صندلی با مرد یا خانمی غریبه میبیند و یا صدای ناهنجار ماشین اصلاح مو مواجه میشود ناخودآگاه ترس وجود او را فرامیگیرد.سعی کنید ابتدا کودک را با آرایگاه آشنا کنید و یا به آرایشگاهی ببرید که دارای وسایل بازی است و به او حس خوبی میدهد…

کوتاه کردن موهای بچه های زیر دو سال کار بسیار مشکلی است ، چون آنها خیلی ورجه وورجه می کنند. بچه های بزرگتر نیز از کوتاه کردن موهایشان می ترسند. بچه های دو یا سه ساله از کوتاه کردن موهایشان میترسند ، آنها می ترسند که مبادا آسیبی ببینند یا این که موهایشان دیگر بلند نشود.

آنها از شامپو زدن به موهایشان نیز می ترسند چون شامپو به چشمانشان می رود و آنها را می سوزاند. آنها از قیچی هم می ترسند و دوست ندارند که غریبه ای با یک قیچی جلوی چشمانشان بنشیند و موهایش را کوتاه کند. باید درباره ی کوتاه کردن مو با فرزندتان حرف بزنید و به او اطمینان دهید که آسیبی نمی بیند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 


وقتی به آرایشگاه می روید عروسکی به کودکتان بدهید تا با آن بازی کند و از نگرانی هایش کمتر شود. وقتی او با عروسکش بازی میکند ، موهای او را کوتاه میکند و می شوید ، ترسش می ریزد و احساس می کند که بر شرایطی که در آن است کنترل دارد.
اگر فرزندتان خیلی کوچک است و از آرایشگاه می ترسد ، میتوانید موهای او را در خانه کوتاه کنید ، کودک را روی صندلی بنشانید و عروسکی به او بدهید و در حالی که او با عروسکش بازی میکند یا در آینه به شما نگاه می کند ، خودتان یا دوست و آشنایانتان موهای او را کوتاه کند.
وقتی موهای بچه ها را کوتاه میکنید ، آنها آرام و قرار ندارند ، شما هم ممکن است آرایشگر خوبی نباشید، بنابراین نباید انتظار داشته باشید که موهای او را خوب کوتاه کنید.

اگر دختر‌ بچه‌ای تمایل به کوتاه کردن مو ندارد بهتر است با او همگام شویم. ممکن است خانواده روی این موضوع تاکید داشته باشد که موی بلند کودک از نظر نظافت و مرتب کردن سخت است اما …

مامان کوروش عزیز جواب داده : من نمیدونم چرا واسه منم سواله کوروش از یک سالش که بود که بردم تا الان هم که ۵ سالشه میترسه دو سال که نبردم خودم کوتاه میکردم امسال که رضایت داده بیاد هم زیر قیچی همینجور اشکهاش میاد دل ادم کباب میشه خودمم هم نمیدونم چرا گریه میکنه

مامان مینای عزیز جواب داده: دختر من سه سالشه.اولین بار یک سال و نیمش بود بردمش آرایشگاه مخصوص کودکان.کلی گریه کرد.من مطمئن هستم که خانم آرایشگر برخورد اولیه درست رو نداشت.یه روز با خودم بردمش آرایشگاهی که خودم میرم.جو اونجا براش جالب بود و خانم آرایشگر برخورد اولیه خوبی داشتن.به راحتی نشست و موهاشو کوتاه کرد.الان تو کوچمون یه آرایشگاهی هست خودش میره برای کوتاهی جلو موهاش وقت میگیره.این خانم هم برخورد اولیش خوب بود.من فکر می کنم که همه چیز بر میگرده به شناختی که ما از آرایشگاه به بچه هامون میدیم و برخوردهایی که اونا برای بار اول با بچه هامون می کنند.

مامان ام البنین جان جواب داده : ابوالفضلم رو یکسالگی برای اولین بار باباش برد ارایشگاه اصلن نترسید .

اگر دختر‌ بچه‌ای تمایل به کوتاه کردن مو ندارد بهتر است با او همگام شویم. ممکن است خانواده روی این موضوع تاکید داشته باشد که موی بلند کودک از نظر نظافت و مرتب کردن سخت است اما …

ظرفیت روانی کودکان به اندازه افراد بزرگسال نیست. برای ترس‌هایی که بدون علت خاص در بچه‌ها وجود دارد، وارد کردن ناگهانی و تلاش برای درگیر کردن بچه‌ها با آن قضیه و ترساندن کودک برای از بین بردن ترس توصیه نمی‌شود. این کار نه تنها نتیجه درمانی ندارد بلکه سبب افزایش ترس کودک می‌شود. باید برای کودکان روش حساسیت‌زدایی تدریجی را امتحان کنیم.

مطلبی مهم: بهترین راهکارهای افزایش تمرکز در کودکان

در روش حساسیت‌زدایی تدریجی ما ابتدا کودک را با شرایط مشابه آشنا می‌کنیم.

برخی کودکان از رفتن به آرایشگاه و کوتاه‌ کردن مو می‌ترسند. برای از بین بردن ترس او کافی است بازی‌ای را طراحی کنیم و در آن عروسک یا شخص دیگری مانند یکی از دوستان کودک که از کوتاه کردن مو ترس ندارد را بنشانیم و موهایش را کوتاه کنیم.

بعد از اینکه کودک به شکل خفیف با این موضوع آشنا شد بدون اینکه خود او را درگیر کنیم، می‌توانیم او را همراه با مادر یا پدر یا دوستان به آرایشگاه ببریم تا شاهد کوتاه کردن موی دیگران باشد تا حساسیت او کم شود بعد آرام آرام می‌توان کودک را درگیر کرد و به او کمک کرد تا ترس‌اش از بین برود یعنی به عنوان نمونه ابتدا تنها پایین موها را کوتاه کرد.
نکته‌ای که نباید فراموش کرد، تشویق کودک است چون توانسته شرایط را تحمل کند، بعد از مدتی حساسیت کودک به این مساله از بین می‌رود و ترس او کاملا از بین می‌رود.

در مورد بچه‌هایی که از کوتاه کردن موها بدشان می‌آید باید گفت هویت‌ها به تدریج در کودکان شکل می‌گیرد و این شکل‌گیری ابتدا به ظاهر است بعد مسائل باطنی و درونی شکل می‌گیرد. بهتر است والدین اجازه دهند کودک در مورد ظاهرش تا حدی که غیرمعمول نیست تصمیم بگیرد.

اگر دختر‌ بچه‌ای تمایل به کوتاه کردن مو ندارد بهتر است با او همگام شویم. ممکن است خانواده روی این موضوع تاکید داشته باشد که موی بلند کودک از نظر نظافت و مرتب کردن سخت است اما در هر صورت می‌توان کودک را مسوولیت‌پذیر کرد. به عنوان نمونه به او گفت اگر موهایت همیشه شانه کرده نباشد نمی‌توانیم بیرون برویم یا نمی‌توانیم شما را با خود ببریم. باید نظافت و مرتب بودن را به کودک آموزش داد.

۵ روش آموزش مهارت جلوگیری از سوء استفاده جنسی از کودک تان

در مورد پسربچه‌ها

گرچه تاکید داریم که ظاهر برای ایجاد هویت فردی و اعتماد به نفس مهم است اما این موضوع را هم مدنظر می‌گیریم که هویت جنسی هم در حال شکل‌گیری است. از آنجا که شکل‌گیری جنسی حدود ۲ سالگی شروع می‌شود لازم است به آنها کمک کنیم هویت جنس خود را بگیرند. در مورد پسربچه‌ها بهتر است با سیستم تشویقی آنها را به گونه‌ای بار بیاوریم که ظاهر خود را شبیه جنس موافق خود یعنی پدر درست کنند.

با روش های زیر می توانید رفتن آرایشگاه را برای کودکان راحت نمایید

۱) ابزار آرایشگری برایش بخرید: قبل از بردن فرزندتان به آرایشگاه، همه وسایل مورد استفاده در کوتاه کردن مو را به او معرفی کنید و مراحل کار را برایش توضیح دهید. می توانید با هم به فروشگاه بروید و برای او شانه، قیچی و پیش بندی خوش آب ورنگ و مورد علاقه خودش تهیه کنید.

 ۲) زمان مناسبی را انتخاب کنید: چه خودتان بخواهید موهای فرزندتان را کوتاه کنید، چه آرایشگر؛ بالاخره باید کودک را به تدریج در جریان قرار دهید تا آمادگی لازم را کسب کند. به هیچ وجه زمان هایی که می دانید فرزندتان خسته و بی حوصله است (مثلا بعدازظهر ها) برایش وقت آرایشگاه نگیرید. ببینید کوچولوی تان کی سرحال تر است. بعد از خوردن یک صبحانه خوشمزه، شاید زمان مناسبی برای آرایشگاه رفتن باشد.

 ۳) اولین وقت آرایشگاه را بگیرید: اگر اولین بار است که فرزندتان را به آرایشگاه می برید یا او از آرایشگاه و کوتاه شدن موهایش می ترسد، از قبل ذهن او را آماده و به آرایشگاه و زیبا شدن علاقه مندش کنید. به عنوان نمونه، در اینترنت یا مجلات، عکس هایی را از بچه هایی که موهای شان را کوتاه کرده اند، پیدا کنید و به فرزندتان نشان دهید و در مورد هر مدل مو برایش توضیح دهید. می توانید یک داستان زیبا هم درباره کودکی که به آرایشگاه رفته، برایش بسازید یا به او قول بدهید که بعد از کوتاه کردن موهایش با جایزه ای غافلگیرش خواهید کرد.

 ۴) دختر بچه ها بیشتر دردشان می آید: معمولا موهای دختربچه ها بلندتر از پسربچه هاست. قبل از رفتن به آرایشگاه، فرزندتان را به حمام ببرید و به موهایش نرم کننده بزنید و در آرایشگاه، خودتان موهایش را شانه کنید تا در اثر بی حوصلگی آرایشگر، موهایش کشیده نشود و گریه و بدقلقی و لج بازی های کودکانه آغاز نشود.

 ۵) مدل مویی مناسب انتخاب کنید: مدل مویی را که در ذهن دارید، به روشنی برای آرایشگر توضیح دهید و اگر مدل مورد نظرتان خیلی عجیب غریب است، حتما تصویری از آن را پیدا کنید یا خودتان برای آرایشگر بکشید. به علاوه، اگر آرایشگر می گوید مدل خاصی که شما می گویید به صورت فرزندتان نمی آید، پافشاری را کنار بگذارید و با مشورت با آرایشگر، مدلی مناسب انتخاب کنید.

 ۶) وقتی کوچولو می ترسد: حتما آرایشگر با حوصله ای را انتخاب کنید تا اگر فرزندتان از نشستن بر صندلی آرایشگاه ترسید با او کنار بیاید و اجازه دهد کمی در آرایشگاه بماند تا به محیط عادت کند. اگر کودک را به زور بر صندلی بنشانید و موهایش را کوتاه کنید خاطره ای بسیار بد را در ذهنش ثبت خواهید کرد.

 ۷) دیگران را برایش مثال بزنید: هنگامی که در آرایشگاه هستید، مشتریان را به او نشان دهید و از زیباتر شدن آنها بعد از کوتاهی مو ها تعریف کنید و به او اطمینان بدهید که کوتاه کردن مو خطری برایش ندارد.

 ۸) اگر راضی نمی شود: اگر فرزندتان تحت هیچ عنوانی اجازه نمی دهد موهایش را کوتاه کنید و با گریه هایش آسایش دیگران را سلب کرده، با او لجبازی نکنید. یادتان باشد فلز تیزی مانند تیغ و قیچی قرار است نزدیک پوستش بیاید. از آرایشگر معذرت خواهی کنید و او را به خانه ببرید و این بار از او بپرسید از چه می ترسد و سعی کنید دلیل ترس هایش را برایش روشن کنید و ترسش را بریزید.

 ۹) از تجارب دفعه قبل درس بگیرید: قبل از گرفتن وقت مجدد از آرایشگاه، فرزندتان را آماده کنید. بپرسید که دوست دارد شرایط چگونه باشد و تا حد امکان خواسته هایش را برآورده کنید. اگر لازم است می توانید خودتان هم با او موهای تان را کوتاه کنید.

 ۱۰) نوزادان و نوپایان را چگونه به آرایشگاه ببریم: موهای بلند الکتریسته ساکن دارند و می توانند وز شوند و فرزندتان را ناراحت کنند. پس موهای نوپایتان را زیاد بلند نکنید. موهای نوزاد آنقدر بلند نمی شود که به آرایشگاه احتیاج داشته باشید. می توانید خودتان در خانه جلوی موهای او را کوتاه کنید. از قیچی های خیلی تیز استفاده نکنید. موی نوزاد نرم است و قیچی های کاغذبری برای کوتاه کردن آنها مناسب اند. به علاوه برای اینکه فرزندتان نترسد می توانید وقتی خواب است این کار را انجام دهید.

شیوه های موثر

برای برخی کودکان تشریفات ورود به یک آرایشگاه ترسناک و دلهره آور است، به عنوان مثال ورود به محیطی عجیب و غریب با بوهای نامتعارف، رویارویی با گپ و گفت و همهمه مشتری ها، نشستن بر روی یک صندلی بلند و در نهایت خیس شدن موها و پوشیدن یک روپوش پلاستیکی، همه و همه برای تشویش و نگرانی یک کودک کافی است. اگر فکر می کنید علت اصلی ترس کودک تان همین است، از آرایشگر بخواهید موهای کودک تان را در خانه کوتاه کند، طوری که کودک تان روی زمین بنشیند و به جای آنکه از آینه به صورت مضطرب خود نگاه کند، سرگرم تماشای یک برنامه تلویزیونی یا حتی یک پازل باشد. اگر ترس کودک تان روی خود قیچی متمرکز شده، سعی کنید از وسایل جایگزین مثل ماشین اصلاح استفاده کنید. برخی آرایشگرها موهای دو کودک را با هم اصلاح می کنند بدین ترتیب که هر کدام را با فاصله کم روی دو صندلی می نشانند و به نوبت و با اجرای حرکات خنده دار موهای آنها را کوتاه می کنند و تا بچه ها به خودشان بیایند کار تمام شده است.

اگر شما هنگام اصلاح موی کودک تان نهایت سعی تان را برای حفظ آرامش فضا و خشنودی او به کار ببرید، او از حضور شما احساس رضایت خواهد داشت و اگر این اتفاق بیفتد آن وقت کم کم یاد می گیرد که بر ترسش غلبه کند. یادتان باشد که چهار حرکت قیچی بدون گریه ۴۰ امتیاز دارد.

اگر تلاش تان مثمرثمر نبود و حتی کودک تان اجازه نداد یک اصلاح موی اجمالی و سرسری انجام بدهید، بهتر است عقب نشینی کنید و بگذارید ترس و نگرانی او فروکش کند. به نقل از بهترین کودک : موهای کودک تان بلند و نامرتب ـ البته به طور موقت ـ باشد بهتر از این است که بخواهید هر روز با او بجنگید و ترس را در وجودش گسترش بدهید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا