تغذیه کودک

عرق نعناع برای نوزاد: خواص و مضرات و همه نکات مهم

bestkid b

همه ی والدین وظیفه دارند که فرزندان خود را سالم نگه دارند. بنابراین، استفاده از روغنهای اساسی مانند نعناع برای مصرف کودکان ممکن است نگرانی های خاصی بدنبال داشته باشد. والدین باید هنگام استفاده از نعناع بخصوص برای نوزادان، بسیار احتیاط کنند زیرا عرق نعنای غلیظ می تواند برای آنها تهدید کننده زندگی باشد.

ترجیحا توصیه می شود برای کودکان از عرق نعنای رقیق (رقیق تر از عرق نعنای مورد استفاده برای بزرگسالان)، استفاده شود.

حتما بخوانید: روش بهبود روابط اجتماعی در کودکان خجالتی (دکتر محرری)

نعناع

نعناع که به آن Peppermint نیز گفته می شود حاوی روغنهای فرار و منتول است که از نظر دارویی و خوراکی مصارف بسیار زیادی دارد. از این گیاه خوش عطر و طعم در انواع محصولات مصرفی مانند آدامس، خمیردندان و آب نبات استفاده می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

گیاه نعناع در ارتفاعات می تواند تا ۹۰ سانتی متر رشد کند و در اوایل مرداد تا اواخر شهریور، گلهای بنفش کوچکی خواهد داد. گیاه نعناع بومی اروپا است. با این حال، می توان آن را در آب و هوای مرطوب آمریکای شمالی نیز یافت.

خواص درمانی عرق نعناع

  • به دلیل اثرات آرام بخش و تسکین دهنده ی نعناع، میتوان از آن برای کاهش نفخ و سایر مشکلات گوارشی استفاده کرد. نعناع با آرامش عضلات صاف موجود در معده، کار می کند و باعث خارج شدن گاز معده می شود.
  • هنگامی که نعناع با سایر گیاهان آرامش بخش مانند رازیانه، بابونه، شیرین بیان و گیاه شاه پسند به عنوان یک چای گیاهی ترکیب شود، ممکن است در کاهش علائم کولیک موثر باشد. اگر تصمیم دارید مخلوط گیاهی را که حاوی نعناع است به کودک خود بدهید، سعی کنید از مقادیر کم مانند ۲۸ تا ۵۰ گرم شروع کنید.
  • مقدار بسیار کم عرق نعناع مانند یک تا دو قطره، برای نوزادان بی خطر است. آب نعناع دارای خواص ضد باکتریایی است و اثرات مسکن و آرامش بخش دارد. این خواص می تواند معده ناراحت کودک را آرام کند. استفاده از عرق نعناع برای تسکین معده کودکان توصیه می شود: امن ترین راه برای استفاده از آن، حل کردن یک یا دو قطره عرق نعنا در یک لیوان آب و دادن یک یا دو قطره از این مایع به کودک است.
  • نعناع خواص ضد اسپاسم دارد که ممکن است به کاهش اسپاسم روده نوزادان کولیکی کمک کند. ۱ قاشق چایخوری نعناع خشک را درون یک فنجان بریزید و آن را با آب جوش پر کنید. بگذارید ده دقیقه بماند. پس از صاف کردن، مخلوط گرم را در بطری کودک بریزید و به او بدهید. مادران شیرده می توانند در روز یک فنجان چای نعناع نیز بخورند.

حتما بخوانید: موز برای تب کودکان: بهترین دستور تهیه برای درمان سرماخوردگی و تب

هشدارها

مطالعات مربوط به استفاده از نعناع روی نوزادان و کودکان محدود است. بنابراین، مطالعات بیشتری برای تعیین ایمنی آنها مورد نیاز است. توصیه می شود قبل از دادن هرگونه ترکیبات و داروهای گیاهی، با پزشک کودکتان صحبت کنید تا درباره ایمنی استفاده و دوز مناسب با شما صحبت کند. اگرچه گیاهان طبیعی هستند، اما داروهای گیاهی همیشه بی خطر نیستند. توجه به این نکته بخصوص برای کودکان، اهمیت زیادی دارد.

توصیه می شود برای درمان مشکلات هضم کودک، از دوزهای متوسط ​​عرق نعناع استفاده کنید. چون دوز بالای عرق نعناع برای کودک می تواند خطرناک باشد. به جای اینکه از روغن نعناع خالص استفاده کنید، یک شکل رقیق شده از عرق نعناع را به او بدهید.

آیا دادن عرق نعناع به نوزادان بی خطر است؟

مقادیر زیاد عرق نعناع می تواند برای کودکان خطرناک باشد، حتی اگر مادران قبلا از آن برای تسکین معده درد فرزندشان استفاده کرده باشند. راه حل بیخطر این است که تنها از دوزهای بسیار رقیق عرق نعنا(رقیق شده با آب) استفاده کنید. به اینصورت که ۱ یا دو قطره عرق نعنا را در یک فنجان آب بریزید و به فرزندتان بدهید. با اینحال باز هم توصیه میشود، قبل از دادن عرق نعنا یا هر داروی گیاهی دیگر، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

کودکان کمتر از ۵ سال در صورت مصرف دوزهای زیاد عرق نعنا، با خطر خفگی ناشی از منتول نعناع مواجه هستند. استفاده مستقیم روغن نعناع برروی پوست نیز می تواند برای نوزادان و خردسالان خطرناک باشد. مصرف اسانس نعناع، نعناع خالص یا منتول خالص حتی برای بزرگسالان هم می تواند خطرناک باشد.

حتما بخوانید: چرا کودکم شیطنت می کند؟ (دکتر فرزانه توکلی)

عرق نعناع خالص می تواند منجر به ضربان قلب نامنظم شود، حتی اگر دوز آن کم باشد. منتول خالص می تواند کشنده باشد. پس همیشه احتیاط کنید و همانطور که در بالا هم اشاره شد، بدون مشورت پزشک، از دادن داروهای گیاهی به فرزندتان اجتناب کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا