تغذیه کودک

4 فایده مصرف روغن زیتون برای کودک و روش مصرف

bestkid b

همانطور که می دانید روغن زیتون خواص بسیار زیادی برای سلامتی انسان و از جمله کودکان دارد. اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی کودکان، می تواند بسیاری از نیازهای تغذیه ای آنها را برطرف نماید و ویتامین ها و مواد مغذی بسیاری به بدن آنها برساند. در این مطلب با خواص روغن زیتون برای کودکان و روش اضافه کردن این ماده ی شگفت انگیز به رژیم غذایی فرزندتان آشنا می شوید.

کودکان از چه زمانی می توانند روغن زیتون بخورند؟

روغن زیتون را می توان به محض آماده شدن کودک برای شروع مواد غذایی جامد (که عموماً از حدود 6 ماهگی است)، به رژیم غذایی کودک اضافه نمود.

طلای مایع

هومر یک فیلسوف یونانی بود که از روغن زیتون به عنوان طلای مایع یاد کرد. این اصطلاح برای توصیف چربی سالم استخراج شده از میوه درخت زیتون است. زیتون یک گیاه باستانی ست که از میلیون ها سال پیش در سرزمین های اطراف دریای مدیترانه سرچشمه گرفته است. منشاء دقیق این گیاه ناشناخته است اما شواهد باستان شناسی نشان می دهد افرادی که در این منطقه زندگی می کردند، از 8000 سال قبل از میلاد مسیح، نحوه ی فشرده سازی روغن زیتون را یاد گرفته بودند. در این زمان از روغن زیتون تنها برای مصارف تغذیه ای استفاده نمی شد. متون تاریخی نشان می دهد که روغن زیتون به طور گسترده ای به عنوان دارو، سوخت برای چراغ و به عنوان نماد و سمبل در مراسمات مختلف استفاده می شد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

صدها نوع زیتون در سطح جهان از استرالیا گرفته تا شیلی، اسرائیل، آفریقای جنوبی و نیوزلند پرورش داده می شود. این بدان معناست که روغن زیتون عطر و طعم های مختلفی را برای استفاده در آشپزی ارائه می دهد. سعی کنید به جای کره از روغن زیتون در پخت و پز استفاده کنید. می توانید این روغن را روی سالادها، میوه ها یا حبوبات بچکانید یا از آن در پخت و پز استفاده نمایید.

آیا روغن زیتون برای کودکان مفید است؟

بله. روغن زیتون منبع خوبی از چربی های سالم و آنتی اکسیدان ویتامین E است که به رشد سالم سیستم ایمنی و عصبی کودکان در حال رشد کمک می کند. روغن زیتون همچنین حاوی پلی فنول است. پلی فنول ترکیبات گیاهی هستند که خواص ضد التهابی دارند و از سلامت قلب حمایت می کنند. برای حفظ مواد مغذی موجود در روغن زیتون، باید آن را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید. این روغن هم مانند دیگر روغن ها، فساد پذیر است، پس از قرار دادن آن در شیشه های درباز و و در معرض نور و گرما، اجتناب کنید. اگر درب روغن زیتون باز باشد، عطر و طعم آن در عرض چهار ماه از بین می رود.

مشخصات تغذیه ای روغن زیتون بسته به نحوه فرآوری و نگهداری آن می تواند تغییر کند. به عنوان مثال روغن زیتون فوق العاده ویرجین گرانترین نوع روغن زیتون است و عاری از هر گونه مواد شیمیایی می باشد. روغن زیتون ویرجین و بطری هایی که با عنوان “olive oil” علامت گذاری شده اند نیز گزینه های بسیار خوبی هستند و می توان آن را به رژیم غذایی کودک اضافه نمود. برای بهره مندی از مزایای بیشتر، فقط از روغن زیتون ویرجین فشرده شده سرد برای چاشنی غذا یا تهیه سس سالاد استفاده کنید و از روغن زیتون ساده برای پخت و پز استفاده نمایید.

نقطه دود روغن زیتون حدود 400 درجه فارنهایت (204 درجه سانتیگراد) است (نقطه ی دود درجه حرارتی ست که در آن از سطح روغن دود متصاعد می شود). این نقطه دود بدان معناست که روغن زیتون روغن مناسبی برای پخت غذا روی اجاق گاز و فر است. اگر قصد دارید غذاها را در دمای بالاتری سرخ یا کباب کنید یا آنها را تفت دهید، از روغنی با نقطه دود بالاتر مانند روغن آووکادو، روغن حیوانی یا روغن بادام زمینی استفاده کنید.

نکته: هنگام خرید روغن زیتون، در صورت امکان به دنبال روغن هایی باشید که در ظروف شیشه ای بسته بندی شده اند. ظروف پلاستیکی می توانند حاوی بیسفنول (BPA) Aباشند. بیسفنول آ یک ماده شیمیایی مصنوعی است که حاوی دو حلقه ی فنولی می باشد و ممکن است بر مغز و غده پروستات نوزادان و کودکان تأثیر منفی بگذارد. نگهداری در ظروف شیشه ای روش سالم تر و بهتری برای ذخیره روغن زیتون در طول زمان است.

کدام نوع روغن زیتون برای کودکان مناسب است؟

انتخاب روغن زیتون مناسب برای کودکان می تواند سخت باشد. اما خبر خوب این است که همه ی انواع روغن زیتون (فوق العاده ویرجین، ویرجین، فشرده شده سرد، طعم دار و روغن زیتون ساده) از نظر تغذیه (تا زمانی که طبیعی باشند) مفید هستند و می توان از آنها برای پخت غذای کودکان استفاده نمود.

چگونه می توانم روغن زیتون اصلی را از تقلبی تشخیص دهم؟

تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی کار چندان ساده ای نیست. معمولا به دلیل قیمت بالای این روغن، آن را با روغن های معمولی و کم ارزش مخلوط می کنند و به فروش می رسانند. برخی از بطری هایی که با عنوان “روغن زیتون” علامت گذاری شده اند با روغن های دیگر مثل روغن آجیل، سویا، تخمه آفتابگردان و گیاهان دیگر مخلوط شده اند تا سود بیشتری به همراه داشته باشند. کودکانی که به سویا یا آجیل حساسیت دارند، ممکن است پس از مصرف این روغن ها با مشکل مواجه شوند. دولت های سراسر جهان اقداماتی را برای مقابله با تقلب در روغن زیتون انجام می دهند، اما این مقررات به صورت جهانی هماهنگ یا اجرایی نمی شود.

علت آلرژی گوارشی در کودکان و نوجوانان

برای تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی، کمی از آن را در دهان خود بریزید و بچرخانید. اگر روغن اصل باشد، با خوردن آن در گلوی خود احساس تندی و تلخی می کنید. اما پس از یک دقیقه این تلخی، خوشمزه می شود و در دهان حالت چربی ایجاد نمی کند. راه دیگر توجه به رنگ و بوی روغن زیتون است. روغن زیتون اصلی رنگ زرد مایل به سبزی دارد و بوی آن شبیه بوی میوه یا برگ زیتون است. بعلاوه می توانید روغن زیتون را بمدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید. اگر روغن از حالت مایع به جامد تبدیل شود، روغن زیتون طبیعی ست اما اگر مایع بماند بدین معناست که روغن غیر اشباع است و اصلی نیست.

هنگام خرید محصول نیز سعی کنید از روغن زیتون هایی استفده کنید که در بطری های شیشه ای تیره رنگ نگهداری می شوند چون روغن زیتون اصل با قرار گرفتن در معرض نور و گرما، عطر و طعم خود را از دست می دهد. توجه داشته باشید که از برندهای قابل اطمینان استفاده کنید و از خرید روغن های ارزان قیمت خودداری نمایید. به کلماتی مانند “روغن زیتون فرابکر” یا “اکسترا ویرجین” توجه کنید چون این برچسب ها نشانه ی اصلی بودن روغن است. در نهایت به تاریخ انقضای روغن توجه کنید و از خرید روغن های تاریخ گذشته و کهنه خودداری نمایید.

آیا روغن زیتون برای کودکان خطر خفگی بهمراه دارد؟

خیر. روغن زیتون خطر خفگی بهمراه ندارد هرچند، از نظر تئوری یک فرد می تواند توسط هر غذایی خفه شود. مثل همیشه اطمینان حاصل کنید که غذای کودک بیخطر است و برای حفظ سلامتی، همیشه هنگام غذا خوردن کنار او باشید.

آیا روغن زیتون یک آلرژن رایج است؟

خیر. روغن زیتون آلرژن یا حساسیت زا نیست. با این حال همانطور که در بالا هم اشاره شد، برخی از روغن های زیتون با دیگر روغن های گیاهی آلرژی زا مانند فندق و سویا مخلوط می شوند بنابراین اگر فرزند شما به غذاهای دیگر حساسیت دارد، برچسب محصول را با دقت بخوانید.

البته موارد نادری از درماتیت تماسی و حساسیت غذایی به زیتون در مناطقی که معمولاً زیتون برداشت می شود گزارش شده است. در این میان افراد مبتلا به سندرم آلرژی دهانی (که به آن سندرم آلرژی خوراکی به گرده نیز گفته می شود) ممکن است نسبت به خوردن زیتون حساس باشند. سندرم آلرژی دهان معمولاً منجر به خارش کوتاه مدت، سوزش یا سوزن سوزن شدن دهان می شود و بعید است که منجر به بروز واکنش های خطرناک گردد. اگرچه این حساسیت می تواند از نظر تئوری به روغن زیتون فشرده سرد یا فرا بکر ایجاد شود اما اکثر افرادی که به میوه زیتون حساسیت دارند قادر به تحمل روغن زیتون هستند.

12 غذای فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

برای اطمینان از عدم حساسیت کودک به روغن زیتون یا ترکیبات اضافه شده به آن، از مقادیر بسیار کم این روغن در رژیم غذایی کودک شروع کنید. در صورت عدم وجود عوارض جانبی، به تدریج مقدار آن را در وعده های غذایی بعدی افزایش دهید.

چگونه روغن زیتون را به رژیم غذایی کودکانی که از شیر گرفته می شوند، معرفی می کنیم؟

هر کودکی بر اساس جدول زمانی خود رشد می کند. توجه داشته باشید که توصیه های ارایه شده در زیر تنها جنبه ی اطلاع رسانی دارد و جایگزین توصیه های پزشک متخصص اطفال یا متخصص تغذیه نمی شود. هیچگاه توصیه های پزشکی حرفه ای را نادیده نگیرید یا آنها را بخاطر مطالبی که در اینترنت می خوانید، به تاخیر نیندازید.

6 تا 12 ماهگی: از روغن زیتون به وفور در غذاهای کودک استفاده کنید و برای افزایش فواید تغذیه ای، آن را روی ماهی، گوشت، غلات و دیگر غذاها بریزید. اگر مایل باشید می توانید مقدار کمی روغن زیتون را در کنار بشقاب غذای کودک بریزید و اجازه دهید در حین بازی کردن، آن را مزه کند.

12 تا 24 ماهگی: این سن بسیار خوبی برای معرفی نان آغشته به روغن زیتون است تا کودکان با طعم روغن زیتون آشنا شوند.

در این قسمت یک دستورغذای خوشمزه و مقوی بهمراه روغن زیتون برای کودکان آورده شده است.

دستور تهیه ی غذا با روغن زیتون برای کودکان

  • مقدار: 1 فنجان (150 گرم)
  • زمان پخت: 20 دقیقه
  • مناسب برای کودکان بالای 6 ماه

مواد لازم:

  • 1 عدد هویج، کدو سبز یا دیگر سبزیجات دلخواه
  • 1 قاشق غذاخوری (13 گرم) روغن زیتون
  • 1 قاشق چایخوری (5 گرم) آب لیمو، لیمو یا آب پرتقال یا دیگر مرکبات به دلخواه

روش پخت:

  • سبزیجات را بشویید، خشک کنید و به اندازه های مناسب سن کودک خرد کنید.
  • سبزیجات را در بخارپز یا در یک قابلمه قرار دهید. اگر از قابلمه استفاده می کنید، به میزان کافی آب بریزید.
  • درب قابلمه را بگذارید و بگذارید بجوشد.
  • بسته به اندازه سبزیجات خرد شده اجازه دهید بین 5 تا 20 دقیقه (تا زمانی که سبزیجات نرم شوند) پخته شوند. هر چه اندازه ی سبزیجات بزرگتر باشد، زمان پخت طولانی تر خواهد بود.
  • وقتی سبزیجات پخته شدند، آنها را در یک مخلوط کن بریزید.
  • روغن زیتون و آب مرکبات را مستقیماً روی سبزیجات بریزید یا در صورت تمایل می توانید آنها را به مخلوط کن اضافه کنید.
  • اجازه دهید که محتویات مخلوط کن در دمای اتاق سرد شوند.
  • مقداری از غذای تهیه شده را روی بشقاب کودک بریزید. اندازه دقیق غذا متغیر است و به میزان اشتهای فرزندتان بستگی دارد.
  • برای علاقمندی بیشتر کودک به غذا، می توانید اجازه دهید که خود به تنهایی غذا بخورد.

روش نگهداری: شما می توانید سبزیجات بخارپز شده که با روغن زیتون و آب مرکبات مخلوط شده است را تا 4 روز در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری کنید.

روش های دیگر برای افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی کودک

روغن زیتون یک مزه ی تلخی دارد که با طعم شیرین و ترش میوه ها و سبزیجات مانند سیب، کنگر فرنگی، مارچوبه، کدو تنبل، گیلاس، انبه، شلیل، پیاز، پاپایا، هلو، گلابی و سیب زمینی شیرین هماهنگ می شود. روغن زیتون همچنین می تواند اسیدیته غذاهایی مانند بلوبری، لیمو، آناناس، انار، گوجه فرنگی و ماست را متعادل کند. سعی کنید از روغن زیتون برای پختن حبوبات غنی از پروتئین مانند لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید، نخود، لوبیا فاوا، لوبیا سبز، عدس یا لوبیا لیما، ماهیريال تخم مرغ و گوشت های خوشمزه مانند گاو، مرغ و بره استفاده کنید.

انواع غذای سالم کودک کدامند؟ (غذاهای اصلی و میان وعده)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا