آموزش کودکان

روش رفتار و برخورد با کودک بد اخلاق (7 نکته+ ویدیو)

bestkid b

کودک بد اخلاق اصلا دوست داشتنی نیست واصلا مورد توجه دیگران  قرار نمی گیرد پدر ها و مادر ها باید بدانند که عامل این بدخلقی کودک چه چیز هایی می تواند باشد کودک از سن ۱تا ۴ سالگی هنوز مهارت پیدا نکرده که چگونه بر روی اخلاق و رفتار خود تسلط پیدا کند و ممکن است با کوچکترین عامل ناراحت و عصبانی شود. آنها از خواسته های خود کاملا آگاه هستند و می دانند که چه چیزی می خواهند واز طریق عصبانیت از آن دفاع می کنند.

مقدمه

پدر ها و مادرها باید به کودک خود بفهمانند که بد اخلاقی جز بد تر کردن شرایط چیزی را عوض نمی کند باید بدانند اگر در برابر اولین بد اخلاقی کودک خود کوتاه آمدند و به خواسته هایشان تن دادند مسلما کودک برای بدست آوردن  خواسته های بعدی  از همین روش استفاده می کند.روش صحیح برخورد کردن با کودک خیلی مهم است پدر ها و مادر ها باید با این اصول آشنا باشند.عصبانیت کودک راباید در همان مرحله ی اول مهار کرد .

دلایل شایع کج خلقی کودکان

  • گرسنگی و خستگی
  • بی برنامگی
  • طفره رفتن
  • انتظارات
  • تهدید اعتماد به نفس
  • بی توجهی

برخورد درست با کودکان

وقتی دخترم اوا سه سالش بود از بستن کمربند ایمنیش متنفر بود، شروع میکرد با حالت های فیزیکی مخالفت کردن تا ما نتونیم او را رو صندلی بنشانیم. بنابراین ما تصمیم گرفتیم او را کاپیتان کمربند ایمنی صدا کنیم که مسئولیتش چک کردن و بستنه بودن همه کمربند سرشنینان قبل از حرکت  بود. او تغییر رفتار داد و او اولین نفر بود که کمربندش را میبست و فورا میگفت که بابا کمربندت را نبستی.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

هوش بچه ها راحتتر قوانین را میپذیرند و راحتتر نتیجه رفتارها را میپذیرند حتی شاید راحتتر از افراد بالغ.

آنها خلاقتر هستند و همیشه تناسبات و قواعد را که ما در ذهن داریم در نظر نمی گیرند و اینجا شما میتوانید نقش ادم مهربان را بازی کنید و بگویید: اوه نه این بنظرم زیاد می اید چرا این اسباب بازی را برای یک هفته کنار نمیگذاریم حالا که کار نمیکند.

حتما بلد باشید: آشنایی با ۱۰ اشتباه والدین در تربیت کودکان

اگر فرزند شما پذیرای محدودیت ها و عواقبش باشد خیلی خوب است اما اگر نبود شما این محدودیت را مشخص کنید.

سعی کنید مقداری ازادی به ان ها بدهید بچه ها اغلب با محدودیت ها مشکلی ندارند البته اگر شما از قبل درباره محدودیت ها با انها صحبت کنید و اینکه این محدودیت ها، این قوانین را رعایت کنند.

محدودیت ها از قبل مشخص باشند به بچه ها احترام بذارید، منطقی باشند و مسئولیت پذیری را در کودک تقویت کنند. در این صورت تمام کارهایی که باید انجام بدهید این است که مواظب نتایجی که توافق کردید باشید. در این صورت شما برای بچه ها نقش ادم بد نمیشوید چون از قبل به توافق رسیدید، برای مثال به کوله ای که روی زمین رها شده اشاره کنید و بگویید: کوله.

چند مورد از بهترین راهکارها برای مقابله باعصبانیت کودکان

  • علت تغییر رفتار کودکتان را پیدا کنید.
  • آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید
  • مراقب باشید که به فرزندتان بیش از حد بی توجهی نکنید.

مطالب مرتبط : آسیب های بی توجهی والدین به نواجوانان (از زبان متخصص)

  • از روش توجه برگردانی استفاده کنید.
  • برخورد جدی داشته باشید
  • با کودکتان به یک مکان خوب و مناسب بروید
  • فرصت ابراز احساسات به کودکتان بدهید
  • با کودکتان هم صحبت شوید
  • در مواجه با عامل بداخلاقی کودک خود مراحل و روند مناسب را طی کنید
  • رفع خستگی کنید

حاضرجوابی : یا به اصطلاح زبان درازی، یعنی پاسخگویی و واکنش سریع، گاه بی ادبانه و شرورانه کودک نسبت به بزرگترها

روش هایی برای مقابله با حاضر جوابی کودک

۱ـ رفتارهای جایگزین

رفتار کودک و تأثیر منفی حاضرجوابی او را بر بزرگترها و اساساً دیگران، با خونسردی و آرامش کامل برای او توضیح دهید و عبارات جایگزینی را برایش مثال بزنید. اگر کودکتان آشفته وعصبانی به نظر می رسد، حرفهای او را برایش تکرار کنید و به او نشان دهید منظور او را می فهمید

۲ـ اجازه دهید بین «رفتاری تند» و «پیشنهاد شما» یکی را انتخاب کند

وقتی رفتار بی ادبانه ای از بچه سر می زند، با قاطعیت اما کاملاً خونسر و آرام به او بگویید: «یا مؤدبانه حرف بزن یا اصلاً با تو صحبت نمی کنم.»

یاد بگیرید: چگونه کودکان را به درس خواندن تشویق کنیم

۳ـ زبان درازی او را نادیده بگیرید

بچه ها محتاج جلب توجه والدین هستند. اگر نتوانند این توجه را از طرق مثبت به دست آورند، آن را از روشهای منفی هم که شده به دست خواهند آورد؛ بنابراین وقتی بچه برای جلب توجه شما « زبان درازی » می کند، این کار را نادیده بگیرید

 ۴-فقط بگویید «نه»!

از کودک خود بخواهید زبان درازی را متوقف کند و محترمانه حرف بزند. از «نه» گفتن به کودک نهراسید و این کار را تا وقتی ادامه دهید که کودک تغییر رفتار مثبتی از خود نشان دهد

۵- کمک گرفتن از دیگران

از دیگران کمک بخواهید اگر پس از تلاشهای شما و آزمودن دست کم دو راه از راههای پیشنهادی فوق، کودک پیشرفتی از خود نشان نداد و یا پیشرفت بسیار ناچیزی نشان داد

به کودکان خود بیاموزید اگر بخواهند خواسته های خودرا با حاضر جوابی بیان کنند دیگر او را دوست نداشته و ارزشش  در نزد شما کم خواهد شد کودکان می بینند ومی آموزند سعی با اخلاق و رفتار خود بهترین کار ها را به فرزند خود آموزش دهید دراین صورت کودک می تواند بفهمد که کجا چگونه رفتارکند .

حتما دانلود کنید: بهترین کتاب های رایگان روانشناسی کودک

ویدیوی آموزش برخورد با کودک بداخلاق

 

بلد باشید: ۱۰ مهارت مهم زندگی که باید قبل از ۱۰ سالگی به کودک تان بیاموزید!

اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما مطرح کنید

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا