تربیت کودکان

چطور به کودک (4 تا 8 ساله) یاد بدهیم از حق خود دفاع کند؟

bestkid b

هر کودکی باید بتواند زمانی که به او زور گفته می شود ؛ از حق خودش دفاع کند. به کودک تان یاد بدهید کی و چطور از حقش دفاع کند؛ البته طوری که بین حقوق خودش و دیگران هم تعادل برقرار باشد.

کودکان مخصوصا از طرف بزرگسال خیلی راحت تهدید می شوند، اما این توانایی را هم دارند تا از خودشان دفاع کنند. آموزش این که فرزندتان چه طور حرف بزند، چه طور از خودش دفاع کند و حتی در مواقع لزوم چه طور فرار کند؛ او را آماده می کند تا وقتی تهدید شد یا مورد آزار و اذیت قرار گرفت، بتواند از پس خودش بر بیاید.

کودکان 2 تا 5 ساله

معمولا حرف دفاع کردن که می شود، به راهکار های فیزیکی فکر می کنیم. اما معمولا دفاع از خود به این معناست که بتوانید از طرف خودتان صحبت کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اگر به کودکی که در سنین بین 2 تا 5 سال است یاد بدهید که اشکالی ندارد احساساتش را بیان کند، به او این امکان را می دهید که بداند احساسات و نیاز هایش مهم است. تعریف حد و مرز مشخص به کودک شما نشان می دهد که زندگی قوانینی دارد که برای همه است.

گروه‌ هایی که کودکان در آن ها با هم بازی می کنند، فرصت بسیار خوبی برای یادگیری احترام گذاشتن به دیگران است، ضمن این که کودک بتواند در صورت نیاز خودش را هم ابراز ‌کند. یاد گرفتن نوبتی انجام دادن کار ها، با هم استفاده کردن از وسایل و دور شدن از یک بچه خشن یا خودخواه می تواند شروعی برای ابراز وجود و دفاع کودک از خودش باشد.

حتما بخوانید: دفاع شخصی کودکان: مزایا و معایب و بهترین سن شروع

مجبور کردن یک کودک خردسال برای تحویل دادن چیزی که دارد از آن لذت می برد، ایده خوبی نیست. یک کودک بسیار خردسال نباید همیشه تسلیم خواسته های همبازی هایش شود .

ضربه زدن یا پس زدن بین کودکان نوپا طبیعی است. اما این که به کودک یاد بدهید با دور شدن از یک کودک بدجنس یا لجباز یا گفتن جملاتی مثل ” بس کن! “، به او کمک می کند تا بتواند منظورش را بدون بدتر کردن اوضاع به طرف مقابل برساند. این کار به او یاد می دهد که در بیشتر مواقع می ‌تواند اولا با کلمات یا دوما با فرار از مشکل از خودش دفاع کند.

علاوه بر این بگذارید فرزندتان بداند که صحبت کردن با شما در مورد مسائلی که او را آزار می دهد، ایرادی ندارد. کمک گرفتن از یک بزرگتر بهتر از درگیر شدن با یک کودک خودخواه یا قلدر است.

نکاتی که باید در نظر بگیرید:

  • در خانه محدودیت ها و مرز های مشخصی داشته باشید تا نشان دهید زندگی قوانینی دارد.
  • بگذارید کودک بفهمد که احساس خشم ، آزردگی و سردرگمی طبیعی است.
  • یک کودک خردسال باید یاد بگیرد که وسایلش را با دیگران به اشتراک بگذارد، اما از طرفی هم مجبور نباشد همیشه نوبت یا وسیله اش را به دیگری تسلیم کند.
  • به کودک تان کمک کنید تا عبارات مناسبی برای ابراز وجود آماده داشته باشد.

مهد کودکی ها

معمولا کودکان مهد کودکی، درک بهتری نسبت به حقوق خودشان دارند. اگر احساس ‌کنند که به آن ها زور گفته شده، می توانند درست حرف بزنند. پس بد نیست جملاتی مثل ” من کاری که انجام دادی را دوست ندارم، لطفا دیگر انجامش نده ” را به آن ها یاد بدهید تا در مواقع لزوم به زبان بیاورند.

اما کودکان 5 تا 7 ساله در این زمینه به کمک بیشتری نیاز دارند. بازی کردن نقش یک قلدر در خانه می تواند به آن ها کمک کند تا یاد بگیرند در مواجهه با یک شخص زورگو چه طور واکنش نشان بدهند. تمرین می تواند مقداری از ترس و عصبانیت شان را از بین ببرد.

به بچه های 8 و 9 ساله آموزش داده می شود که از “قلدر ها “دوری کنند. بسیاری از مدارس برنامه های آموزشی برای مبارزه با قلدری یا خشونت ارائه می دهند.

ترفندهای بیشتر: آموزش دفاع از خود به کودکان: ۸ ترفند تربیت کودک شجاع

معمولا بچه ها در این سن چیزی از مشکلات شان بروز نمی دهند. به آن ها بفهمانید هر وقت نتوانستند مشکل شان را حل کنند، می توانند روی شما حساب کنند. این برخورد شما اعتمادتان به توانایی آن ها در پشت سر گذاشتن چالش را نشان می دهد. سعی کنید به حرفهای شان گوش کنید و اگر یک جا توانستند حق شان را بگیرند، به رویشان بیاورید و تحسین شان کنید.

با این وجود گاهی هم ممکن است لازم باشد شما به فرزندتان کمک کنید. اگر کسی مرتبا برای او شاخه و شانه می کشد، باید بزرگتر ها وارد عمل شوند. رفتار یا کلمات آزاردهنده یا تهدیدآمیز را هیچ وقت نباید نادیده گرفت.

نهایتا ممکن است لازم باشد به کودک تان اجازه بدهید تا اگر با صحبت مشکلش حل نشد، برخورد فیزیکی کند.

نکاتی که باید در نظر گفته شود:

  • به آموزش و تمرین استراژی های دفاعی کلامی ادامه دهید.
  • اگر رفتار آزار دهنده یا تهدیدآمیز رخ داده است، از کودک تان دفاع کنید.
  • بگذارید کودک بداند بد نیست که مبارزه فیزیکی را به عنوان آخرین راه حل در نظر بگیرد.

کودکان ابتدایی

کودکان دبستانی نسبت به حقوق خودشان و دیگران آگاه تر هستند. آن ها بهتر می بفهمند که حق با کیست و کجاها باید از خودشان دفاع کنند. در این سن آن ها حتی می توانند از حق کسی که در حقش ظلم می شود هم دفاع کنند و اگر می شود کاری برای پیشگیری از درگیری انجام بدهند.

کودکان در نهایت بر اساس آنچه قبلا دیده اند و شناخت بهتر علت و معلول، در مدرسه بدون دردسرتر خواهند بود و کم تر تهدید می شوند.

حتما ببینید: چطور به کودک یاد دهیم از حق خود دفاع کند؟ (دکتر فرزانه محرری)

اگر می بینید که فرزندتان بیشتر از حد معمول در موضع قربانی قرار می گیرد، شاید بهتر باشد او را با یکی از رشته های رزمی یا دفاع شخصی مخصوص کودکان آشنا کنید. به احتمال زیاد آن ها هیچ وقت مجبور به استفاده از آن نخواهند شد، اما این که بدانند بلدند از خودشان دفاع فیزیکی کنند، به آن ها اعتماد به نفس می دهد. یادگیری هنر های رزمی می تواند یک فعالیت خانوادگی سرگرم کننده و جالب باشد که در عین حال کودک را هم توانمند تر خواهد کرد.

نهایتا در صورت ادامه مشکل یا از بین نرفتن ترس فرزندتان، حتما با معلم ها یا سایر پرسنل مدرسه صحبت کنید. علاوه بر این یادتان باشد که کودک شما در این سن هنوز به نظارت شما نیاز دارد .

نکاتی که باید در نظر بگیرید:

  • بچه‌ ها با بچه‌هایی که شبیه آن ها هستند، یک منطقه امن برای خودشان دست و پا خواهند کرد.
  • آن ها را در رشته های رزمی ثبت نام کرده یا در یک دوره دفاع شخصی خانوادگی شرکت کنید.
  • به درد دل فرزندتان گوش بدهید و در صورت نیاز از او حمایت کنید .
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر ممنونم بابت مطالب ارزشمندتون
    یه پیشنهاد داشتم کاش از این مطالب یا فایل صوتی یا فایل تصویری بود خیلی بهتر کمک میکرد ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا