آموزش بازی های مناسب و سرگرمی کودکان

اهمیت پازل های تصویری برای کودکان (۱۰ فایده اصلی)

bestkid b

در این مطلب با مزایای مختلف پازل های تصویری یا پازل های جیگسا برای کودکان آشنا می شوید. منظور از پازل جیگسا (یا پازل منبت کاری شده)، پازل هایی ست که دارای قطعات کوچکی از جنس چوب یا مقوا است. این پازل که در واقع نوعی جورچین است، در اندازه ها و شکل های مختلف ساخته می شود و کودک با قرار دادن قطعات کوچک در کنار هم، تصویر اولیه پازل را می سازد.

پازل نوعی بازی سرگرم کننده است اما یک ابزار مهم یادگیری نیز می باشد که می تواند برای تقویت رشد کودک استفاده شود. نکته ی اصلی هنگام خرید پازل برای کودکان، انتخاب پازل های مناسب سن است. برای بچه های کوچکتر، ابتدا از طرح های بسیار ساده استفاده کنید و در حین بزرگ شدن، به تدریج از پازل های پیچیده تری استفاده کنید که حاوی صدها قطعه هستند و تصاویر جذابی مثل شخصیت های کارتونی مورد علاقه ی کودک دارند. برای فرزندتان پازل های گوناگونی خریداری کنید و آنها را ساعت ها سرگرم نگه دارید.

بهترین روش آموزش نظم و قانون به کودکان دختر و پسر +فیلم

روانشناسان و کارشناسان معتقدند که استفاده از بازی های فکری، رشد مغز کودکان را بهبود می بخشد. پازل یکی از بازی های فکری ست، که چنین مزیتی را فراهم می کند. بنابراین سعی کنید بچه های خود را درگیر پازل ها کنید و از افزایش “سرعت رشد” آنها، شگفت زده شوید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

پازل هایی مانند جیگسا و بازی های رومیزی، نه تنها برای رشد مغز کودک مفید هستند بلکه ارزان قیمت نیز می باشند. این بازی ها به کودک شما کمک می کنند تا کمی از تلویزیون، تبلت و رایانه فاصله بگیرد و ذهن او را برای چند ساعت درگیر یک سرگرمی سالم کند. علاوه بر این موجب آرامش کودک می شوند و ذهن او را به چالش می کشند. همچنین بارها و بارها قابل استفاده هستند و کودکان می توانند با عوض کردن پازل های خود با هم، از تنوع آنها لذت ببرند. پازل ها جدا از مزایای فوق، فواید بسیار زیاد دیگری نیز برای کودکان دارد که منجر به رشد زودرس کودک می شود. مهمترین مزایای پازل های تصویری برای کودکان عبارتنداز:

۱- به افزایش هماهنگی چشم و دست کودک کمک می کند

پازل ها موجب تقویت هماهنگی چشم و دست در کودکان می شوند. کودک قطعه های پازل را با چشم می بیند، در مورد روش چیدن آنها فکر می کند، با دست قطعات را برمیدارد و سر جای خود می چیند. به این ترتیب بین چشم ها، دست ها و مغز کودک ارتباط برقرار می شود و همین امر، هماهنگی بین این اعضا را تقویت می نماید. کودکان در حین چیدن پازل یاد می گیرند که بین چشم، دست و مغز خود رابطه برقرار کنند. علاوه بر این، نحوه ی تکمیل پازل و شکل نهایی آن را در ذهن خود مجسم می کنند و به این ترتیب دست ها و چشم های آنها برای رسیدن به هدف نهایی با هم کار می کنند.

۲- مهارت های حرکتی کودک را تقویت می کند

پازل ها به بچه ها کمک می کنند که مهارت های حرکتی ریز و درشت خود را تقویت کنند. این بازی های سرگرم کننده، موجب تقویت عضلات انگشتان کودکان می شوند و به آنها کمک می کنند که بتوانند چیزها را با دست بگیرند و نگه دارند. این مهارت باعث می شود که کودک بتواند مداد و مداد رنگی را نیز در دستان خود نگه دارد. پازل ها ضمن کمک به استقلال کودک، یک روش سرگرم کننده برای تمرین مهارت های حرکتی هم می باشند.

۱۰ فواید خواندن کتاب داستان برای کودکان

۳- به تقویت مهارت های حافظه و توانایی های شناختی کودک کمک می کند

بچه ها با قرار دادن قطعه های پازل در کنار هم، از مهارت های تفکر، استنباط و استدلال خود استفاده می کنند. علاوه بر این، بخاطر سپردن شکل ها و الگوها در حین چیدن پازل، به رشد حافظه کودکان کمک می کند.

پازل ها علاوه بر تقویت حافظه، به بهبود توانایی های شناختی و تفکر انتزاعی کودکان هم کمک می نمایند. کودکان با دیدن فضاهای خالی پازل، باید فکر کنند و بفهمند که باید از چه شکلی برای پر کردن فضا استفاده کنند. برای کمک به رشد گفتار و مهارت های شناختی کودکان اوتیسم نیز از پازل ها استفاده می شود.

۴- موجب تقویت مهارت های حل مسئله و تصحیح اشتباهات می شود

حل مشکلات، به خلاقیت و صبوری نیاز دارد. پازل ها به کودکان کمک می کنند تا برای حل مشکلات از راه های مختلفی استفاده کنند. کودکان باید قطعات پازل را درست در سر جای خود قرار دهند. در این بازی، هیچ راه میانبری وجود ندارد و اگر قطعه ای متناسب جایی نباشد، بازی کامل نمی شود و به این ترتیب هیچ راهی برای تقلب وجود ندارد. کودکان در طی این بازی یاد می گیرند که اشتباهات خود را تصحیح کنند و اگر قطعه ای را در جای اشتباه قرار داده باشند، بازی را متوقف کنند و اشتباه خود را جبران کنند. عمل دستکاری قطعه ها، چرخاندن و توجه به تناسب آنها، تمرین خوبی برای تقویت مهارت های حل مسئله در کودکان است.

۵- صبر و تمرکز کودک را بهبود می بخشد

تکمیل یک پازل، به تمرکز طولانی مدت کودکان نیاز دارد. کودکان باید وقت بگذارند و قطعه های پازل را سر جای خود قرار دهند. این باعث تقویت تمرکز و صبوری در کودکان می شود. این دو مهارت، جزء مهارت های ضروری زندگی در بزرگسالی هستند. به فرزندتان بگویید که چیدن یک پازل، به تلاش چند باره نیاز دارد و با یک بار تلاش، امکان پذیر نیست. به این ترتیب کودک یاد می گیرد که حوصله بخرج دهد و قطعات را با دقت سر جای خود قرار دهد.

۶- معنای اهداف و راه های دستیابی به آنها را به کودک می آموزد

کودک برای تکمیل یک پازل، ممکن است از استراتژی های مختلفی استفاده کند. بچه ها برنامه های مختلفی را برای شروع یا تکمیل پازل تنظیم می کنند و آنها را به رنگ ها و شکل های خاص مرتب می نمایند. کودکان یاد می گیرند که با استفاده از یک برنامه و طرح مشخص، به هدف نهایی خود یعنی تکمیل پازل برسند.

۷- به کودک کمک می کند تا اشکال مختلف را بشناسد

شناخت اشکال، بخش مهمی از رشد و توسعه ی کودکان است. پازل ها به کودکان کمک می کنند تا اشکال مختلف را شناسایی کنند و آنها را تشخیص دهند. پازل های تصویری به تقویت تخیل و خلاقیت کودکان کمک می کنند. اشکال مختلف پازل، باعث تحریک سلول های مغزی کودک می شود و به رشد آنها کمک می کند.

رژیم غذایی برای افزایش هوش کودک (۷ ماده غذایی موثر)

۸- به کودکان کمک می کند که چیزهای جدیدی یاد بگیرند

پازل می تواند ابزاری ارزشمند برای یادگیری چیزهای جدید به کودکان باشد. پازل ها در موضوعات مختلفی مثل اعداد، حروف، نقشه ها و موارد دیگر موجود هستند که برای آموزش چیزهای مختلف به کودکان، طراحی شده اند. پازل های آموزشی، ممکن است به علاقمند شدن کودک به چیزهای مختلف کمک کنند. اگر می خواهید فرزندتان چیزهای جدیدی یاد بگیرد، می توانید از پازل های مختلف استفاده کنید.

۹- موجب تقویت مهارت های اجتماعی کودکان می شود

پازل یک راه عالی برای ارتباط والدین، دیگر اعضای خانواده و دوستان با کودک است. کودک برای تکمیل یک پازل، با دیگران همکاری می کند و همین امر باعث ایجاد یک کار تیمی و گروهی می شود. بازی های گروهی، یک راه موثر برای تقویت مهارت های اجتماعی کودکان است. کودکان برای کامل کردن پازل می توانند به یکدیگر کمک کنند و وارد گفتگو شوند. همچنین پازل یک روش عالی برای برقراری رابطه و ایجاد دوستی است زیرا کودکان به نوبت با هم بازی می کنند و به یکدیگر کمک می نمایند.

۱۰- به افزایش عزت نفس کودک کمک می کند

تکمیل یک پازل، به تقویت اعتماد به نفس کودک کمک می کند. این ممکن است کودک را ترغیب کند تا چالش های دیگری را هم امتحان کند. احساس غرور و موفقیت پس از حل یک پازل باعث می شود بچه ها احساس موفقیت و استقلال کنند. پازل به بچه ها یاد می دهد که برای رسیدن به اهداف، باید تلاش کنند. این یک درس بزرگ در زندگی است که باید از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم. تقویت حس عزت نفس پس از تکمیل یک پازل، فقط مختص بچه ها نیست و بزرگترها هم بعد از تمام کردن یک پازل بزرگ ۲۰۰ قطعه ای، به دنبال چالش های پیچیده تری خواهند بود.

آموزش مهارت های زندگی به کودکان، برای رشد و موفقیت آنها در آینده بسیار مهم است. استفاده از بازی های فکری مختلف از جمله پازل ها، بهترین راه آموزش این مهارت ها به کودک است. بنابراین اگر می خواهید فرزندتان از مزایای فوق بهره مند شود، پازل های مختلفی بخرید و او را به انجام این بازی سرگرم کننده تشویق کنید.

۶ عواقب محبت بیش از حد به کودک و ۵ روش جبران آن

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا