روانشناسی نوجوانان پسر و دختر

6 روش کمک به نوجوان برای داشتن تصور خوب از بدنش (دوره راهنمایی)

bestkid b

تصویر بدن یا Body Image که به آن تن انگاره هم می گویند، چیزی است که اکثر دانش‌ آموزان راهنمایی درگیرش می شوند و در نتیجه نسبت به بدن شان حساسیت نشان می دهند. وقتی از اصطلاح تصویر بدن استفاده می کنیم، منظورمان این است که وقتی در آینه نگاه می کنیم یا خودمان را در ذهنمان تصور می کنیم، خود را چگونه می بینیم.

گاهی اوقات، این تصویر مثبت است. در این صورت شما درک واضح و واقعی از بدن تان دارید؛ یعنی بدنِ خود را همانطور که واقعا هست، تصور می کنید. با اعتماد به نفس و راضی بودن، پذیرفتن شکل و سایز طبیعی و به رسمیت شناختن ظاهر فیزیکی تان چیزی از شخصیت و ارزش واقعی تان به عنوان یک انسان کم نمی کند.

مزایا و معایب کار کردن نوجوانان چیست؟

اما در برخی افراد هم این تصویر منفی است. در این حالت درک شما از ظاهرتان غیر طبیعی و تحریف شده است و احساس شرم، اضطراب و کمرویی را در پی دارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تصویر بدن چطور ایجاد می شود؟

نحوه ایجاد تصویر مثبت یا منفی بدن تحت تأثیر عوامل مختلفی است. چیز هایی مثل نوع نگرش افراد به بدن و زیبایی با توجه به رسانه ها و حرف های اعضای خانواده یا دوستان شان، و حتی برداشتی که خود ما از صحبت های والدین یا بزرگسالان دیگر در مورد مسائل مربوط به تصویر بدن شان می کنیم؛ از جمله این عوامل اند. مسلما تصویر بدن در هیچ زمانی بیشتر از دوران راهنمایی ما را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

دانش آموزان راهنمایی در این دوران نسبت به تمام تغییراتی که در بدن شان اتفاق می افتد، آگاه هستند. حالا پیام ها و واکنش هایی که دریافت می کنند و فشار هایی که در رابطه با تصویر بدن شان به آن ها وارد می شود هم اضافه خواهد شد و به همین دلیل نسبت به ظاهر و بدن شان حساس تر می شوند.

حتما بخوانید: مشکلات نوجوانان چیست؟ 12 مشکل و راه حل

جالب است که میزان درگیر دختران و پسران راهنمایی در مورد بدن شان به یک اندازه است.

دانش آموزان راهنمایی چطور تغییر می کنند؟

پسران راهنمایی

پسران راهنمایی درگیر این هستند که عضلات چه کسی از همه قوی و بزرگ تر است. مواردی مثل آکنه صورت (یا آکنه کمد)، دو رگه شدن صدا، و هجوم هورمون‌ های جدید باعث می ‌شود تا بدن شان به گونه ‌ای واکنش نشان دهد که کنترلی روی آن نداشته باشند. مسلما هضم کردن چنین تغییرات ناگهانی برای یک پسر نوجوان سخت است.

دختران راهنمایی

دختران دوران راهنمایی به طور طبیعی با تغییر سطوح هورمونی، بزرگ شدن سینه‌ ها و باسن، شروع چرخه قاعدگی و زنانه تر شدن ظاهرشان، وزن اضافه می ‌کنند. دخترانی که در اوایل رشد شان هستند، احساس می کنند همه به آنها نگاه می کنند. دخترانی که در اواخر دوران رشدشان هستند هم همین حس را دارند. در هر صورت، این مسئله باعث می شود که آن ها بخواهند بدن شان را از دیگران مخفی کنند.

حتما بخوانید: 15 استراتژی موثر برای تربیت بهتر فرزند نوجوان

چه طور به ایجاد تصویر بدنی مثبت کمک کنیم؟

با این اوصاف اگر همه این چیز ها برای دانش آموز راهنمایی شما سنگین است، چه کاری می توانید انجام بدهید؟ چطور می‌ توانید به ‌عنوان پدرو مادرشان آن ها را در طول ایجاد همه این تغییرات راهنمایی کنید و کمک شان کنید تا تصویر بدنی مثبت ‌تری بسازند؟ خوب، 6 نکته وجود دارد که باید رعایت کنید!

1-هنگام صحبت در مورد غذا، ورزش و ظاهر ، مراقب حرفهای تان باشید

کلمات قدرت عجیبی دارند، بنابراین وقتی صحبت از موضوعات مرتبط با ظاهر می شود، کلمات تان را با دقت انتخاب کنید. از کلماتی مثل ” سالم ” و ” ناسالم ” به جای “خوب” و ” بد ” یا “چاق کننده” و “لاغر کننده ” استفاده کنید. مراقب باشید فرزندان تان را به خاطر چیزی که می ‌خورند یا نمی ‌خورند شرمنده نکنید. از مسخره کردن یا اظهار نظر در مورد ظاهر دیگران در مقابل کودک تان خودداری کنید. و از همه مهم تر این که مستقیما در مورد فرزندتان اظهار نظر نکنید.

2- تمرکزتان را از روی ظاهرشان بردارید

به جای این که در مورد ظاهر فرزندتان صحبت کنید، در مورد ویژگی های اخلاقی او به عنوان یک نوجوان صحبت کنید. این کار تمرکز را از ظاهر او بر می دارد و توجه ها را معطوف به کل می کند. کلمات مثبتی را انتخاب کنید که عزت نفس نوجوان تان را در مورد این که چه کسی هست بالا ببرد، نه فقط در مورد این باشد که او چه ظاهری دارد.

3- در مورد پیام های رسانه ای که می بینید با‌ آن ها صحبت کنید

شما نمی توانید فرزند نوجوان تان را از پیام های نادرستی که رسانه ها به خوردش می دهند؛ در امان نگه دارید. این جور پیام ها همه جا هستند! اما با صحبت در مورد پیام‌ هایی که ممکن است در تلویزیون، اینترنت، مجلات یا رسانه ‌های اجتماعی و موارد دیگر ببینند، می ‌توانید به آن ها کمک کنید تا بفهمند چه چیزی واقعی و سالم و چه چیزی غیر واقعی است. فرزندتان را تشویق کنید تا در مورد پیام هایی که دریافت می کند و سؤالاتی که در مورد آن ها دارند؛ با شما صحبت کند. این کار به آن ها کمک می کند تا بهتر تشخیص بدهند که چه چیزی سالم است و چه چیزی نیست.

4- لباس هایی را برایشان بخرید که مناسب شان است

به فرزندتان کمک کنید تا با شرایط ظاهری فعلی اش کنار بیاید. او را مجبور نکنید لباس ‌هایی بپوشد که اندازه اش نیست یا در آن ها احساس راحتی نمی کند . مطمئنا بدن نوجوانان در این برهه به سرعت در حال تغییر است و اگر مدام برای شان لباس بخرید، حساب بانکی تان هم خالی می شود. شما باید به فرزندتان کمک کنید تا لباس هایی که برایش مناسب و راحت است را انتخاب کند.

حتما بخوانید: چرا نوجوانان دروغ می گویند؟ (7 علت اصلی)

5- آنچه که در ذهن شان می گذرد را طبیعی جلوه بدهید

اینکه به نوجوان تان بفهمانید احساس و تجربه ای که او در این دوران دارد، طبیعی است تا حد زیادی کمک خواهد کرد. وقتی می بینید که او با ظاهرش مشکل دارد، بگویید که همه این بحران را در سن و سال آن ها دارند و جزئی از روند رشد به حساب می آید. شما با این کارتان باور یا احساسی که آن ها نسبت به خودشان دارند را عادی نمی کنید، بلکه درگیری درونی شان را موضوع ساده و پیش پا افتاده ای نشان می دهید.

6- حواس تان به طرز فکر، باور ها و رفتارهای تان در مورد بدن خود هم باشد

فرزندتان شما را زیر نظر دارد. این یعنی که اگر شما با تصویری که از بدن تان دارید، درگیر باشید او متوجهش خواهد شد. آیا هر روز خودتان را وزن می کنید؟ از ظاهرتان ایراد می گیرید؟ برای خوردن برخی غذاها ابراز شرم یا گناه می کنید؟ با ورزش بیش از حد خودتان را تنبیه کنید؟ در مورد نحوه صحبت و رفتارتان در مورد تصویر بدن با خودتان صادق باشید. به این فکر کنید که چه کلمات، رفتار ها یا اعمالی باید در شما تغییر کند تا به فرزندتان در رابطه با تصویر بدنی اش الگوی مثبت تری نشان داده شود.

5 روش ارتباط برقرار کردن با نوجوانان با کمک تکنولوژی

شما به عنوان والدین وظیفه بسیار مهم و گاهی دشواری را برای هدایت فرزندتان به سمت تفکر سالم تر را بر عهده دارید. انجام این گام ‌های ساده برای ایجاد تصویر مثبت در ذهن نوجوانان نسبت به بدن شان هم برای امروز و هم برای آینده بسیار مفید خواهد بود.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا