آموزش های نگهداری از نوزاد

۴ علت وول خوردن (غلطیدن) کودکان در خواب و راه درمان سریع آن

bestkid b

کودکان ممکن است در هنگام خواب به طور مرتب غلط زده و از جای خود تکان بخورند. این حالت ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم. درادامه با ۴ علت وول خوردن (غلطیدن) کودکان در خواب و راه درمان سریع آن آشنا می شوید.

مقدمه:

در مطالب قبلی همه چیز در مورد خواب نوزاد سالم و معمولی را به شما آموختیم. داشتن خواب منظم و کافی نقش مهمی در رشد و پرورش کودکان دارد. در واقع کودکان تنها با خواب راحت می توانند به آرامش برسند. خوابیدن در کنار مادر این آرامش را در آنها چند برابر می کند. اما گاهی اوقات کودکان بصورت ناخواسته در خواب غلت می خورند که این امر باعث اذیت شدن آنها و دلواپسی والدین می شود. به همین منظور می خواهیم شما را با درمان این مشکل آشنا نماییم تا بتوانید با اطلاع کامل این مشکل را در کودکتان برطرف کنید.

چرا بعضی بچه‌ها ناآرام‌اند و مدام غلت می خورند؟

مطلب مهم : آیا خوابیدن کودک کنار پدر و مادر کار صحیحی است؟

دلایل اصلی غلت خوردن کودکان در خواب:

به طور قطع اختلالات خواب در بین پسر بچه ها نسبت به دختر بچه ها بیشتر است . این بدلیل شیطنتهای زیادی است که در طول روز دارند. اختلالات خواب نشانه های زیادی می تواند داشته باشد از جمله : خر و پف، تعریق زیاد، خس خس سینه، خروپف ، تعریق زیاد، وحشت کردن و پریدن از خواب ، حرکات پرشی در اندام‌ها، راه رفتن، گریه کردن و غلت زدن. هر کدام از این نشانه ها ، دلایل مخصوص بعه خود را دارند که باید بررسی شوند. اما واقعا غلت خوردن کودکان خردسال چه علتی می تواند داسته باشد؟


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

خواب-کودکان۲

 

همچنین بخوانید: دانلود ۱۰ قصه فوق العاده جذاب و آموزنده برای بچه های زیر ۷ سال

غلت زدن کودکان در خواب ممکن است به دلیل وجود عوامل زیر در کودکان رخ دهد .شما می توانید با بررسی هر کدام از این دلایل، این مشکل را در کودکتان از بین ببرید و یا به حداقل برسانید.

۱- تأثیر عوامل محیطى:

عوامل محیطی به شیوه های مختلفی بر خواب کودکان تأثیر می گذارند که  از جمله آنها موارد زیر را می توان نام برد.

  • بستر و تخت خواب نامناسب و ناراحت
  • حضور در محیط بیگانه (تغییر محل خواب)
  • دما (مثل گرما و سرماى زیاد)
  • نور (مثل قرار گرفتن در محیط بسیار تاریک یا بسیار روشن)
  • شلوغى (مثل سرفه، صحبت، صداى خرناس دیگران و غیره)

گاهی هم شرایط نامطلوب محیط مثل دما، سروصدا و نور اتاق آرامش بچه را برهم می زند. مثلا می گویند دمای اتاق بچه باید ۳۰ درجه سانتی گراد به بالا باشد چون امکان دارد پتویش را کنار بزند و سرما بخورد. در حالی که این درجه حرارت مطلوب نیست و بچه به دلیل گرمای اتاق بی قرار می شود و نمی تواند خوب بخوابد. درجه حرارت ایده آل اتاق خواب ۲۴ ۲۱ درجه سانتی گراد است.

خواب-کودک۱

۲- شیوه هاى خاص زندگى:

سعی کنید نوع و روش زندگی را برای کودکان بصورت اصولی و صحیح فراهم کنید. نکات مهمی که در این بخش باید مورد توجه قرار دهید عبارتند از :

  •  رژیم غذایى خاص
  • بى نظمى در ساعات خوابیدن
  • تشنگى و گرسنگى
  • مصرف محرک ها از قبیل کافئین، داروها، نیکوتین و…

علت بروز بعضی از این شرایط نامناسب ما بزرگ ترها هستیم؛ برخی رفتارها و باورهای اشتباه والدین می تواند نظم و آرامش خواب بچه ها را بر هم زند؛ مثلا مادر ممکن است هر گریه شیرخوار را با شیردهی یا آغوش گرفتن پاسخ دهد. همچنین والدین باید به هیچ عنوان نیکوتین مصرف نکنند چون باعث اختلال در خواب نوزادان و کودکان می شود.

۳- عوامل روانى موثر بر خواب:

  • اختلالات روانى
  • هیجانات
  • کابوس دیدن
  •  نگرانى و اضطراب
  • مرور وقایع روزمره زندگى در شب

از مهم ترین دلایل اختلالات خواب در کودکان می توان عوامل روانی را نام برد که والدین باید توجه ویژه ای به این موارد داشته باشند.

غلت-زدن-نوزادان

درمان غلت زدن کودکان:

   اولین گام این است که در این مواقع به کودک خیلی توجه نکنید طوری که فکر کند رفتارش غیر عادی است یا برای جلب توجه شما مجبور شود این کار را مجددا انجام دهد.

   وسایل سخت و خطرناک را از کنار او دور کنید و به این موضوع دقت کنید که کودک قبل از اینکه بخوابد، چه مدت زمان بیداری قبل از خواب دارد. این موضوع اگر زیاد باشد او را به متخصص نشان دهید.

   اگر شما بتوانید کودک خود را به پهلو بخوابانید خیلی بهتر است اما اگر خیلی غلت می زند جای نگرانی وجود ندارد چرا که ممکن است به دلیل گرمای هوا باشد یا اینکه پوشش زیادی موقع خواب دارد و لباس هایش کلافه اش می کند و غلت می زند. شما می توانید کودکتان را برای معاینه به متخصص کودکان ببرید تا از وضعیت خوابش مطمئن شوید.

   کودکانی که از خواب آلودگی در طول روز رنج می برند؛ باید شام خود را زود بخورند، همچنین کودکانی که در خواب بی قرار هستند و دائما غلت می زنند, ممکن است دچار سوء هاضمه باشند. این کودکان باید شام سبک و حداقل ۳ ساعت قبل از خواب بخورند. کودکان که از خواب آلودگی در طول روز رنج می برند؛ باید شام خود را زود بخورند و از پرخوری و خوردن غذاهای سنگین در وعده شام بپرهیزند.

   گاهی هم بیماری های زمینه ای مانند برگشت محتویات مری به معده، عفونت گوش، دردهای مختلف، کولیک شیرخواران، آسم، آلرژی (از جمله به شیر) و… علت بی قراری کودک در خواب هستند . سعی کنید علت این مشکل را  در کودکتان پیدا کرده و در پی رفع این مشکل چاره ای بیاندیشید.

چنانچه سؤالی در زمینه این مطلب دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام، من دخترم ۶ماه و سه هفته هست، کلا خیلی خواب سبکی داره، و در خواب خیلی حرکت میکنه و جنب و جوش داره، طوری که زود از خواب بیدار میشه، از پستونک هم استفاده میکنه،پیش پزشک هم بردم، یه دوره عفونت گوش داشت که بعد از مصرف دارو رفع شد، در حال حاضر گوشش هم مشکلی نداره، دکتر برای بی قراری داروی هیدروکسی زین رو دادن، چون خوندم زیر ۶ ماه نباید استفاده بشه، بهش ندادم، موندم با بدخوابیش چیکار کنم
    البته رفلاکس معده ام داره

    1. سلام، من مادر رونیکا هستم، رونیکا 5سال دارد واز دوماهگی رفلاکس معده دارد، درخواب زیاد غلط می خورد، بدون پتو وترجیحا روی شکم می خوابد، اکثرا معده وشکم خودرا درخواب روی جای سرد مثل کاشی و… قرار می دهد، رشد فعلی رونیکا نسبت به همسالان در حد متوسط به پایین می باشد، جناب دکتر، رونیکا را ده بار درخواب تغییر مکان وپوزیشن می دهم ولی دوباره به حالت اول برمی گردد، اگر ممکن است جواب من را لطفا بدهید وراهنمایی بفرمایید.

  2. سلام. دختر من ۱۱ ماه داره. موقع شیرخوردن خیلی جنب و جوش داره. شب ها دیر میخوابه و وقت خواب شبانه هم زیاد غلت میخوره
    تا دو سه ماهگی رفلاکس داشت و آلرژی هم داشت

    1. سلام خسته نباشین
      پسر ۵ماهه دارم قبلا سر ساعت مشخص ۱۱شب تا ۹صبح میخوابید ولی حدود ۴..۵روزه ک تو خواب دمر میشه و گریه میکنه و بیدار میشه اصلا خواب درستی نداره حتی روز ها ام اینجوری شده خودش ام اذیت میشه قبلا نفخ داشت ک۳ماهه رفع شد

    2. باسلام و خسته نباشی؛
      کودکی ۱۵ ماهه دارم که شبها خواب آرامی ندارد زود زود بیدار می‌شود و مدام غلت میزند و با ماساژ شکمش آرام می‌شود میخواستم علت رو بدانم و اینکه راهکار چه میباشد.
      باتشكر

  3. سلام پسرمن چهلویک روزشه دیگه دیوانه ام کرده نه شب نه روزاصلانمیخابه ازبس که توخاب تکون میخوره شیرشومیخوره آروغشومیزنه جاشوعوض میکنم کمی تکونش میدم تابخابه وقتیکه خاب میفته میزارمش سرجاش اینقدتکون میخوره بیدارمیشه وفقط گریه میکنه دلیلش چیه بایدچکارکنم؟

  4. سلام دخترم شش ماهه هست از بدو تولدش تا الان خیلی بد خواب هست میانگین خوابش در ۲۴ساعت ۵ساعت میشه خیلی به سختی میخوابه خوابش در حد ۱۵دقیقه بیشتر نمیشه همش بهونه میگیره اصلا نمیشه یک دقیقه تنهاش گذاشت در سه ماهگی رفلاکی معده داشت که دکتر بردیمش خوب شد وزنش با قدش خوبه مشکلی نداره
    اما مثل آدمی که خوابش میدادمدام چشمش میپلکنه
    خیلی خستمون شده از این بی خوابیش

  5. دختر من ۱ ساله است و از بدو تولد بد خواب بود و هر نیم ساعت با نق نق بیدار میشد و تا همین الان که مهارت حرکتی پیدا کرده در خواب مرتبا عین مار به خود می‌پیچد و دائما با نق نق پهلو به پهلو می‌شود و به محض اینکه برش میدارم و روی پا میزارم کاملا آرام می‌گیره و به خواب میره .از آنجایی که به نظر این اختلال روانی است نه جسمی آیا ممکن است از بیش فعالی باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا