هزاران عکس زیبای کودکان و نوزادان ناز دخترو پسر (ایرانی و خارجی)

ایده عکاسی کودک: بیش از 20 ایده و 10 نکته ساده اما زیبا

bestkid b

همه ما عکس ‌های زیادی از بچه‌های مان می ‌گیریم، اما وقتی این مدل کوچولو بی‌حرکت نمی ‌نشیند یا لبخند نمی ‌زند، گرفتن یک عکس جالب دشوار خواهد شد! وقتی سعی می ‌کنید بچه‌ ها را تشویق کنید تا ژست بگیرند، آن ها بیشتر حالت های عجیب و غریبی به خودشان می ‌گیرند و کار هایی را می ‌کنند که در حالت عادی هیچ وقت انجام نمی ‌دهند . معمولا همه شما را از گرفتن عکس از بچه ‌ها یا حیوانات منصرف می‌ کنند، اما واقعا همه چیز به رویکرد و روشتان بستگی دارد نه تلاش بیش از حد برای عکاسی! معمولا دادن دستورات مستقیم به بچه مثل “بایست” یا “خواهرت را بغل کن ” هنگام عکاسی، کاملا نتیجه عکس خواهد داشت!

هنگام گرفتن عکس ‌های پرتره از کوچولو ها باید رویکرد متفاوتی داشته باشید. از نوزادان تازه به دنیا آمده گرفته تا کودکان نوپای پر هیاهو و پیش دبستانی تا نوجوانان، هر کدام شیوه خاصی را می ‌طلبند! مهم نیست که آن ها خجالت می ‌کشند، عصبی هستند یا بدخلق‌ اند و به حرف تان گوش نمی ‌دهند، شما باید تمام تلاش تان را بکنید تا بهترین حالت شان را نشان بدهید و مهم تر از همه کاری کنید که کودک تان در طول عکاسی احساس راحتی کند.

10 نکته کاربردی موقع عکاسی کودک

10 نکته مهم برای عکاسی از کودکان هست که بد نیست به آن ها توجه داشته باشید:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

1-از آن ها پیروی کنید. این که از کودک بخواهید در جایی که می ‌خواهید بایستد و لبخند بزند به ندرت شدنی است. به آن ها اجازه دهید در اطراف پرسه بزنند و هر گونه اشیاء یا لوازمی که ممکن است در اطراف شان وجود داشته باشد را بررسی کنند. در حین گشتن، لبخند های طبیعی، حرکات شگفت ‌انگیز و حالت های کنجکاوانه بسیار زیادی از کودک تان خواهید دید که باید آن لحظات را ثبت کنید، نه این که او را مجبور به انجام ژست یا کاری کنید.

2- همه چیز لبخند نیست. هر پدر و مادر تازه واردی می ‌تواند این واقعیت را تأیید کند که شما می ‌توانید ساعت ‌های زیادی از روز را صرف خیره شدن به تمام حرکات ظریف کوچک کودک تان کنید. با این که با تحرک بیشتر، زندگی پرهیاهوتر می ‌شود، اما هم چنان ادا ها، اخم ‌ها، شکلک ها، پوزخند ها و حالات چهره‌ خنده ‌داری هستند که واقعا وقتی در قاب دوربین ثبت می ‌شوند، تازه به وجودشان پی می ‌برید. یک روش عالی برای ثبت یک حالت و ژست خوب از یک کودک این است که از او بخواهیم به چیزی خاص فکر کند، مثلا این که ابرها از چه چیزی ساخته شده ‌اند؟ تا کجا می ‌تواند بپرد؟ وقتی وارونه هستیم دنیا چه شکلی می ‌شود؟

3- کاری کنید احساس کند که در خانه است. هنگام عکاسی از کودکان نیازی نیست خیلی عجله کنید. آن ها طبق دستور عمل نمی ‌کنند، بنابراین گاهی اوقات شما فقط باید صبور باشید و اجازه بدهید به جایی که هستند و چه اتفاقی می ‌افتد، عادت کنند. هیچ دلیلی هم وجود ندارد که پرتره‌ ها حتما در یک استودیو گرفته شوند. چرا در مکانی مثل خانه خودتان، زمین بازی مورد علاقه فرزندتان و یا ساحلی که برای تان خاص و معنادار است عکس نگیرید؟ آشنا بودن یک مکان باعث آرامش همه ما می ‌شود، مخصوصا کودکان. پس زمانی که کودک شما کاملا احساس راحتی می‌ کند، می ‌توان چند عکس طبیعی و زیبا از او گرفت.

4- دوربین را زمین نگذارید! هر لحظه از بودن با کودکان، فرصتی برای گرفتن یک عکس عالی است. حتما تا به حال متوجه شده ‌اید که آن ها تمایلی به ماندن در یک مکان برای مدت طولانی ندارند؛ پس به عکس گرفتن و شکار لحظات خوب ادامه داده و هم چنان خلاقیت به خرج بدهید. اگر فرزندتان فقط بخواهد قیافه مضحک و خنده ‌دار به خودش بگیرد، بد نیست اما بهتر است آن قدر به عکاسی ادامه بدهید تا در نهایت بتوانید یک عکس از چهره واقعی ‌اش ثبت کنید.

5- خودتان را هم قد و قواره کودک کنید. حضور یک آدم بزرگ سال با دوربینی که چهره ‌اش را پشتش پنهان می ‌کند، می ‌تواند ترسناک و آزار دهنده باشد. بهتر است روی زانوهای تان بنشینید یا خودتان را هم قد کودک دولا کنید. عکس ‌ها از این زاویه خیلی بهتر از عکس‌ از بالا خواهند شد.

حتما بخوانید: ۶ ویژگی مهم که هر اتاق خواب کودک پسر باید داشته باشد

6- فرز و سریع باشید. دوربین تان را روی سریع ترین سرعت شاتر تنظیم کنید و از ISO بالا برای “فریز کردن” حرکات سریع استفاده کنید . اگر از تنظیمات خودکار دوربین استفاده می ‌کنید، باید گزینه ‌ای برای عکس‌ های ورزشی یا پر سرعت وجود داشته باشد. هنگام گرفتن عکس از کودکان در حال بازی اگر به قدر کافی سریع باشید، می ‌توانید تصاویری دیدنی ثبت کنید.

7- به سوژه ‌های عکاسی تان تنوع بدهید. اگر عکس‌ های زیادی از تمام بدن گرفته‌ اید، کمی نزدیک ‌تر شوید و روی دست ‌ها و پاهای کوچک و چهره ‌های معصومانه کودک تان تمرکز کنید. حتی عکس‌ هایی که سوژه شما رو به دوربین نیست می ‌توانند شخصیت و زبان بدن را نشان بدهند و جذاب باشند. با کودک تان حرکت کنید و هر لحظه ‌ای که به نظرتان جالب است را شکار کنید.

8- نامحسوس عکس بگیرید. لازم نیست همیشه به کودک اطلاع بدهید که دارید از او عکس می ‌گیرید. خوب نگاه کرده و لحظه ‌ای را انتخاب کنید که او کاملا درگیر بازی و فعالیت است و شروع به عکاسی کنید. عکاسی پرتره طبیعی معمولا زیباترین عکس ها را به دنبال خواهد داشت زیرا سوژه آرام است و سعی نمی ‌کند ژست بگیرد یا شکل خاصی به نظر برسد.

9- کودک را مجبور نکنید. اگر کودکی از این کار لذت نمی ‌برد و ناراحت است، بهتر است دوربین را کنار بگذارید. به حریم خصوصی و اعتماد به نفسش احترام بگذارید. شما هم اگر احساس خجالت و معذب بودن می ‌کردید، دوست نداشتید دوربینی به شما نزدیک شود، نه؟

10- عکاسی را به کاری جذاب و سرگرم ‌کننده‌ تبدیل کنید. اگر یک عکاس تازه‌ کار هستید یا فقط می‌ خواهید چند عکس‌ پرتره خوب از فرزندتان بگیرید، باید همه از آن لذت ببرید ! عکاسی وقتی از دید بچه ‌ها جذاب است که بخواهند این کار را دوباره، و دوباره، و دوباره انجام بدهند… بگذارید درگیر شوند و برای تنوع هم شده یک بار کودک تان از شما عکس بگیرد! تمام عکس ها را بعد از گرفتن به او نشان و اجازه بدهید انتخاب کند که کدام یک چاپ یا چه طور ویرایش شوند.

بلد باشید: روش انتخاب لباس کودک برای سلامت او (۱۰ نکته)

ایده‌ هایی برای عکاسی کودکان

1-در نور طبیعی عکس بگیرید

نور خوب کیفیتی جادویی به عکس‌ های شما می ‌بخشد.

یک مکان می ‌تواند در نور های مختلف کاملا متفاوت به نظر برسد. برخی از طیف نور ها با برخی سوژه ‌ها بیشتر جود در می ‌آیند.

با این اوصاف چه نوع نوری برای عکاسی کودکان بهترین است؟

اول از همه، نور طبیعی روز بهترین گزینه است. نیازی به چراغ‌ های استودیویی گران ‌قیمت یا فلاشر هم نخواهد بود.

و بهترین نوع نور هم نور ملایم یا پراکنده است. این نوع نور جزئیات را لطیف‌تر نشان می ‌دهد و روی پوست جذاب تر است.

همچنین حال و هوای کلی عکس هم تلطیف می ‌کند که برای گرفتن عکس ‌های جادویی از کودکان عالی است.

اما چه طور بفهمیم که نور برای عکاسی پرتره ملایم است یا خیر؟

یک ساعت قبل از غروب آفتاب عکاسی کنید. وقتی خورشید در افق پایینی آسمان قرار دارد ، نور ملایم است و رنگ‌ ها تن گرم زیباتری دارند.

با این حال، این زمان از روز همیشه بهترین وقت برای کودکان نیست . اگر غروب آفتاب نزدیک به زمان خواب باشد، بعید است که کودک شادی برای عکاسی داشته باشید!

بنابراین، گزینه دیگر این است که در صبح زود عکس بگیرید یعنی قبل از این که خورشید در افق های بالایی آسمان قرار بگیرد.

هنگامی که خورشید خیلی بالا است، سایه‌ های خشنی روی سوژه‌ تان خواهید دید. و نور شدید باعث می ‌شود که کودک اخم کند.

اگر ناچارید در اواسط روز عکاسی کنید، منطقه ‌ای با سایه روشن پیدا کنید.

به طور مثال می ‌توانید سوژه ‌تان را در زیر درختان یا درختچه‌ ها قرار بدهید.

مطمئن شوید کودک در جایی قرار دارد که نور توسط شاخ و برگ یا درختان بالا پخش می ‌شود. کودک نباید در سایه مطلق باشد.

این تکنیک ” نورافکن ” نام دارد و برای روشن کردن سوژه ‌تان در وسط روز عالی است.

فقط مواظب باشید سایه‌ های ناشی از نور های خال خالی روی صورت یا سر کودک نیفتد.

ابر و مه نور را پخش و ملایم می ‌کند. بنابراین حتی در هوای ابری هم می‌ توانید پرتره ‌های زیبایی را با فضایی ملایم و رویایی ثبت کنید.

برای عکاسی در فضای داخلی، تنها چیزی که نیاز دارید یک اتاق دارای پنجره است.

فقط مطمئن شوید که نور مستقیم خورشید نمی ‌تابد زیرا می‌ تواند سایه ‌های خشن روی سوژه شما ایجاد کند.

یادتان باشد نور باید ملایم و یک نواخت باشد.

اگر در نور طبیعی ملایم عکاسی کنید، عکس‌های تان جذاب تر خواهند بود!

2- لنز یا فاصله کانونی مناسب را انتخاب کنید

بهترین لنز دوربین برای عکاسی پرتره کودکان چیست؟ در چه فاصله کانونی باید عکاسی کرد؟

در واقع برای لنز یا فاصله کانونی هیچ بهترینی وجود ندارد! همه چیز به این بستگی دارد که می‌ خواهید چه نوع عکسی بگیرید.

آیا می ‌خواهید یک عکس با زاویه باز و همراه با مناظر فراوان در اطراف سوژه‌ تان بگیرید؟

اگر این طور است، یک لنز 35 میلی‌ متری عالی است.

لنز 35 میلی‌ متری برای عکس ‌هایی که می‌ خواهید از بالا به سوژه‌ نگاه کنید، عالی است.

برای عکس ‌های کلوزآپ، لنز مناسب 85 میلی ‌متری است.

این لنز به شما امکان می ‌دهد تا بدون نیاز به نزدیک شدن بیش از حد به سوژه، عکس‌ هایی از نمای نزدیک بگیرید.

حفظ فاصله به شما این امکان را می ‌دهد تا عکس‌ های طبیعی بیشتری بگیرید زیرا وارد حریم بازی کودک نخواهید شد.

همچنین اگر می‌ خواهید از فاصله دور تری عکاسی کنید، می‌ توانید از یک لنز 100 میلی ‌متری هم استفاده کنید.

اگر در داخل خانه عکس می ‌گیرید ، لنز 50 میلی ‌متری عالی است.

برای گرفتن عکس ‌های واضح از لنز های پرایم (ثابت) استفاده کنید. اما اگر لنز پرایم ندارید، می ‌توانید فاصله کانونی را با بزرگ نمایی یا کوچک نمایی با لنز زوم تان تغییر بدهید.

3- از دیافراگم باز برای تار کردن پس ‌زمینه استفاده کنید

برای تار کردن پس زمینه فقط باید از دیافراگم باز استفاده کنید.

دیافراگم به اندازه دهانه لنز گفته می ‌شود. هر چه دیافراگم بازتر باشد، عمق میدان کم تر خواهد بود.

عمق میدان کم به این معنا است که تنها بخش کوچکی از تصویر شما واضح و بقیه تار به نظر می ‌رسد.

اما چه طور تنظیمات دیافراگم دوربین تان را تغییر بدهید؟

اول باید کلید مدرج را روی حالت Aperture Priority (A یا AV) یا Manual (M) تنظیم کنید.

اگر با حالت دوم یا دستی کاملا آشنایی ندارید ، توصیه می ‌کنم از حالت اول استفاده کنید.

با این که دوربین سرعت شاتر مناسب را برای شما تنظیم می‌ کند، این حالت به شما امکان می ‌دهد تا مقدار دیافراگم را تنظیم کنید.

سپس از کلید چرخ شستی برای تنظیم دیافراگم استفاده کنید . تغییر مقدار دیافراگم را روی صفحه مشاهده خواهید کرد.

البته روش دقیق تنظیمات در دوربین شما از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. بنابراین بهتر است برای درک دستورالعمل ‌های خاص به دفترچه راهنمای دوربین تان مراجعه کنید.

دیافراگم با f/stop اندازه ‌گیری می ‌شود، بنابراین احتمالا حرف F را در کنار مقدار دیافراگم روی صفحه نمایش تان می ‌بینید.

هر چه f/number کم تر باشد دیافراگم بازتر خواهد بود. بنابراین برای عمق میدان کم ، باید از f/number کم استفاده کنید.

اگر از مقدار دیافراگم بین f/1.8 و f/2.8 استفاده کنید، بهتر است.

با این حال، یادتان باشد که حداکثر دیافراگم از لنزی به لنز دیگر متفاوت است . حداکثر دیافراگم معمولا در جلوی لنز نمایش داده می ‌شود.

اگر لنزتان به اندازه f/1.8 پایین نمی ‌آید، از کم ترین عدد موجود برای لنز استفاده کنید.

اگر لنز جدیدی می ‌خرید، بهتر است حداکثر دیافراگمش را بررسی کنید. یادتان باشد هر چه دیافراگم بازتر باشد ( هر چه f/numberکمتر باشد )، پس‌ زمینه تارتر خواهد بود.

از این عکسها هم ایده بگیرید: ۳۰تا عکس خوشگل از کودکان زیبا و دوست داشتنی

4- مه و بخار تولید کنید

برای دراماتیک کردن یک صحنه ساده شاید بد نباشد از یخ خشک یا اسپری های مه‌ پاش استفاده کنید. با این کار لایه‌ ای از ذرات بخار بین نور و سوژه قرار می ‌گیرد و جلوه‌ ای سینمایی به عکس اضافه می ‌کند.

5- از ورقه ‌های اکریلیک برای عکاسی استفاده کنید

یک کار جالب برای جلوه دادن به عکس ها استفاده از ورقه ‌های رنگی اکریلیک است. شما می‌ توانید یکی از این ورق ها بین دوربین و سوژه ‌تان قرار بدهید یا از عناصر مختلف برای ایجاد پرسپکتیو استفاده کنید.

6- در حین آب پاشیدن روی سر کودک، عکس بگیرید

در فصل گرم تابستان می ‌توانید در حین آب ‌بازی فرزندتان از کسی بخواهید از بالا یک سطل آب روی سرش بریزد و شما هم از این لحظه عکس بگیرید. البته حواس تان باشد تنظیمات مخصوص برای نمایش بهتر پاشیدن آب را در دوربین تان پیاده ‌سازی کنید.

از اینها هم ایده بگیرید: ۴۰ عکس از نوزادان خواستنی و خوشگل ایرانی برای قاب کردن

7- از حمام کردن نوزاد عکس بگیرید

در مورد عکاسی از حمام کردن نوزاد، اینترنت پر از ایده  است اما کانسپت کودک در وان حمام مورد علاقه همه است. اسباب ‌بازی ‌های جالب و بامزه، یک پس زمینه عالی و یک وان حمام زیبا و ژل حمام، کودک شما را شاد و عکس تان را عالی می ‌کند.

8- از کودک در حال سفر عکاسی کنید

تماشای این که کودکان در حال انجام کار های بزرگتر ها هستند، قلب آدم را لمس می ‌کند! مثلا کودکی که در حال بستن چمدان است یکی از این نمونه‌ ها است. تنها چیزی که نیاز دارید یک کیف مسافرتی و یک کودک در یک قاب است.

9- حرف زدن با تلفن را سوژه کنید!

هیچ چیز نمی‌ تواند عکس شما را به اندازه صحبت کردن یک کودک با گوشی تلفن جذاب کند . هر کاری که کودک نوپا شما برای اولین بار انجام می ‌دهد ارزش ثبت کردن را دارد. اما ژست تماس تلفنی می ‌تواند یکی از هیجان ‌انگیزترین راه ‌ها برای به تصویر کشیدن معصومیت و سادگی این فرشته‌ های کوچک باشد.

از این عکسها هم ایده بگیرید: ۵۰ عکس بسیار زیبا و متفاوت از نوزادان تازه متولد شده

باز هم ایده عکاسی کودک در ویدیوی زیر

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا