سلامت نوزاد

۸ روش طبیعی درمان زردی چشم نوزاد در منزل +زمان مراجعه به پزشک

bestkid b

زرد رنگ شدن چشم ها، به طور معمول یک علامت زردی به خصوص در نوزادان است. زردی در نوزادان تازه متولد شده بسیار شایع است زیرا کبد هنوز در حال رشد است.

زردی نوزادان زمانی ایجاد می شود که سطح بیلی روبین خون آنها بالا رود. بیلی روبین ماده ای زرد رنگ است که بدن هنگام تعویض گلبول های قرمز قدیمی، ایجاد می کند. کبد به تجزیه این مواد کمک می کند تا بتواند آن ها را از طریق مدفوع، از بدن خارج سازد. زمانی که کبد نتواند بیلی روبین را از بدن دفع کند، زردی ایجاد میشود.

یکی از واضح ترین علائم زردی در نوزادان گذشته از زرد شدن پوست، زردی چشم است. زردی روی سفیدی یا صلبیه چشم ها تأثیر می گذارد. زردی عمدتاً جلوی چشم را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا در آنجا رنگدانه زرد قابل مشاهده است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چه عواملی باعث زردی نوزادان می شود؟

برخی نوزادان ازجمله موارد زیر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زردی قرار دارند:

  • نوزادان نارس (نوزادانی که قبل از ۳۷ هفتگی متولد می شوند)
  • کودکانی که به دلایل مختلف، به اندازه کافی شیر مادر یا شیرخشک دریافت نمی کنند
  • کودکانی که گروه خونی آنها با گروه خونی مادرشان سازگار نیست

بدن کودکی که گروه خونی او با مادرشان سازگار نیست، پادتن هایی تولید می کند که می تواند گلبول های قرمز خون را از بین ببرد و باعث افزایش ناگهانی سطح بیلی روبین شود.

سایر دلایل زردی نوزادان شامل موارد زیر است:

  • کبودی در بدو تولد یا خونریزی داخلی
  • مشکلات کبدی
  • عفونت
  • کمبود آنزیمی
  • ناهنجاری های گلبول های قرمز خون

علائم

زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها نشانه اصلی زردی نوزادی است که معمولاً بین روز دوم و چهارم پس از تولد ظاهر می شود.

علائم یا نشانه های زیر ممکن است نشانگر زردی شدید یا عوارض ناشی از بیلی روبین بالا باشد. در صورت مشاهده ی موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • پوست کودک به مرور زرد تر می شود
  • پوست شکم، بازوها یا پاهای کودک زرد به نظر می رسد
  • سفیدی های چشم های کودک زرد رنگ به نظر می رسد
  • کودک بیمار به نظر می رسد و یا بیدار شدن او دشوار است
  • کودک وزن گیری خوبی ندارد یا تغذیه ی ضعیفی دارد
  • گریه های کودک بلند و زیاد است
  • کودک علائم یا نشانه هایی دارد که موجب نگرانی تان شده است

تشخیص

پزشک به احتمال زیاد بر اساس ظاهر نوزاد، زردی او را تشخیص خواهد داد. با این حال هنوز هم لازم است سطح بیلی روبین خون نوزاد اندازه گیری شود. میزان بیلی روبین (شدت زردی)، طول دوره درمان را تعیین می کند. آزمایشات تشخیص زردی و اندازه گیری بیلی روبین شامل موارد زیر است:

  • معاینه فیزیکی
  • آزمایش نمونه خون نوزاد
  • آزمایش پوستی با استفاده از دستگاه بیلی روبین سنج. این دستگاه از طریق پوست، میزان زردی را اندازه گیری می کند

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زردی کودک ناشی از یک اختلال زمینه ای است، ممکن است پزشک انجام یک آزمایش خون یا آزمایش ادرار را توصیه کند.

راه های طبیعی برای درمان زردی نوزادان تازه متولد شده

زردی در نوزادان تازه متولد شده معمولاً آسان است. در اینجا روش های طبیعی درمان زردی نوزادان قبل از انجام مداخلات پزشکی دیگر، آورده شده است.

۱- شیردهی مکرر

تغذیه مکرر کودک می تواند به او کمک کند تا کبد خود را پرورش دهد و گلبول های قرمز اضافی موجود در خون را پردازش کند. در نتیجه، نوزادان شیرخوار بیشتر در معرض خطر ابتلا به زردی قرار دارند. در طی چند روز اول، کودک آغوز دریافت می کند. آغوز شیر اولیه ی مادر است که بسیار غلیظ بوده و حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است. مقدار این شیر معمولا زیاد نیست. در حالیکه برای کاهش زردی، نوزاد به شیر بیشتری نیاز دارد.

تمام تلاش خود را انجام دهید تا نوزاد به اندازه ی کافی شیر بخورد (اما فراموش نکنید که کودک را مجبور به شیر خوردن نکنید)، زیرا این کار به او کمک می کند تا بیلی روبین اضافی را از سیستم گردش خون خود دفع کند. اگر فرزند شما شیرخشکی است، از دریافت به اندازه ی شیر اطمینان حاصل کنید (سعی کنید از انواع شیرخشک مرغوب و استاندارد استفاده کنید).

۲- نور خورشید

طیف نور آبی که به طور طبیعی در نور خورشید یافت می شود به تجزیه زیاد بیلی روبین کمک می کند تا از بدن خارج شود. برهنه کردن کودک (بهمراه پوشک) و قرار دادن آن در نور افتاب، به کاهش زردی کمک می کند (البته شما باید به این نکته توجه داشته باشید که آفتاب بیش از حد پوست کودک را می سوزاند!). در موارد متوسط ​​تا شدید زردی، از فتوتراپی استفاده می شود. فتوتراپی شامل چراغهای ویژه ای ست که از نور برای کمک به تجزیه ی بیلی روبین استفاده می کنند. قبل از استفاده از این روش، با متخصص اطفال صحبت کنید.

۳- ویتامین D

یک مطالعه نشان داد که نوزادان مبتلا به زردی نسبت به نوزادان سالم، میزان ویتامین دی بسیار کمتری دارند. مادران شیرده می توانند با مصرف ۶۴۰۰ IU ویتامین D، سطح ویتامین دی فرزندشان را از طریق شیر دادن تقویت کنند. همانطور که در بالا ذکر شد، قرار دادن کودک زیر نور آفتاب هم ممکن است به افزایش سطح ویتامین D کمک کند.

۴- پروبیوتیک

یک متاآنالیز نشان داد که مکمل پروبیوتیک در نوزادان به طرز قابل توجهی، علائم زردی را بهبود می بخشد. پروبیوتیک ها میزان بیلی روبین عامل زردی را کاهش داده و به بدن کمک می کند تا بیلی روبین اضافی را دفع کند (برای انتخاب بهترین پروبیوتیک ها، از پزشک سوال کنید).

۵- منیزیم

یک مطالعه نشان داد، نوزادان زنان بارداری که روزانه ۲۵۰ میلی گرم منیزیم را به مدت ۶ هفته مصرف می کردند، ۶/۲۰٪ بیلی روبین اضافی کمتری داشتند. اگر باردار یا شیرده هستید، سعی کنید غذاهای سرشار از منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۶- آرد جو

شاید عجیب بنظر برسد اما محققان دریافتند قرار دادن آرد جو روی پوست نوزاد مبتلا به زردی بهمراه نور درمانی، موجب کاهش زردی و بهبود علایم می شود. آرد جو بطور غیر مستقیم به کاهش سطح بیلی روبین خون کمک می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این داروی سنتی ایرانی احتمالاً به خودی خود مؤثر نخواهد بود اما می تواند اثرات نور درمانی را تقویت کند.

۷- آب هویج و اسفناج

آب هویج و اسفناج را برای درمان طبیعی زردی امتحان کنید. هر دو سبزی را ریز خرد کنید و آب آن را بگیرید. چند قطره از آن را پس از مشورت با پزشک به کودک خود بدهید. (توجه: بدون مشورت با پزشک، این روش را امتحان نکنید)

۸- آب نیشکر

برای درمان طبیعی زردی، آب نیشکر به کودک خود بدهید.

قند حیاتی موجود در نیشکر به کبد کمک می کند تا با زردی بهتر مبارزه کند. بنابراین چند قاشق از آب را ۳-۴ بار در روز به نوزاد بدهید تا زردی او درمان شود. به یاد داشته باشید که به جای تهیه انواع فراوری شده ی آب نیشکر، آن را خود در خانه تهیه کنید. توجه داشته باشید که قبل از انجام اینکار ابتدا با پزشک مشورت کنید.

درمان زردی نوزاد تازه متولد شده

۱- زردی زیاد و شدید اغلب با فتوتراپی درمان می شود. این روش شامل قرار دادن کودک در زیر چراغ های مخصوص است.

  • این نورها می توانند به پوست کودک نفوذ کرده و میزان بیلی روبین را تحت تأثیر قرار دهند. نور، بیلی روبین را به لومی روبین تغییر می دهد. لومی روبین به راحتی توسط بدن کودک قابل استفاده است.
  • برای جلوگیری از آسیب چشم کودک در مقابل نور، از چشم بندهایی استفاده می شود.

دو عامل در تصمیم گیری درباره شروع یا عدم شروع فوتوتراپی دخیل هستند: سن کودک و میزان بیلی روبین خون.

  • نوزادان کوچکتری که سطح بیلی روبین زیادتری دارند، نیاز به درمان بیشتری هم دارند.
  • تصمیم به شروع فتوتراپی، به نظر پزشک متخصص اطفال و سطح بیلی روبین بستگی دارد.

فتوتراپی یک روش متداول برای درمان زردی در نوزادان تازه متولد شده است و در اکثر موارد، بدون عارضه است. اما خطرات نادری وجود دارد که والدین باید از آنها آگاه باشند:

  • تغییر رنگ پوست

سندرم نوزاد برنزه عارضه نادری است که در نتیجه فتوتراپی رخ می دهد. پوست نوزادانی که به این بیماری مبتلا می شوند، تغییر رنگ داده و به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری تیره (خاکستری – قهوه ای) تبدیل می شود. هیچ درمانی برای این بیماری لازم نیست و پس از قطع فوتوتراپی به آرامی از بین می رود.

  • بروز ضایعات پوستی

در موارد نادر ممکن است در نتیجه فوتوتراپی نوزادان مبتلا به زردی کلستاتیک، تاول یا ضایعاتی روی پوست ایجاد شود.

۲- اگر فوتوتراپی استاندارد در کاهش سطح بیلی روبین کودک مؤثر نباشد، پزشک ممکن است سایر روش های درمانی را امتحان کند. به عنوان مثال کودک ممکن است روی یک پتوی فتوتراپی و فیبر نوری قرار گیرد و از یک چراغ اضافی نیز استفاده شود.

۳- اگر این درمانها مؤثر نبودند، احتمالا زردی نوزاد بعلت بیماری جدی تری است. زردی فیزیولوژیک (که رایج ترین شکل زردی است)، معمولا به روش های درمانی فراتر از فوتوتراپی احتیاج ندارد.

۴- هنگامی که تمام روش های درمانی نتوانستند میزان بیلی روبین را به اندازه کافی کاهش دهند، آخرین راه حل انتقال خون است. در این روش درمانی، خون کودک با خون اهدا شده جایگزین می شود. این یک روش بسیار تخصصی است و فقط در مکان های پیشرفته قابل انجام است.

دلیل جدی تر زرد شدن چشم های نوزاد چیست؟

کم خونی داسی شکل. به گفته موسسه ملی قلب، خون و ریه، در این بیماری گلبول های قرمز سفت شده و مانند یک هلال ماه می شوند. در حالیکه این سلول ها باید گرد و انعطاف پذیر باشند. در کم خونی سلول داسی، گلبول های قرمز می توانند در رگ های خونی گیر کنند و جریان خون و اکسیژن رسانی را به بخش هایی از بدن کند و یا حتی مسدود کنند. طبق گفته ی کلینیک مایو، علائم کم خونی سلول داسی پس از ۴ ماهگی ظاهر می شود.

زرد شدن چشم های کودک می تواند وحشتناک باشد بخصوص به این علت که بسیاری از مشکلات کبدی مانند هپاتیت C می تواند با زردی چشم ها همراه باشد. اگر زردی فرزند شما درمان شده اما هنوز رنگ چشم هایش زرد است، به پزشک مراجعه کنید. اگر زردی چشم ها با علائم دیگری مانند خستگی یا کم آبی بدن همراه است، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا