نکات سلامتی مادران

اهمیت و بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بارداری

bestkid b

در دوران بارداری، نیاز شما به برخی از عناصر ریز مغذی افزایش می یابد و بهتر است قبل از زایمان، مولتی ویتامین های تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید تا مطمئن شوید که نیازهای بدن خود و جنین را تأمین می نمایید. مکمل های مصرف شده در دوران بارداری، بخش مهمی از رژیم غذایی سالم و متعادل در طی این ماه ها محسوب می شود.

برخی از زنان حالت تهوع، استفراغ و ناراحتی های دیگری را تجربه می کنند و این می تواند مصرف مواد غذایی متنوع را در آنها محدود کند یا آنها را مجبور به کنار گذاشتن برخی گروه های غذایی (و مواد مغذی موجود در آنها) کند. با حذف برخی مواد غذایی خاص از رژیم غذایی، ممکن است مواد مغذی کافی به بدن نرسد.

برنامه غذایی روزانه برای زنان باردار +غذاهای کاملا ضروری

این مکمل ها مانند یک شبکه ایمنی عمل می کند تا اطمینان حاصل شود که در دوران بارداری ریز مغذی هایی مورد نیاز شما و فرزندتان به اندازه کافی تامین می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

فراموش نکنید که مکمل ها و مولتی ویتامین ها، هرگز جایگزین یک رژیم غذایی سالم نیستند اما می توانند اندکی از دیگر مواد مغذی مورد نیاز بارداری را تأمین کند.

چرا باید قبل از تولد نوزاد، مولتی ویتامین ها و مکمل های مختلف را مصرف کنیم؟

به مولتی ویتامین ها و مکمل های مصرف شده در دوران پیش از بارداری، پس از بارداری و شیردهی، قرص های پریناتال گفته می شود. مصرف قرص های پریناتال، برای زنان باردار و شیرده و نیازهای خاص آنها است. قرص های پریناتال برای مصرف زنان در دوران بارداری و شیردهی طراحی شده است.

این مولتی ویتامین حاوی ۱۳ نوع از ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم در دوران بارداری و شیردهی است و توصیه می گردد از قبل از بارداری تا پایان شیردهی مصرف شوند. علت مصرف این قرص ها این است که احتمال بروز ناهنجاری‌ های مغز یا نخاع در جنین را از بین می ‌برد و برای تقویت سیستم عصبی او موثر است.

بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

بنابراین این یک عمل لازم و منطقی برای داشتن نوزادی سالم و یک بارداری سالم است! ممکن است این مکمل ها، نسبت به نیازهای بدن شما، مواد مغذی بیشتری داشته باشند. اگر قرص های پریناتال را در محدوده و دوز مشخص و مناسب استفاده کنید، مواد مغذی مهم بدن خود و فرزندتان را تامین خواهید کرد. مصرف این قرص ها، برای سلامت استخوان های مادر نیز ضروری است.

فراموش نکنید که قرص های پریناتال با مولتی ویتامین های معمول متفاوت هستند. مولتی ویتامین های پریناتال تنها برای تامین نیازهای زنان باردار و شیرده طراحی شده اند، در حالی که مولتی ویتامین های معمول اینگونه نیستند.

چرا مصرف اسید فولیک قبل از بارداری، ضروری است؟

مصرف اسید فولیک برای جلوگیری از نقص لوله عصبی نوزاد توصیه می شود. لوله عصبی به مغز و نخاع کودک شما تبدیل می شود.

شکل گیری لوله ی عصبی در همان هفته های اول بارداری اتفاق می افتد. این شکل گیری حتی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما هنوز از بارداری خود اطلاع نداشته باشید. از آنجا که فولات برای تشکیل سیستم عصبی مناسب بسیار مهم است، توصیه می شود قبل از بارداری مصرف آن را شروع کنید.

خدمات بهداشت و درمان کانادا توصیه می کند که ۳ ماه قبل از بارداری، مصرف مولتی ویتامین های پریناتال حاوی حداقل ۴۰۰ میکروگرم (یعنی ۴۰۰ mcg یا ۴۰۰ ug یا ۰٫۴ mg، بسته به واحدهای استفاده شده بر روی برچسب دارو) اسید فولیک را آغاز کنید.

چگونه بچه چشم رنگی داشته باشیم؟ (نتایج جدیدترین تحقیقات)

به همین دلیل است که به تمام زنان توصیه می شود، قبل از اقدام به بارداری به پزشک مراجعه کنند و مصرف مکمل ها و فولات را از دو تا سه ماه قبل از بارداری آغاز کنند. این باعث می شود از سلامت فرزندتان اطمینان بیشتری کسب کنید.

خدمات بهداشت و درمان کانادا به زنانی که قصد بارداری دارند توصیه می کند روزانه یک مولتی ویتامین پریناتال حاوی حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک را مصرف نمایند.

چه زمانی باید نگران نقص لوله عصبی جنین باشیم؟

لوله عصبی پایه و اساس مغز، جمجمه و ستون فقرات جنین است. نقص لوله عصبی می تواند در صورت کمبود مواد مغذی مانند اسید فولیک یا به دلیل ناهنجاری های ژنتیکی (که غیرقابل کنترل هستند) رخ دهد.

نقص لوله عصبی می تواند منجر به مرده زایی یا معلولیت کودک شود. موارد ذکر شده بسیار مهم هستند به همین دلیل وزارت بهداشت کانادا مصرف مکمل های پریناتال را به تمام زنانی که قصد بارداری دارند توصیه می کند.

برای مصرف مولتی ویتامین های پریناتال، منتظر باردار شدن نباشید (یا مصرف آنها را تا پس از باردار شدن به تعویق نیندازید) چون مراحل اصلی رشد در هفته های اولیه بارداری اتفاق می افتد و در این زمان ممکن است شما از بارداری خود مطلع نباشید.

اگر مولتی ویتامین های پریناتال را مصرف نکنم چه اتفاقی می افتد؟

یکی از مهم ترین نکاتی که رعایت آن برای تمام زنان باردار لازم است، داشتن رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم است. این امر می تواند به سلامت جنین کمک کند اما نمی توان گفت بین حفظ سبک زندگی سالم و داشتن کودک سالم، رابطه ی علت و معلولی حاکم است.

بعبارت دیگر نمی توان گفت که داشتن سبک زندگی سالم، به طور قطع باعث داشتن نوزاد سالم می شود و به این ترتیب عادات ناسالم نیز بطور حتم موجب داشتن کودک بیمار نمی شوند!

اگر مولتی ویتامین های پریناتال را مصرف نکنید، ممکن است هیچ اتفاق بدی نیفتد یا اینکه کودک دچار عوارض احتمالی شود. پس هیچ چیز مشخص و قابل پیش بینی نیست!

آموزش بهترین حالت خوابیدن در بارداری (به تفکیک هر ۳ ماه)

بطور کلی متخصصان و پزشکان توصیه می کنند برای به حداقل رساندن هر گونه عوارض احتمالی، مصرف قرص های پریناتال را از ۳ ماه قبل از بارداری آغاز کنید. علاوه بر این همه ی ما می دانیم که بارداری همراه با ویار، بیزاری از برخی غذاها و تهوع صبحگاهی است که همگی داشتن یک رژیم غذای متعادل و سالم را سخت می کنند و این یکی دیگر از ضرورت های مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل های پیش از بارداری است!

در این موارد، مولتی ویتامین ها و مکمل های پریناتال می توانند مواد مغذی مهم را برای شما و نوزادتان تأمین کنند.

پس می توان نتیجه گرفت که مولتی ویتامین های پریناتال تضمینی برای داشتن یک کودک سالم نیستند، اما خطرات کمبود مواد مغذی را کاهش می دهند.

درصورت فراموشی مصرف قرص ها، چه باید کرد؟

اگر مصرف برخی از قرص ها را فراموش کردید نگران نباشید و برای جبران قرص هایی که فراموش کرده اید، مصرف آنها را دو برابر نکنید. بنابراین در صورت فراموشی یک دوز، آن را به محض یادآوری مصرف کنید و بقیه ی قرص ها را طبق روال هر روز مصرف نمایید. برای یادآوری بیشتر جهت مصرف قرص ها، موارد زیر را بخاطر بسپارید:

  • همیشه قرص ها را در یک ساعت از روز (مثلا بعد از نهار یا شام) بخورید تا به یک عادت برای شما تبدیل شود
  • از برنامه ها و اپلیکیشن های یادآوری مصرف داروها یا اپلیکیشن های بارداری استفاده کنید تا مصرف قرص ها را به شما یادآوری کند

مهم ترین نکته برای مصرف مولتی ویتامین های پریناتال این است که به یاد داشته باشید که روزانه تنها یک عدد مصرف کنید!

در مواردی که بارداری ناخواسته اتفاق می افتد، مصرف مولتی ویتامین ها را از چه زمان آغاز کنیم؟

اگر متوجه شدید که باردار هستید و ۲ یا ۳ یا ۴ ماه دارید، بلافاصله مصرف قرص ها را آغاز کنید. در زندگی واقعی، همه ی بارداری ها برنامه ریزی شده نیستند!

فراموش نکنید که زمان به عقب برنمی گردد و هر گاه جلوی ضرر را بگیرید منفعت خواهد بود! پس نگران نشوید و برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

در سه ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخوریم؟

پزشک یا ماما انواع آزمایشات را انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که شما بارداری سالمی دارید و کودک تان به خوبی رشد می کند. پس اگر نگران هستید، با آنها صحبت کنید.

مصرف مکمل های پریناتال به عنوان بخشی از سبک زندگی سالم در دوران بارداری، به شما امکان می دهد تمام مواد مغذی مورد نیاز خود و کودک تان را فراهم کنید و احتمال بروز نقاص جنینی را کاهش دهید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا