نکات سلامتی مادران

مترونیدازول در بارداری: موارد مصرف، مشکل جنین و نکات مهم

bestkid b

مترونیدازول آنتی بیوتیکی است که برای درمان عفونت های باکتریایی و تک یاخته ای، به ویژه عفونت های پوستی، عفونت های دندانی، بیماری التهابی لگن و واژینوز باکتریایی تجویز می شود. در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد این دارو و نحوه ی مصرف آن در بارداری بدانید آورده شده است.

مترونیدازول چیست؟

همانطور که در بالا هم اشاره شد، مترونیدازول نوعی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی و پروتوزوآ، به ویژه عفونت های پوستی، عفونت های دندانی، بیماری التهابی لگن و واژینوز باکتریایی تجویز می شود.

مترونیدازول به صورت قرص (با شدت های ۲۰۰mg ، ۴۰۰mg و ۵۰۰mg)، شربت، شیاف، ژل واژینال، ویال، کرمهای پوستی و ژلهای پوستی موجود است. تزریق داخل وریدی دارو (تزریق داخل رگ) در بیمارستان ممکن است برای عفونتهای جدی تر یا وقتی مصرف از طریق دهان امکان پذیر نیست، مورد استفاده قرار گیرد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: چکار کنیم فرزندمان پسر شود؟ (طبق جدیدترین تحقیقات پزشکی)

Flagyl نام تجاری قرص ها و شیاف های مترونیدازول است. Zidoval، ژل واژینال مترونیدازول است. Acea ، Anabact ، Metrogel، Metrosa، Rosiced، Rozex و Zyomet همگی مارک های کرم های پوستی و ژل های مترونیدازول هستند.

مترونیدازول برای چه مواردی استفاده می شود؟

مترونیدازول برای درمان عفونت های ناشی از طیف گسترده ای از باکتری ها که به طور کلی به عنوان باکتری های بی هوازی شناخته می شوند، استفاده می شود. این باکتری ها برای رشد و تکثیر به اکسیژن احتیاج ندارند و می توانند باعث ایجاد عفونت در مناطقی از بدن مانند روده، حفره لگن، لثه و استخوان شوند. مثالهایی از موارد کاربرد این دارو عبارتند از:

  • عفونت دندان به عنوان مثال آبسه های دندان و عفونت لثه (ژنژیویت اولسراتیو).
  • عفونت های پوستی مانند زخم های آلوده و زخم های پا. کرم ها و ژل های مترونیدازول همچنین برای آکنه روزاسه (نوعی بیماری شایع پوستی) نیز استفاده می شود.
  • عفونت واژن که با نام واژینوز باکتریایی نیز شناخته می شود.
  • بیماری التهابی لگن.
  • عفونت های شکم مانند پریتونیت (التهاب صفاق)، سلولیت لگن یا آبسه لگن.
  • عفونت روده ناشی از باکتری کلستریدیوم دیفیسیل (C.diff).
  • عفونتهای استخوانی (استئومیلیت).
  • عفونت خون (سپتیسمی یا مسمومیت خون).
  • یک شکل جدی از ذات الریه (پنومونی نکروز کننده).

از مترونیدازول همچنین برای جلوگیری از عفونت های ناشی از جراحی، به ویژه جراحی زنان و زایمان و جراحی های روده استفاده می شود.

حتما بخوانید: در سه ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخوریم؟

از این دارو به عنوان بخشی از درمان سه گانه برای ریشه کن کردن نوعی باکتری به نام باکتری هلیکوباکتر پیلوری از روده ی افراد مبتلا به زخم معده استفاده می شود.

از مترونیدازول برای درمان عفونت های تک یاخته ای نیز استفاده می شود. این عفونت ها شامل تریکوموناس واژینالیس (یکی از عوامل شایع عفونت مهبل) و سایر تک یاخته ها مانند آنتاموبا هیستولیتیکا (عامل ایجاد اسهال آمیبی) و گاردیا لامبیلا (که باعث ژیاردیازیس می شود) می باشند.

مترونیدازول و بارداری

بارداری دوره ی بسیار حساسی محسوب می شود. در این زمان باید مراقب مصرف داروها باشیم. استفاده از برخی داروها در دوران بارداری توصیه نمی شود و به همین دلیل است که در اکثر موارد توصیه می شود قبل از استفاده از یک دارو، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

حال سوال اینجاست که آیا می توان مترونیدازول را در بارداری مورد استفاده قرار داد یا خیر؟ اگر باردار هستید و مبتلا به واژینوز یاکتریایی (التهاب واژن) هستید، احتمالاً در مورد استفاده از دارویی مانند مترونیدازول سؤال دارید. آیا استفاده از آن امن است؟ آیا ادامه درمان با این دارو به جنین آسیب می رساند یا خطری برای بارداری محسوب می شود؟

حتما بخوانید: کنجد در بارداری: فواید، هشدارها و چند نکته مهم

در این قسمت ما به این سؤالات رایج و سایر موارد پاسخ خواهیم داد و تصویری روشنی از استفاده از مترونیدازول در دوران بارداری و شیردهی به شما ارائه می دهیم.

مصرف مترونیدازول در بارداری

مترونیدازول یک داروی ضد میکروبی است که اولین درمان برای واژینوز باکتریایی (Bacterial Vaginosis) و سایر عفونت های واژن محسوب می شود. به طور معمول قرص ۴۰۰ میلی گرمی مترونیدازول دو بار در روز برای یک دوره هفت روزه مصرف می شود.

شما همچنین می توانید از ژل یا کرم حاوی مترونیدازول برای درمان واژینوز باکتریایی استفاده کنید. Zidoval یک ژل واژینال است که حاوی مترونیدازول می باشد.

قرص ها و ژل های حاوی مترونیدازول می توانند در دوران بارداری استفاده شوند اما معمولاً تنها درصورتی توصیه می شود که پزشک تشخیص دهد مزایای بالقوه ی این دارو از خطراتش بیشتر است.

آیا استفاده از مترونیدازول در دوران بارداری بی خطر است؟

مترونیدازول ممکن است در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد و احتمالا برای سلامتی جنین بیخطر است اما هنگام تصمیم گیری برای مصرف دارو در این دوران، باید خطرات احتمالی و مزایای آن سنجیده شود. مترونیدازول هرگز نباید در سه ماهه اول بارداری استفاده شود.

عفونت های واژینال مانند واژینوز باکتریایی به طور معمول در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی کنند بعبارت دیگر خطر بسیار کمی برای سلامت جنین خواهند داشت بنابراین معمولاً بهتر است که آنها را درمان کنیم. در صورت عدم درمان برخی از عفونت ها، احتمال ایجاد زایمان زودرس افزایش می یابد.

حتما بخوانید: ۳۰ تا از مهم ترین نکات بارداری در طب اسلامی

اگر باردار هستید و مبتلا به واژینوز باکتریایی هستید، باید در مورد نحوه ی ادامه ی درمان با پزشک یا متخصص صحبت کنید. پزشک می تواند یک درمان امن و بیخطر را برای شما در نظر بگیرد. بنابراین قبل از انجام هر کار، ابتدا با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه ی دارو اجتناب کنید.

آیا مصرف مترونیدازول در اوایل دوران بارداری می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد؟

مصرف مترونیدازول در اوایل دوران بارداری خطر سقط جنین را افزایش نمی دهد اما برای استفاده در سه ماهه اول هم توصیه نمی شود.

مطالعاتی در مورد مصرف مترونیدازول و تاثیر آن بر سقط جنین انجام شده است اما هیچکدام از آنها ارتباطی بین این دو مورد را پیدا نکرده اند. لازم به ذکر است که در یک مطالعه کوچک ارتباط مستقیمی بین استفاده از مترونیدازول در اوایل دوران بارداری و سقط جنین مشاهده شد. اما مشخص نیست که آیا این افزایش خطر ناشی از مصرف دارو است یا ناشی از اثرات عفونت واژینال تحت درمان.

آیا مصرف مترونیدازول در دوران بارداری می تواند باعث نقایص بدو تولد شود؟

بسیار بعید است که مصرف مترونیدازول در دوران بارداری باعث نقص هنگام تولد شود یا هرگونه آسیب دیگری برای نوزاد ایجاد نماید.

در حال حاضر هیچ مطالعه و یا داده ای وجود ندارد که نشان دهد مترونیدازول باعث نقایص مادرزادی یا آسیب به جنین می شود. همین امر برای رشد کلی جنین و وزن کم هنگام تولد نیز صدق می کند.

حتما بخوانید: چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد؟ همه نکات مهم

برای تمام مادران در هفته ی بیستم بارداری یک اسکن (غربالگری) انجام می شود که در آن هر گونه نقایص جنین و دیگر مشکلات مربوط به رشد و تکامل مشخص می شود. برای زنان بارداری که از مترونیدازول استفاده می کنند، اسکن یا سونوگرافی اضافی دیگری توصیه نمی شود.

اگر نگران سلامتی کودک خود هستید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

آیا مصرف مترونیدازول در شیردهی بیخطر است؟

کارشناسان توصیه می کنند که تا ۲۴ ساعت پس از مصرف مترونیدازول، از شیر دادن به کودک اجتناب کنید. برای اطمینان خاطر و بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از پزشک سوال کنید.

مترونیدازول به راحتی جذب شیر مادر می شود. اگرچه دوز دارویی که به شیر وارد می شود، بسیار کمتر از مقدار آن در جریان خون مادر است. با این حال می توان گفت درصورت مصرف مترونیدازول در دوران شیردهی، مقدار کمی از دارو وارد شیر مادر و در نتیجه بدن نوزاد خواهد شد.

حتما بخوانید: عکس اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری و همه نکات مهم

دوز مورد استفاده از ژل موضعی مانند Zidoval به جای قرص های مترونیدازول خوراکی، بسیار کمتر است. اگر تصمیم دارید که در هنگام شیردهی از کرم یا ژل برای درمان واژینوز باکتریایی استفاده کنید، به هیچ عنوان آن را روی سینه های خود نزنید و در صورت انجام اتفاقی این کار، بلافاصله قبل از تغذیه کودک سینه ها را بشویید.

استفاده از مترونیدازول در دوران شیردهی هم مانند دوران بارداری، باید با مشورت پزشک انجام شود. اگر مزایای احتمالی این دارو از خطراتش بیشتر باشد، می توانید آن را مصرف کنید. علاوه بر این، پزشک می تواند به سوالات شما نیز پاسخ دهد.

حرف آخر…

مترونیدازول یک داروی ضد میکروبی بسیار ایمن و موثر است که برای درمان واژینوز باکتریایی (BV) و سایر عفونت های واژن استفاده می شود. استفاده از مترونیدازول در بارداری یک تصمیم پیچیده است و باید براساس مرحله بارداری، وضعیت سلامتی، علائم بیماری و همچنین سابقه پزشکی توسط پزشک معالج تجویز شود.

شایان ذکر است که استفاده از مترونیدازول در دوران شیردهی می تواند باعث شود که مقدار کمی از این دارو وارد شیر مادر و در نتیجه وارد بدن نوزاد شیرخوار شود بنابراین استفاده از آن در شیردهی معمولاً توصیه نمی شود.

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

همیشه بهتر است در صورت ابتلا به واژینوز باکتریایی یا هرگونه عفونت واژینال دیگر به پزشک خود اطلاع دهید. در صورتی که نگران واژینوز باکتریایی هستید و از آنجاییکه این بیماری احتمالا خطراتی برای سلامتی شما یا کودکتان دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا