نکات سلامتی مادران

علائم سقط جنین در ماه اول (و همه نکات مهم)

bestkid b

ممکن است که بعضی از خانم ها سقط جنین را در سه ماهه اول تجربه کنند. متاسفانه این موضوع خیلی رواج پیدا کرده است و اکثر سقط جنین ها در چند هفته اول بارداری رخ می‌ دهد. بسیاری از آن ها علائمی شبیه به خون ریزی یا درد شدید را در خانم به وجود می آورند؛ اما گاهی اوقات سقط جنین فقط از طریق سونوگرافی مشخص می شود. فرقی ندارد که سقط جنین چه زمانی اتفاق بیفتد؛ در هر صورت از دست دادن فرزند حتی در داخل شکم هم اتفاق ناراحت کننده ای است اما سوال اینجا است که چگونه باید علائم سقط جنین را بشناسیم و باید چه اقداماتی انجام دهیم.

سقط جنین زودهنگام چیست؟

سقط زود هنگام یا زودرس یعنی از بین رفتن جنین در ۱۲ هفته اول. متاسفانه سقط جنین زود هنگام خیلی رواج دارد. اکثر سقط جنین ها در دوازده هفته اول بارداری اتفاق می‌ افتند و شاید قبل از این موضوع باشد؛ که فرد متوجه شده باردار است. معمولاً از سه تخمک بارور شده؛ یک مورد از آن در چند روز اول بارداری از دست می روند و این قبل از این است که سقط جنین انجام شود . متخصصان بر این باور هستند که تقریباً از هر ۵ بارداری یکی از آن ها منجر به سقط جنین می شود. سقط جنین در هر مرحله از بارداری یک اتفاق ناراحت کننده است و فرد را دچار شوک و استرس می کند.

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری که حتما باید بدانید

چه چیزی باعث سقط جنین زود هنگام می‌ شود؟

سقط جنین اولیه یا زود هنگام به این خاطر اتفاق می‌ افتد که رویان هنوز به اندازه ‌ای که باید، رشد نکرده است‌. معمولا هیچ دلیل خاصی ندارد اما در اکثر موارد احتمال تکرار این اتفاق خیلی کم است‌. مشکلات ژنتیکی می تواند رایج‌ ترین علت این اتفاق باشد؛ مخصوصاً اگر خانم های باردار بالای ۳۵ سال سن داشته باشند‌.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

همچنین نقص های کروموزومی هم می تواند از رشد کودک جلوگیری کند‌. یک کودک معمولاً ۲۳ کروموزوم از مادر و ۲۳ کروموزوم از پدر می‌ گیرد اما تغییر تعداد کروموزوم ها ممکن است باعث کم شدن یا زیاد شدن آن ها شود و تغییراتی را در ساختار کروموزوم ایجاد کند. متاسفانه تقریباً همه بارداری هایی که به سقط جنین منجر می‌ شوند؛ مشکلات کروموزومی دارند.

فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی (و غذاهای نامناسب)

علائم سقط جنین زود رس چیست؟

رایج ترین علامت آن خونریزی واژن و درد شدید شبیه به درد پریود است. این خونریزی ممکن است سبک یا سنگین باشد یا لخته های خون در آن وجود داشته باشد یا بعد از چند روز از بین برود . سوال پیش می آید که آیا خانم هایی هستند که این علائم را دارند اما بارداری شان باز هم ادامه پیدا می کند؟ بله؛ در چنین حالتی بارداری آن ها تحت خطر سقط جنین است و شاید دارو های هورمون درمانی مانند هورمون پروژسترون بتواند این خطر سقط جنین را از آن ها دور کند.

اگر در اوایل بارداری دچار خونریزی شدیم، چه کار کنیم؟

هر گونه درد در ناحیه شکم یا هر گونه خونریزی در اوایل بارداری را باید به پزشک تان اطلاع رسانی کنید و شرایط را بررسی نمایید. گاهی اوقات ما هیچ علائم مشهودی نداریم و بعد از اسکن بارداری؛ متوجه سقط جنین می شویم و این باعث می شود که یک شوک بزرگ به شما وارد شود. این اسکن نشان می دهد که داخل شکم خالی است و رویان داخلش وجود ندارد. گاهی اوقات نیز رویان داخل شکم وجود دارد اما دیگر رشد نمی کند که به آن سقط جنین خاموش گفته می‌ شود.

بعد از سقط جنین زود هنگام یا اولیه چه اتفاقی می‌ افتد؟

در اکثر موارد سقط جنین روند طبیعی خودش را طی می کند و شما نیاز به درمان خاصی ندارید . ممکن است خونریزی آن یک هفته تا ۱۰ روز طول بکشد و بعد از دو سه هفته پایان پیدا کند. شما باید با داروی مسکن و بطری آب گرم در این دوران استراحت کنید و مهم تر از همه این که از خودتان مراقبت نمایید .

همچنین پزشک از شما می خواهد که حتما تست بارداری بدهید تا مطمئن شوید که بارداری به طور کامل پاک سازی شده است یا خیر . سپس او به شما پیشنهاد می کند که تست خون بدهید و میزان هورمون بارداری را در خون تان اندازه گیری کنید که کاهش سطح این هورمون ها ممکن است علامت این باشد که شما سقط جنین داشته اید.

بهترین زمان بارداری چه زمانی ست؟ (تحقیقات جدید)

تجربه علائم بستگی به این دارد که در چه مرحله ای از بارداری هستید و ممکن است که پزشک پیشنهاد کند درمان های اضافه تری را در پیش بگیرید تا وضعیت مورد بررسی قرار بگیرد.

سقط جنین ناقص چیست؟

اگر خونریزی بعد از دو هفته متوقف نشود ، نیاز به مراقبت بیشتری دارید‌ ؛ یعنی بافت‌ هایی از بارداری داخل رحم باقی مانده اند که به آن سقط جنین ناقص گفته می شود و نیاز به درمان دارد. احتمالا در طول این شرایط یکی از راهبرد های زیر برای تان تجویز شود:

مدیریت انتظار

ممکن است در چنین حالتی خونریزی بیش از یک هفته طول بکشد و نیاز به درمان نباشد و هیچ علامت عفونتی وجود نداشته باشد. اگر علائمی مانند خونریزی شدید، دمای بالای بدن و درد شدید را داشتید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است عفونت گرفته باشید. اگر چنین اتفاقی بیفتد، معمولاً پزشک جراحی را برای برداشتن بافتِ باقیمانده بارداری پیشنهاد می‌ کند.

مدیریت دارویی

پزشک در چنین حالتی برای شما دارو تجویز می کند تا سقط جنین کامل شود. ممکن است دارو های خوراکی یا دارو های خاصِ دیگری که داخل واژن قرار می‌ گیرند را به شما پیشنهاد کند که بعد از آن خونریزی شدید می شود و طولانی خواهد شد ؛ اما در طول این حالت نیاز به جراحی ندارید. فقط باید مدت کوتاهی بعد از زایمان در بیمارستان بمانید.

مدیریت جراحی

پزشک در طول این حالت یک جراحی خفیف را به شما پیشنهاد می کند که ممکن است این جراحی فقط چند دقیقه طول بکشد و خیلی سریع ریکاوری شوید و معمولاً تحت بیهوشی یا بی حسی انجام می شود و بافت های باقی مانده را برمی دارند. مزیت جراحی این است که خونریزی خیلی سریع قطع می شود و مشکلات کم تری به همراه خواهد داشت.

از کجا بفهمم که کدام درمان برای من مناسب است؟

این که تصمیم بگیرید کدام درمان برای شما مناسب است، تا حد زیادی بستگی به نظر شخصی تان دارد. اکثر خانم ها ترجیح می دهند که به صورت طبیعی سقط جنین را کامل کنند. بعضی دیگر می خواهند هر چه سریع تر این کار را به انجام برسانند و در نتیجه جراحی را انتخاب می‌ کنند. پزشک می‌ تواند مزایا و معایب روش های مختلف را به شما معرفی کند و نظر خودش را با توجه به شرایطی که دارید؛ بدهد.

بهترین زمان بارداری بعد از سقط جنین و ۷ آزمایش که باید انجام دهید

آیا خودمان متوجه می‌ شویم که اشکالی در کار است؟

شاید بعد از سقط جنین اولیه، پزشک آزمایش خاصی تجویز نکند. علت هم این است که شما مشکل حاد و خاصی نداشته اید. معمولا سقط جنین برای ماه های اول خیلی مشکل خاصی را در فرد ایجاد نمی‌ کند و در بارداری های دیگر هم تاثیر گذار نخواهد بود.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا