نکات سلامتی مادران

بارداری بعد از سقط جنین: زمان مناسب، آزمایشات لازم و سوالات رایج

bestkid b

بارداری مجدد بعد از سقط می تواند استرس آور و گیج کننده باشد. برای بسیاری از خانم ها این سوال مطرح است که بهترین زمان بارداری بعد از سقط چه زمانی است؟ یا اینکه احتمال سقط مجدد چقدر است؟ آیا به بارداری مجدد بعد از سقط فکر می کنید؟

ممکن است درمورد علت سقط جنین و زمان بارداری مجدد مضطرب یا گیج شده باشید. اگر چنین شرایطی دارید لازم است به زمان صحیح برای بارداری مجدد پس از سقط جنین و قدم هایی که می توانید برای داشتن یک بارداری سالم بردارید پی ببرید. اگر به تازگی سقط جنین داشته اید، در این مطلب همه ی اطلاعات لازم را دریافت خواهید کرد.

علل سقط جنین چیست؟

سقط جنین یعنی از بین رفتن جنین قبل از هفته ی بیستم بارداری. بعبارت دیگر سقط جنین زمانی اتفاق می افتد که جنین توانایی ادامه ی حیات خارج از رحم مادر را نداشته باشد و به این ترتیب زنده نماند. بسیاری از سقط ها به دلیل عدم رشد و توسعه ی طبیعی جنین اتفاق می افتد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

مشکلات مربوط به کروموزوم های کودک، علت حدود ۵۰ درصد از موارد سقط جنین در اوایل بارداری را شامل می شود. بیشتر این مشکلات کروموزومی با تقسیم و رشد جنین به طور تصادفی اتفاق می افتد، اگرچه با افزایش سن زنان شیوع بیشتری پیدا می کند. گاهی اوقات یک بیماری زمینه ای مانند دیابت کنترل نشده یا مشکلات رحمی، ممکن است منجر به سقط جنین شود. با این حال در برخی موارد علت دقیق سقط جنین مشخص نیست.

بهترین زمان بارداری چه زمانی ست؟ (تحقیقات جدید)

حدود ۸ تا ۲۰ درصد بارداری ها به سقط منجر می شود. تعداد کل سقط های واقعی احتمالاً بیشتر از این مقدار است زیرا بسیاری از زنان قبل از اینکه حتی از بارداری خود اطلاع داشته باشند، با سقط جنین مواجه می شوند.

احتمال سقط جنین مجدد چقدر است؟

سقط جنین معمولاً یک بار اتفاق می افتد. بیشتر زنان پس از سقط جنین، بارداری سالم و موفقی خواهند داشت. اما تعداد کمی از آنها (حدود ۱ درصد) سقط های مکرر خواهند داشت.

احتمال سقط مجدد در زنانی که اخیرا با این وضعیت مواجه بوده اند، ۲۰ درصد خواهد بود. بعد از دو سقط متوالی خطر سقط جنین بعدی، به حدود ۲۸ درصد افزایش می یابد و پس از سه یا چند سقط متوالی، خطر سقط جنین بعدی حدود ۴۳ درصد خواهد بود که درصد قابل ملاحظه ای است. بنابراین با افزایش دفعات سقط جنین، احتمال بروز آن در بارداری های بعدی افزایش پیدا می کند.

فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی (و غذاهای نامناسب)

بهترین زمان بارداری بعد از سقط جنین چه زمانی است؟

سقط جنین می تواند احساس بدی در مادر، پدر و بطور کلی خانواده ایجاد کند. شما و همسرتان ممکن است غم، اضطراب یا احساس گناه داشته باشید. اما خودتان را ناراحت نکنید چون می توانید دوباره باردار شوید.

به طور معمول برقراری رابطه جنسی دو هفته بعد از سقط جنین، برای جلوگیری از عفونت توصیه نمی شود. بدن بعد از سقط جنین می تواند تخمک گذاری کند و به این ترتیب حتی بعد از دو هفته مجددا باردار شوید.

بعد از اینکه پس از سقط جنین از نظر روحی و جسمی احساس آمادگی کردید، با پزشک خود در مورد بارداری مجدد مشورت کنید. بعد از یک سقط ممکن است دیگر نیازی به انتظار برای باردار شدن نباشد و شما می توانید مجددا اقدام به بارداری کنید. پس از دو یا چند سقط، پزشک ممکن است از شما بخواهد آزمایشاتی انجام دهید تا اوضاع را بطور کامل تحت نظر قرار دهد.

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری که حتما باید بدانید

آیا قبل از اقدام به بارداری پس از سقط جنین، انجام آزمایش های ویژه ای توصیه می شود؟

بله، اگر دو یا چند سقط پی در پی تجربه کرده اید، پزشک متخصص ممکن است برای شناسایی علل این مشکل، انجام برخی از آزمایشات زیر را قبل از اقدام به بارداری توصیه کند:

  • آزمایش خون. یک نمونه ی خون از شما گرفته می شود تا مشکلات هورمونی یا سیستم ایمنی بدن (در صورت وجود) تشخیص داده شود.
  • آزمایشات کروموزومی. شما و همسرتان هر دو باید آزمایش خون انجام دهید تا مشخص شود که آیا کروموزوم های شما عامل سقط هستند یا نه. بافت ناشی از سقط (در صورت موجود بودن) نیز ممکن است آزمایش شود.

برای تشخیص مشکلات رحم نیز می توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • سونوگرافی. این روش تصویربرداری از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر دقیق از ساختارهای درون بدن استفاده می کند. ارائه دهنده خدمات بهداشتی دستگاه سونوگرافی را روی شکم شما قرار می دهد یا آن را داخل واژن قرار می دهد تا تصاویر داخل رحم را بدست آورد. با سونوگرافی ممکن است مشکلات رحمی مانند فیبروم رحم (شایع ترین تومور خوش خیم در خانم ها) مشخص شود.
  • هیستروسکوپی. ارائه دهنده خدمات بهداشتی وسیله ای نازک و سبکی به نام هیستروسکوپ را از طریق دهانه رحم، به داخل وارد می کند تا مشکلات داخل رحمی شناسایی و درمان شود.
  • هیستروسالپنگوگرافی. روش هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم به اینصورت است که با استفاده از اشعه ایکس از داخل رحم و لوله رحم (اعضایی که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می کنند)، عکس های رنگی گرفته می شود. در این نوع تصویربرداری، از ماده حاجب استفاده می شود تا تصاویر شفاف و دقیقی از رحم و لوله آن ثبت شود. در این روش، اطلاعاتی در مورد خطوط داخلی رحم و هرگونه انسداد در لوله های رحمی فراهم می شود.
  • سونوهیستروگرافی. این سونوگرافی پس از تزریق سالین به رحم از طریق واژن و دهانه رحم انجام می شود. این روش، اطلاعاتی را در مورد داخل رحم، سطح خارجی رحم و هرگونه انسداد در لوله های رحمی فراهم می کند.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI). این آزمایش تصویربرداری از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از رحم استفاده می کند.

اگر علت سقط های شما نامشخص است، امید خود را از دست ندهید. بیشتر زنانی که سقط های مکرر را تجربه می کنند، احتمالاً در نهایت بارداری سالمی خواهند داشت.

۱۵ آزمایش ضروری قبل از بارداری که باید برای چکاپ انجام دهید

آیا برای بهبود شانس بارداری سالم می توان کاری انجام داد؟

در اغلب موارد برای جلوگیری از سقط جنین هیچ کاری نمی توانید انجام دهید. با این حال، داشتن سبک زندگی سالم برای شما و کودک تان مهم است. مکمل های ویتامین پریناتال یا اسیدفولیک را هر روز قبل از بارداری مصرف کنید. مصرف این مکمل ها در حالت ایده آل چند ماه قبل از بارداری شروع می شود. همچنین لازم است در دوران بارداری، مصرف کافئین را محدود کنید و از نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و استفاده از داروهای غیر مجاز خودداری کنید.

بارداری مجدد پس از سقط جنین چه احساسی در فرد ایجاد خواهد کرد؟

بارداری مجدد پس از سقط جنین موجب ایجاد احساس خوشحالی و همچنین اضطراب و استرس در فرد خواهد شد. بارداری مجدد می تواند یک تجربه ی خوب و خوشایند در فرد ایجاد کند اما اضطراب و افسردگی حتی پس از تولد کودک سالم نیز ادامه خواهد داشت.

چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد؟ 

بعد از سقط جنین چه مدت طول می کشد تا دوباره باردار شوید؟

پاسخ کلی و مشخصی برای این سوال وجود ندارد. برخی از افراد بلافاصله پس از سقط جنین باردار می شوند. اما بارداری زوج های دیگر کمی بیشتر طول می کشد. اگر در گذشته به سرعت باردار شده اید و این زمان اکنون طولانی تر شده است، سعی کنید نگران نباشید. ممکن است فقط هورمون ها و بدن شما برای تنظیم و ریکاوری مجدد، به زمان بیشتری احتیاج داشته باشند.

بارداری بعد از سقط جنین

متأسفانه هیچ کاری نمی توان برای جلوگیری از سقط های دیگر انجام داد. با این حال پزشک می تواند شرایطی برای شما مشخص کند که به کمک آن احتمال زنده ماندن جنین را افزایش دهید. بنابراین اگر قبلا سقط داشته اید، حتما به پزشک اطلاع دهید و در مورد شرایط و سابقه ی پزشکی، با او صحبت کنید.

درباره احساسات و نگرانی های خود با کسی صحبت کنید و از مخفی یا سرکوب کردن آنها بپرهیزید. برای راحتی و آرامش بیشتر با شریک زندگی، اعضای خانواده و دوستان خود وقت بگذرانید. اگر استرس بیش از حد و غیرقابل کنترلی دارید، بهتر است به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۰ نکته از کارهایی که قبل از بارداری باید حتما انجام دهید!

منبع ۱ منبع ۲

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا