نکات سلامتی مادران

ریزترین علائم بارداری در هفته های اول

bestkid b

بارداری دوران هیجان انگیزی در زندگی شماست و خیلی ها مشتاقانه دنبال علائم های اولیه و ریز در هفته های اول بارداری هستند. اما آیا می دانستید شما در سه هفته اول بارداری در واقع باردار نیستید؟ حتما متعجب و گیج شدید، ولی دقیقا به همین دلیل است که در هفته های اول، شما هیچ نوع نشانه و علامتی از بارداری ندارید. با مطلب امروز ما همراه باشید تا بفهمید که در سه هفته اول بارداری در بدن شما چه اتفاقاتی رخ می دهد.

سه هفته اول بارداری

نکته مهم اینجاست که در روشی که برای محاسبه بارداری استفاده می شود، شما در دو هفته اول بارداریتان در واقع باردار نیستید. پزشکان طول متوسط بارداری را 40 هفته محاسبه می کنند که این مدت از آخرین تاریخ پریود شما شروع می شود. به این روش LMP گفته می شود.

پس در هفته اول بارداری تازه پریودتان شروع می شود. در هفته دوم بارداریتان تخمک گذاری اتفاق می افتد و با فرض اینکه سیکل قاعدگی شما 28 روزه است، از آنجایی که تخمک گذاری حدود 14 روز بعد از شروع پریود اتفاق می افتد، مسلما تا 3 هفته اول باردار نیستید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

دنبال پیشگیری هستید؟ ۱۱ تا از بهترین روشهای پیشگیری از بارداری

می دانیم که کمی گیج کننده است. به زبان ساده تر، پزشک زمانی که شما هنوز باردار نشده اید را جزو هفته اول و دوم بارداریتان محاسبه می کند. اما یادتان باشد با اینکه ممکن است در هفته های اول، دوم یا سوم بارداری هیچ نشانه و علامتی نداشته باشید، ولی اتفاقات زیادی در بدنتان رخ می دهد.

آیا می توان در هفته اول یا دوم بارداری متوجه علامتی شد؟

خب، با اینکه گفتیم در هفته اول و دوم بارداری شما هنوز باردار نیستید، اما سفر شما رسما آغاز شده است. پزشک تاریخ بارداری شما را 40 هفته یا 280 روز از شروع آخرین قاعدگی محاسبه می کنند. بنابراین اگر سیکل قاعدگی شما 28 روزه است دو هفته اول عمدتاً علامت خاصی ندارید، اما بعد از گذشت دو هفته اتفاقات جدیدی رخ می دهد که شامل موارد زیر است:

  • حدود 14 روز بعد از اولین روز از آخرین پریود شما، یکی از تخمدانها تخمک آزاد می کند.
  • این تخمک به سمت یکی از لوله های فالوپ، یعنی جایی که تخمک با اسپرم یکی می شود حرکت می کند.

لازم به ذکر است که اسپرم می تواند تا پنج روز در بدن شما زندگی کند و تخمک شما هم یک روز عمر می کند. این یعنی دوره باروری شما (زمانی که باید رابطه جنسی داشته باشید تا باردار شوید) حدود پنج روز قبل از تخمک گذاری تا یک روز بعد از آن است.

حتما بخوانید: خوردن دوغ، پرتقال، طالبی، جگر و زیتون در دوران بارداری خوب است یا بد؟

همه اینها یعنی شما در هفته های اول و دوم و احتمالا سوم هیچ علامتی از بارداری احساس نخواهید کرد. پس اگر قصد بارداری دارید و هنوز چیزی احساس نمی کنید، کاملا منطقی و طبیعی است.

علائم و نشانه های بارداری در هفته سوم چیست؟

همانطور که گفتیم، در هفته اول و دوم بارداری در واقع شما هنوز باردار نیستید، پس اتفاقی هم نمی افتد. اما در هفته سوم برخی چیزها شروع به تغییر می کنند. حتی اگر خودتان هم متوجه نشوید، شکمتان در حال تبدیل شدن به محلی برای رشد جنین است. در هفته سوم بارداری این اتفاقات رخ می دهند:

  • تخمک و اسپرم در لوله فالوپ با هم یکی می شوند تا در فرآیندی به نام لقاح، سلولی به نام زیگوت (zygote) بسازند.
  • سلول زیگوت حاوی کروموزوم هایی از پدر و مادر است و اولین بلوک های سازنده ساختار ژنتیکی کودک آینده شما را تشکیل می دهد.
  • بعد زیگوت شروع به تقسیم و ساخت سلولهای بیشتری می کند و به پایین لوله فالوپ و به سمت رحم می رود.

با اینکه در هفته سوم بارداری شما فعالیت بیشتری رخ می دهد اما به احتمال زیاد باز هم چیزی حس نخواهید کرد.

آیا می توان در هفته اول، دوم و سوم بارداری متوجه علائم خاصی شد؟

خیر. در طول هفته اول، دوم و سوم، حتی ممکن است شما به بارداری مشکوک هم نشوید و اصلا علامت خاصی حس نکنید، چون هنوز خیلی زود است. اما جای نگرانی نیست. این مساله برای خیلیها اتفاق می افتد و خیلیها تا هفته سوم هیچ چیزی احساس نمی کنند.

اغلب اوقات اولین علامت بارداری پریود نشدن است. کمی بعد از قطع پریود احتمالا متوجه علامت های دیگر بارداری می شوید. یکی از علائم رایج در اوایل بارداری، خونریزی ناشی از لانه گزینی جنین در رحم است که به شکل لکه بینی های خفیف رخ می دهد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که گلوله کوچک سلولی (که الان دیگر زیگوت نیستند بلکه بلاستوسیست نام دارند) به دیواره رحم می چسبند.

حتما بخوانید: ۱۰ نکته از کارهایی که قبل از بارداری باید حتما انجام دهید

البته همه افراد دچار این لکه بینی های خفیف نمی شوند اما اگر شما چنین چیزی دیدید بدانید که طبیعی است. این خونریزی خفیف که گاهی اوقات با پریود اشتباه گرفته می شود معمولاً 10 تا 14 روز پس از لقاح اتفاق می افتد.

سایر علائم بارداری در ماه اول عبارتند از:

  • نفخ شکم
  • گاز معده
  • خستگی
  • حساس شدن سینه ها
  • بدخلقی
  • تکرر ادرار

یکی دیگر از علائم رایج اوایل بارداری تهوع صبحگاهی است که معمولا ین هفته های 4 تا 9 بروز می کند.

چه زمانی می توانیم مطمئن شویم که باردار هستیم؟

اگر پریودتان قطع شده و فکر می کنید ممکن است باردار باشید یا یکی از علائمی که در بالا گفتیم را تجربه کرده اید، می توانید از تست های بارداری خانگی (بیبی چک) استفاده کنید. این تست با بررسی وجود هورمونی به نام hCG در ادرار شما، مشخص می کند که باردار هستید یا نه.

نکته: اگر تست بارداری خانگی را خیلی زود انجام بدهید، احتمالا هورمون hCG به اندازه کافی در ادرارتان وجود نداشته باشد و تست منفی شود. حتما بعد از خرید بسته تست زمان مناسب نوشته شده روی آن برای انجام تست را بخوانید.

برای انجام برخی آزمایشات باید حداقل تا اولین روز قاعدگی عقب افتاده صبر کنید، اما برخی دیگر از آزمایشها می توانند میزان hCG کمتر را هم در ادرار تشخیص بدهند و می توان از آنها زودتر استفاده کرد.

حتما بخوانید: غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

اگر فکر می کنید باردار هستید اما جواب تست خانگی منفی است بهترین کار صبر کردن و انجام دوباره تست در چند روز بعدی یا مراجعه به پزشک است. پزشک می تواند برایتان آزمایش خون تجویز کند تا بفهمید باردار هستید یا نه.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا