نکات سلامتی مادران

بهترین زمان استفاده از بی بی چک و 4 نکته کاربردی

bestkid b

اگر قصد بارداری دارید، بهترین زمان برای انجام تست بارداری یک هفته بعد از عقب افتادن پریود است. چرا؟ زیرا در این صورت از به وجود آمدن نتیجه منفی کاذب جلوگیری می شود.

تست ‌های بارداری خانگی یا بی بی چک ها را می ‌توان در اولین روز بعد از اولین تاخیر پریودی در زنانی که عادت ماهانه منظم یا قابل پیش ‌بینی دارند، استفاده کرد. اگر پریود های نامنظم دارید، می توانید 14 روز بعد از مقاربت نزدیکی از بی بی چک استفاده کنید، زیرا به احتمال زیاد نمی توانید زمان دقیق تخمک گذاری تان را مشخص کنید.

تست های بارداری هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) را شناسایی می کنند که در اوایل بارداری تولید می شود. تولید این هورمون به آرامی آغاز می شود و با پیشرفت بارداری افزایش می یابد. بی بی چک ها، سطح HCG را زمانی که به 20 تا50 میلی واحد در میلی لیتر برسد ، تشخیص می دهد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۱۱ تا از بهترین روشهای پیشگیری از بارداری

اگر خیلی زود تست کنید (قبل از عقب افتادن دوره پریودی)، سطوح HCG ممکن است برای تشخیص بارداری به اندازه کافی بالا نباشد و حتی اگر واقعا باردار هم باشید ، نتیجه منفی بشود.

من به بیمارانم توصیه می کنم که حداقل یک روز بعد از این که پریودی شان عقب می افتد، صبر کنند. اگر تا یک هفته بعد از عقب افتادن قاعدگی صبر کنید، در صورت داشتن سیکل ماهیانه طبیعی، احتمال گرفتن منفی کاذب بسیار کم می شود.

بی بی چک های تجاری در مقایسه با تست های بارداری عمومی

تست ‌های بارداری خانگی، چه برند باشند و چه عادی و داروخانه ای، برای تشخیص هورمون HCG بسیار دقیق هستند و حتی اگر یک خط کم رنگ را هم نشان بدهند، مثبت در نظر گرفته می شود. هورمون HCG فقط در صورت بارداری تولید می شود. وجود هر خط رنگی ، چه کم رنگ و چه پر رنگ نشانه بارداری است.

حتما بخوانید: غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

برای تایید بارداری نیازی به آزمایش خون بارداری ندارید. هم ادرار و هم خون HCG را تشخیص می ‌دهند، البته آزمایش خون دقیق تر است و می ‌تواند سطوح HCG را حتی اگر خیلی پایین‌ هم باشد، نسبت به آزمایش ادرار بهتر تشخیص بدهد. در شرایط خاص، پزشک ممکن است از شما بخواهد که برای تعیین HCG آزمایش خون انجام بدهید، اما معمولا برای تأیید بارداری نیازی به انجام این آزمایش نیست.

با این که اکثر بی بی چک ها مدعی اند با دقت 99٪ این کار را انجام می دهند، اما ادعای یک برند خاص برای تشخیص HCG در مقادیر کم تر از 50 میلی لیتر می تواند وسوسه برانگیز باشد. برخی از برند های بی بی چک بهتر و دقیق تر از بقیه مقدار HCG را تشخیص می دهند . اگر سطح HCG شما بیش از 50 میلی لیتر باشد، که مقدار قابل تشخیص در اکثر تست هاست، بی بی چک های عمومی هم همین مقدار را نشان می دهند.

چه طور از نتیجه منفی کاذب جلوگیری کنیم؟

دلیل اصلی نتیجه تست منفی کاذب، خیلی زود انجام دادن این آزمایش است . علاوه بر این اگر دستورالعمل های تست را به دقت دنبال نکنید ، می تواند بر نتیجه تأثیر بگذارد.

نتیجه تست ادرار حتی در زنان بارداری که خیلی آب می نوشند، باز هم باید مثبت باشد. اما قبل از انجام تست نباید ادرار را با آب رقیق کرد . زمان مناسب برای انجام این تست، صبح یا همان موقعی است که از خواب بیدار می شوید.

اگر آزمایش در خانمی که مشکوک به بارداری است؛ منفی باشد یا سیکل های نامنظم داشته باشد، باید یک هفته دیگر آزمایش را مجددا تکرار کند.

 

حتما بخوانید: 6 ادویه مجاز و ممنوع در حاملگی (بدترین ها و بهترین )

 

دارو ها و نتایج آزمایش

دارو ها معمولا روی نتیجه بی بی چک ها تاثیر نمی گذارند و باعث کاذب شدن نتیجه نمی شوند. فقط دارویی که حاوی HCG باشد، می تواند روی نتیجه تأثیر بگذارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

با این که بی بی چک ها می‌توانند بارداری را مشخص کنند، اما هیچ اطلاعاتی در مورد زنده یا مرده بودن جنین نمی ‌دهند . پس بهتر است حتما برای تایید بارداری و تشخیص ضربان قلب جنین از طریق سونوگرافی که معمولا در هفته ششم تا دهم باید انجام شود، وقت دکتر بگیرید . اگر تست بارداری مثبت باشد، متخصص زنان و زایمان می‌ تواند علائم هشدار دهنده بارداری غیر طبیعی یا نگران ‌کننده را با شما در میان بگذارد و توصیه کند که چه زمانی برای تایید بارداری مجددا مراجعه کنید. (منبع اصلی)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا