نکات سلامتی مادران

اثرات مضر برقراری رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری چیست؟

bestkid b

سه ماهه اول بارداری از بسیاری جهات، حساس ترین یا سخترین ماه های حاملگی است. در طی این سه ماه، حالت تهوع، خستگی و عدم تعادل هورمونی دارید، به علاوه نگران همه چیزهایی هستنید که به طور بالقوه می توانند به فرزند شما آسیب برسانند.

اضطراب در مورد رابطه جنسی در طول بارداری ۱۰۰٪ طبیعی است، اما خوشبختانه جای کودک شما نسبت به آنچه فکر می کنید بسیار امن تر است (حتی وقتی که مشغول نزدیکی با شریک زندگی خود هستید).

حتما بخوانید: در سه ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخوریم؟

اگر در مورد رابطه ی جنسی در دوران بارداری بخصوص در سه ماهه اول نگران هستید، در این مطلب همراه ما باشید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری

مطالعات نشان می دهد که رابطه ی جنسی زنان در طول بارداری، به میزان ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند. مواردی که ممکن است موجب کاهش فعالیت جنسی شوند عبارتنداز:

  • حالت تهوع
  • خستگی
  • ترس از سقط جنین یا آسیب رسیدن به جنین
  • کاهش میل جنسی
  • درد و ناراحتی
  • بی حوصلگی
  • ترس از عفونت
  • ترس از پارگی غشاها

جای تعجب نیست که حاملگی بر جنبه های مختلف زندگی ازجمله رابطه ی جنسی تاثیر می گذارد. از طرف دیگر، برخی از خانم ها متوجه این تغییرات نمی شوند. بعبارت دیگر تاثیرات بارداری در افراد مختلف، یکسان نیست.

حتما بخوانید: علائم جنین پسر در سه تا پنج ماهگی (طبق تحقیقات جدید)

برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است، مگر اینکه پزشک یا ماما انجام اینکار را منع کرده باشد. رحم شما دارای ماهیچه های قوی است و این احتمال سقط جنین را کاهش می دهد. در طی مقاربت، آلت تناسلی از واژن بالاتر نمی رود و بنابراین به کودک نمی رسد. فقط اطمینان حاصل کنید که همسرتان، وزن خود را روی شما (بخصوص روی شکم تان) نیندازد.

آیا برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری مزیت هم دارد؟

  • فعال ماندن. داشتن رابطه جنسی کالری می سوزاند و این می تواند به شما و شریک زندگی تان کمک کند تا فعال و سالم بمانید.
  • ارگاسم بهتر. افزایش جریان خون به ناحیه تناسلی در دوران بارداری اغلب به معنی ارگاسم بهتر است.
  • افزایش شادی. داشتن ارگاسم، موجب ترشح اندورفین می شود که می تواند احساس شادی و آرامش شما را به همراه داشته باشد.
  • برقراری پیوند نزدیک تر با شریک زندگی. داشتن یک رابطه جنسی سالم در دوران بارداری، راهی مناسب برای برقراری ارتباط عاطفی نزدیک با همسر (خصوصاً در زمان تحولات بسیار مهم) است.

آیا برقراری رابطه جنسی در بارداری می تواند باعث سقط جنین در سه ماهه اول شود؟

خیر! خوشبختانه نزدیکی در طول بارداری و حتی در ۱۲ هفته ی اول کاملا بیخطر است. اگر قبل از تشخیص بارداری، از قرص های ضدبارداری استفاده می کردید هم جای نگرانی نیست چون این قرص ها موجب سقط جنین نمی شوند.

نگرانی از سقط جنین، در برخی مردها نیز وجود دارد. آنها می ترسند که برقراری رابطه باعث آسیب به فرزندشان شود. ولی جای نگرانی نیست و همانطور که در بالا هم اشاره شد، تنها در صورت ممنوع کردن نزدیکی توسط پزشک، از انجام آن اجتناب کنید. در غیراینصورت مشکلی وجود ندارد و جای فرزندتان در رحم کاملا امن است.

حتما بخوانید: فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی (و غذاهای نامناسب)

آیا خونریزی بعد از رابطه جنسی در ۱۲ هفته اول بارداری، علامت بدی است؟

دلایل زیادی برای خونریزی در سه ماهه ی اول بارداری وجود دارد و بیشتر آنها هیچ ارتباطی با رابطه جنسی ندارند. در حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از زنان باردار، خونریزی در سه ماهه اول را تجربه می کنند و این آمار مربوط به فعالیت جنسی آنها نیست.

لکه بینی در چند هفته اول می تواند نشانه قرارگیری تخم بارور شده در رحم باشد. اگر می خواهید باردار شوید، این لکه بینی نشانه خوبی است! (البته شایان ذکر است که تعداد زیادی از خانمهای باردار این خونریزی را ندارند.) خونریزی زیاد ممکن است به علت مواردی مانند حاملگی خارج رحمی باشد. این شرایط خوبی نیست اما به دلیل رابطه جنسی هم ایجاد نمی شوند.

حتما بخوانید: ۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

در دوران بارداری، سرویکس در حال تغییرات اساسی است. هورمونهای حاملگی ممکن است سرویکس را بیشتر از حد معمول خشک کنند و حتی می توانند باعث پارگی راحت تر رگ های خونی شوند. بعضی اوقات رابطه جنسی می تواند باعث تحریک مهبل شود و منجر به خونریزی سبک یا لکه بینی گردد که به نظر می رسد صورتی، قرمز روشن یا قهوه ای خواهد بود. این طبیعی است و باید ظرف یک یا دو روز برطرف شود.

در چه مواقعی باید از برقراری رابطه ی جنسی در سه ماهه ی اول اجتناب کنیم؟

درست است که مقاربت در اوایل بارداری برای زنان معمولاً بی خطر است اما همیشه اینگونه نیست. بعضی اوقات از جمله در موارد زیر ممکن است لازم باشد در سه ماهه ی اول بارداری از رابطه جنسی خودداری کنید:

  • اگر سابقه سقط جنین داشته اید، توصیه می شود در سه ماهه اول بارداری رابطه ی جنسی برقرار نکنید.
  • اگر احساس حالت تهوع دارید یا دچار خستگی شدید هستید، بهتر است از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • همچنین خانم هایی که دو یا چند قلو دارند یا نارسایی جفت دارند نیز نباید در سه ماه اول نزدیکی داشته باشند.
  • در صورت نشت مایع آمنیوتیک و سوراخ شدن کیسه ی آب، باید از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • اگر سرویکس در دوران بارداری خیلی زود باز شده است، نباید رابطه ی جنسی برقرار کنید.

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

اثرات مضر برقراری رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری چیست؟

رابطه جنسی در دوران بارداری معمولاً بی خطر تلقی می شود، اگرچه در موارد نادر ممکن است مضر هم باشد.

  • با رشد جنین، فشار وارده بر سرویکس افزایش می یابد. در صورت بروز نارسایی دهانه رحم (هنگامیکه دهانه رحم به اندازه کافی قوی نیست)، بهتر است از رابطه جنسی خودداری کنید زیرا باعث افزایش فشار روی دهانه رحم خواهد شد.
  • در صورت تشخیص جفت سرراهی (قرارگیری جفت در بخش تحتانی رحم) خطر جنسی وجود دارد. رابطه جنسی در این شرایط ممکن است به جفت آسیب برساند و خطر بزرگی را برای زندگی کودک به همراه داشته باشد.
  • مراقب بیماری های منتقله ی جنسی باشید. شما باید از سلامتی و سابقه جنسی شریک زندگی خود آگاه باشید زیرا این مسئله در بارداری بسیار مهم است. اگر شریک زندگی شما به هپاتیت B یا تبخال دستگاه تناسلی مبتلا باشد، ممکن است از طریق بدن شما به کودک منتقل شود.
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا