نکات سلامتی مادران

در دوران شیردهی کله پاچه مصرف کنیم یا نه؟ به چه علت؟

bestkid b

دوران بارداری و پس از آن یعنی دوران شیردهی به نوزاد از دوران مهم زندگی خانم ها می باشد که در این دوران رعایت بایدها و نبایدهای خوراکی و تغذیه ای برای داشتن فرزند سالم و باهوش از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از خوراکی هایی که مادران باردار به آن حساسیت نشان می دهند، غذای مقوی کله پاچه می باشد که نمی دانند این غذا برای سلامتی خودشان و فرزند داخل شکمشان مفید است یا نه. در ادامه به شما خواهیم گفت که در دوران شیردهی کله پاچه مصرف کنیم یا نه؟ به چه علت؟

مقدمه :

اگر از دوستان و یا خانواده خود این سؤال را بپرسید! حتما به شما خواهند گفت که کله پاچه به علت پروتئین بالایی که دارد برای جنین و مادرش مفید است. اما ما به دنبال پاسخ علمی و قاطع هستیم تا مصرف یا عدم مصرف کله پاچه را به مادران باردار عزیز پیشنهاد دهیم. پس در ادامه با ما باشید.

فیلم فواید و مضرات کله پاچه:

 

همچنین بخوانید : خوردن دوغ، پرتقال، طالبی، جگر و زیتون در دوران بارداری خوب است یا بد؟

عواقب خوردن کله پاچه در دوران بارداری:

بهره مندی مادر و جنین از مواد غذایی مغذی و ویتامین ها در دوران بارداری برای سلامتی آنها بسیار اهمیت دارد. بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مادران با خوردن غذاهای سنتی مثل آبگوشت و کله پاچه، می توانند رشد جنین خود را افزایش دهند و در دوران بارداری با مصرف این خوراکی ها می توان رشد جنین را افزایش داد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

خوردن کله پاچه خوبه اما نباید طوری باشه که فرد باردار دائماً و پشت سرهم این غذاها رو مصرف کنه بلکه در حد تعادل مثلا ماهی یکبار بد نیست. چون ویتامین ها ی محلول در چربی‌شون زیاده و با مصرف پشت سر هم و زود به زود تجمع زیادی خواهد داشت که برای جنین مضره. لذا از آنجایی که حبوبات موجود در آبگوشت و کله پاچه برای جنین مفیده خوردن این غذا در دوران بارداری خیلی هم بد نیست و به تقویت جنین کمک می کنه. اما مصرف کله پاچه مخصوصاً در ۳ ماهه اول بارداری با چربی های مضر و کالری بیش از حدی که دارد در نهایت منجر به اضافه‌وزن زیاد و چاقی‌شان می‌شود و عادت های نادرست در ذائقه آنها ایجاد میکند. این افزایش زیاد وزن می‌تواند تاثیری منفی بر روند بارداری داشته باشد. پس دریافتیم که در تمام وعده های غذایی یک مادر باردار و پس از آن باید حتما حبوبات وجود داشته باشد تا مادر احساس سیری کند و با دوری از پرخوری و خوردن تنقلات دچار اضافه وزن نشوند.

کله-پاچه-۱

مصرف کله پاچه در دوران شیردهی:

مادران در دوران شیردهی باید به تغذیه خود توجّه کافی داشته باشند. مادر باید مصرف غذاهای باکیفیت را مدّنظر قرار دهد تا افت بدنی ناشی از دوران بارداری را سپری کند؛ یکی از غذاهایی که برای تقویت مادر و نوزادان مناسب است غذای لذیذ کله پاچه می باشد. کلّه‌پاچه و به ویژه پاچه گوسفند برای افزایش شیر مادران هم واقعاً مؤثر است. طبیعتاً مصرف آن باید به فصول سرد و مادران دارای هاضمه قوی محدود شود. همچنین پزشکان برای چرب و غلیظ شدن شیر مادران به آنها مصرف کله پاچه را توصیه می کنند؛ اما برای جلوگیری از نفخ معده نوزاد در اثر مصرف کله پاچه توسط مادر، می توان کمی زیره به آن اضافه نمود. سیراب شیردان، هم مقوی و هم موافق معده های قوی و ضعیف است.

مادران بخوانند : بهترین زمان خوردن کندر در دوران بارداری و روش مصرف آن

نکاتی در مورد مصرف کله پاچه:

کله-پاچه-۲۱

  1. کله پاچه غذایی بسیار چرب و پرانرژی است. کلسترول و تری گلیسرید خون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
  2. بخش های مختلف این غذا شامل زبان، چشم، بناگوش، مغز و پاچه است که در این میان پاچه به دلیل چربی کم، سالمترین بخش و مغز و چشم به دلیل چربی و کلسترول بالا مضر ترین قسمت ها شناخته می شوند.
  3. مصرف ترشیجات مانند آبلیمو وآب نارنج به دلیل داشتن ویتامین C به جذب آهن موجود در این غذا کمک می کند، اما تاثیری در هضم و از بین بردن چربی آن ندارد و باعث به اصطلاح سبک تر شدن کله پاچه نمی شود.
  4. افراد مبتلا به نقرس و چربی خون نباید کله و متعلقات آن را بخورند، اما مصرف پاچه به دلیل پایین بودن چربی آن هم با مشورت پزشک ایرادی ندارد.
  5. کله پاچه غذایی پرانرژی است و برای کودکان که سوخت وساز بالایی دارند– در صورت سالم بودن – می تواند مفید باشد و تنها انرژی مورد نیازشان را تامین کند، البته به شرطی که تعداد دفعات مصرف آن از حداکثر یک بار در هر ۱۰ یا ۱۵ روز بیشتر نشود.
  6. کله پاچه برای کسانی که سوخت وساز بالایی دارند و دچار ضعف عمومی بدن هستند در صورتی که مشکل چربی و فشارخون بالا ندارند، می تواند مفید باشد.
  7. کله پاچه غذای سنگین و دیرهضمی است. به همین دلیل است که معمولا برای وعده صبحانه در نظر گرفته می شود تا در طول روز هضم و انرژی زیاد آن در بدن مصرف شود. در صورت خوردن کله پاچه بهتر است ۲ وعده غذایی دیگر سبک باشد.

لطفاً سؤالات مرتبط خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا