نکات سلامتی مادران

حساسیت پوستی در بارداری و 6 روش درمان موثر

bestkid b

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری با کشش پوست مواجه می شوند. به گفته پزشکان پوست و مو در بهترین کلینیک کاشت مو ایجاد بثورات خارش دار روی این کشیدگی ها ممکن است این وضعیت را تشدید کند. این بثورات که به عنوان پاپول ها و پلاک های کهیری خارش دار حاملگی (PUPPP) شناخته می شوند، خطرناک نیستند اما خارش ناشی از آن ها می تواند ناراحت کننده باشد. برخی از زنان باردار معمولاً در سه ماهه سوم، با این وضعیت مواجه می شوند و پس از پایان دوران بارداری به سرعت بهبود میابند. در این مطلب با روش های تشخیص PUPPP در دوران بارداری و راه های درمان آن آشنا می شوید.

PUPPP چیست؟

PUPPP (پاپول ها و پلاک های کهیری خارش دار حاملگی)، بصورت پلاک های کهیری و پاپول ها، از روی قسمت تحتانی شکم شروع می شوند و بتدریج به اندام های دیگر بدن (مثل سینه، پست و پستان ها)، گسترش میابند. این وضعیت بیشتر در سه ماهه ی سوم بارداری و در اواخر دوران بارداری روی شکم ایجاد می شود. علت دقیق PUPPP مشخص نیست اما تصور می شود که برخی عوامل خطر، در بروز آن دخیل هستند.

عوامل متعددی ممکن است در بروز PUPPP نقش داشته باشند که برخی از آنها شامل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بزرگ شدن شکم، تشکیل جفت و قرار گرفتن در معرض DNA جنین است. علاوه بر این در دوران بارداری، پوست به سرعت کشیده می شود و سلول های پوستی نمی توانند خود را با این شرایط وقف دهند. کشیدگی پوست باعث ایجاد ترک هایی روی شکم می شود و و در اثر این آسیب، کهیرهایی در نواحی کشیده شده شکم بوجود می آید که بتدریج به نواحی دیگر نیز گسترس میابند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

مراقبت از نوزاد با 8 روش اولیه (داشتن نوزاد شاد و سالم)

اگرچه بثورات پوستی باعث خارش و ناراحتی می شوند اما مانند دیگر عفونت های دوران بارداری برای مادر باردار یا نوزاد او خطری ایجاد نمی کند.

همانطور که اشاره شد، بثورات معمولاً روی شکم ظاهر می شوند اما می توانند به ران، باسن و سینه نیز سرایت کنند. در موارد نادر، در برخی از افراد بثورات روی دست ها نیز گسترش میابند اما روی صورت مشاهده نمی شود.

علائم PUPPP چیست؟

بثورات و کهیرهای ناشی از PUPPP، معمولاً روی شکم فرد و در حدود هفته 36 بارداری (و بندرت در اوایل زایمان) ظاهر می شوند. شواهد زیادی در مورد وقوع این وضعیت در سه ماهه دوم یا اول بارداری وجود ندارد. این بیماری اغلب زنان را در اولین بارداری تحت تأثیر قرار می دهد و در حاملگی های بعدی تکرار نمی شود. این بدین دلیل است که پوست بدن در بارداری اول، برای اولین بار است که کشش و کشیدگی را تجربه می کند.

بثورات بطور معمول در امتداد شکم و اطراف ناف شروع می شود و مانند جوش های کوچک صورتی رنگ بر روی ترک های پوستی دیده می شوند. این کهیرهای ریز به تدریج بهم می پیوندند و پلاک ها و لکه های بزرگی را تشکیل می دهند که با خارش همراه هستند. پلاک ها می توانند به دیگر قسمت های بدن مانند ران ها، باسن و سینه ها نیز گسترش یابند. اگرچه PUPPP در برخی افراد روی دست ها نیز ایجاد می شود اما صورت، کف دست و کف پا تحت تأثیر قرار نمی گیرند.

دلیل عطسه زیاد در بارداری و پاسخ به 5 سوال رایج

PUPPP علیرغم ناراحتی ها و خارش هایی که ایجاد می کند، در لایه های بالای پوست باقی می ماند و خطری برای مادر و جنین بهمراه ندارد.

بثورات PUPPP چگونه تشخیص داده می شود؟

در صورت بروز خارش در دوران بارداری، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک می تواند احتمال بیماری هایی مانند پمفیگوئید حاملگی (PG یا هرپس حاملگی) را رد کند. علائم اولیه PG مشابه PUPPP است اما می تواند خطرناک باشد. در واقع پمفیگوئید حاملگی ممکن است با خطر زایمان زودرس همراه باشد.

PG یک بیماری خود ایمنی است که زمانی رخ می دهد که بدن پروتئین های پوست را مورد هدف قرار می دهد.

غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

PUPPP و پمفیگوئید حاملگی هر دو بصورت بثورات روی شکم و نواحی اطراف آن ظاهر می شوند. علاوه بر این، هر دوی آنها در مراحل آخر بارداری رخ می دهند. اما همانطور که گفته شد، پمفیگوئید می تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد.

پزشک برای تشخیص PUPPP شکم را بررسی می کند تا ببیند بثورات چگونه در حال گسترش هستند. گاهی اوقات تمایز بین PUPPP و PG دشوار است. اما پمفیگوئید برخلاف PUPPP، می تواند در ناف، کف دست، کف پا و صورت نیز ظاهر شود.

در مرحله بعد پزشک ممکن است یک نمونه پوست از ناحیه آسیب دیده بگیرد. پس از آن نمونه را برای آزمایشات آزمایشگاهی مانند ایمونوفلورسانس ارسال می کند تا از عدم ابتلا به پمفیگوئید حاملگی، اطمینان حاصل کند.

حتی اگر یک معاینه پوستی برای تشخیص بیماری کافی باشد، پزشک ممکن است آزمایش خون را به عنوان بخشی از غربالگری قبل از زایمان و رد سایر بیماری ها تجویز کند.

روش های درمان PUPPP

بثورات PUPPP معمولاً در چهار هفته (یا دو هفته پس از زایمان) بدون هیچگونه درمانی محو می شوند و آثار دائمی روی پوست باقی نمی گذارند. بنابراین اکثر درمان هایی که برای PUPPP استفاده می شود، بمنظور تسکین ناراحتی و خارش ناشی از آن انجام می گیرد.

برای درمان PUPPP، می توانید از داروهای تجویز شده توسط پزشک یا روش های درمان خانگی استفاده کنید.

علت چرب شدن پوست و مو در بارداری و 5 درمان بیخطر

در اینجا چند روش برای درمان PUPPP آورده شده است.

کرم های استروئیدی موضعی

می توانید کرم های حاوی استروئید را روی نواحی آسیب دیده شکم خود بمالید. این کار خارش ناشی از PUPPP را تا حدودی تسکین می دهد. این کورتیکواستروئیدها معمولاً ملایم هستند.

اگر خارش از بین نرود یا در خواب شما اختلال ایجاد کند، با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک ممکن است دوره کوتاهی از کورتیکواستروئیدهای سیستمیک را برای تسکین علائم شما تجویز کنند.

آنتی هیستامین ها

علاوه بر این پزشک ممکن است برخی آنتی هیستامین های H1 خوراکی مانند دیفن هیدرامین را تجویز کند. این دارو خارش را کاهش می دهد و به شما امکان می دهد با آرامش بیشتری بخوابید. استفاده از این داروها بهمراه کرم های استروئیدی موضعی، برای درمان بیماری موثرتر است.

مرطوب کننده های بدون نسخه

لوسیون های مرطوب کننده بدون نسخه می توانند خارش را تسکین دهند. قبل از استفاده از مرطوب کننده روی شکم و سایر نواحی آسیب دیده، مطمئن شوید که فاقد مواد مضر برای جنین است.

برخی از ترکیباتی که باید از آنها اجتناب کرد شامل ویتامین A در فرم های رتینول، رتینیل پالمیتات و خود ویتامین A است. به همین ترتیب توصیه می شود از مصرف مرطوب کننده هایی که حاوی سالیسیلیک اسید هستند نیز خودداری کنید.

ژل آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا در برگ های خود حاوی یک خمیر ژل مانند است. این ژل را حداقل دو بار در روز به شکم و نواحی آسیب دیده پوست خود بمالید. خواص طبیعی آلوئه ورا می تواند بسیاری از مشکلات پوستی از جمله سوزش و خارش را تسکین دهد. آلوئه ورا به صورت ژل یا کرم نیز در اکثر داروخانه ها موجود است.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد یا مرطوب مانند پارچه مرطوب یا کیسه یخ نیز می تواند خارش و برآمدگی پوست را تسکین دهد.

حمام های آرامش بخش

استفاده از حمام ولرم جو دوسر می تواند به ایجاد یک سد محافظ بر روی پوست، تسکین التهاب و خارش کمک کند. برای اینکار می توانید مقداری جو دوسر را به وان حمام خود اضافه کنید. در صورت امکان به دنبال محصولاتی باشید که حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی هستند.

4 دلیل سردی بدن در بارداری و کارهایی که باید انجام دهید

عوامل خطر PUPPP چیست؟

PUPPP همه ی زنان باردار را تحت تاثیر قرار نمی دهد. در این میان عوامل خطری وجود دارد که احتمال ابتلا به این وضعیت را افزایش می دهد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • افزایش وزن سریع یا بیش از حد نرمال
  • کشش زیاد پوست بدلیل بارداری دو قلویی یا سه قلویی
  • اولین بارداری
  • پسر بودن جنین
  • گروه خونی با Rh مثبت
  • استفاده از تکنولوژی های کمک باروری
  • بالا رفتن فشار خون در بارداری

نتیجه گیری

در حال حاضر دانشمندان در حال بررسی عوامل ایجاد کننده ی PUPPP در دوران بارداری هستند.

با این حال به نظر نمی رسد که این وضعیت پیامدهای خاصی بدنبال داشته باشد یا برای مادر و جنین خطرناک باشد. اگر علائم کشش یا بثورات پوستی ناراحت کننده ای را تجربه می کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا از مشاوره و درمان مناسب استفاده کنید.

منبع1 منبع2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا