نکات سلامتی مادران

دلایل تکرر و سوزش ادرار در بارداری (و روش درمان خانگی)

bestkid b

در مراحل اولیه بارداری، بدن شما هورمون hCG (هورمون بارداری که تحت عنوان گنادوتروپین جفتی انسان نیز شناخته می‌شود) تولید می‌کند، که نیاز شما به ادرار کردن را افزایش می‌دهد. سیستم مجاری ادراری زن در هر سه ماهه دوره بارداری تغییر خواهد کرد. در سه ماهه دوم با خروج رحم از لگن میزان دفع ادرار طبیعی میشود اما مجددا در ۳ ماهه آخر به دلیل ورود جنین به لگن تکرر ادار به وجود خواهد آمد. در بارداری های طبیعی و سالم تکرر ادار مسئله خاصی نیست و امری طبیعی است. اما زمانیکه تکرر ادرار با سوزش همراه باشد امکان وجود عفونت وجود دارد. در ادامه به بررسی دلایل و علائم سوزش ادراری خواهیم پرداخت و روش های درمان خانگی آن را بررسی خواهیم کرد.

وضعیت تکرر ادرار در دوره های بارداری

دلایل تکرر و سوزش ادرار

۱- هورمون بارداری

در مراحل اولیه بارداری، بدن شما هورمون hCG (هورمون بارداری که تحت عنوان گنادوتروپین جفتی انسان نیز شناخته می‌شود) تولید می‌کند، که نیاز شما به ادرار کردن را افزایش می‌دهد.

۲- افزایش فعالیت کلیه ها

چیزی که در بارداری موجب تکرر ادرار میشود افزایش میزان خون در بدن است. کلیه ها خون بیشتری تصفیه میکنند و بنابراین مایعات بیشتری وارد مثانه میشود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۳- عفونت مجاری ادرار (UTI)

بسیاری از زنان نمیدانند که آیا تکرر ادرار در بارداری طبیعی است یا نشاندهنده ی عفونت ادراری. نشانه های عفونت شامل درد و سوزش هنگام ادرار کردن، تب، تیره شدن ادرار و دیده شدن خون در ادرار میباشد. در این وضعیت فرد ضرورت در دفع ادرار دارد اما میزان ادرار بسیارکم و درحد چند قطره است. زنان باردار در هفته ی ۶تا۲۴بارداری بیشتر در معرض عفونت مجاری ادراری قرار دارند چون با بزرگ شدن رحم، فشاری بر مجاری ادراری وارد میشود که شانس عفونت باکتریایی را افزایش میدهد.

۴- دیابت بارداری

تکرر ادرار در بارداری میتواند نشانه ی دیابت بارداری باشد، این یک دیابت موقت است که درصد کمی از زنان را در بارداری تحت تاثیر قرار میدهد. این بیماری معمولا بین هفته ی ۲۴تا۲۸ بارداری اتفاق می افتد و پس از تولد نوزاد از بین میرود. اگر دیابت بارداری درمان شود خطری بر جنین نخواهد داشت. اگر درطول باردرای تکرر ادرار بهمراه علایمی مانند عطش، تهوع و خستگی داشتید به پزشک مراجعه کنید.

علائم تکرار و سوزش ادرار

نکات غذایی در بارداری+ ۲۰ غذای کاملا ضروری

کنترل تکرر ادرار

۱- غذاهای فرآوری شده، مقادیر زیادی مواد مصنوعی مانند طعم ‌دهنده‌ها، رنگ و مواد نگهدارنده دارند که می‌تواند مثانه شما را تحریک کند و علائم تکرر و بی‌اختیاری ادرار را تشدید کند.

۲- شیرین‌کننده‌های طبیعی و مصنوعی می‌ توانند علائم مثانه بیش‌ فعال را تشدید کرده و منجر به بی‌اختیاری ادرار شوند.

۳- از مصرف میوه های اسیدی همچون پرتقال و لیمو شیرین بپرهیزید و سیب وموز که اسید کمتری دارند جایگزین کنید.

۴- غذاهای پر از ادویه مثانه را تحریک می‌کنند، بنابراین از مصرف غذاهای تند و پر از ادویه خودداری کنید.

۵- کافئین موجب ایجاد اضطرار زیاد برای رفتن به دستشویی می‌شود و در واقع بدن را به حالتی می‌برد که مایعات را دفع کند. شکلات، قهوه و نوشابه ها را کنار بگذارید.

۶- در صورتی که اضافه وزن زیادی در دوران بارداری دارید با یک متخصص مشورت کنید و مقداری از وزن خود را کم کنید تا فشار مثانه کم شود.

۷- بدن شما نباید دچار کم آبی شود، لذا لازم است روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. اما این نکته را مدنظر بگیرید که این میزان از آب را در شبانه روز تقسیم کرده و هر چه به ساعات پایانی روز نزدیکتر میشوید مقدار آب مصرفی کمتر شود.

۸- سعی کنید هنگام ادرار کردن کمی به جلو خم شوید تا مثانه کاملا خالی شود.

درمان سوزش ادراری

  • برای شستشو اندام تناسلی، آب کافی است و هرگز از وان کف، عطرهای روغنی، نمک یا صابون برای شستشو استفاده نکنید.
  • روغن اسطوخودوس (بعد از سه ماهه اول) یا روغن نارنگی معطر کنید که طی بارداری ایمن بوده و خاصیت آرامش‌بخش، ضد باکتری و شفابخش داردبنابراین مقداری در وان حمام ریخته و در آن بنشینید.
  • از پوشیدن شلوار و جوراب شلواری تنگ خودداری کنید و سعی کنید از لباس های تهیه شده از الیاف صنعتی استفاده نکنید.
  • در طول رابطه جنسی از روان کننده های بهداشتی استفاده کنید و بعد از رابطه جنسی مثانه خود را تخلیه کنید.
  • حمام طولانی و گرم توازن pH (توازن بین اسید و باز در بدن) را برهم می‌زند، همانطوریکه شناکردن طولانی مدت و پوشیدن لباس مرطوب نیز باعث چنین حالتی می‌شود.

۹ تا از نکات بارداری (قبل، حین و بعد از بارداری)

تقویت لگن با تمرین کگل

تمرینات کگل از نشت ادرار هنگام سرفه، عطسه و خندیدن قبل یا بعد از زایمان جلوگیری میکند.

  • ماهیچه های شکمی، ران و اندامتان را ریلکس و شل نگه دارید.
  • ماهیچه های کف لگن را منقبض کنید. عضلات را نگه دارید تا زمانی که به ۱۰ عدد برسانید. عضلات کف لگن را دوباره ریلکس کنید تا زمانی که به عدد ۱۰ برسید.
  • تمرینات کگل را می توانید در صبح، بعد از ظهر و شب انجام دهید.

نتیجه

عفونت اداری از دلایل به وجود آمدن سوزش ادرار است که اگر این عفونت درمان نشود، موجب عفونت کلیه میگردد. عفونت کلیه ها باعث تولد زودرس و کم وزنی نوزاد هنگام تولد میشود. اگر عفونت مجاری ادراری به موقع و درست درمان شود، خطری برای جنین نخواهد داشت. توصیه ما این است با مراقبت های خانگی از بروز آن جلوگیری کنید و بدون مشورت پزشک از هیچ داروی گیاهی استفاده نکنید.

مضرات باقلا در بارداری، تاثیر بر نوزاد و مواد غذایی جایگزین

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا