نکات سلامتی مادران

احتمال بارداری در سن 45 تا 50 سالگی (و احتمال بارداری در همه سنین)

bestkid b

در 45 سالگی، احتمال باردار شدن یک زن بیشتر از 3٪ یا 4٪ نیست. در واقع غیر ممکن نیست، اما استفاده از فناوری ‌های کمک باروری لازمه آن هستند. مثلا IVF رایج‌ ترین آن ها است.

تخمک های کمی که در این دوره سنی برای تان باقی مانده ‌اند، ممکن است ناهنجاری ‌های کروموزومی داشته باشند، بنابراین غربالگری قبل از IVF حیاتی است. میزان موفقیت بین 0٪ تا 1٪ است و اکثر کلینیک ‌ها استفاده از تخمک های اهدایی توسط یک زن جوان ‌تر برای کسانی که می ‌خواهند بین سنین 46 تا 50 سالگی باردار شوند را توصیه می‌ کنند.

بارداری در پنجاه سالگی (همه نکاتی که باید بدانید)

برای یک زن در اواسط 40 سالگی که می‌ خواهد حاملگی بیولوژیکی داشته باشد، استفاده از تخمک یک اهدا کننده بهترین گزینه است. اگر تخمک از یک زن 25 یا 30 ساله سالم باشد، رسیدن به بارداری و حفظ آن برای یک زن سالم بسیار آسان می ‌شود. حتی اگر آن زن در دوران یائسگی باشد، میزان موفقیتش حدود 60 تا 65 درصد خواهد بود. (منبع)


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چه طور شانس تان برای باردار شدن در هر سنی را افزایش بدهید؟

صرف نظر از سن و سال تان، می ‌توانید هر ماه شانس تان را برای باردار شدن با تشخیص دقیق زمان تخمک ‌گذاری به حداکثر برسانید.

تخمک ‌گذاری به طور کلی 14 روز قبل از پریودی بعدی شما رخ می ‌دهد و مهم هم نیست که دوره شما چه قدر طولانی است. مثلا اگر سیکل تان 34 روزه است، حدود روز 20 تخمک ‌گذاری خواهید کرد. فردی با سیکل 26 روزه در روز 12 تخمک ‌گذاری می ‌کند. تاریخ تخمک‌ گذاری شما هر چه که باشد، برنامه‌ ریزی کنید تا پنج روز قبل و دو روز بعد از آن رابطه جنسی داشته باشید.

حتما بخوانید: بارداری بعد از 40 سالگی (10 باور اشتباه، ریسک ها و سلامت نوزاد)

زمانی که دهانه رحم شروع به تولید مخاط شفاف و لغزنده می ‌کند (که یک تا چهار روز قبل از آزاد شدن تخمک شروع می شود)، متوجه خواهید شد که دارید به تخمک ‌گذاری نزدیک می‌ شوید. یکی دیگر از روش های پیش ‌بینی، استفاده از کیت تخمک‌ گذاری است. زمانی که این کیت نشان داد شما در حال آماده شدن برای تخمک ‌گذاری هستید، در دو روز آینده ‌اش آمیزش داشته باشید تا بیشترین شانس را برای بچه‌دار شدن داشته باشید. شما برای این کار، 24 تا 36 ساعت فرصت دارید. (منبع)

شانس بارداری در سنین مختلف

شما تقریبا با دو میلیون تخمک به دنیا می ‌آیید و آن ها تمام چیزی هستند که در طول زندگی تان خواهید داشت. ساعت بیولوژیکی شما از اولین قاعدگی شروع می ‌شود و تا رسیدن به یائسگی ادامه می ‌یابد. تا زمانی که اولین پریودی تان را تجربه می ‌کنید، میزان تخمک تان به حدود 300000 تا کاهش می ‌یابد. بین 12 تا 52 سالگی، حدود 500 بار تخمک ‌گذاری خواهید داشت و همه آن تخمک ‌ها سالم نخواهند بود. (منبع)

آنچه درباره نوزادان و اولین بچه باید بدانیم (۲۰ نکته برای والدین)

با افزایش سن، چیزی که باقی می ‌ماند چند تخمک منتخبی است که می ‌توان آن ها را واقعا برای بارداری مناسب دانست. با افزایش سن، شانس تان برای باردار شدن به این ترتیب کاهش می ‌یابد:

  • بین 20 تا 24 سالگی: این دوره، دوره طلایی بچه ‌دار شدن است. در سن 21 سالگی، 90 درصد احتمال دارد که کروموزوم ‌های تخمک شما سالم باشند، که شانس شما برای داشتن یک نوزاد سالم را افزایش می‌ دهد. باروری شما در سن 24 سالگی به اوج خودش می ‌رسد.
  • بین 25 تا 29 سالگی: از اواسط 20 سالگی، به ویژه از 25 سالگی تا حدود 34 سالگی، شانس لقاح به 86 درصد کاهش می ‌یابد. همچنین احتمال سقط جنین کمی بیشتر از زمانی است که در اوایل دهه 20 زندگی تان هستید.
  • بین 30 تا 34 سالگی : شما هنوز شانس بالایی برای باردار شدن دارید، اما احتمال سقط جنین تان هم بیشتر است. تا زمانی که بیش از یک سال برای بارداری تلاش نکرده باشید، نیازی به امتحان کردن درمان ‌های باروری ندارید.
  • بین 35 تا 39 سالگی: شانس تان در این دوره هنوز خوب است، به خصوص قبل از رسیدن به 37 سالگی. با این حال به نظر می رسد که 35 سالگی برای اکثر زنان سنی است که در آن باروری کاهش می ‌یابد. دلیل اصلی این امر کاهش کیفیت تخمک است. با این که ممکن است هنوز تعداد زیادی تخمک تولید کنید، آن ها احتمالا نقص های کروموزومی دارند که زنده ماندن شان را کاهش می ‌دهد. این مسئله شما را در معرض خطر بارداری غیر طبیعی‌، باردار شدن نوزاد مبتلا به سندرم داون یا سقط جنین قرار می ‌دهد.
  • بین 40 تا 44 سالگی : کیفیت و کمیت تخمک شما هم چنان با افزایش سن کاهش می ‌یابد. در این سن، شما با چالش ‌هایی روبرو هستید که باردار شدن و ماندن را سخت ‌تر می‌ کند .
  • 45 و بالاتر : احتمال باردار شدن شما در این سن بیشتر از 3 یا 4٪ نیست . با این حال باردار شدن به لطف وجود فناوری های کمک باروری در هیچ سنی غیر ممکن نیست.

در ادامه بخوانید: بهترین سن بارداری و داشتن بچه سالم

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا