ریپورتاژ آگهی

کاهش ترس کودکان از دندانپزشکی : معرفی 5 راهکار موثر

bestkid b

سلامت دهان و دندان، رسیدگی به دندان‌های پوسیده و اصلاح طرح لبخند برای افراد در سنین مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است. اهمیت این مسئله در کودکان بسیار بیشتر از افراد بالغ است. انجام مراقبت‌های بهداشتی و رسیدگی به سلامت دهان و دندان کودکان باید از همان رویش اولین دندان‌های شیری آغاز شود.

حتما بخوانید: معرفی بهترین خمیردندان ها برای کودکان

بسیاری از والدین تصور می‌کنند چون دندان‌های شیری در سنین کودکی می‌توانند و جای خود را به دندان‌های دائمی می‌دهند، نیازی به رسیدگی ندارند‌. در حالی که سلامت این دندان‌ها به شدت در سلامت جسمی کودک موثر است و کودکان باید از سنین شش ماهگی تا شش سالگی به صورت مرتب توسط دندانپزشک کودکان ویزیت شوند. سلامت دندان‌های شیری تا قبل از افتادن سلامت فک و دندان‌های دائمی را نیز تأمین می‌کند. متاسفانه والدین با این تفکر که دندان شیری بالاخره یک روز جای خود را به دندان دائمی می‌دهد، از نگهداری و رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان خود غافل هستند‌ و در نتیجه دندان‌های دائمی فرزند آن‌ها با ناهنجاری‌های مختلفی رشد می‌کند و به ارتودنسی نیاز دارد. هزینه ارتودنسی نیز روز به روز در حال افزایش است. با مراجعه زودهنگام می‌توان هزینه‌های دندانپزشکی  کودک را کاهش داد. در این نوشتار قصد داریم به بررسی موانع و مخالفت‌های کودک برای مراجعه به دندانپزشک متخصص کودکان بپردازیم و درباره لزوم معاینه دندان کودکان توسط دندانپزشک کودک صحبت کنیم و در ادامه پنج راهکار برای کاهش ترس و حفظ خونسردی و آرامش کودک در مطب دندانپزشکی را توضیح دهیم.

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان کودک

سلامت دندان‌های شیری کودک فراتر از آنچه که تصور می‌کنید، حائز اهمیت است. همانطور که گفتیم تکامل دندان‌های دائمی کودک به کیفیت و سلامت دندان‌های شیری بستگی دارد. به همین خاطر به شدت توصیه می‌شود که سلامت دهان و دندان کودکان خود را جدی گرفته و از مراجعه به دندانپزشک اطفال غافل نشوید. ویزیت مرتب (هر 6 ماه یک بار) از درمان‌های پر هزینه نیز جلوگیری می‌کند. کودکان درکی از سلامت دندان خود ندارند؛ از طرفی دندان کودکان بسیار آسیب‌پذیر است. از این رو معاینه مرتب و درمان پوسیدگی‌های جزئی ضمن افزایش سلامت جسمی کودک، وزن گیری و رشد صحیح او به افزایش عمر دندان و رشد صحیح دندان‌های دائمی منجر می‌شود. کودکان در بسیاری از مواقع قادر به بیان مشکل و یا درد در دندان خود نیستند و این کلافگی به همراه درد آزارشان می‌دهد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

موانع و مخالفت‌های کودک برای مراجعه به دندانپزشک

ترس کودکان از مراجعه به دندانپزشک کاملا طبیعی است. آنچه غیر طبیعی و غیر منطقی است، استفاده والدین از ترس کودک و توجیه بی‌جا برای عدم رسیدگی به بهداشت و سلامت دندان‌های فرزندانشان می‌باشد. کودکان درک خواهند کرد که به دلیل مشکل یا دردی که از آن رنج می‌برند، به دندانپزشک مراجعه می‌کنند اما جوی که ناخودآگاه در یک محیط پزشکی حاکم است، ترسی در آن‌ها ایجاد می‌کند که نمی‌توانند با آن کنار بیایند. در واقع کودکان نمی‌توانند با این مسئله منطقی برخورد کنند و همین مورد به ایجاد یک تجربه ناخوشایند در آن‌ها دامن می‌زند. ممکن است این ترس به دلیل برخورد با تجهیزات و لوازم دندانپزشکی است که با آن آشنایی ندارند و برایشان عجیب و غریب به نظر می‌رسد. والدین باید درک کنند که رفتار دفاعی کودکان از خودشان غیر عادی نیست و باید از راه منطقی این مشکل را برطرف سازند.

کدام دندانپزشک صلاحیت معاینه کودک را دارد؟

با توجه به واکنش‌های احتمالی کودک در برخورد با دندانپزشک، توصیه می‌شود که یک دندانپزشک متخصص اطفال، فرزند خردسال شما را معاینه کند. گذشته از این که دندانپزشک متخصص کودکان با درمان‌های تخصصی دندان کودکان به خصوص دندان‌های شیری آشنایی کاملی دارد، به خوبی با حالات روحی کودکان در این مورد آشنا است و معمولا محیط مطب یا کلینیک خود را به گونه‌ای طراحی می‌کند که توجه کودک را از مسائل پزشکی دور کند‌. یک دندانپزشک اطفال معمولا در حوزه روانشناسی کودکان مطالعه دارد و به درستی رفتار و احساسات کودک را کنترل و مدیریت می‌کند‌. به این ترتیب با ایجاد یک رابطه مثبت، کودک را به همکاری وا داشته و معاینه و درمان را با سرعت و کیفیت مطلوبی انجام می‌دهد.

۵ راهکار کاهش استرس کودک در مراجعه به دندانپزشک

  1. اگر از سنین خردسالی کودکان خود را با دندانپزشکی آشنا کنید، بهتر با این مسئله کنار می‌آیند. مراقبت از دندان کودک باید از رویش اولین دندان‌ها آغاز شود. اگر مراجعه به دندانپزشک را به پس از پوسیدگی دندان و احساس درد در آن موکول کنید، قطعا قانع کردن کودک برای همکاری با دندانپزشک سخت خواهد شد. در حالی که مراجعه برای درمان‌های ساده و مراقبت، مسئله را برای فرزندتان ساده‌تر کرده و ترس او را از بین می‌برد. شما می‌توانید ضمن مراجعه مرتب به دندانپزشک، ضمن تأمین سلامت دندان‌های فرزند خردسالان، ترس او را مهار کرده و فرهنگ رعایت بهداشت دهان و دندان را در فرزند خود شکل دهید.
  2. به کودکان خود توضیح دهید که مراقبت از دندان‌هایشان چقدر مهم است و مراجعه به دندانپزشک را به عنوان یک روش مراقبتی به آن‌ها معرفی کنید.
  3. لزومی ندارد که تمام کار دندانپزشک را برای فرزندتان شرح دهید اما اگر کودک از شما سوالی پرسید، سعی کنید با استفاده از کلماتی در خور سن کودک، او را قانع کنید.
  4. به کودک خود رشوه ندهید. اگر به فرزند خود وعده دهید که پس از مراجعه به دندانپزشک برای او اسباب بازی یا خوراکی می‌خرید، تنها به ترس و اضطراب او دامن می‌زنید.‌ سعی کنید مراجعه به دندانپزشک را یک امر عادی جلوه دهید.
  5. بهتر است شما نیز با دندانپزشک کودک خود همکاری کنید. به عنوان مثال: اگر پزشک از شما خواست که بیرون از اتاق منتظر باشید، این کار را انجام داده و نزد فرزند خود از کلماتی که بار منفی دارند، استفاده نکنید. در نهایت باید خود را برای هرگونه مخالفت، استرس و بی تابی کودک آماده کرده و سعی کنید با آرامش و منطق با کودک خود رفتار دهید. لازم است در چنین شرایطی به کودک خود کمی فرصت دهید تا مسئله را برای خود حل کند. در ضمن برای رفع این مشکل بهترین راهکار استفاده از تجهیزات مخصوص کودکان و یک اتاق معاینه‌ی فانتزی در دندانپزشکی است تا روحیه‌ی ترس در آن‌ها به حداقل برسد.

روش پیدا کردن یک دندانپزشک اطفال خوب

طبیعی است که شما به عنوان والدین نگران سلامت جسمی و روحی کودکان خود باشید. با توجه به حساسیتی که مراقبت و درمان دندان‌های کودک می‌طلبد، باید یک دندانپزشک اطفال متخصص و حرفه‌ای را انتخاب کنید. انتخاب یک دندانپزشک خوب برای والدین یک مسئله چالش برانگیز است. برای این منظور می‌توانید سوابق کلینیک‌های دندانپزشکی نزدیک به محل زندگی خود، مجوز و گواهی دندانپزشک کودک، محیط کلینیک‌ها، تجهیزات، هزینه ارائه خدمات، میزان رضایت مراجعه کننده‌ها و سایر فاکتورهای مربوط به کلینیک‌ها را با هم مقایسه کنید. شما می‌توانید به سادگی از طریق یک سرچ ساده  در گوگل به این اطلاعات برسید.

منبع : ( سیمادنت )

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا