ریپورتاژ آگهی

درمان بیماری‌های آنورکتال در کودکان

bestkid b

در حال حاضر بیماری‌‌هایی از قبیل بواسیر، آبسه مقعدی، شقاق و … که بیماری مقعدی و آنورکتال به حساب می‌آیند، نه تنها بزرگسالان را بلکه سالانه کودکان زیادی را مبتلا و درگیر خود می‌کنند؛ بنابراین باید به طور جدی پیشگیری را انجام داد و نکاتی را رعایت کرد تا احتمال ابتلا شدن به آن‌ها کاهش یابد. اما گاهی با وجود  مراقبت نیز این بیماری‌ها در بدن فرد پدیدار می‌شوند که در این زمان باید مراحل درمان را به سرعت آغاز کرد تا بیماری شدت پیدا نکند. ما در این مقاله به توضیح درمورد درمان بیماری‌های آنورکتال در کودکان می‌پردازیم زیرا آن‌ها تجربه زیادی نداشته و کم طاقت‌تر هستند، به همین دلیل روش‌های گوناگونی برای درمانشان وجود دارد که در بخش‌های بعدی به طور کامل به آن پرداخته‌ایم.

 بواسیر یا هموروئید در کودکان

بیماری بواسیر که نام دیگر آن هموروئید است، در واقع همان رگ‌های متورم شده اطراف ناحیه مقعد هستند و به دلیل این که کارشان کمک به دفع مدفوع است؛ هنگام بروز مشکل دفع با سختی صورت می‌گیرد. این بیماری اغلب در کودکانی با اضافه وزن دارند اما بی تحرک و همچنین کودکانی که بدنشان از مقدار کمی فیبر و آب برخوردار است، پدیدار می‌شود. گاهی این رگ‌ها به قدری متورم می‌شوند که به شکل یک بافت اضافه در درون یا بیرون مقعد در می‌آیند که هر کدام دارای علائم و درمان متفاوت هستند؛ به عنوان مثال بواسیر داخلی با خونریزی همراه است که اگر درمان نشود؛ روز به روز افزایش می‌یابد اما دردی نداشته و کودکان را آزار نمی‌دهد، در حالی که بواسیر خارجی خونریزی نداشته اما به دلیل اینکه بافت در خارج بدن وجود دارد و دارای ناحیه اعصاب زیادی است؛ معمولا با درد همراه بوده که کودکان را اذیت می‌کند. مادران و پدرانی که کودکشان کم‌خونی دارند و دچار یبوست یا اسهال مزمن همراه با خونریزی شده‌اند، سریعاً به پزشک مراجعه کنند زیرا در مدت زمان کمی ممکن است که مشکلاتی مانند ایجاد کم‌خونی شدید را به وجود آورد.

علائم بیماری بواسیر

  • دل‌ درد
  • مشاهده نواحی متورم در اطراف مقعد
  • دفع همراه با سوزش و درد
  • به جا ماندن خون بر روی مدفوع

درمان بواسیر

درمان بواسیر در کودکان را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد که ما در این قسمت از مقاله به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

گاهی حتی بیماری به قدری سطحی است که با درمان‌های خانگی مانند روغن زیتون، روغن درخت چای و عسل نیز رفع می‌شود؛ اما بهتر است زمانی که یکی از علائم بواسیر در کودک نمایان شد؛ سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا با نوع تشخیصش؛ تعدادی روش برای درمان پیشنهاد دهد.

شقاق در کودکان

یکی دیگر از بیماری‌های آنورکتال که در بین کودکان بسیار شایع است و بسیار رواج دارد، شقاق بوده که به ترک‌خوردگی پوست یا دیواره غشای مخاطی گفته می‌شود، که شدت آن نسبت به عمق و طول ترک‌خوردگی بستگی دارد. این بیماری به دلیل یبوست و اسهال مزمن (حاصل تغذیه نادرست) یا تنگ بودن دریچه مقعد (تحت تاثیر ه ژنتیک فرد و نوع فعالیتش ) ایجاد می‌شود و یکی از نتایج ابتلا به این بیماری در کودکان، خاراندن بیش از اندازه مقعد می‌باشد.

علائم شقاق

  • بروز تب هنگام عفونی شدن بیماری
  • تورم، التهاب و سرخی مقعد
  • ترک و شکاف پوستی در اطراف مقعد
  • دفع همراه با درد و ناقص مدفوع و اجتناب کودکان از دستشویی کردن
  • سوزش و خارش در ناحیه مقعد

درمان شقاق

شقاق نیز جز آن دسته از بیماری‌هایی است که در مراحل اولیه و در صورت سطحی بودن؛ با روش‌های سنتی و خانگی مانند استفاده از روغن زیتون، استحمام نشیمنگاهی، روغن نارگیل، رژیم غذایی فیبردار، شیر، تخم کتان، ژل آرژنین و سرکه سیب که کم هزینه هستند؛ بهبود می‌یابد. اما با پیشرفت بیماری باید به پزشک مراجعه کرد که بنا بر شدت بیماری تزریق بوتاکس، استفاده از دارو و استعمال پماد و لیزر را به بیمار پیشنهاد می‌دهد و برای درمان شقاق کودکان به دلیل اینکه تحمل کمی در برابر درد دارند؛ معمولا از لیزر استفاده می‌کنند.

 

آبسه‌های آنال یا آبسه مقعدی

ایجاد آبسه در نوزادان و کودکان بسیار نادر است؛ زیرا تنها در افرادی که دارای بیماری کرون، نقص ایمنی و بیماری‌های التهابی روده هستند، نمایان می‌شود. آبسه انواع مختلفی دارد که به آن‌ها آبسه جانبی، آبسه دورانی و آبسه گلوتئال می‌گویند. برای تشخیص آبسه به تصویربرداری و سونوگرافی نیاز است، تا پس از تشخیص دقیق پزشک درمان اولیه که همان مصرف آنتی بیوتیک است را جهت کاهش سلولیت اطراف بدن و جلوگیری از انتشار آن آغاز می کند؛ زیرا در کودکان با مصرف دارو و استفاده از کمپرس آب گرم تخلیه آبسه صورت می‌گیرد. پس از آبسه گلوتئال، آبسه دورانی در میان نوزادان بسیار رواج دارد که آبسه‌های کوچک و سطحی هستند و به دلیل عفونت غدد مقعد ایجاد می‌شوند؛ درمان آبسه مقعدی بسیار اهمیت دارد زیرا به ممکن است باعث ایجاد فیستول در نوزاد می‌شود که بروز آن نیر ممکن است نشانه بیماری کرون در بزرگسالی باشد.

درمان بیماری‌های آنورکتال با لیزر

یکی از بهترین روش‌ها برای درمانِ بیماری‌های آنورکتال در کودکان و بزرگسالان استفاده از لیزر است؛ زیرا نه تنها با انجام یک بار صد در صد بیماری را از بین می‌برد بلکه احتمال بازگشت آن را به صفر می‌رساند.

اغلب بیماری‌های آنورکتال در کودکان را با لیزر درمان می‌کنند؛ زیرا بدون درد بوده و خونریزی ندارد که این برای کودکان که تحمل درد و مریضی را ندارند بهترین گزینه محسوب می‌شود. برای درمان با لیزر فرد مبتلا باید به پشت دراز کشیده و آرام‌بخش به او تزریق شود، سپس پرتو لیزر توسط جریانات قوی، چندین گاز تولید می‌کند؛ به این صورت که گاز موجود در لوله CO2 و جریان الکتریکی  CO2 را تحریک کرده و یک پرتو باریک از نور ایجاد و تولید می‌کند.

درمان بیماری های آنورکتال کودکان در کلینیک نور

تشخیص و درمان بیماری‌های آنورکتال در کودکان به قدری حساس و حائز اهمیت است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد؛ به همین دلیل نباید کودک را تحت نظر هر پزشک یا کلینیکی درمان کرد.

یکی از معتبرترین و مجهزترین کلینیک‌ها برای درمان بیماری‌های آنورکتال، کلینیک نور است؛ زیرا در آن پزشکانی متخصص و ماهر که سابقه بالایی در این زمینه دارند، مشغول به کار هستند که از به روزترین دستگاه‌ها برای درمان بیماران خود استفاده می‌کنند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا