زیباترین قصه های کودکان

۲۰ فواید کتاب داستان شب کودک (و ۳ ویژگی داستان خوب)

bestkid b

داستان گفتن برای کودک قبل از خواب، از زمان های بسیار دور در میان والدین یا پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، رایج بوده است. اما در عصر حاضر دوران کودکی در کنار ابزارهای دیجیتالی مانند تلفن های همراه، تبلت ها، رایانه ها و تلوزیون ها می گذرد و جایی برای تعریف قصه های شیرین قبل از خواب نمانده است. این ابزارهای رایانه ای، اوقات خوش در کنار هم بودن را از والدین و کودکان سلب کرده است و موجب دوری آنها از یکدیگر شده است.

فیلیپ پولمن یک نویسنده ی بریتانیایی است که می گوید: “پس از خوراک، پوشاک و مسکن، داستان ها همان چیزی هستند که در جهان بیشتر به آنها نیاز داریم.” در این مطلب به اهمیت و مزایای داستان های شب برای کودک پی می برید. همچنین یاد میگیرید که بهترین داستان هایی که می توانید قبل از خواب برای فرزندتان بخوانید، کدامند.

چرا خواندن داستان قبل از خواب برای کودکان مهم است؟

آیا خواندن داستان برای کودک، واقعاً او را به شخص بهتری تبدیل می کند؟ بله! داستان ها به کودک کمک می کنند تا با شناخت جهان، افق تخیلات و خلاقیت خود را گسترش دهد و در معرض احساسات بسیاری قرار گیرد. داستان ها تعامل بین والدین و فرزندان را تقویت می کنند و مغز کودک نیز با توجه به منطق، اخلاق، استدلال و از همه مهمتر زبان، سریعتر رشد می کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

خواندن کتاب همراه با کودک، اوقات خوشی را برای شما و فرزندتان رقم می زند و باعث می شود برای لحظه ای از این دنیای پرهیاهو و شلوغ، فاصله بگیرید. همچنین، خاطرات به یاد ماندنی را تا پایان عمر، میان شما و فرزندتان به یادگار می گذارد.

قصه درمانی چیست؟ معرفی ۳ قصه کودکانه که خاصیت درمانی دارند!

مزایای خواندن داستان های قبل از خواب برای کودکان

مزایای ذکر شده در زیر، احتمالا هر پدر و مادری را متقاعد به خواندن کتاب برای فرزندش می کند. این مزایا عبارتند از:

  • حافظه را تقویت می کند: یک داستان خوب، ذهن کودک را درگیر می کند و موجب می شود که او پیگیر ماجرا شود و آن را بخاطر بسپارد. از کودک خود بخواهید تا نظر خود را در مورد واقعه یا شخصی که در اوایل داستان معرفی شده است، بگوید و به این ترتیب حافظه ی او را به چالش بکشید.
  • خلاقیت و تفکر انتزاعی را تقویت می کند: غرق شدن در دنیای جادویی فرش های پرنده و حیوانات سخنگو، تخیلات کودک را تحریک می کند و مهارت تفکر خلاق را در او پرورش می دهد. همچنین به کودک کمک می کند تا مثلاً با سگ گرسنه یا درخت خشک همدلی کند. از او بپرسید که اگر به آسمان ها و روی ابرها برود، چه احساسی خواهد داشت؟
  • مهارت های زبان را بهبود می بخشد: با خواندن کتاب، مهارت های زبان فرزندتان را تقویت کنید. با گفتن قصه و داستان، کودک هر روز کلمات جدید و اصطلاحات بیشتری می آموزد. نکته ی مهم این است که این مهارت، در قالب بازی و سرگرمی به کودک آموزش داده می شوند نه از طریق زور و اجبار.
  • گنجینه ی لغات کودک را غنی می کند: با شنیدن کلمات جدید در داستان همراه با گفتن معنی، کودک به سرعت کلمات جدید را به گنجینه ی لغات خود اضافه می کند. می توانید برای کمک به کودک در درک بهتر واژگان، از لغت نامه نیز استفاده کنید.
  • مهارت های ارتباطی را ارتقاء می بخشد: شنیدن مکرر عبارات یا کلمات در زمینه های مختلف، اعتماد به نفس کودک را برای استفاده از آنها در مکالمه های معمول خود افزایش می دهد. روز بعد سعی کنید از کلمات یا عبارات جدید استفاده کنید تا به این ترتیب فرزند شما نیز این الگو را دنبال کند.
  • رشد مغز را تقویت می کند: تعریف داستان ها با صداهای اغراق آمیز و با پس زمینه های متحرک و کم و زیاد کردن تن صدا، قسمتی از مغز را که مربوط به پردازش زبان است به ویژه قشر شنوایی را تقویت و تحریک می کند.
  • افق دید کودک را گسترش می دهد: داستان ها به افزایش اطلاعات کودک در مورد اشیا، مردم و جهان کمک می کنند. خواندن قصه های متنوع برای کودک، دید او را باز می کند و کمک می کند که کودک با فرهنگ ها و چیزهای مختلف آشنا شود.
  • ارزش های اخلاقی کودک را توسعه می دهد: داستان های اخلاقی کوتاه هستند و بطور مستقیم پیامی را برای کودک بیان می کنند که به راحتی قابل درک است. فرزند شما از طریق داستان های آموزنده، رفتار نیک، اخلاق اجتماعی و احترام به دیگران را می آموزد.
  • استرس را کاهش می دهد: اضطراب و نگرانی کودکان می تواند از طریق شنیدن داستان ها برطرف شود. کودک با کمک قصه ها مشکلات خود را فراموش کرده و به یک دنیای جادویی سفر می کند. نتیجه این امر داشتن یک کودک سرزنده و شاد خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است کودک با یک شخصیت یا موقعیت ارتباط برقرار کند و دلهره خود را با شما در میان بگذارد.
  • دیدگاه کودک توسعه می یابد: کودکان با شنیدن داستان، بعضی از شخصیت ها را دوست دارند و بعضی دیگر را دوست ندارند. این به والدین کمک می کند بینشی از دیدگاه فرزندشان کسب کنند و در عین حال موجب تامل و تفکر کودک در مورد داستان می شود.
  • استدلال تحلیلی را ارتقا می بخشد: وقتی داستان موردعلاقه کودک را برای او بخوانید، احتمالاً در مورد رویداد بعدی داستان شروع به صحبت خواهد کرد. کودک شروع به شناسایی الگو ها، پاسخ ها و رفتارهای شخصیت ها می کند. همچنین می تواند بین دنیای واقعی و جهان تخیلی تمایز قائل شود، البته با کمک شما!
  • موجب تنظیم روال خواب کودک می شود: همه کودکان از شنیدن داستان لذت می برند. قبل از شروع قصه گویی، کودک خود را تشویق کنید که شیر بخورد، مسواک بزند و قبل از خواب از توالت استفاده کند. این روال روزمره را دنبال کنید و به این ترتیب صبح ها به یک کودک سرحال سلام کنید!
  • کودک احساس دوست داشته شدن و عشق می کند: برنامه شلوغ والدین و همچنین کودکان اجازه نمی دهد که اوقات با کیفیتی در کنار هم داشته باشند. خواندن کتاب و داستان در رختخواب، احتمالاً باعث ابراز وجود و احساس ارزشمندی در کودک می شود. یادتان باشد به فرزند خود بگویید که چقدر او را دوست دارید.
  • گذراندن وقت بیشتر در کنار کودک: در دنیای پرمشغله ی امروزی، جایی برای وقت گذرانی والدین و کودکان در کنار هم نمانده است. داشتن یک برنامه ی منظم قصه خوانی قبل از خواب، تضمین می کند که والدین و کودک، لحظاتی مملو از تخیل، خلاقیت و و عشق را در کنار هم داشته باشند.

۱۰ تا از بهترین قصه های کودکانه برای خواب که باید برای کودکانتان بخوانید!

بهترین داستان هایی که می توانیم قبل از خواب برای کودک بخوانیم کدامند؟

درک این نکته که ذهن های کودکان بسیار قابل انعطاف هستند و مانند یک اسفنج سریع عمل می کنند، ضروری و لازم است. بنابراین انتخاب داستان های مناسب بسیار مهم است. قبل از خواب برای فرزندتان داستان هایی بخوانید که:

  • تحریک کننده نباشند: هیجان زیاد ممکن است کودک شما را فعال کند و مانع از خواب راحت او شود. همچنین سعی کنید از گفتن داستان های تخیلی و هیجانی قبل از خواب اجتناب کنید.
  • پایان شادی داشته باشند: سعی کنید فرزندتان را قبل از خواب خوشحال کنید و حس خوبی در او ایجاد نمایید. داستان هایی درباره فریب و آزار، باعث ایجاد احساس منفی می شود و ممکن است کودک شما را مضطرب کند.
  • آموزنده باشند: سعی کنید قصه هایی بخوانید که انسانیت و نیکی را به فرزندتان آموزش دهد. داستان های اخلاقی درباره ارزش صداقت، دوری از حرص و آز، دوستی، عشق به حیوانات، پاکیزگی و احترام به راحتی قابل انتقال هستند.

امیدواریم که این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد. اگر شما هم می خواهید کودکی شاد، خلاق و خوش صحبت داشته باشید، اهمیت داستان های شب را دست کم نگیرید و اوقات خوش قصه گویی را از خود و فرزندتان دریغ نکنید.

منبع کمکی

بهترین قصه های کودکانه را از اینجا ببینید

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا