سلامت کودکان

چطور از تبخال کودکان پیشگیری کنیم؟

bestkid b

تبخال ها می توانند در افراد در سنین مختلف ایجاد شوند. تبخال ها تاول های دردناک و کوچکی هستند که می توانند در اطراف بینی، دهان و قسمت های دیگر بدن ایجاد شوند. تبخال های دهانی بسیار شایع هستند و اگر فرزندتان به این عارضه مبتلا شده است، نگران نباشید چون پس از یک هفته خود به خود از بین می روند. در این مطلب به دلایل ایجاد تبخال در کودکان، علائم و روش های درمان آن اشاره شده است.

تبخال چیست؟

تبخال (cold sores) ضایعات کوچکی هستند که در اطراف دهان و لب ها ظاهر می شوند. این زخم ها توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می گردند که معمولاً از طریق بریدگی پوست در داخل یا اطراف دهان وارد بدن می شوند. کودکان معمولا از طریق والدین شان به تبخال مبتلا می گردند. والدین (و دیگر بزرگسالان) ممکن است از طریق ظروف مشترک یا بوسیدن، این بیماری را به فرزندشان منتقل نمایند.

پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، عوامل خاصی می توانند باعث بروز تبخال شوند. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP) اظهار می کند که خستگی و استرس، قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از آب و هوا، بیماری ها، تغییرات هورمونی و رژیم غذایی نامناسب همگی می توانند عوامل موثری در بروز تبخال باشند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

علائم تبخال کودکان چیست؟

کلینیک مایو می گوید که تبخال بسیار شایع و کاملاً مسری هستند. شیوع یک یا چند ضایعه تبخال اغلب به صورت سوزن سوزن شدن و خارش پوست اطراف دهان شروع می شود و منجر به ایجاد یک یا چند تاول می گردد. سپس ممکن است تاول ها به هم بپیوندند و مایعی شفاف و زخم تشکیل بدهند. این ضایعه معمولاً در عرض دو تا چهار هفته بهبود می یابد.

برخی از علائم تبخال مانند بی اشتهایی، تنگی نفس و خونریزی های آسان می توانند مبهم باشند چون در دیگر بیماری های کودکان نیز مشاهده می شود. شیوع ویروس هرپس سیمپلکس ممکن است با درد، درد غدد لنفاوی، دردهای ماهیچه ای و فرسایش بافت لثه همراه باشد.

حتما بخوانید: انواع غذای سالم کودک کدامند؟ (غذاهای اصلی و میان وعده)

پس از ابتلای کودک به ویروس تبخال، ممکن است این ویروس بدون هیچ علامتی در حالت نهفته و خواب باقی بماند اما در آینده (در اثر محرک هایی مانند تب، نور آفتاب، استرس و آب و هوای سرد)، مجددا فعال شود و تاول ها بروز پیدا کنند.

روش درمان تبخال در کودکان

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای تبخال وجود ندارد. AAP (آکادمی پزشکی اطفال آمریکا) به والدین توصیه می کند که وقتی کودک علائم و نشانه های تبخال را نشان می دهد، به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنند. اینکار اهمیت زیادی دارد زیرا پزشک می تواند علت تبخال های دهان را تشخیص دهد و مشخص کند که آیا فرزند شما به ویروس تبخال یا بیماری دیگری مبتلا شده است.

البته برای تسکین تبخال کودک در خانه می توان از راه های مختلفی استفاده نمود. برای مثال می توان یخ یا پارچه ای گرم را روی محل تبخال قرار داد. اگر درد کودک شدید است، پزشک متخصص اطفال ممکن است داروهای ضد درد یا کرم های بدون نسخه را توصیه کند.

اگر کودک تب دارد، می توانید از داروهای تب بر استفاده کنید. برای بهبود زخم های زبان و دهان نیز سعی کنید دهان کودک را با آب نمک یا محلول های ضد عفونی رقیق (فاقد مواد بیحس کننده) شست و شو دهید. خوردن مایعات سرد می تواند از کم شدن آب بدن جلوگیری کند و موجب کاهش تب شود.

با آفت اشتباه نگیرید: آفت دهان کودکان: تفاوت با تبخال، روش درمان طبیعی

نکاتی برای پیشگیری از تبخال در کودکان

تبخال می تواند از بزرگسال به کودک، کودک به کودک یا کودک به بزرگسال منتقل شود. به همین دلیل توصیه می شود از تماس کودک با افرادیکه در هفته های قبل یا هم اکنون به تاول های تبخال مبتلا هستند، جلوگیری نمایید. رعایت بهداشت کامل دست ها برای افراد مبتلا به تبخال و خانواده آنها جهت کاهش شیوع بیماری و رعایت بهداشت دهان و دندان جهت کاهش میکروب های داخل دهان بسیار مهم است.

عادات شخصی دیگری که ممکن است به جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کنند عبارتند از:

  • از به اشتراک گذاشتن ظروف و وسایل شخصی اجتناب کنید.
  • اجازه ندهید افراد مبتلا به تاول‌ های تبخال نوزادتان را بغل کنند یا ببوسند.
  • سیستم ایمنی ضعیف بدن یا استرس، می توانند احتمال بروز تبخال را افزایش دهند. بنابراین فرزندتان را از استرس دور کنید و با استفاده از تغذیه ی مناسب، خواب کافی و ورزش، سیستم ایمنی بدن او را تقویت نمایید.
  • تا حد ممکن کودک را عوامل محرکی مانند نور خورشید دور کنید. برای اینکار از کرم ضد آفتاب یا کرم های لب ضد پرتو فرابنفش استفاده نمایید.
  • کودک را تا چند ماه پس از تولد، به مکان های عمومی و شلوغ نبرید. این عفونت می تواند از طریق تماس تصادفی افراد غریبه با نوزاد انتقال پیدا کند.

تبخال یک بیماری شایع در کودکان است که پس از گذشت یک یا چند هفته بطور خود به خود از بین می رود بنابراین جای نگرانی نیست. اما توجه داشته باشید که اقدامات مناسب را برای جلوگیری از شیوع ویروس انجام دهید و در صورت مشاهده ی علائمی مانند تب شدید، تشنج، بی اشتهایی و عدم هوشیاری کودک، سریعا به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

اطلاعات کامل: تبخال دهان کودک: علت ایجاد، بهترین روشهای درمان وهمه نکات مهم

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا