سلامت کودکان

شربت ایبوپروفن برای کودکان چیست و چرا تجویز می شود؟

bestkid b

بدلیل اینکه کودکان به راحتی قادر به خوردن دارو به شکل قرص نیستند اغلب پزشکان برای آنها شربت تجویز می کنند. شربت ایبوپروفن نیز یکی از داروهایی است که زیاد برای کودکان تجویز و استفاده می شود. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری را در مورد اینکه شربت ایبوپروفن برای کودکان چیست و چرا تجویز می شود؟ در اختیارتان قرار می دهیم.

مقدمه:

در هنگام سرماخوردگی معمولاً کودک، دچار گرفتگی بینی شده، عطسه می‌کند و آب ریزش بینی دارد و گلویش ملتهب می شود. کودک ممکن است در بعضی مواقع تب بالایی داشته باشد. در اینگونه مواقع مراجعه به پزشک اطفال ضروریست البته باید این دارو را مانند سایر داروهای دیگر طبق دستور پزشک به کودک خوراند. بروفن تب را کاهش می‌دهد. این دارو یک داروی ضد درد غیر مخدر برای دردهای خفیف تا متوسط، استفاده می شود.

همچنین خواص ضد التهابی دارد. این دارو آن قسمت از تولیدات بدن را که شامل مواد طبیعی خاصی بوده و باعث التهاب در بدن می‌شوند، مسدود می‌کند. اثر آن باعث کاهش ورم، درد و یا تب می‌شود. دوز ibuprofen برای کودکان بر اساس سن و وزن کودک است. یافته های پژوهش های پزشکان نشان می دهد که ایبوپروفن در مقایسه با استامینوفن در پایین آوردن درجه تب موثرتر است و در مدت زمان پایین نگه داشتن تب نیز از پایداری خوبی نسبت به استامینوفن برخوردار است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: روش جدید و خانگی برای درمان آبریزش بینی کودکان چیست؟

توصیه می گردد در مواردی که استامینوفن نتواند درجه تب را پایین آورد و یا اثر ضد تب پایداتری مورد نظر است. از ایبوپروفن به عنوان داروی ضد تب در کودکان بالای شش ماه استفاده شود.

داروهای مسکن را خودسرانه مصرف نکنید(کلیپ):

شربت ایبوپروفن چیست؟

دلایل مختلفی باعث بروز تب در کودکان و نوزادان می شوند. درجه حرارت بدن در طول شبانه روز بین ۳۶ تا ۳۷.۵درجه سانتی گراد متغیر است. افزایش درجه حرارت بدن از ۳۷.۵ درجه به بالا را تب می‌نامند. در تب‌های شدید گاهی دمای بدن به ۴۱ درجه سانتی گراد نیز می‌رسد که در صورت وقوع آن باید اقدامات خاص اورژانسی برای کاهش تب انجام شود.

یکی از داروهایی که در کنترل درد و تب کودکان استفاده می‌شود ایبوپروفن است که، اشکال مختلف آن با دوز کلی ده میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن کودک قابل استفاده است. میزان استفاده از سوسپانسیون ایبوپروفن برای کاهش تب در کودکان معادل نیم سی سی به ازای هر کیلو وزن بدن در هر شش ساعت است. اگر کودک در هنگام شب شکوه می‌کند، مایل به خوردن و نوشیدن نیست و بسختی آرام می‌شود،

حتماً بخوانید: جدیدترین درمان خانگی گرفتگی بینی کودکان چیست؟ (بهمراه فیلم)

می‌توانید به او داروهای کاهش دهنده تب یا مسکن درد بدهید. از شش ماهگی به بعد کودک می‌تواند داروهای مسکن درد و کاهش‌دهنده تب دریافت کند که شامل داروی موثر ایبوپروفن (Ibuprofen) می‌باشند. شایان ذکر است که ایبوپروفن از سال ۱۹۶۰ به عنوان داروی کنترل درد اختراع شده و در حال حاضر جز داروهای اساسی است.

ایبوپروفن۱

عوارض جانبی ایبوپروفن:

ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، اسهال، یبوست، سرگیجه و یا خواب آلودگی ممکن است اتفاق بیفتد. اگر هر کدام از این عوارض به وجود آمده یا بدتر شد، با پزشک یا داروساز خود تماس گرفته راهنمایی لازم را از او بخواهید. اگر پزشک شما این دارو را برای شما تجویز کرده، به یاد داشته باشید که وی پزشک است و درباره عوارض و فواید آن بهتر از شما میداند؛

حتما بخوانید: بهترین روش درمان دندان درد کودکان در منزل (کاملا موثر)

روش و مقدار مصرف:

ایبوپروفن در کودکان ۶ ماه تا ۱۲ سال: برای کاهش تب در کودکان و نوزادان از سوسپانسیون خوراکی ایبوپروفن (اصطلاحا شربت ایبوپروفن) می توان استفاده کرد. به این ترتیب که: ۵ میلی گرم/کیلوگرم بر اساس وزن کودک محاسبه می شود و هر ۶ تا ۸ ساعت مصرف می گردد.

در صورتی که تب بیشتر از ۳۹ درجه باشد مقدار ۱۰ میلی گرم/کیلوگرم از ایبوپروفن محاسبه می شود و هر ۶ تا ۸ ساعت برای کودک مصرف می گردد. حداکثر دوزاژ روزانه ایبوپروفن برای کودکان ۴۰ میلی گرم/کیلوگرم است. در تسکین درد های خفیف تا متوسط در کودکان از مقدار ۱۰ میلی گرم/کیلوگرم ایبوپروفن هر ۶ تا ۸ ساعت استفاده می شود.

مکانیسم اثر:

  • نیم ساعت بعد از مصرف خوراکی ایبوپروفن، اثرات ضد درد آن آغاز می شود. مکانیسم اثر ایبوپروفن احتمالا از طریق مهار سنتز پروستاگلاندین است. عملکرد آنزیم سیکلواکسیژناز را مهار کرده و تشکیل پیش سازهای PG و ترومبوکسان از اسید آراشیدونیک را کاهش می دهد.

فارماکوکینتیک:

  • ۸۰ درصد ایبوپروفن از طریق گوارشی جذب می شود.
  • نیمه عمر دارو ۲ تا ۴ ساعت است.
  • ایبوپروفن به طور عمده از راه ادرار دفع می شود.

موارد مصرف:

پزشکان به دلایل مختلفی ایبوپروفن را برای کودکان تجویز می کنند مثلاً درد ناشی از رشد دندان یا دندان درد، درد بعد از عمل، گوش درد،دل درد،ف سرماخوردگی و … . پس ایبوپروفن برای تسکین درد و تب کاربرد دارد.

ایبوپروفن

حتما بخوانید: اطلاعاتی که راجب دندان درآوردن نوزاد و تب ناشی از آن حتما باید بدانید!

نکته!

استفاده از وسایلی چون قاشق برای دادن شربت به کودک مناسب نیست زیرا برخی داروها آنقدر قوی هستند که حتی چند قطره آن هم برای نوزاد خطرناک است. در ضمن اگر تب کودک شما خفیف و قابل تحمل است نیازی به تب بر نیست.

چنانچه سؤالی در مورد موضوع این مطلب دارید در بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫52 دیدگاه ها

  1. سلام . من مقدار دارو تجویز شده رو متوجه نمیشم ، کودک من ۱۶ ماهه هستش با ۱۰ کبلو وزن ، من اگر بخوام بهش ایبوپروفن بدم چند سی سی باید بدم ?یا اینکه مثل استامنوفن قطره ای بهش بدم ، مثلا ۲۰ قطره?
    لطفا اگه جواب دهی ۲۴ ساعته هستش به من جواب بدید . ممنون میشم .

      1. سلام چنروز دیگ باید واکسن ۱۸ ماهگی دخترمو بزنم، میشه برای اینکه تبش خیلی بالا نره از همون اول بجای استامینوفن ایبوپروفن بهش بدم؟و اینکه چطور و چقدر بدم، هر چند ساعت چن قطره؟

      2. سلام ببیخشید من دخترم ۷ماه و۸روزشه تب کرده بود بردم دکترگفتن ریه ش عفونت کرده بهش ایبوپروفن دادن من ۳روز دادم تبش خوب شده قطع کردمش به نظرتون بازم بدم یانه نیازی نیست

          1. سلام دخترم ۲سالشه هر۲ماه یه بارتب میکنه میشه کمکم کنید چکارکنم چندین بارهم بستریش کردم ممنون میشم

      3. سلام دست پچمو پین گذاشتم ولی شبا از کلافه بودن نمیخوابه ۲ سالشه میخواستم بدونم چند سی سی بهش بدم ضرر نداره واسش

    1. با سلام به ازای هر کیلو وزن کودک نیم سی سی از شربت را به او بخورانید بهتر است این کار را با سرنگهای آمپول انجام دهید که سی سی روی ان با عدد مشخص شده است و راحت تر می شود آن را وارد دهان کودک کنید

    2. سلام دکتر بچه ام ۳ سال و ۱۱ماهشه تب ۳۹درجه داره هیچ علائمی نداره فقط تب داره، دوبار استامینوفن دادم هر چهار ساعت، تبش پایین نیامد، بعد از ۷ ساعت ۵سی سی ایبو بروفن دادم، شش ساعت بعد دوباره ایبو بروفن دادم این کار ایرادی نداره متشکرم

        1. سلام خسته نباشید من واکسن دو ماهگی پسرمو زدم فاویسم نمیتونم بهش استامینوفن بدم الان هم به دکتر دسترسی ندارم و تب میکنه وزنش ۶ کیلو چند قطره ایبوپروفن بهش بدم؟؟

    3. هر۱کیلووزن بچه نیم سی سی شربت باید بدی بچه ت ۱۰کیلو۵سی سی بهش بده ۵سی سی میشه پریه سرسرنگ پنی سیلین ک میزنیم

    4. سلام‌ دخترم ۳ماهشه سرما خورد سینش یکم خر خر میکردو تکو توک هم سرفه.دوتر بهش شربت پروویل داد با قطره بینی رینومکسان.با قطره بینی بتازونیت.الان بهتر شده ولی خوب خوب ن.ینی تک سرفه داره ویکمم ابریزش ن زیاد.داروهاشو بدم هنوز؟؟؟ضرر نداره؟خوب خوب نشده نگرانم?

  2. با سلام بچه ی من سرفه میکند سرفه ای که موقع سرماخوردگی روی میدهد اما هیچ کدام از سایر علایم سرماخوردگی رو ندارد قبلا هم سرما خورده بود که دکتر چندتا دارو تجویز کرده بود
    دلیل سرفه کردنش میتونه چیز دیگه ای هم باشه ؟ نیازه ببریم دکتر یا با همان داروهای سرماخوردیگی خوب میشه اگه خوب میشه از کدامش استفاده کنیم؟
    با تشکر

    1. با سلام، دختر من دو ماهشه و امروز بردم واکسن دو ماهگی اش رو زدن
      الان تبش تا ۳۸ درجه میاد. آیا خطرناکه و باید چکار کرد؟

      1. تب تا ۳۸ درجه و به مدت ۲ تا ۳ روز بعد از واکسن ها معمولا طبیعی ست و نشان از سلامت بدن کودک دارد. اما اگر دما بالاتر رفت یا بیشتر طول کشید باید به پزشک مراجعه کرد

      2. سلام ببخشید اقای دوکتر پسر ۱۴ ماهه من خیلی زود زود سرما خوردگی میگرد بردم دوکتر شربت پرووفیل بهش داد جا باید زود زود بهش بدم می تونه جواب بدی درمانش چیه خیلی گریه میکنه

  3. سلام. دخترم ۷سالشه. سرش درد میکنه. این ایام که ویروس کرونا هست را پیشگیری با این دارو امکان پذیره؟ تشکر

    1. سلام ایپوبروفن فقط برای کاهش تب ناشی از کرونا استفاده میشه و برای پیشگیری در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد

  4. سلام،بچه ام هشت ماهشه،اون سرفه میکنه وتک وتوک عطسه هم داره علائم دیگه ای نداره،چه دارویی براش استفاده کنم،میتونم بهش دیفن هیدرامین بدم؟چه مقدار؟

      1. با سلام. دخترم ده ماهش است و از ۴ ماهگی شروع کرد به درد دندان درآوردن و از آخر ماه پنجم دنوناش دراومدن. ولی خیلی درد می‌کشه موقع دندان درآوردن. و ما شربت ایبوبروفن شب ها یک سی سی می دهیم. کار درستی میکنیم یا نه؟

      2. سلام چند روز بچه ام تب داره 7ماهشه خودم قطر تب بر براش گرفتم تاثیری نداشت دکتر بردمش ایبوپروفن‌ و آموکسی کلاوه داد بهش میدم خوب نشد چشماش قرمز میشه بدن کهیر زده میشه راهنمایی کنید

        1. سلام آقای دکتر پسرم هشت ماهشه سرماخورده تب هم داره ۳۸ درجه با استامینوفن و شیاف پایین نمیاد ،بروفن بدم بهش؟؟

  5. باسلام پسر من ۱۸ ماهشه و فقط با بروفن تبش پایین میاد اما متاسفانه تا بهش میدم اینقد بدش میاد سریع استفراغش میکنه با اینکه با طعم البالوو میوه ایی سوالم اینه میشه قاطی شیر خشک بکنم بهش بدم؟

  6. سلام. دختر شش ساله دارم که هر سه ماه یکبار تب شدید می‌کنه سه تا پنج روز هم طول می‌کشه و هیییچ علامتی دیگه ای نداره، نه سرفه نه عطسه نه آبریزش. آزمایش ادرار هم خوب بوده.. نمی‌دونم چیه علت تب کردنش؟ فقط یکم لوزه داره

  7. سلام من بچه ام ۲ ماهشه خیلی بیقراری میکنه و شیرم رو هم هرکاری میکنم نمیخوره چیکار کنم
    شربت ایبوپروفن بد م بخوابه ؟

  8. سلام..دخترم دوسالشه دوروزه تب کرده امروزدکتر بردم درکنارداروهای لازم پروفن هم تجویز کرده…تبش۳۸.۴بودباید بهش ۲.۵ سی سی میدادم اشتباه ۵ سی سی دادم آیا مشکلی پیش میاد؟نگرانم

  9. سلام دکتر دختر من ۲ سال و نیمشه از دیروز تب داره و بیحالی و بدن درد . هر ۶ ساعت بهش استامینوفن دادم ولی بعد از ۲۴ ساعت خوب نشد بردم دکتر تب بر پروفن داد. الان یک دوزشو دادم ولی بازم زیاد اثر نکرده بدنش گرمه و بیحاله . چیکار کنم ؟

  10. با سلام.واکسن شش ماهگی دخترم رو زدیم.
    خیلی ناآرومی میکنه و نمیخابه.
    استامینفون رو هم میاره بالا.
    میشه به جاش ایبوپروفن داد؟

  11. سلام.امکان این موضوع هست که شربت ایبوبوروفن رو با آب میوه ترکیب کرد که باعث حالت تهوع کودک نشه ؟؟ ممنونم

  12. سلام پسرم یک هفته هست تب داره پروفن روقطع میکنم بازم تب میکنه ۴تا دکتر بردم همشون پروفن وسرماخوردگی روتجویز میکنن ادرارش خیلی کم شده یکم استرس گرفتم تاکی باید شربت روادامه بدم .

  13. سلام خسته نباشید پسرم یک سالشه از چهارشنبه شب تب شدید داره( ۳۸ تا۳۹)شیاف دیکلوفناک با شربت پارازیت بهش میدیم تبش پایین میاد ولی بعد یکی دو ساعت بالا میره.میشه راهنمایی کنید که چیکار کنیم

  14. باعرض سلام کودک ۸ ساله دارم بر اثر دندان درد تب هم پیدا کرده قرص ایبوروفین دادن بهش میخوره کمتر میشه وبعد دوباره تب ظاهر میشه موقع خواب چیکار باید کرد ممنون میشم جواب بدید

  15. سلام
    پسرمن ۵ ساله است تب شدید دارد ، علت تب آن گلو دردی است .
    بخاطر تداوی دوکتور بردم شربت آیبروفین و آمپول پینسلین توصیه کردند.
    شب تب بدنش کنترول نمیشد دوبار شربت آیبروفین هر بار مقدار ۵سی سی خوراندم اما باز هم تب پائین نشد .
    به مقدار ۱۰ سی سی شربت ایستامینوفن نیز خوراندم ، نیم ساعت دیگه عرق سرد بدنش را گرفت تب بدنش پائین شد .
    استفاده یکجا از آیبروفین و ایستامینوفن چی عوارضی دارد؟

  16. سلام خسته نباشید دختر من شب سردرد و حالت تهوع و لرز داره وقتی شربت رو میدم سردرد خوب میشه اما بلا فاصله بالا میاره چیکارش کنم؟؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام خسته نباشید من دخترم ۵سالشه پاشنه پاش رو دکتر جراحی کرد بعد ۴ روز زخمش یه کم تورم و قرمزی داره دکتر گفته علاوه بر سفالکسین ۲۵۰ شربت ایبوبروفن بخوره،میخواستم بدونم آیا ایبوپرفن خواصیت رفع تورم و قرمزی دور زخم رو داره یا خیر اگه نداره بهش ندم چون درد نداره

  17. سلام پسرم ۲سال و۲ماهشه بیشتر وقتها تب داره.الان هم مدتی وقت خوابش درست نفس نمیکنه و آب ازدهانش می‌ریزه.وقتی چیزی میخوره قورت دادن واسش سخته

  18. سلام آقای دکتر پسر من ۷ماه نیم سن دارد ۲روز پیش به دلیل طب بالا دکتر مراجعه کردید که احتمال کرونا داد الان هم بهش استامینوفن میدم هم بروفن اول اینکه آیا درست هست بعد طب بچه زمانی پایین میاد اگه زمان دوباره دادن دارو باشه باید بهش بدم یا وایسم دوباره بالا بره چون هی بالا و پایین میشه

  19. سلام پسرم ۶ماهه هسش الان دو روزه زود زود عطسه میکنه گلوشم یه مقدار خر خرمیکنه آبریزش بینی وتب نداره سرفم گه گداری میکنه متخصص اطفال نبود بردمش پیش پزشک عمومی این داروهارو داد(کلدآوت،ایبوپروفن،ایراپراکس) مشکل نداره استفادش کنم ممنون میشم جواب بدید

  20. سلام خسته نباشید
    بچه من که دختر هم هست بدلیل چکاب پیش دکتر متخصص قلب نوزاد رفتیم و گفتن که بچه زمانی که به دنیا میاد یه سوراخ داخل قلبش هست که بعد از تولد نهایت ۴۸ ساعت بعد بسته میشه اما مال کودک ما کوچک شده اما بسته نشده و حالا گفتن که سه روز شربت ایبوکسیر مصرف کنه و احتمال زیاد بسته میشه
    میخواستم ببینم این دارو واسه این کار هم هست یا فقط جنبه تب بری داره
    چون بچه ما اصلا نه بد آرومی داره و نه درد

  21. سلام آقای دخترم ۱۲ماهشه بخاطردندان درآوردن تب زیادی کردبهش شربت ایبوپروفن دادم الان بدنش دون دون قرمزه وخیلی بی قراری میکنه چیکارکنم؟

  22. باسلام
    مصرف داروی ایبوپروفن با داری دیفن هدرامین چه عوارضی می‌تواند داشته باشد
    حداقل فاصله مصرف این دو دارو که پزشک تجویز نموده در کود ۵ساله با۱۷کیلو وزن چقدر است

  23. سلام من بچه آم 10 ماه هستش خودم میخام ترک کنم آیا از ایبوپروفن‌ میشه بهش بدم که توی ترک من درد نداشته باشه

  24. سلام من دخترم یه سالو نیمشه دوسه ماه پیش عفونت داشت بستری شد خوب شد ولی باز تب میکنه و سرفه هم میکنه تب هم داره ایبوپروفن خوبه ک بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا