سلامت کودکان

سرفه خلط دار کودکان: 6 درمان خانگی+ بهترین شربت

دلایل زیادی برای سرفه کودکان وجود دارد و برای والدین خیلی سخت است که بفهمند چه چیزی باعث آن شده است و چه زمانی باید به یک متخصص اطفال مراجعه کنند.

معمولا سرفه کودک چیز نگران‌ کننده ‌ای نیست. هر ساله والدین می ‌توانند انتظار چند بار سرما خوردن را برای فرزندان شان داشته باشند، مخصوصا در ماه ‌های پاییز و زمستان که سرفه به عنوان یک عارضه جانبی ، جز لاینفک آن خواهد بود. اما مواقعی هم لازم است به پزشک مراجعه کنید.

پست مشابه: جدیدترین روش درمان خانگی سرفه کودکان با داروهای گیاهی 

به عنوان یک قاعده کلی، اگر کودک شما سرفه ‌ای داشته باشد که به تدریج بدتر می ‌شود یا بیش از پنج تا هفت روز بدون آثار بهبود طول می ‌کشد، بهتر است توسط یک متخصص معاینه شود.

چه چیزی باعث سرفه در کودک می ‌شود؟

هشت علت شایع سرفه کودک و علائمی که نشان می ‌دهد باید به پزشک مراجعه کنید، به شرح زیر هستند:

سرماخوردگی

سرماخوردگی که همیشه با آن سر و کار داریم، اغلب با سرفه‌ های مرطوب و خلط ‌دار همراه است.

معمولا در صورت داشتن علائم زیر توصیه می ‌شود که حتما با پزشک تماس بگیرید: صدای کودک تان گرفته است و سرفه خلط ‌دار دارد. اگر کودک شما سرما خورده باشد، دارو های خاصی لازم نیست به او بدهید.

به کودک به مقدار کافی آب بدهید، از او بخواهید بینی ‌اش را مرتب پاک کند و در صورت نیاز استراحت کند. کودک شما می ‌تواند در صورتی که به مدت 24 ساعت بدون دارو تب نداشته باشد، به مدرسه برود. دارو های سرفه و سرماخوردگی به معمولا برای کودکان تجویز نمی ‌شود.

علت سرفه خلط دار در کودکان، 7 بهترین روش درمان دارویی و گیاهی

آلرژی

معمولا کودک زیر 2 تا 3 سال دچار آلرژی فصلی نمی‌ شود. علائم آلرژی فصلی شامل خارش ، آبریزش چشم، آبریزش بینی، سرفه و گرفتگی بینی، عطسه و گاهی اوقات گلو درد است. با این حال، آلرژی معمولا باعث خستگی، درد بدن یا تب نمی ‌شود.

در صورتی که علائم آلرژی در کودک هم چنان وجود دارد، با پزشک تماس بگیرید. پزشک ممکن است دارو های مخصوص آلرژی را بسته به سن و علائم کودک تان تجویز کند. اگر کودک در حال حاضر برای آلرژی های فصلی دارو مصرف می ‌کند و علائم هم چنان ادامه دارد، با متخصص اطفال تماس بگیرید.

ویروس سنسیشیال تنفسی

ویروس سنسیشیال تنفسی که معمولا به عنوان RSV شناخته می‌ شود، یک ویروس خاص است که علائم مشابهی با سرماخوردگی دارد، اما ممکن هم است که یک ویروس چالش برانگیز و حتی کشنده برای نوزادان یا کودکان خردسال باشد.

اگر کودک شما به سختی نفس می ‌کشد یعنی نفس‌ هایش تنگ و سریع است، با متخصص اطفال تماس بگیرید. راه پی بردن به وجود مشکل در تنفس گاهی گوش دادن به صدای کودک نیست، بلکه توجه به قفسه سینه او است. اگر کمی دقت کنید احتمالا می ‌بینید که سینه کودک شما فرو می ‌رود و دنده ‌هایش با هر دم و بازدم نمایان و غیب می ‌شوند. اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک کودک تان تماس بگیرید.

برونشیولیت

شایع‌ ترین علت برونشیولیت ویروس RSV است، اما ویروس ‌های دیگر ممکن است علائم مشابهی ایجاد کنند. برونشیولیت عمدتا در کودکان 2 ساله و خردسال ‌تر دیده می ‌شود و باعث خس خس سینه و مشکل تنفس خواهد شد.

اگر سرفه خشک کودک هنگام نفس کشیدن به صدا هایی مشابه خس خس و سوت بلبلی تبدیل می ‌شود، متخصص اطفال تماس بگیرید. علاوه بر این، اگر کودک شما سخت نفس می ‌کشد هم باید به متخصص مراجعه کنید.

همچنین بخوانید : نحوه پخت یک سوپ مقوی برای درمان سرماخوردگی کودک

ذات‌الریه

علائم پنومونی یا همان ذات‌الریه در کودکان متفاوت با بزرگسالان است و اختلافشان در چیز های جزئی است. اما در کل ذات‌الریه معمولا با تب بالا همراه است. علائم هم با توجه به سن و علت ایجاد آن متفاوت خواهد بود.

اگر کودک شما سرفه مکرر با تب بالا دارد یا سریع و سخت نفس می ‌کشد، با متخصص اطفال تماس بگیرید.

آسم

آسم شایع‌ ترین بیماری مزمن دوران کودکی است که تقریبا یک نفر از هر 10 کودک را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. حملات آسم می ‌تواند گهگاهی بروز کند و از بین برود. ممکن است به خاطر عواملی مثل ورزش، هوای سرد، هیجان ، خندیدن، داد زدن و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مثل دود سیگار و آلودگی هوا ایجاد شود.

اگر سرفه کودک شما با خس خس سینه همراه است و اغلب صدای بلند و سوت مانندی آن هم بیشتر در هنگام بازدم دارد، با متخصص اطفال تماس بگیرید.

خروسک

خروسک زمانی اتفاق می ‌افتد که راه هوایی فوقانی (بینی و بالای گلو) متورم و باعث می ‌شود که کودک سخت نفس بکشد. خروسک معمولا در پاییز و زمستان رخ می‌ دهد و پسران را بیشتر از دختران تحت تاثیر قرار می‌ دهد. یک کودک می ‌تواند در هر سنی خروسک داشته باشد، اما در کودکان زیر 5 سال بیشتر این اتفاق می ‌افتد.

اگر سرفه‌ های خروسکی کودک صدایی شبیه واق واق سگ دارند و معمولا هنگام نفس کشیدن (دم) بلند هستند، حتما با پزشک کودک تماس بگیرید.

۴ تا از بهترین و جدیدترین شربت های سرفه کودکان (درمان سریع)

سیاه ‌سرفه

سیاه‌ سرفه یک بیماری بسیار مسری و مربوط به غشای مخاطی تنفسی است. این بیماری که منشا باکتریایی دارد، به راحتی از طریق سرفه و عطسه فرد آلوده سرایت پیدا می ‌کند، اما ممکن است با یک سری واکسن از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

اگر سرفه کودک شما کوتاه و شدید است و گاهی اوقات با نفس‌ های بلند همراه می ‌شود و صدایی شبیه صدای جغد (هو) به وجود می ‌آورد، با متخصص اطفال تماس بگیرید.

آیا ممکن است سرفه کودک به خاطر کرونا باشد؟

کرونا یک ویروس تنفسی مسری است که می ‌تواند طیف گسترده ‌ای از علائم از جمله سرفه و تب ایجاد کند. تشخیص تفاوت بین کووید و سرماخوردگی یا عفونت تنفسی بدون آزمایش امکان ‌پذیر نیست. به همین دلیل، بهتر است تست کرونا بدهید تا وجود یا عدم وجود آن مشخص شود. اگر تست کرونای کودک شما مثبت باشد، باید او را از افراد غیر مبتلا، دور نگه دارید. بهترین راه برای پیشگیری از کرونا، زدن واکسن این ویروس است.

اگر کودک شما تب یا لرز، سرفه، تنگی نفس یا مشکل تنفسی، خستگی ، درد عضلانی یا بدن، سر درد، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، گلو درد، گرفتگی یا آبریزش بینی، تهوع یا استفراغ یا اسهال دارد، با متخصص اطفال تماس بگیرید. اگر کودک شما ترکیبی از هر یک از این علائم را دارد، باید تست کرونا بدهد.

بخوانید: بهترین و جدیدترین روش درمان سرفه خلط دار کودکان چیست؟

چه کار کنیم سرفه کودک بهتر شود؟

علت سرفه کودک هر چه که باشد مهم نیست. چند راهکار زیر کمک تان می ‌کند که در خانه این مشکل را تا حدودی بر طرف کنید:

1-به کودک بیشتر مایعات بدهید. افزایش مصرف مایعات می ‌تواند به تسکین گلو درد کمک کند و مخاط موجود در ریه‌ های کودک را رقیق‌ تر نماید.

2- زیر سر کودک را بلندتر کنید. استراحت زیاد به کودک شما کمک می ‌کند تا سلامتی ‌اش را به دست بیاورد، اما گرفتگی بینی ممکن است خواب را برای او دشوار کند. سعی کنید زیر سر را با قرار دادن چند بالشت زیر تشک بالا ببرید تا کودک تنفس راحت ‌تری داشته باشد.

3- خانه را مرطوب کنید. حمام یا دوش آب گرم می ‌تواند به تنفس کودک شما کمک کند. استفاده از یک دستگاه رطوبت ‌ساز (بخور) سرد در اتاق کودک هم می ‌تواند تنفس او را در هنگان خواب بهتر کند.

4- محرک ‌ها را از بین ببرید. محرک‌ ها می ‌توانند گاز های شیمیایی، دود سیگار و ذرات ریز موجود در هوا باشند.

شربت سیتریزین برای سرفه کودکان+ روش استفاده و نکات دیگر

در آخر توصیه می ‌شود با احتیاط از دارو های بدون نسخه استفاده کنید. در واقع مضرات دارو های ضد سرفه معمولا می ‌تواند بیشتر از مزایایش باشد و برای کودکان توصیه نمی ‌شوند. با این حال، کودکان ممکن است به برخی از دارو های بدون نسخه مثل استامینوفن برای درد یا تب نیاز داشته باشند. دستورالعمل ‌های مصرف دارو ها را با دقت دنبال کنید. همیشه قبل از دادن دارو های بدون نسخه به کودک زیر 6 سال، با پزشک او مشورت بگیرید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا