سلامت کودکان

درمان لوزه کودکان در طب سنتی با 6 روش موثر

bestkid b

التهاب لوزه (Tonsillitis) التهابی است که معمولا توسط عفونت ناشی از ویروس ‌ها یا باکتری ‌ها ایجاد می ‌شود. لوزه‌ ها غده‌ هایی در هر دو طرف پشت گلو هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌ کنند تا بدن را از عفونت ‌ها در امان نگه دارد. لوزه‌ های ملتهب قرمز و متورم می‌ شوند و ممکن است که حتی باعث گلو درد نیز شوند.

علائم التهاب لوزه چیست؟

لوزه ‌های ملتهب ظاهر قرمز و متورمی دارند و ممکن است با یک لایه یا لکه‌ های زرد یا سفید پوشیده شوند. یک کودک مبتلا به التهاب لوزه ممکن است مشکلات زیر را داشته باشد:

  • گلو درد
  • تب
  • بوی بد دهان
  • تورم غدد لنفاوی در گردن
  • مشکل بلع
  • دل درد
  • سر درد

استفاده کودکان از موبایل خوب است یا بد؟ تاثیر امواج آن؟

چه چیزی باعث التهاب لوزه می ‌شود؟

التهاب لوزه معمولا توسط یک ویروس ایجاد می ‌شود؛ مثل:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • آدنو ویروس‌ ها
  • ویروس آنفولانزا
  • ویروس اپشتین بار (مونو)

باکتری ‌ها هم ممکن است باعث التهاب لوزه شوند که معمولا استرپتوکوک گروه A سهم بیشتری دارند. در این صورت فرد دچار گلو دردی به نام گلو درد استرپتوکوکی می‌ شود. به ندرت، التهاب لوزه توسط چیزی غیر از عفونت ایجاد خواهد شد.

هر کسی در هر سنی می ‌تواند به التهاب لوزه مبتلا شود، اما در بین کودکان شایع ‌تر از بزرگسالان است. گلو درد استرپتوکوکی در کودکان و نوجوانان 5 تا 15 ساله شایع است.

حتما بخوانید:  آشنایی با ۱۰ راه صحیح آموزش نحوه استفاده کودکان از اینترنت

التهاب لوزه چگونه تشخیص داده می‌ شود؟

پزشکان در مورد علائم از بیمار سوال می‌ کنند و یک معاینه انجام می ‌دهند. آن ها داخل دهان، پشت گلو و گردن را بررسی می ‌کنند.

یا ممکن است با یک گوش پاک‌کن نرم از لوزه ‌ها و پشت گلو نمونه‌ گیری شود که می ‌توان:

  • به سرعت با یک تست سریع استرپتوکوکی که در عرض چند دقیقه جوابش آماده می ‌شود آن را آزمایش کرد.
  • یا برای کشت میکروب گلو که چند روز طول می ‌کشد به آزمایشگاه فرستاده شود.

اگر آزمایش سریع استرپتوکوک علائم استرپتوکوک را نشان ندهد، باید منتظر جواب کشت بود.

پس اگر کودک تان علائم لوزه دارد، بهتر است از او نمونه گرفته شود.

چه سنی برای خرید گوشی مناسب است؟ و 7 نکته روش استفاده

التهاب لوزه چگونه درمان می‌ شود؟

درمان بستگی به این دارد که التهاب لوزه ناشی از کدام یک از موارد زیر است:

  • یک ویروس، که در این صورت بدن به تنهایی با عفونت مبارزه خواهد کرد .
  • باکتری، که در این صورت دکتر یک آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد کرد. به کودک کمک کنید تا آنتی ‌بیوتیک ‌ها را دقیقا همان طور که دستور داده شده مصرف کند. این کار کمک می ‌کند تا علائم به سرعت برطرف و از گسترش عفونت جلوگیری شود.

حتی اگر کودک احساس بهبودی می ‌کند، باید دوره درمان با دارو تکمیل شود زیرا عفونت می ‌تواند مجددا عود کند. این کار به پیشگیری از سایر مشکلات مثل تب روماتیسمی (که می ‌تواند به قلب آسیب برساند)، بیماری کلیوی یا عفونت ‌های جدی ‌تر در سایر قسمت ‌های بدن که استرپتوکوک گروه A می ‌تواند ایجاد کند، کمک می‌ کند.

بلد باشید: 12 غذای عالی تقویت حداکثری سیستم ایمنی بدن کودک

گاهی اگر لوزه ‌ها به قدری آلوده یا بزرگ شوند که تنفس در شب را برای کودک دشوار کنند، ممکن است پزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی  لوزه ‌برداری (جراحی برای برداشتن لوزه‌ ها) را توصیه کند. عمل لوزه ‌برداری عمل عادی و رایجی است. اما در حال حاضر، کارشناسان از دستورالعمل‌ های خاصی استفاده می ‌کنند که مشخص می ‌کند آیا برداشتن لوزه بهترین درمان برای بیمار هست یا خیر. به طور کلی، اگر یک کودک در طول یک سال هفت بار گلو درد، در طول دو سال پی در پی 5 بار یا در طول 3 سال متوالی 3 بار گلو درد را تجربه کرده باشد، عمل لوزه ‌برداری انجام می ‌شود.

6 درمان طب سنتی برای التهاب لوزه

درمان لوزه‌های ملتهب در کودکان با استفاده از روش‌های طب سنتی معمولاً شامل روش‌های طبیعی و خانگی است که به تسکین علائم و التهاب کمک می‌کنند. با این حال، توجه داشته باشید که در صورت شدید بودن علائم یا ادامه‌دار بودن مشکل، مراجعه به پزشک ضروری است. در ادامه به چند روش متداول در طب سنتی برای درمان التهاب لوزه‌ها اشاره می‌کنم:

  1. گرگره آب نمک گرم: گرگره کردن با آب نمک گرم می‌تواند به کاهش التهاب و تسکین درد گلو کمک کند. برای این کار، یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و به کودک برای گرگره کردن بدهید.
  2. چای گیاهی: چای‌های گیاهی مانند چای بابونه، زنجبیل یا نعناع می‌توانند به التهاب و درد گلو کمک کنند. می‌توانید مقداری عسل نیز به چای اضافه کنید تا خاصیت ضدالتهابی و آرام‌بخش آن افزایش یابد.
  3. مصرف عسل و لیمو: ترکیب عسل و آب لیمو می‌تواند به تسکین درد و التهاب گلو کمک کند. عسل خاصیت طبیعی ضدباکتریایی دارد و لیمو سرشار از ویتامین C است.
  4. استفاده از مخلوط‌های گیاهی: برخی مخلوط‌های گیاهی مانند زنجبیل، سیر، و پیاز می‌توانند به عنوان داروهای خانگی برای تسکین التهاب لوزه‌ها استفاده شوند.
  5. نگهداری هوای مرطوب: استفاده از دستگاه بخور سرد یا قرار دادن یک کاسه آب در اتاق خواب کودک می‌تواند به جلوگیری از خشکی هوا و تسکین درد گلو کمک کند.
  6. پرهیز از مواد غذایی تحریک‌کننده: پرهیز از غذاهای اسیدی، تند یا خیلی داغ که می‌توانند التهاب گلو را تشدید کنند.

همیشه قبل از استفاده از روش‌های طب سنتی برای درمان کودکان، مشورت با پزشک متخصص کودکان توصیه می‌شود تا از ایمنی و مناسب بودن درمان اطمینان حاصل شود

چگونه می ‌توانم حال فرزندم را بهتر کنم؟

حتما به کودک مایعات زیادی بدهید و بگذارید که تا می‌ تواند استراحت کند. اگر هنگام بلعیدن غذا درد دارد، مایعات و غذا های نرم به او بدهید. برخی از بچه‌ ها نوشیدنی ‌های گرم مثل سوپ یا چای شیرین را ترجیح می ‌دهند. بچه‌ های دیگر غذا های سرد یا یخ‌ زده مثل میلک شیک، اسموتی، بستنی را دوست دارند. بچه ‌های بزرگ تر می ‌توانند آب ‌نبات‌ یا قرص گلو بمکند.

شما می ‌توانید برای درد گلو یک مسکن مثل استامینوفن یا ایبوپروفن به او بدهید. آسپرین یا سایر محصولاتی که حاوی آسپرین هستند را به او ندهید، زیرا ممکن است کودک را در معرض خطر سندرم ری قرار دهد.

درمان فوری یبوست کودکان با 6 روش طب سنتی درمان یبوست

اکثر کودکانی که آنتی ‌بیوتیک مصرف می ‌کنند اگر حداقل 12 ساعت پس از مصرف تب ندارند، می توانند به مدرسه بروند.

آیا التهاب لوزه مسری است؟

التهاب لوزه واگیر دار است. صحبت کردن، عطسه، سرفه یا دست دادن می‌ تواند میکروب عامل بیماری را از یک فرد به فرد دیگر منتقل کند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا