سلامت کودکان

مهم ترین علت حواس پرتی در کودکان ۲ تا ۹ ساله چیست؟

bestkid b

در این مطلب با کمک وب سایت معتبر روانشناسی امروز، علت های اصلی حواس پرتی کودکان و جدیدترین روش های درمان آن را به شما آموزش می دهیم. تمرکز حواس در مقابل کلمه ی حواس پرتی قرار می گیرد. تمرکز حواس حالت ذهنی و روانی است که در آن تمام قوای حسی ،روانی و فکری و حسی فرد روی موضوع خاصی متمرکز می شود و در این روش تضمین می شود که یادگیری به صورت کامل باشد و و رهایی از خطرات احتمالی را در پی داشته باشد . ولی حواس پرتی را می توان گفت که ناتوانی در تمرکز کردن است و فرد اغلب به محیط پیرامون خود واکنش نشان می دهد. از دیگر تعاریفی که برای حواس پرتی بیان می شود این است که ذهن فرد بیش از چند دقیقه نمی تواند بر روی مسئله ای متمرکز باشد و دوباره ذهن به سمت مسائل دیگر منحرف می شود.

حواس پرتی با سن جنس و ملیت هیچ ارتباطی ندارد و هر فردی ممکن است در گیر آن شود حواس پرتی را با تمرین و ممارست می توان درمان کرد.


۱- عوامل حواس پرتی در کودکان

عوامل درونی:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  •  مشغله‌ ذهنی از قبیل: درد، رنج، غم و غصه
  • اضطراب و نگرانی
  • گرسنگی و تشنگی
  • ترس، خشم و شادی
  • بیماری‌های گوناگون
  • بی‌علاقه‌گی به موضوع درسی
  • فشارهای روانی

عوامل بیرونی :

  •  سردی و گرمی هوای کلاس درس؛
  • نور شدید و نور ضعیف؛
  • صداهای ناهنجار و گیج‌کننده
  • روشن بودن رسانه‌های صوتی و تصویری و…

کودک حواس پرت

گاهی برخی حوادث و اتفاقات فضای روانی فرد را دچار اختلال می کند:

  • کمبود محبت و نشاط در خانواده
  • احساس نا امنی کردن
  • توقعات بیش از ظرفیت ازکودک
  • مقایسه کودک با همسالان خود

۲- علایم عدم توجه و تمرکز در کودکان

  • کودک از توجه به جزئیات ناتوان است
  • در نگه داری توجه هنگام بازی و فعالیت مشکل دارد
  • هنگام صحبت مستقیم با او انگار که گوش نمی کند
  • اغلب قادر به پیگیری و یا اتمام کارها نمی باشد
  • اغلب وسایل خود را گم می کند
  • کودک فراموشکار است

تمرکز کودک

۳- راه های افزایش تمرکز در کودکان

۱- ایجاد محیط آرام در خانه: به این معنی که اگر کودک شما متمرکز نیست یا تکالیفش را انجام نمی دهد، سر او داد نزنید و اگر داد زدید، از او معذرت خواهی کنید و دلیل داد زدنتان را برایش توضیح دهید.

۲- عوامل حواس پرتی چند رسانه ای (تلویزیون، گوشی و…) را کاهش دهید: بعضی از کودکان به اندازه ما در تمرکز کردن خوب نیستند. اگر کودک در حال نوشتن تکالیفش است یا …، تلویزیون را خاموش کنید. سعی کنید برنامه “یک بار تلویزیون در روز” را پیاده کنید و هر روز در یک زمان مشخص به مدت یک ساعت به کودک اجازه دهید از تلویزیون، تبلت یا گوشی استفاده کند.

۳- کودک تان را بینایی و شنوایی سنجی کنید: گاهی اوقات ممکن است دلیل حواس پرتی کودک در مدرسه یا خانه، ضعف بینایی یا شنوایی او باشد و او قادر به بیان آن نیست. سعی کنید او را به متخصص اطفال ببرید تا او را تست کند.

۴- در حضور کودک خود، مثبت رفتار کنید: اگر با همسرتان یا … مشکلی دارید، در حضور کودک دعوا و جر وبحث نکنید. شاید باورتان نشود ولی به همان اندازه که شما به کودک تان اهمیت می دهید، او هم به شما توجه می کند.

۵- اجازه دهید کودکان با سکه ها با اندازه های متفاوت بازی کنند: اینکار باعث بهبود حافظه ی کودک و توجه و تمرکز او می شود.

۶- هر روز به مدت ۲۰ دقیقه توجه تان را ۱۰۰% در اختیار کودک قرار دهید: یعنی روزانه با کنار گذاشتن تلویزیون، تبلت و کارهای روزمره تان، کاملا متمرکز بر کودک شوید، با او صحبت کنید، بخندید و بازی کنید.

۷- به کودک بگویید که بدون حرکت روی صندلی بنشیند: توجه کنید که چند دقیقه می تواند بدون حرکت روی صندلی بنشیند این ساکن بودن مربوط به بدن اوست ولی روی ذهن کودک هم اثر می گذارد و باعث تمرکز حواس او می شود.

۴- نکات مهم دیگر

  • سعی در مورد مسئله ای که احساس ناراحتی می کند به او آرامش دهید و ونکات مثبت را به القا کنید.
  • چینش صحیح تکه های پازل کودک را وادار می کند که برای درست کردن پازل باید تمرکز داشته باشد
  • یکی دیگر از کار هایی که باعث می شود تمرکز حواس پیدا کند انجام بازی های فکری است.
  • برای کودک خود متناسب با شرایطی که دوست دارد محیط آرام یا محیط پر از جنب و جوش را ایجادکنید (برخی از کودکان محیط آرام را دوست دارند و در آن راحت ترند برخی دیگر محیط پر از جنب و جوش را ) تا بازی ها و کار های خود را در آن محیط انجام دهند.
  • از مواد غذایی سالم برای تغذیه ی کودک خود استفاده کنید از مواد کافئین دار استفاده نکنید.
  • استراحت کردن تمرکز را بالا می برد.
  • اهداف کوتاه مدت برای فرزند خود برنامه ریزی کنید چون تمرکز بر روی این اهداف راحت تر است.

مطلب مهم:۱۳ تا از بهترین راهکارهای افزایش تمرکز در کودکان

 

ba3088

 ۵ – درمان حواس پرتی کودکان با نوروفیدبک(ویدئو)

خانواده از عوامل مهم در ایجاد شخصیت فرزند است پدر ها ومادر ها به راحتی می توانند تشخیص دهند که کودک از چیزی رنج می برد و نقطه ی ضعف و نقطه ی قوت او را پیدا کنند و او را به سمت درست راهنمایی کنند پدر ومادر بی توجه بیشترین ضربه را به کودک خود وارد می کنند و در واقع اجازه می دهند که کودک همانگونه که هست تربیت شود و نقش بزرگی را در تعیین شخصیت کودک ایجاد نمی کنند.

حتما بخوانید: ۷ صبحانه مقوی و مفید برای کودکان ۱ تا ۵ ساله

امیدوارم که مطالب ارائه شده مفید باشند. اگر که سوالی در زمینه حواس پرتی کودکان دارید در بخش نظرات مطرح کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. سلام پسرم پیش دبستانی هستش همیشه استرس جدایی داشته و حالا که در مدرسه انها میزارمش فقط حواسش به معلمش هست که جایی نره و بلافاصله دنبالش میافته و به همین دلیل اصلا تو کلاس تمرکز نداره و حواسش پرته و معلمش شاکیه که اصلا با بچه ها نه بازی میکنه و نه باهاشون ارتباط برقرار میکنه .ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. با سلام
      همینکه مربی را توانسته جای شما بپذیرد
      دوست راهم می‌تواند جای مربی بپذیرد
      راهکارش خیلی ساده است بازی های گروهی با حضور مربی و سر زدن مربی به گروه های دیگر با این نوع توضیحات که حواسم به شما وهمه باید باشد.دلیل این وابستگی اتفاق ناخوشایندی که در دوری بزرگتر ها براش اتفاق افتاده .پس باید اعتمادش برگردد.

  2. سلام،فرزندمن ۲سالشه و وقتی کوچیکتردرست به حرفام گوش میداد ولی متاسفانه ازوقتی برادرکوچیکش که شش ماهشه بدنیااومد(البته تا۳ماهگیش خوب بود)کمترحواسش به حرفام هست ووقتی تلویزیون روشنه کلاتوی تلویزیونه،ودوتادخترعموداره که وقتی میان خونمون اوناهم به حرفامون گوش نمیدن(یکیشون ده سالشه و یکیشون۶سالشه),ممکنه به ایناهم ربط داشته باشه؟

  3. و یه چیز دیگه حرف هم هنوز نمیزنه،البته یه جمله هایی میگه ولی مفهوم نیست ولی آب میگه،مامان وباباهم گفته ولی نه اینکه به خودمون برگرده بگه مامان یا بابا

  4. سلام کودکی پیش دبستانی دارم که در کلاس درس بدون مادر داخل کلاس نمی ماند در حدی که ترس زیادی دارد که صورتش قرمز میشود وهیچ علاقه ای به درس نشان نمیدهد تمرکز در کلاس ندارد و اطراف زیاد توجه میکندخانه که می آید تکالیفش را انجام نمیدهد

    1. احتمالا فوبیای مدرسه داره کودک. دلیلش هم استرس، عوامل خانوادگی و عوامل محیطی هست. این عوامل باید بررسی بشه
      قلدری یا مسخره کردن در مدرسه/ تغییرات در زندگی خانوادگی مانند نقل مکان، طلاق، مرگ یا یک رویداد بالقوه آسیب زا ترس از عملکرد ضعیف مدرسه و نمرات بد (“شکست”) /ترس از روابط منفی با معلم یا همسالان/ داشتن حسن نیت اما والدین بیش از حد محافظ/ ترس واقعی یا خیالی از تمسخر یا تنبیه در مدرسه/ اضطراب اجتماعی یا خجالتی بودن/ انتقال و جابجایی های زیاد کلاس ها در مدرسه که زمان سازگاری کودک با محیط رو به تاخیر میندازه

    2. درود وقت عالی خوش و نیکو. به دنبال مشاور حاذق هستم که بتواند به صورت تلفنی به ما مشاوره بدهد لطفا.
      پسرم ۱۱ ساله می باشد که اصلا مسئولیت پذیری و نظم ندارد. بچه اول می باشد و خیلی لوس و وابسته هست.
      در ارتباط با تکالیفش، دروس حفظی را با یک بار مطالعه دقیق فرا می گیرد.
      ولی مطلب ریاضی را علی رغم اینکه فرا میگیرد ؛ اما موقع ارزشیابی کلا مراحل و همه چیز مرتبط رو فراموش می کند.
      اصلا انگاری که چیزی به اسم توجه، دقت و تمرکز و پیگیری نسبت به فرایند مطلب درسی ندارد.😔
      البته از نظر شخصیتی بسیار مودب و مورد تایید اطرافیان و اقوام می باشد.

      ممنون میشم که راهنمایی ارائه فرمایید.

  5. سلام وقت بخیر
    من دختری ۹ساله دارم که هر روز که میگذره درسش ضعیف تر میشه وبی علاقه به درس.
    به زور باید بشینه تکالیفشو انجام بده .گاهی اوقات هم خوبه ولی بیشتر اذیت میکنه

    1. باید علت رو بفهمید. روزانه وقت بگذارید و از او درباره مدرسه رفتن بپرسید و بفهمید که چه مشکلی داره؟ بعد حلقه دوستان نزدیکش رو بررسی کنید و حتما دسترسی ش به گوشی و فضای مجازی رو چک کنید. حتما کودک رو مدتی قبل از رفتن به مدرسه بیدار کنید تا بدون عجله اماده بشه و به صورت واضح باهاش صحبت کنید “میدونم حال مدرسه رفتن رو نداری اما نمیشه تو خونه بمونی و بخوابی. باید بری مدرسه که بعدا بتونی …” حتما با مدرسه و کادر آموزشی هم موضوع رو در میون بگذارید.

  6. سلام خسته نباشید
    دختر من هشت سالشه زیاد تمرکز نداره تو درساش با وجودی که همه درساش عالیه ولی معلمش میگه که موقع درس دادن اصلا حواسش تو کلاس نیست وقت هایی که آنلاین هست همش در حال نقاشی کشیدن کنار دفترشه همش باید بهش بگم گوش کن یا تکالیف بنویس اگر راهنماییم کنید ممنون میشم

  7. با سلام و وقت بخیر برادر من کلاس دوم دبستان هست. دو سال تحصیلیش بصورت آنلاین بوده و یک هفته س حضوری میره. حتما باید مادرم در مدرسه بمونه وگرنه گریه میکنه. موقع انجام تکالیف تو خونه هم تمرکز نداره و یکجا نمیشینه و دائم بازیگوشی میکنه. معلم هم گفته سرکلاس هم حواس پرته و کند.ممنون میشم راهنمایی کنید

  8. سلام
    پسر من پیش دبستانی اصلا تمرکز نداره تو درس خوندن .یه جمع ساده رو براش میگم سریع فراموش میکنه که چطوری باید جمع کنه .معلمش میگه باید تدریس خصوصی بشه که تمرکز کنه رو درس یا خودم تو خونه باهاش خیلی کار کنم

  9. سلام، دخترم کلاس دومه، معلماش همیشه از حواس پرتی دخترم شکایت دارن نمیدونم چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا