سلامت کودکان

با درمان سرطان کودکان به روش شیمی‌درمانی آشنا شوید

شيمي‌درماني يكي از انواع روش‌هاي درمان بيماري‌هاي بدخيم از جمله سرطان، در کودکان و بزرگسالان است. این روش درمانی، با نابود کردن سلول‌های سرطانی، متوقف کردن گسترش سلول‌های سرطانی و کند کردن رشد این سلول‌ها، به بهبود وضعیت کودک مبتلا به سرطان کمک می‌کند. از این روش به تنهایی یا همراه با درمان‌های دیگر استفاده می‌شود تا اثربخشی آن را افزایش دهند.

مدت زمان شيمي‌درماني به نوع سرطان و نوع داروهاي مصرفي بستگی دارد. این مدت مي‌تواند از شش ماه تا سه سال و يا حتي بيشتر طول بكشد. شیمی‌درمانی یک کودک مبتلا به سرطان ممكن است در بازه‌های روزانه، هفتگی يا ماهانه انجام شود.

عوارض جانبی شیمی‌درمانی در کودکان از خستگی و علائم شبیه آنفولانزا تا ریزش مو و مشکلات انعقاد خون، متفاوت است. خوشبختانه اکثر این عوارض موقتی هستند و با بهبود سلول‌های طبیعی بدن، این مشکلات از بین می‌روند. اما به طور کلی عوارض جانبی شیمی‌درمانی بسیار متفاوت‌ هستند. بعضی از عوارض بلافاصله ظاهر می‌شوند، در حالی که مشکلات دیگر با گذشت زمان خودشان را نشان می‌دهند. برخی از کودکان فقط بعضی از این عوارض را دارند، در حالی که برخی دیگر در طول درمان انواع مختلفی از عوارض را تجربه می‌کنند. همه‌ی کودکان، دچار تمامِ عوارضِ شیمی‌درمانی نمی‌شود، بلکه بسته به نوع بیماری و درمانِ آن‌ها، بدنِ هر کودک می‌تواند انواع مختلفی از عوارض را بروز دهد.

عوارض شيمي‌درماني مي‌تواند كوتاه مدت باشد و برطرف شود و يا بلند مدت باشد و رفعِ آن‌ها مدت بيشتري طول بكشد.

تغذيه مناسب و داشتن روحيه خوب، عوامل اصلی كنترل عوارض شيمي درماني است. با انجامِ اقدامات مراقبتی برای کودکان، می‌توان تمهیداتی اندیشید که روزهای شیمی درمانی را آسان‌تر بگذرانند. بنابراین اگر كودك احساس خستگي يا ضعف کرد، می‌توان کارهای زیر را انجام داد:

– استراحت كافي داشته باشد

كودك در طول روز خواب‌هاي كوتاه (كمتر از يك ساعت) داشته باشد. استراحت بيش از حد باعث مي‌شود بیشتر احساس خستگی و کسلی کند. کودکی که شیمی‌درمانی انجام می‌دهد، باید هر شب 8 ساعت كامل بخوابد. پياده‌روي در طول روز و ورزش‌هاي سبك در هواي آزاد مي‌تواند احساس بهتري به كودك بدهد.

خوردنی و آشامیدنی کافی به بدن کودک برسد

با مشورت پزشک غذاها و نوشیدنی‌های لازم به کودک داده شود. براي خوردن غذا، زمان مشخصي برای او تعیین کنید. بهتر است كودك سر ساعت مقدار كمي غذا بخورد. به جاي سه وعده غذای روزانه، 5 تا 6 وعده غذا با حجم كمتر به او بدهید. كودك معمولا براي خوردن غذاهاي جديد علاقه نشان مي‌دهد. بهتر است كودك غذاي خود را در كنار خانواده يا دوستان ميل كند. غذاهایی كه بلعيدن آن راحت است (مثل سوپ) برای کودکتان فراهم کنید تا آسان‌تر غذا بخورد.

– در صورتی که کودک مشكلات خونريزي دارد

از تيغ برای تراشيدن موي سر استفاده نكنيد. هنگام استفاده از وسايل تيز مانند قيچي و ناخن‌گير احتياط كنيد. براي مراقبت از پاهاي كودك هميشه به او کفش بپوشانید. بيني كودك را به آهستگي پاك كنيد. دندان‌هاي كودك را با مسواك نرم، مسواك كنيد. اگر کودک احساس دل پيچه يا يبوست كرد به پزشك يا پرستار اطلاع دهيد.

چه طور می‌توانیم از کودکان در حالِ شیمی‌درمانی حمایت کنیم؟

شیمی‌درمانی، مانندِ دیگر مراحل درمان سرطان، علاوه بر درد، هزینه‌های بسیار بالایی دارد. مؤسسه‌ی خیریه‌ی حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک، بیش از سه دهه است که در حوزه‌ی حمایت از درمانِ سرطان کودکان فعالیت می‌کند و تاکنون بیش از 42000 کودک زیر 18 سال را تحت حمایت خود قرار داده است. هزینه‌های درمان کودکان مبتلا به سرطان سراسر ایران، در تمام این سه دهه، به همتِ نیکوکارانِ گرانقدری تأمین شده است که همواره هم‌دلِ فرزندان محک هستند. یکی از روش‌های حمایت از محک، طرحِ «درمان‌یاری»‌ست. در این طرح، نیکوکارانِ سخاوتمند محک می‌توانند هزینه‌ی حداقل یک روز درمان برای یک کودک را تأمین کنند که هم‌اکنون 175 هزار تومان است. با حمایت از طرح «درمان‌یاری» فرزندان مبتلا به سرطان سرزمینمان، یک قدم به سلامتی نزدیک‌تر می‌شوند.

با استفاده از لینکِ زیر می‌توانید همین حالا به «درمان‌یاری» کودکان مبتلا به سرطان محک کمک کنید. به امید آنکه با تشخیص زودهنگام سرطان، امکان درمان کم‌دردتر، کم‌هزینه‌تر و مؤثر برای همه کودکان مبتلا به سرطان فراهم شود.

https://mahak-charity.org/pay-treatment/

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا