سلامت کودکان

اگزمای پوست سر در کودکان و 5 نکته برای کنترل آن

bestkid b

اگزما به مجموعه ای از مشکلات پوستی اعم از قرمزی ، خارش و التهاب پوست گفته می شود. میلیون ها کودک مبتلا به اگزمای درماتیت آتوپیک هستند. همانگونه که بهترین دکتر پوست تهران هم توضیح می دهند، این بیماری پوستی انواع مختلفی دارد. درماتیت آتوپیک، درماتیت تماسی ، دیسیدروتیک و درماتیت سبورئیک، که به “کلاه گهواره ای” در نوزادان هم شناخته می شود، شایع ترین اگزما هایی هستند که کودکان به آن دچار می شوند. اگزما، به ویژه نوع درماتیت آتوپیک آن ، معمولا در شش ماه تا 5 سال اول زندگی کودک روی پوستِ او ظاهر می شود.

حتما بخوانید: بهترین روش درمان حساسیت پوستی در کودکان

اگزما مسری نیست و شما آن را از شخص دیگری نمی گیرید.

نکات کنترل اگزمای سر

برای کنترل شدت انواع اگزما خصوصا اگزمای پوست سر، باید نکات زیر را در نظر بگیرید:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • محرک های خاصی که اگزمای پوست فرزندتان را بیشتر می کند را شناسایی کنید تا حواس تان باشد در معرض شان قرار نگیرد.
  • برای محافظت از پوست و حفظ رطوبت ، روتین مرتب روزانه حمام و مرطوب کننده را انجام بدهید.
  • از دارو های نسخه ای و بدون نسخه به طور مداوم و طبق دستورالعمل های پزشک و دکتر داروساز برای مهار علائم استفاده کنید.

هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد؛ اما راهکار هایی وجود دارند که به بهتر شدن علائم کمک می کنند. توصیه می شود از دارو های بدون نسخه، دارو های موضعی تجویز شده توسط پزشک، فتو تراپی و سرکوب کننده های سیستم ایمنی استفاده کنید.

اگر اگزما جای دیگری هم هست: علت درماتیت آتوپیک (اگزما) در کودکان و درمان خانگی

اگزما مخصوصا از نوع درماتیت آتوپیک ، ممکن است با بزرگ تر شدن کودک تان، ظاهر و تاثیر متفاوتی روی پوست داشته باشد. شناسایی نوع اگزما و علائم و محرک های آن برای این که بتوانید بهتر درمان و مدیریتش کنید، خیلی مهم است. تنها راه برای اطمینان از این که کودک شما چه نوع اگزمایی دارد؛ این است که به پزشک مراجعه کنید.

چرا فرزندم دچار اگزما شد؟

علت دقیق اگزما ناشناخته است. اما محققان همین را می ‌دانند که علت ابتلای کودکان به اگزما ترکیب ژن ‌ها و محرک‌ های محیطی هستند. وقتی چیزی خارج از بدن، سیستم ایمنی را ” فعال ” می کند، سلول های پوستی آن طور که باید رفتار نمی کنند و باعث ظاهر شدن این لکه ها می شوند.

علاوه بر این کودکانی که سابقه درماتیت آتوپیک ارثی ، آسم یا تب یونجه دارند ( که به سه گانه آتوپیک هم معروف است )، بیشتر در معرض ابتلا به درماتیت آتوپیک قرار می گیرند.

حتما بخوانید: انواع غذای سالم کودک (غذاهای اصلی و میان وعده)

آیا اگزما در نوزادان یا کودکان نوپا با کودکان بزرگ تر متفاوت است؟

جوش و بثورات پوستی دردناک روی صورت ، تنه یا بدن نوزاد که معمولا با خارش همراه است (البته در نه در ناحیه پوشک)، می تواند اگزما باشد.

اگزما در نوزادان و کودکان نوپا با بچه هایی که بزرگ تر هستند ، از نظر عملکرد و ظاهری فرق دارد . مکان و ظاهر اگزما با رشد کودک تغییر می کند، بنابراین بهتر است بدانید که در هر مرحله از زندگی نوزاد یا کودک نوپا باید به دنبال چه چیزی باشید.

نوزادان (6 ماه اول)

اگزما معمولا در صورت، گونه ها، چانه ، پیشانی و پوست سر ظاهر می شود. علاوه بر این می ‌تواند به سایر نواحی بدن هم سرایت کند، اما معمولا در ناحیه پوشک به این خاطر که مرطوب تر است، به وجود نمی‌ آید. پوست در این مرحله قرمز و دردناک تر می شود.

نوزادان (6 تا 12 ماه)

در این مرحله، اگزما معمولا بر روی آرنج و زانو های کودک یعنی همان مکان هایی که راحت خراش بر می دارند و موقع چهار دست و پا کردن روی زمین کشیده شده ، ظاهر می شوند. اگر بثورات اگزما عفونی شود، ممکن است یک پوسته زرد رنگ یا ” برآمدگی چرکی ” بسیار کوچک روی پوست به وجود بیاید.

کودکان نوپا (2 تا 5 سال)

درماتیت آتوپیک اغلب صورت کودکان را درگیر می کند. همان طور که در تصویر می بینید می تواند به صورت لکه های قرمز با برآمدگی های کوچک هم ظاهر شود.

نزدیک به دو سالگی ، اگزمای کودک نوپای شما بیشتر در چین ‌های آرنج و زانو یا روی مچ دست، مچ پا و دست ‌های او ظاهر می ‌شود. علاوه بر این ممکن است روی پوست اطراف دهان و پلک ‌ها هم ظاهر شود. پوست کودک نوپای ممکن است در این مرحله خشک و پوسته پوسته به نظر برسد و با یک سری خطوط عمیق جلوه ضخیمی به خودش بگیرد و به اصطلاح ” پوست چرمی ” شود.

کودکان (5 سال به بالا)

اگزما معمولا در چین های آرنج یا زانو ظاهر می شود. گاهی اوقات، فقط روی دست های کودک به وجود می‌ْ آیند. حداقل 70 درصد از مردم در برهه ای از زندگی شان به اگزمای دست مبتلا شده اند . قرمزی و لکه های همراه با خارش پشت گوش کودک، روی پا ها یا پوست سرش هم ممکن است که نشانه درماتیت آتوپیک باشد ؛ البته این علائم می توانند نشانه بیماری دیگری مثل درماتیت سبورئیک هم باشند که می تواند در کنار اگزما به وجود بیاید.

حتما بخوانید: عوامل استرس زا در دانش آموزان و چند راهکار ساده

چه چیزی اگزمای پوست کودک را تحریک می کند یا باعث بدتر شدن آن می شود؟

چند تا از رایج ترین محرک های اگزما عبارتند از :

  • پوست خشک
  • سوزش
  • گرما و عرق کردن
  • عفونت
  • مواد حساسیت زا مثل پرز حیوانات خانگی ، گرده یا گرد و غبار
  • حتی حیوانات عروسکی کودک شما هم می توانند محرک اگزما باشند.

اگزمای کودک ممکن است در زمستان که هوا خشک است ، بدتر شود . بزاق ناشی از ترشح آب دهان هم می تواند باعث تحریک گونه ها، چانه و گردن کودک شود.

بهترین راه برای کنترل اگزمای فرزندتان این است که علائم و محرک های آن ها را شناسایی کنید تا بتوانید با آن ها مقابله کنید.

تفاوت اگزما و درماتیت آتوپیک در کودکان چیست؟

اگزما یک اصطلاح کلی برای مجموعه ای از مشکلات پوستی است که باعث خشکی ، خارش و التهاب پوست می شود. معنای تحت الفظی درماتیت ” التهاب پوستی ” و عنوان دیگری برای اگزما است.

حتما بخوانید: 12 غذای برتر برای افزایش قدرت سیستم ایمنی کودک

درماتیت آتوپیک یکی از شایع ترین انواع اگزما است که 13 درصد از تمام کودکان زیر 18 سال در ایالات متحده را مبتلا می کند . درماتیت آتوپیک به عنوان یک بیماری مزمن و التهابی شناخته می شود که نتیجه پاسخ فوق العاده جدی و سریع سیستم ایمنی به محرک های داخل و خارج بدن است .

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا