آموزش های درسی و دینی

چگونه به کودکان خود قرآن بیاموزیم (آموزش تصویری)

bestkid b

سعی کنید با سرگرمی و بازی قرآن را به کودکان خود بیاموزید تا آنها را به حفظ و خواندن علاقه مند سازید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی برنامه هایی آموزشی و سرگرم کننده در قالب انیمیشن های آموزشی به شما در کمک به کودکانتان یاری خواهند رساند.

  • این نکات را که زهرا حمیدیان، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب های علوم تربیتی کودکان بیان کرده است،عبارتند از:
    در ابتدای آموزش حفظ، از سوره‌های آسان استفاده کنید. سوره‌های آسان، سوره‌هایی هستند که تعداد آیات آن‌ها کم بوده و نکات تجویدی و کلمات سخت و دشوار ندارند، به‌گونه‌ای که یادگیری و حفظ آن‌ها برای کودکان قبل از سنین هفت‌سال آسان است. براساس تحقیقی که بر روی برخی سوره‌های جزء۳۰ انجام شده، سوره‌های مبارکه فیل، ماعون، همزه، نصر، حمد، توحید، کافرون، کوثر، عصر، ناس و قدر، به ترتیبِ آموزش(از آسان به مشکل) است.
  • قبل از آموزشِ حفظ قرآن، معنی و مفهوم سوره را در قالب داستان برای کودکان بیان کنید تا چارچوب ذهنی لازم را برای کودک فراهم کند.
    پس از بیان مفاهیم و محتوای کلی سوره، ابتدا کل آیه را برای کودک تلاوت کنید، سپس کلمه به کلمه هر آیه را شمرده و آهسته دست‌کم پنج‌بار تکرار کنید.
    تکرار کلمه‌ها در هر آیه، برای آنکه بهتر در ذهن کودک تثبیت شود و فرایند آموزش برای کودکان مناسب باشد، بهتر است، همچنین بهتر است آموزش با اشاره یا فعالیت‌های بازی‌گونه همراه باشد.
  • پس از تکرار هر کلمه، زمانی که آموزش و تکرار کل آیه به پایان رسید، کل آیه را یکجا تا پنج بار برای کودک تکرار کنید. این روش را برای تکرار تمام آیات هر سوره، به روشی که ذکر شد، می‌توان انجام داد.
  • در هر روز یک یا نصف آیه را آموزش دهید.
  • بیشترین زمان آموزش برای هر آیه ۱۵ تا ۲۰دقیقه در نظر گرفته شود.
  • برای تثبیت مفاهیم هر سوره علاوه بر اینکه متناسب با معنای هر سوره یا آیه، قبل از آموزش، داستانی را بازگو می‌کنید، می‌توانید در هنگام آموزش از روش‌های کودکانه دیگری مانند رنگ‌آمیزی، نقاشی آزاد، کاردستی و نمایش خلاقانه و متناسب با محتوای سوره نیز استفاده کنید.
  • پس از اینکه آیات سوره مدنظر به پایان رسید، همه آیات آن سوره را دست‌کم پنج روز تکرار کنید. تکرار هر سوره نیز بهتر است در قالب بازی‌های متنوع صورت گیرد.(برای تکرار آموزش نیز می‌توانید از کتاب طراحی ۱۵۰بازی قرآنی تالیف مجید غلامی و زهرا حمیدیان استفاده کنید.)

تمرین عملی

حالا یک بازی ساده را با هم تمرین می‌کنیم؛ به طور مثال به کودکان بگویید: فکر کن سوار ماشین شدی، همین‌طور که رانندگی می‌کنی، سوره همزه را هم با صدای زیبا و بلند تلاوت کن.(بهتر است برای اینکه کودکتان در فضای بازی قرار گیرد، از او بخواهید حس بگیرد. بعد دستش را روی فرمان بگذارید و ماشین را روشن کنید و…).به او بگوییدحالا من رنگ‌های چراغ راهنمایی را نشان می‌دهم. با نشان دادن مقوای سبزرنگ، سوره همزه را بلند بخوان، با دیدن رنگ زرد، آهسته بخوان و با دیدن رنگ قرمز در هر حالتی از خواندن که هستی، سکوت کن.(سپس ادامه بازی و تلاوت دوباره سوره و…)
شما می‌توانید برای تاثیرگذاری و عمق بیشتر یادگیری، چنین بازی‌هایی را در فرایند آموزش خود پیش‌بینی و طراحی کنید.

اینجا حتما ببینید: انیمیشن ها و کارتون های آموزش قرآن و نماز به کودکان با بازی و سرگرمی

شیوه های دیگر آموزش قرآن به کودکان

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید:”هیچ مردی فرزند خود را قرآن نیاموزد مگر این که خداوند پدر و مادر کودک را در روز قیامت تاج پادشاهی عطا کند و دو لباس بهشتی به آنان بپوشاند که هرگز مردم مانند آن را ندیده باشند”. (وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۸۲۵)


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است که می فرماید:”فرزندانتان را بر سه ویژگی تربیت کنید:محبت پیامبرتان، محبت اهل بیت علیهم السلام و قرآن”.(کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۵۶)

ائمه معصومین (علیهم السلام) پدران و مادران را برای انجام این مهم، فراوان تشویق کرده و اجر و پاداش معنوی خداوند را در قبال این عمل یادآور شده اند .امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند:خدواند به پدر و مادر پاداش فراوانی را عنایت می کند. آنان با شگفتی سؤال می کنند:پروردگارا ! این همه تفضل درباره ما در قبال چیست؟ اعمال ما شایسته چنین پاداشی نبوده است. در جواب آنها گفته می شود:هذه بتعلیم کما ولد کما القرآن و تبصیر کما ایه بدین الاسلام. این همه عنایت و نعمت، پاداش شماست که به فرزند خود کتاب خدا، قرآن را آموختید و او را در آیین اسلام بصیر و بینا تربیت کردید. (جمعی از استادان ،۱۳۸۲ ص ۱۸۲)

این مطلب هم بخوانید: آموزش تصویری ۱۱ سوره قرآن به کودکان

عنایاتی خاص در قبال آموزش قرآن به فرزندان

از پیامبر بزرگوار و اهل بیت عصمت – علیهم السّلام – روایات زیادی وارد شده که خداوند در برابر آموزش قرآن به فرزندان عنایت خاصی در روز قیامت به پدران و مادران دارد.

الف – تاج گذاری پدران و مادران از طرف خداوند
معاذ گوید از رسول خدا (صلی الله و علیه و آله ) شنیدم می فرمود:هیچ مردی فرزند خود را قرآن نیاموزد مگر اینکه خداوند پدر و مادر کودک را در روز قیامت تاج پادشاهی عطا کند و دو لباس بهشتی به آنان بپوشاند که هرگز مردم مانند آن را ندیده باشند. (وسائل الشیعه ، ج ۴، ص ۸۲۵)

ب – لباس بهشتی جایزه تعلیم قرآن:
امام صادق (علیه السلام ) فرمود:هر کس به فرزند خود قرآن یاد دهد روز قیامت پدر و مادرش را فراخوانند و دو لباس ٍ بهشتی به آنان بپوشانند که از نور آن چهره بهشتیان روشن و پر فروغ گردد. ( عده الداعی ، ص ۷۹؛ وسائل الشیعه ، ج ۱۵، ص ۱۹۴)

ج – پاداش شگفت انگیز:
عایشه از رسول خدا (صلی الله و علیه و آله ) نقل کند که فرمود:هر که فرزند خود را قرآن بیاموزد خداوند روز قیامت حلقه افتخاری به گردن او آویزد که باعث حیرت اوّلین و آخرین شود. (کتاب العیال ، ج ۱، ص ۴۷۸)

حتما بخوانید! آموزش نماز خواندن به کودکان بصورت تصویری

د – سیمای اخروی آموزش قرآن:

امام صادق (علیه السلام ) فرمود:
قرآن را بیاموزید زیرا روز قیامت قرآن به صورت جوانی زیبا و سفید روی به سوی صاحبش آمده به او می گوید:من همان قرآنی هستم که شبهایت را به بیداری کشانده و در وسط روز تشنه ات گذاشته و آب دهانت را خشک کرده و اشک چشمت را جاری ساخته بودم. پس (امروز) شاد و مسرور باش، سپس تاجی بیاورند و بر سر او بگذارند و برات رهایی از آتش جهنم را به دست راست او و جاودانگی در بهشت را به دست چپش بدهند، و دو لباس بهشتی به او بپوشانند و به او گفته شود بخوان و بالا برو، و او به هر آیه ای که بخواند درجه ای بالاتر رود، سپس اگر پدر و مادرش مومن بوده اند دو لباس بهشتی بر آنان بپوشانند و به آنان گفته شود این پاداش برای آن است که به فرزندتان قرآن یاد دادید. (کافی ، ج ۲، ص ۴۴۱)

ه – سنگینی نامه عمل و تذکره عبور از صراط
رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمود:هر کس به فرزند خود قرآن تعلیم دهد… (همان قرآن) نامه عملش را (در روز قیامت) سنگین کند و او را از پل صراط همانند برق جهنده عبور دهد و هیچ گاه از او جدا نگردد تا از طرف خداوند بهترین چیزی که آرزو می کرد بر او نازل شود. (مستدرک الوسائل ، ج ۱، ص ۲۹۰)

آموزش قرآن ( سوره اخلاص) به کودکان

آموزش قرآن ( سوره عصر) به کودکان

باز هم اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما مطرح کنید تا به آن پاسخ دهیم.
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام ،ممنون از مطالبتون،آیا میشه از مطالبی که فرستادید بنده برای آموزش قرآن در آموزشگاه مجازی استفاده کنم یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا