تربیت کودکان

آموزش مهارت نه گفتن در کودکان + معرفی بهترین کتاب‌ها

bestkid b

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین، محافظت از فرزندان خود در برابر آسیب‌های اجتماعی است؛ ولی پدر و مادر همیشه همراه فرزند خود نیستند تا از آن‌ها مراقبت کنند؛ بنابراین باید آموزش مهارت نه گفتن در کودکان و نوجوانان را جدی بگیرند تا فرزندشان توانایی محافظت از خود در دنیای واقعی را داشته باشد. به دلیل اهمیت بالای یادگیری مهارت نه گفتن برای کودکان، ما در ادامه این مطلب چند روش کاربردی آموزش این مهارت را بررسی می‌کنیم. اگر دغدغه تربیت فرزندی با شخصیت قوی و مستقل را دارید که به هر چیزی «بله» نمی‌گوید، ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

تقویت مهارت نه گفتن در کودکان با آموزش مفهوم رضایت

یکی از اولین قدم‌هایی که برای تقویت مهارت نه گفتن در کودکان باید بردارید، آموزش مفهوم رضایت به آن‌ها است. به فرزند خود یاد بدهید که در صورت احساس ناراحتی، به دیگران نه بگوید؛ همچنین به فرزندان خود یاد دهید همان‌طور که آن‌ها می‌توانند در زمان نارضایتی با دیگران مخالفت کنند، بقیه هم حق دارند به آن‌ها نه بگویند؛ در چنین شرایطی فرزند شما باید یاد بگیرد که رضایت مانند یک خیابان دوطرفه است و باید با آغوش باز «نه گفتن» دیگران را بپذیرد تا دیگران هم به نظر منفی او احترام بگذارند.

به‌طورکلی، در کنار آموزش نه گفتن به کودکان ابتدایی و نوجوانان، باید به آن‌ها یاد بدهید عقاید و شخصیت افراد مختلف را همان‌طور که هستند قبول کنند؛ یکی از کتاب‌های جذابی که بچه‌ها را با شخصیت‌های مختلف با ویژگی‌های بسیار متفاوت آشنا می‌کند، مجموعه کتاب ایلیا تولد یک قهرمان است. در این مجموعه کتاب، چند پسر نوجوان با استعداد و شخصیت‌های متفاوت، از مردم خود محافظت می‌کنند. بچه‌ها با خواندن این کتاب، مفاهیم مهمی مثل شجاعت، فداکاری و همدلی با دیگران را یاد می‌گیرند. شما عزیزان می‌توانید مجموعه «ایلیا تولد یک قهرمان» را به‌راحتی از سایت بادبادک خریداری کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

پیش از یاد دادن نه به کودکان، به نیازهای آن‌ها توجه کنید

اگر می‌خواهید به فرزند خود اهمیت توجه به نیازهایش را یاد بدهید، به نیازهای او توجه کنید؛ درواقع برای این که بچه‌ها یاد بگیرند به نیازهای خود احترام بگذارند، در مرحله اول شما باید به نیازهای آن‌ها پاسخ مناسبی بدهید. با توجه کردن به نیازها و خواسته‌های فرزندتان، این پیام را به او منتقل می‌کنید که احساسات او مهم هستند و باید در حد امکان برآورده شوند.

تاثیر این روند در بزرگسالی فرزند خود نیز مشاهده خواهید کرد؛ آن‌جایی که نیازهای خود را به‌طورآگاهانه بر نیاز دیگران ترجیح می‌دهد و شما از داشتن فرزندی با عزت نفس بالا لذت خواهید برد. یکی از مجموعه کتاب‌هایی که به نوجوانان کمک می‌کند تا شخصیتی مستقل و بااراده داشته باشند، مجموعه کتاب آخرین شاگرد است. در این مجموعه رمان فانتزی ۱۰جلدی، شخصیت‌هایی با نام محافظ باید از مردم روستا در برابر جادوگران شرور مراقبت کنند. شخصیت اصلی این داستان نوجوانی هفده‌ساله به نام توماس است که ویژگی‌های اخلاقی الهام‌بخشی برای نوجوانان دارد.

الگوی خوبی برای یادگیری مهارت نه گفتن باشید

کودکان چگونه باید مهارت نه گفتن را بیاموزند زمانی که والدین آن‌ها بلد نیستند نه بگویند؟ بنابراین بسیار مهم است که پیش از بررسی کردن رفتار کودکان، رفتار خودتان را زیر ذره‌بین قرار دهید. اگر کودکان ببینند که شما دورو هستید و نظر مخالف خود را در زمان نارضایتی اعلام نمی‌کنید، به‌هیچ‌وجه مهارت نه گفتن را یاد نمی‌گیرند! شما باید با احساسات خود صادق باشید و نه بگویید تا با فرزند شما مودبانه مخالف کردن را از شما بیاموزد.

برای آموزش مهارت نه گفتن به کودکان و نوجوانان، می‌توانید از کتاب‌ها نیز کمک بگیرید. علاوه‌بر آن، اگر فرزند نوجوان شما اهل مطالعه است، خرید مجموعه کتاب جنگاوران جوان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این مجموعه کتاب ۱۱ جلدی، داستانی فانتزی و هیجان‌انگیز دارد و جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز به شمار می‌رود.

به فرزندتان اطمینان دهید که نه گفتن اشکالی ندارد

گاهی اوقات بسیاری از کودکان به دیگران «نه» نمی‌گویند، چون فکر می‌کنند این کار باعث تیرگی یا قطع شدن روابط می‌شود. شما در این مرحله از آموزش نه گفتن به کودکان پیش دبستانی و ابتدایی باید به آن‌ها اطمینان دهید که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و نه گفتن یک امر کاملا طبیعی است. به آن‌ها بگویید نیازی نیست که پیش از نه گفتن، عواقب آن را بارها و بارها در ذهن خود مرور کنند؛ بلکه فقط باید عقیده خود را در نظر بگیرند.

علاوه‌بر این، به آن‌ها آموزش دهید که برای نه شنیدن از طرف دیگران نیز آماده باشند و نظر مخالف آن‌ها را درک کنند؛ در غیر این صورت فرزند شما به فردی لجباز و خودخواه تبدیل خواهد شد که فقط به نظرات و عقاید خود اهمیت می‌دهد.

برای آموزش نه گفتن، با آغوش باز پذیرای نظرات فرزند خود باشید

کودکان اگر برای بیان نظرات خود احساس امنیت نکنند، هیچ‌گاه به‌راحتی به دیگران نه نمی‌گویند؛ بنابراین هرچقدر هم که نظرات آن‌ها خنده‌دار یا نادرست به نظر می‌رسد، به حرف‌های آن‌ها کاملا گوش دهید. در صورت مخالفت با نظرات کودکان، به‌هیچ‌عنوان در آن‌ها حس تمسخر ایجاد نکنید؛ بلکه دلیل منطقی نبودن نظرشان را با آرامش کامل توضیح دهید.

از بازی‌ها و کتاب آموزش نه گفتن به کودکان کمک بگیرید

برای پرورش مهارت نه گفتن در کودکان، بازی کردن و کتاب خواندن یکی از جالب‌ترین و موثرترین روش‌ها محسوب می‌شود. بازی کردن با بچه‌ها یا کتاب خواندن برای آن‌ها، بسیار سرگرم‌کننده و جذاب است. از جمله بهترین مثال‌ها برای کتاب آموزش نه گفتن به کودکان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کتاب تپلی به بدنم دست نزن
  • کتاب نه نه نه!
  • کتاب بلند بگو نه
  • کتاب شوتک گفت نه
  • خرگوشک گاهی بگو نه

علاوه‌بر این کتاب‌ها، مجموعه کتاب «هشدارهای جسمی جنسی» در رابطه با مباحث جنسی و محافظت از نوجوانان در برابر آسیب‌های جنسی انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شود. شما عزیزان برای خرید همه این کتاب‌ها و سایر کتاب‌های کودک و نوجوان، می‌توانید به سایت بادبادک سر بزنید. در ادامه اطلاعات کامل دسترسی به محصولات این فروشگاه را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

بهترین کتاب آموزش نه گفتن به کودکان را از فروشگاه بادبادک خریداری کنید

آموزش مهارت نه گفتن در کودکان به تربیت فرزندانی با شخصیت قوی و متکی‌به‌نفس کمک می‌کند. برای آموزش این مهارت مهم روش‌های بسیاری وجود دارد؛ مهم‌تر از همه این که شما باید فرزندتان را با احساساتش آشنا کنید و از او بخواهید همیشه خودش باشد؛ در چنین شرایطی کودکان یاد می‌گیرند به عقاید خود اهمیت بیشتری دهند و در صورت مخالفت با دیگران، نظر منفی خود را با شجاعت کامل اعلام کنند.

علاوه‌بر این، شما می‌توانید از کتاب‌های آموزش نه گفتن به کودکان کمک بگیرید. برای خرید کتاب‌های آموزش نه گفتن به کودکان و سایر مهارت‌های زندگی، به سایت badbaddak.ir سر بزنید. در این سایت مجموعه‌ای کامل از جدیدترین کتاب‌های کودکان و نوجوانان از برترین انتشارات کشور قابل‌خریداری هستند. برای دریافت مشاوره خرید کتاب نیز با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا