آموزش بازی های مناسب و سرگرمی کودکان

بهترین روش آموزش آسان نقاشی به کودکان دختر و پسر ۳ تا ۹ ساله

bestkid b

من هم بعنوان یک پدر، دوست دارم بدانم که بهترین روش های علمی آموزش نقاشی به کودکم چیست؟ در این پست به خلاصه مقاله جدید Spramani Elaun (متخصص ویژه هنر کودکان) می پردازیم ببینیم چطور نقاشی را به کودکان ۳ تا ۹ ساله بطور جذاب تر و اصولی تری آموزش دهیم.

معرفی و آموزش نقاشی به کودکان یک تجربه فوق العاده به یادماندنی و مهم در زندگی آنهاست. خود من یکی از خاطرات شیرین زندگی ام، زمانی بود که برای دفعات اول شروع به خط کشیدن و نقاشی روی کاغذ کردم. کودکان آموزش نقاشی را با خط خطی کردن شروع می‌کنند. حدود ۲ سالگی این خط خطی‌ها کنترل‌شده‌تر و تکراری می‌شوند و کودک رفته رفته می‌آموزد مداد شمعی و ماژیک را با انگشت شست بگیرد و بیشتر روی آن کنترل داشته باشد.

نقاشی در عین حال که به پرورش قدرت تجسم، خلاقیت و فکر کودک کمک فراوانی می کند، می تواند در او اشتیاق یا دلزدگی ایجاد کند! اما چگونه نقاشی را به فعالیتی لذت بخش برای کودک تبدیل کنیم؟

۱-لباس هایی بپوشید که بتوان کثیف شان کرد

وقتی می خواهید به کودک آموزش نقاشی دهید به خودتان و کودک تان لباس های کهنه یا قدیمی یا هر نوع لباس ارزانی بپوشید که بون روی آنها کشید. لباسی شبیه به سرآشپزها که عالی می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲-برای نقاشی آماده شوید

یک فضا برای این کار در نظر بگیرید و آماده کنید. فضایی که پنجره و تهویه مناسب داشته باشد. حتی می توانید در فضای باز این کار را انجام دهید که چه بهتر. اگر نزدیک حمام باشد که چه بهتر (سریعتر لباس های کثیف شده را برای بار بعد می شویید). به کودک بگویید که فقط کجا نقاشی کند.

این مطلب مهم را ازدست ندهید: چگونه هنرهای مختلف را خیلی ساده به کودکان آموزش دهیم؟

۳- از ابزار استاندارد نقاشی استفاده کنید

 

مثل ویدیوی بالا، خیلی راحت ولی سرگرم کننده نقاشی را به او یاد بدهید. بعضی از آبرنگ ها حاوی ترکیبات شیمیایی سمی هستند یا مدادرنگی های استاندارد خریداری کنید. دقت کنید که هر وسیله نقاشی که می خرید، مخصوص گروه سنی کودکان باشد نه بزرگسالان.

۴-اجازه دهید که کودکان دنیای نقاشی را جستجو کنند

نقاشی و یادگیری پتانسیل هایش کمی وقت گیر است. سعی کنید برای نقاشی به کودک موضوع بدهید. مثلا موضوع پروژه امروز، نقاشی یک خانه با یک پدر، مادر برادر و خواهر خوشحال است.

۵-آبرنگ و ماژیک

این دو جزو بهترین ابزار نقاشی کودکان هستند به هزاران دلیل که از حوصله این مقاله خارج است. بهتر است با آنها بر روی کاغذ، بورد نقاشی یا کاغذ آبرنگ نقاشی کنند.

کودکان همیشه جذب رنگ‌های غلیظ می‌شوند. آنها تمایلی به ترکیب ندارند و می‌توانند سطح سفید کاغذ را با غلظت بالای رنگی بپوشانند. بنابراین ابزار رنگی کودکان باید دارای غلظت رنگی مناسب باشد.

بین نقش رنگ و زندگی کودک یک حالت متواری است. ۳ تا ۶ سالگی کودک تحت تاثیر فشارهای درونی است و علاقه وافری به رنگ دارد و استفاده از رنگ بر شکل ظاهری مقدم است. هر چه سن بالاتر می‌رود، وابستگی بر رنگ، کم و توجه بر شکل و ظاهر آن بیشتر می‌شود. هر قدر کودک کوچک‌تر باشد از رنگ‌های زنده‌تر استفاده می‌کند. کودکانی که در کودکستان هستند، بیشتر از رنگ‌های گرم و تند استفاده می‌کنند. برخلاف کودکانی که در خانه نقاشی می‌کنند و از رنگ‌های سرد استفاده می‌کنند که به علت مشکلات عاطفی و روانی است.

۶-ابزار سرگرم کننده جنبی

  • در کنار وسایل اولیه، می توانید از وسایلی مثل تمبر، برچسب ها، خط کش، سیب زمینی، مهر یا اسفنج هم که رنگی شده باشد استفاده کنید تا تجربه لذت بخشی برایشان فراهم بیاید.
  • همچنین یکی از مناسب‌ترین ابزار برای این سن پاستل روغنی است البته با کاغذ مناسب. کاغذ پاستل باید زبر باشد. توجه داشته باشید که بافت بسیار درشت و زبر توصیه نمی‌شود، به خصوص برای کودکان. چون کنترل وسیله روی بافت درشت مقوا راحت نیست.
  • دومین وسیله‌ای که برای کودکان پیشنهاد می‌شود گواش است. گواش از غلظت رنگی بالایی برخوردار است. دقت باید داشت تنها گواش مخصوص کودکان مناسب این گروه سنی است که احتیاج به ترکیب کردن آن با آب نیست و مستقیما می‌توانند قلمو را به داخل رنگ برده و روی کاغذ بکشند.

۷-سن مناسب برای شروع یادگیری نقاشی

بهترین سن برای شروع آموزش به کودکان از پایان ۴‌سالگی است. البته این موضوع برای همه صدق نمی‌کند. بعضی امکان ماندن در یک جای مشخص تحت عنوان کلاس به مدت نسبتا طولانی را ندارند یا اینکه آمادگی پذیرش آموزش در ‌آنها شکل نگرفته یا بعضی‌ها در ۳ سالگی امکان آموزش درونشان شکل گرفته است

بعد از اتمام نقاشی، شروع به تمیز کردن محل به کمک خود کودک کنید. سپس کارهای او را به دیگران نشان دهید تا او را تحسین کنند.

حتما بسته آموزشی پرورش خلاقیت کودکان را ببینید

 ۸-نکات دیگر

  • وسایل و ابزار هنری متفاوتی را در اختیار کودک بگذارید. فقط روی وسایل نقاشی تمرکز نکنید، کودکان می‌توانند طرح‌های مختلفی را روی ماسه بکشند و یا با گل سفالگری اشکالی را بسازند و آن‌ها را روی صفحه‌ای بچسبانند. برای آن‌ها رنگ‌های قابل شستشو، گل سفالگری، گچ، قیچی‌های مخصوص کودکان و کاغذهای مختلف تهیه کنید و در محلی که دسترسی به آن‌ها راحت باشد قرار دهید.
  • سوالات باز بپرسید. وقتی که نقاشی کودک را می‌بینید نپرسید «این چیه؟» درعوض بپرسید «میشه درباره نقاشی‌ات برای من توضیح بدهی؟» اگر برای صحبت کردن از نقاشی ذوق و شوق داشت، سوالات بیشتری بپرسید. وقتی که کودک به صورت تجسمی نقاشی می‌کند، معمولا داستانی را تصور می‌کند. پرسیدن درباره جزئیات آن داستان آن‌ها را تشویق به کشیدن جزئیات بیشتر می‌کند.
  • نقاشی‌های کودک را به دیگران نشان دهید و از آن‌ها نگهداری کنید. با نصب کارهای هنری کودک روی دیوار او متوجه اهمیت و جذابیت کارهایش می‌شود. به جای ستایش تک تک نقاشی‌ها، آن‌ها را در معرض نمایش بگذارید. لازم نیست تمامی نقاشی‌ها را به دیوار بزنید. از کودک بپرسید کدام‌یک از نقاشی‌ها را می‌خواهد به دیوار بزند و یا یک نمایشگاه متغیر درست کنید و نقاشی‌ها را هفتگی یا ماهیانه عوض کنید. نمونه نقاشی‌های کودک را در جایی نگهداری کنید تا او بتواند روند پیشرفت آن‌ها را ببیند.

اگر تجربه ای در این زمینه دارید با بهترین کودک در قسمت نظرات همراه باشید.

آموزشهای نقاشی کودکان

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا